Motor slaat af bij remmen

Jan Derk 4311614

Net ingestapt
Hallo Autowekers,

Ik heb sinds één week tijd dat de motor afslaat of flink laag in de toeren komt bij het afremmen/tot stilstand komen voor het stoplicht bijv.
Dit gebeurd echter niet iedere keer als ik afrem.
Nu heb ik iets gelezen over een stationair toerental/stappenmotor die vuil kan zijn dus daar ben ik naar wezen kijken, maar voordat ik erbij kon moest ik eerst mijn aanzuigslang (heet dat zo, de grote slang die vanaf het luchtfilter komt?) losmaken. Toen ik zat te kijken hoe ik hem los kon krijgen zag ik dat er in het rubber van de slang een scheur zat van zo'n 5 centimeter lang.

Nu ben ik een gigantische leek op het gebied van auto's, dus ik vroeg mij af of die scheur voor het probleem zorgt dat mijn motor soms (bijna) afslaat, omdat die misschien 'valse lucht' aanzuigt?

Nog één laatste vraag, is het vervangen er van moeilijk en duur? Ik vind een beetje knutselen aan dat soort dingen wel leuk, en het lijkt mij niet moeilijk dus wil ik het zelf wel doen. Maar nogmaals, ik ben een leek dus wie weet verkijk ik mij daar gigantisch op.

Edit: Het gaat om een Chevrolet Aveo bouwjaar 2006. Km. Stand : 102271

Alvast bedankt!

Het kan aan de slang liggen en dat is eenvoudig te controleren.
Eerst voor nood repareren met ductape en dan even weer rijden of het euvel over is.
Is dat het geval, kun je de slang alsnog vervangen.

Slang van je luchtfilter veroorzaakt niet je problemen.

Vervangen is wel aan te raden omdat anders vervuilde lucht je motor in kan komen.

Bobslee zei:

Vervangen is wel aan te raden omdat anders vervuilde lucht je motor in kan komen.
Je passeert mogelijk de luchtmassameter. Dan zou het wel het euvel kunnen verklaren.

Wat zou het dan nog anders kunnen zijn? Ik las dat een vervuilde stappenmotor/klep ook vuil kan zijn, dat moet ik nog even nakijken. Maar zou dat het probleem anders zijn?
Luchtfilter bougies en ontstekingsspoelen zijn vervangen 1,5 jaar geleden dus schat dat dat niet het probleem is?

Casanova zei:
Bobslee zei:

Je passeert mogelijk de luchtmassameter. Dan zou het wel het euvel kunnen verklaren.
Hmm ja, dat ligt eraan op welke plek de slang lek is natuurlijk. Scherp!

Jan Derk 4311614 zei:
Luchtfilter bougies en ontstekingsspoelen zijn vervangen 1,5 jaar geleden dus schat dat dat niet het probleem is?
Dat ligt eraan hoeveel KM je inmiddels hebt gereden. Als dat een bescheiden 15000KM is waarschijnlijk niet, maar als je een ton per jaar rijdt is het onderhand weer tijd...

Ik denk dat er nu zo' 15-20.000 km mee is gereden met de "nieuwe" bougies. Er zit een sensor in de slang net na de luchtfilter en de scheur in de slang zit daar zo'n 4 centimeter na, en ook aan de andere kant van waar de sensor zit. Dus ik ga er vanuit dat de sensor niks aparts opmerkt omdat er later pas valse lucht ingezogen wordt.

Heb ool geprobeerd met ductape het te plakken om te testen of het daar aan lag, maar de ductape blijft niet plakken. Dan maar een nieuwe slang bestellen, het moet hoe dan ook vervangen worden.

Bedankt voor het meedenken nogmaals!

Terug
Bovenaan