Motor wordt niet warm, thermostaat al vervangen.

APT

Startmotor
Sinds het begin wordt de motor van mijn Golf IV 1.9tdi 90pk niet warm. Daarom is de thermostaat al vervangen. Het probleem was hiermee echter niet opgelost. Nog een poging tot ontluchten gedaan voor de zekerheid maar ook daar ligt het probleem niet. De verschijnselen:
Stationair wordt de motor niet warm, verwarming evenmin. Bij 120kmh zie ik de meter héél ietsje opkomen, ongeveer tot het midden van het eerste blokje streepjes. Verwarming blaast warme lucht maar onvoldoende om de auto warm te krijgen. Aanjager maximaal open zetten resulteert in hooguit lauwe lucht. Ga ik weer 100 rijden zakt de tempratuur tot vrijwel het minimum en wordt het helemaal niet meer warm in de auto. Koude lucht komt er niet uit maar warm is anders. Bij 140kmh komt de tempratuur tot 70 graden en wordt de auto aangenaam warm. Bij 160kmh loopt de tempratuur wel op tot 90 graden en is een sauna in de auto mogelijk. Vanochtend viel me op dat na 100km (helft 120kmh andere helft zo'n 100/110) het dunne laagje ijs aan het einde van de rit nog steeds op de motorkap zat. De fan hoor ik ook nooit aanslaan en ook het getik dat je normaal na een lange rit hoort heb ik nog niet waargenomen bij deze auto. Wat kan dit zijn? Wordt de auto te hard gekoeld oid? Dacht dat ik dan juist non stop de fan had moeten horen draaien. Benieuwd naar de antwoorden.

Groetjes.

Hmm vreemd verhaal, klinkt toch echt als een probleem met de thermostaat... of heb je een software update gehad waardoor jou vw nou echt verschrikkelijk zuinig is geworden en geen restwarmte meer produceert?

Was het vorige winter wel goed? Zijn er in de tussentijd reparaties/veranderingen geweest aan de auto? Zit de thermostaat er wel goed in? Blijft je radiateur steenkoud, zolang de temperatuurmeter onder de 90 graden staat? -> dit is een goeie check voor de werking van de thermostaat. Als ik het zo lees komt je motor helemaal niet bij de 90 graden bij normaal rijgedrag, dit betekend dat je thermostaat de hele rit niet open mag gaan en dat je radiateur koud moet zijn bij aankomst.

Steeds veranderende temperatuur bij wisselende belasting duidt inderdaad op een niet goed werkende thermostaat. Defect of verkeerd gemonteerd.
Daar zou ik toch (weer) beginnen.

@Waggie: Sjoemelsoftware 2.0 ofzo.. ;). Maar geen idee want had de auto afgelopen winter niet. Turbo heb ik wel laten vervangen samen met de thermostaat en distributie/waterpomp maar die lijken me niet van invloed. Ten tijde van de oude turbo speelde dit ook, had toen enkel wel wat meer vermogen dan nu. Mag zo weer richting huis rijden en zal thuis de radiator even checken. Tempratuur komt bij normaal rijgedrag inderdaad niet eens in de buurt van de 90 graden. Als ik niet boven de 120 kom komt de meter slechts marginaal omhoog.
@janneman: Laat dat idd als eerst opnieuw nakijken want dat was mijn idee ook al.

Is de thermostaat wel vervangen? Misschien alleen verwijderd. Dan komt een motor nooit op temperatuur als het zo koud is buiten.

als je een kapot thermostaat hebt. krijg je bij het begin zoals ik nu heb.

als ik optrek blijft mijn auto 90 graden, maar laat ik hem uitrollen dan word die koud. ook warmt mijn auto niet op in 5min, na een half uur is het pas 60graden.

ook hebt ik onder de 7 graden bij 100km/H dat mijn auto 80graden blijft.

maar wat jij hebt klinkt eerder als geen thermostaat.

ik had dat bij me eerste alfa. dan blijft de auto beter koud. die ging soms ook tot onder de 50graden. maar in de stad werd die nooit warmer dan 110graden.
op het circuit word dat gedaan. zonder thermostaat blijft de auto wat makkelijker cool.

auto gaat vrijdag terug naar de garage. Thermostaat zit er zeker wel in. Slangen verkeerd om denk ik niet. Het is niet enkel de verwarming maar ook het blok dat niet warm wordt. We zullen zien wat het nu is.. Bedankt voor de reacties iig.

APT zei:
auto gaat vrijdag terug naar de garage. Thermostaat zit er zeker wel in. Slangen verkeerd om denk ik niet. Het is niet enkel de verwarming maar ook het blok dat niet warm wordt. We zullen zien wat het nu is.. Bedankt voor de reacties iig.

En werd de radiateur warm?

Volgens mij is die alleen het vraagteken achter de zin vergeten te zetten..
Dan komt die post al heel anders over namelijk.

Terug
Bovenaan