Motor slaat af.

A

Anoniem

Guest
ik heb er een auto bij gekocht voor het werk, een peugeot 106 1.1 60 pk , van bj 2000. afgelopen week is de motor 2 keer afgeslagen, in een bocht. het olie lampje brande[, mischien omdat de motor afsloeg?] de eerste keer de auto aan de kant gezet, en even laten afkoelen, olie gepeild. ik heb wat olie bij gevuld, maar er zat genoeg op. later sloeg de motor dus weer af in een bocht. ik heb niet gezien of het toerental mischien te laag was, en de motor daarom mischien afsloeg. de auto rijdt verder wel goed. iemand mischien een idee wat het kan zijn?

Het olielampje brand. Wat moet ik dan doen?

Zodra het olielampje brand is de eerste stap die je doet de auto zo snel mogelijk veilig aan de kant van de weg zetten en het peil controleren.

Als het peil correct is kan de oliedruk te laag zijn. Dit kan een teken zijn dat er iets mis is met de oliepomp. Motorschade heb je zo dus het is belangrijk dat je de ANWB belt op dit moment.

Kan het olielampje branden doordat de motor afslaat? Ja dat kan, immers valt je druk weg en gaat het lampje om die reden aan. Het lampje zal weer uitgaan zodra de motor is gestart en er oliedruk is.

Misschien was het toerental van de motor te laag. Zat je in een te hoge versnelling?

Nee, ik zat niet in een te hoge versnelling. ik schakelde naar de 2e versnelling, de koppeling nog ingetrapt, toen de motor afsloeg. het is 2 keer gebeurt, afgelopen week. net in/ na de bocht, dat vindt ik wel vreemd. de auto weer gestart, verder geen problemen gehad.

brandstof niveau in de tank laag op die momenten ?

Nee, de tank zat nog bijna vol. ik rij de tank nooit helemaal leeg. ik heb mijn golf V6-4 motion[bj 2002], al 10 jaar, het lampje heeft bij mij nog nooit gebrand.

De motor zal niet afslaan omdat jij wat verkeerd doet vermoed ik, als dat wel zo was, door bv. een te hoge versnelling en/of te weinig toeren, dan zal de motor wel gaan protesteren voordat hij afslaat.
lijkt meer op een technisch probleem wat optreed/verergerd in een bocht.

De motor houdt af en toe ook een beetje in, verder geen problemen gehad vandaag.

Ik heb een 205 gehad en die had in lange, snelle bochten (klaverbladen) ook wel eens last van een brandend olielampje. De olie wordt in de bocht naar de buitenkant geslagen waardoor de sensor "denkt" dat het nivo te laag is. Niks aan het handje.

De motor sloeg ook 2 keer af, in een bocht. beetje vreemd. gisteren geen last van gehad, behalve dat de motor af en toe een beetje inhoudt/ stottert. mischien een kwestie van afstellen?

P. Klieder zei:
Ik heb een 205 gehad en die had in lange, snelle bochten (klaverbladen) ook wel eens last van een brandend olielampje. De olie wordt in de bocht naar de buitenkant geslagen waardoor de sensor "denkt" dat het nivo te laag is. Niks aan het handje.

Sensor "denkt" niet dat het niveau te laag is. Het niveau IS dan te laag want er is geen oliedruk meer omdat die het aanzuigmondje niet meer bereikt.
Betekend in veel gevallen dat er toch echt te weinig olie in het carter zit of je gaat gewoon veel te hard door een bocht heen.

Wat betreft de 106 van de TS: een auto die afslaat in de bocht is wel vreemd. Het enige wat ik me kan bedenken is dat er ergens vocht zit dat in de bocht kortsluiting veroorzaakt of dat er ergens een sensor zit met een draadbreuk waarvan de kabel in een bocht net even te ver wordt uitgerokken of juist ergens sluiting maakt.

Gekke gedachte: hoe oud is de accu?

Geen idee,hoe oude de accu is. staat er ergens een datum in? ik heb de auto eind maart gekocht voor het werk. de auto start verder wel goed. en tot nu toe gaat het nog goed. paar kleine probleempjes gehad, de remmen piepten in het begin , en het gaspedaal ging behoorlijk zwaar. de auto is even naar de garage geweest, dat is een stuk beter nu. er zijn nieuwe ruitenwissers opgekomen. het airbag lampje brandt al een tijdje, en er is blijkbaar de ashoes linksvoor stuk. daar een keer wat aan gebeuren.

Terug
Bovenaan