APT
Startmotor
Sinds het begin wordt de motor van mijn Golf IV 1.9tdi 90pk niet warm. Daarom is de thermostaat al vervangen. Het probleem was hiermee echter niet opgelost. Nog een poging tot ontluchten gedaan voor de zekerheid maar ook daar ligt het probleem niet. De verschijnselen:
Stationair wordt de motor niet warm, verwarming evenmin. Bij 120kmh zie ik de meter héél ietsje opkomen, ongeveer tot het midden van het eerste blokje streepjes. Verwarming blaast warme lucht maar onvoldoende om de auto warm te krijgen. Aanjager maximaal open zetten resulteert in hooguit lauwe lucht. Ga ik weer 100 rijden zakt de tempratuur tot vrijwel het minimum en wordt het helemaal niet meer warm in de auto. Koude lucht komt er niet uit maar warm is anders. Bij 140kmh komt de tempratuur tot 70 graden en wordt de auto aangenaam warm. Bij 160kmh loopt de tempratuur wel op tot 90 graden en is een sauna in de auto mogelijk. Vanochtend viel me op dat na 100km (helft 120kmh andere helft zo'n 100/110) het dunne laagje ijs aan het einde van de rit nog steeds op de motorkap zat. De fan hoor ik ook nooit aanslaan en ook het getik dat je normaal na een lange rit hoort heb ik nog niet waargenomen bij deze auto. Wat kan dit zijn? Wordt de auto te hard gekoeld oid? Dacht dat ik dan juist non stop de fan had moeten horen draaien. Benieuwd naar de antwoorden.
Groetjes.
Stationair wordt de motor niet warm, verwarming evenmin. Bij 120kmh zie ik de meter héél ietsje opkomen, ongeveer tot het midden van het eerste blokje streepjes. Verwarming blaast warme lucht maar onvoldoende om de auto warm te krijgen. Aanjager maximaal open zetten resulteert in hooguit lauwe lucht. Ga ik weer 100 rijden zakt de tempratuur tot vrijwel het minimum en wordt het helemaal niet meer warm in de auto. Koude lucht komt er niet uit maar warm is anders. Bij 140kmh komt de tempratuur tot 70 graden en wordt de auto aangenaam warm. Bij 160kmh loopt de tempratuur wel op tot 90 graden en is een sauna in de auto mogelijk. Vanochtend viel me op dat na 100km (helft 120kmh andere helft zo'n 100/110) het dunne laagje ijs aan het einde van de rit nog steeds op de motorkap zat. De fan hoor ik ook nooit aanslaan en ook het getik dat je normaal na een lange rit hoort heb ik nog niet waargenomen bij deze auto. Wat kan dit zijn? Wordt de auto te hard gekoeld oid? Dacht dat ik dan juist non stop de fan had moeten horen draaien. Benieuwd naar de antwoorden.
Groetjes.