motor seicento houd in

A

Anoniem

Guest
Goedendag,
Ik ben sinds kort in het bezit van een fiat seicento 1,1 uit 2003 met 125.000 km op de teller en is voorzien van airco, de auto was een binnen slaper en is als 2e auto gebruikt
ik kocht de auto met een lekke uitlaat die ik inmiddels vanaf de kat heb vernieuwd.
de distributie snaar incl. waterpomp en spanrollen is in 2015 bij een km stand van 95000 km vernieuwd.
het probleem is als volgt: bij ongeveer 2500 tpm stopt de motor en gaat het motor management lampje heel even branden, iets het gas er af, lampje gaat uit en heb weer het volle vermogen als ik 100 km/pu in zijn 5 rij is er niets aan de hand maar als ik wil versnellen naar 110 krijg je het zelfde effect.
de auto stink bij koude start naar benzine zodra hij iets op temperatuur is ruik je niets meer (vlotterhuis is droog)
heb de auto laten uitlezen en er waren geen fout code,s de auto start bij koude en warme motor perfect en het stationaire toerental is stabiel
het volgende heb ik gedaan gasklephuis schoon gemaakt alle aansluitingen van de sensoren na gelopen en die waren brandschoon geen oxidatie te zien
de auto heeft een jaar geleden zijn periodieke beurt gehad olie, filters, bougie,s etc. zijn toen vernieuwd hij heeft sindsdien slechts 1800 km gereden
de benzine die er inzat 3/4 tank was meer dan 6 maanden oud op dit moment zit er hooguit nog 2 liter in.
alle info is meer dan welkom.
mvg
Hans

Er waren geen foutcodes? Daar geloof ik eigenlijk niets van. Er zijn altijd wel codes. Helemaal als je motorlampje gebrand heeft, moeten er gewoon codes zijn.

Ik zou eens beginnen met andere benzine.

de garage heeft hem aan de computer gehangen en er waren geen fout code,s en ik controleer hem ook regelmatig met mijn OBD 2 scanner en ik lees ook geen fout code het lampje brand een fractie van een seconde op advies van de dealer heb ik dus de parameters op nul gezet om dat te bereiken zei hij motor warm laten draaien totdat de ventilator 3x is aangegaan vervolgens contact uit en dan de min pool van de accu los koppelen 5 minuten wachten weer aansluiten maar helaas geen resultaat en de benzine ga ik maandag verversen ik doe er gelijk Forté nr 2 bij om de boel inwendig te reinigen

Veel auto's slaan een foutmelding pas op als deze bijvoorbeeld 30 seconden tot 1 minuut heeft geduurd. Is het - zoals nu - net even een signaal , dan is de kans groot dat je bij het uitlezen niets aantreft.

Inderdaad beginnen met brandstof verversen en inwendig reinigen en dan even zien of het terug blijft komen : 2e auto, binnenslaper en gemiddeld 8000 km per jaar ( korte ritjes ?) kunnen de eerste voor de hand liggende oorzaak zijn.
Loopt de auto goed en is ie opgewarmd , dan mag wel eens even flink doorwerken over een wat grotere afstand.

Onder de achterbank zit een deksel wat toegang geeft aan de benzine pomp en het vlottermechaniek (huis) welke de stand aangeeft op je meter maar je heb gelijk hij heeft geen carburateur het is een multie point injectie, zoals ik al eerder aangaf ga ik maandag eerst verse benzine tanken en forté 2 erbij voegen om het hele systeem te reinigen ik kan mij niet voorstellen dat de lambdasonde voor problemen zorgt maar ik sluit het niet uit

Hans Verhulsdonk zei:
de garage heeft hem aan de computer gehangen en er waren geen fout code,s en ik controleer hem ook regelmatig met mijn OBD 2 scanner en ik lees ook geen fout code het lampje brand een fractie van een seconde op advies van de dealer heb ik dus de parameters op nul gezet om dat te bereiken zei hij motor warm laten draaien totdat de ventilator 3x is aangegaan vervolgens contact uit en dan de min pool van de accu los koppelen 5 minuten wachten weer aansluiten maar helaas geen resultaat en de benzine ga ik maandag verversen ik doe er gelijk Forté nr 2 bij om de boel inwendig te reinigen

Hoi Hans,

Mijn dochter heeft een Seicento en die gebruikt hem ook maar weinig. Inderdaad, als het ding weer eens een paar maanden heeft stilgestaan, komt het echte Italiaanse karakter naar boven en is het een knorrige machine om mee te rijden. Bij dochterlief heb ik nog niet gezien dat het motormanagementlampje gaat branden maar ik merk het aan af en toe inhouden en gewoon niet lekker rijden.

Ik heb de auto recent nog een stukje uitgelaten (even 300 km snelweg) en sindsdien doet hij het weer als vanouds. Ik tank BP optimate (tegen de vergomming van goedkope benzine) en ik heb er ook wel eens een busje injectorreiniger in gegooid (wat toen goed hielp)..

Het kan natuurlijk ook heel goed dat de lambdasonde op het punt staat te overlijden, dat merk je dan vanzelf aan het lampje wat niet meer uit gaat. In noodloop rijdt hij echter wel beter, dus je hoeft niet bang te zijn dat je stil komt te staan. Het lampje is echter wel een APK afkeurpunt, de auto stoot dan relatief veel vervuiling uit.

dank voor je reactie, de apk is inmiddels verlopen (19-02-2018) dus rijden is nu geen optie, ik ga de auto morgen schorsen
de auto heeft bij de laatste apk (19-02-2017) nog een beurt gehad bij een km stand van 123.209 er is toen 3,9 ltr 5w40 ingegaan
zodra het benzine probleem is verholpen wil ik de olie verversen incl het filter kan ik weer 5w40 gebruiken of is 10w40 beter?

Tja, olie verversen en oliefilter vervangen heeft niets te maken met goed lopen, zoals je het probleem beschreef.
Natuurlijk wel doen, maar er is geen direct verband.

Het verschil tussen de 5W40 en de 10W40 , is dat de eerste wat dunner is bij lagere temperaturen ( koude start) en dan dus beter smeert.

Het kenteken schorsen kost geld en wel € 73,10 : verder mag de auto dan niet op de openbare weg geparkeerd staan en de duur is maximaal 1 jaar.
Voor een verlopen APK krijg je normaliter een administratieve boete van € 130 en deze valt na 2 maanden na verloopdatum bij je in de bus.

We kunnen het niet leuker maken : wel gemakkelijker !

auto,s ouder dan 15 jaar kost het schorsen € 25.00 die van mij is van bouwjaar 19-02-2003 dus hij is 15 jaar plus 1 maand
en hij staat in de garage droog en warm, als de auto weer goed is dan mag je mits je kan aantonen dat je een afspraak heb voor de apk ten tijde van de schorsing er naar toe rijden en weer terug maar dan moet hij wel verzekerd zijn.
nog bedankt voor de tip van de olie dat ga ik zeker doen.
wordt vervolgd.

UPDATE
vandaag 10 ltr verse benzine getankt scheut forte nr 2 toegevoegd....wat een wereld van verschil
heb gelijk even naar de kleppen gekeken de inlaat kleppen staan op 30 en de uitlaat kleppen staan op 40, kleppendeksel pakking was aan het door zweten dus die wordt vernieuwd, daarna olie en filter verversen en tot slot alles nog even nalopen
na de apk ga ik een flinke rit maken om de boel goed schoon te blazen
iedereen bedankt voor de input
mvg
Hans

Hans Verhulsdonk zei:
auto,s ouder dan 15 jaar kost het schorsen € 25.00 die van mij is van bouwjaar 19-02-2003 dus hij is 15 jaar plus 1 maand
en hij staat in de garage droog en warm, als de auto weer goed is dan mag je mits je kan aantonen dat je een afspraak heb voor de apk ten tijde van de schorsing er naar toe rijden en weer terug maar dan moet hij wel verzekerd zijn.
nog bedankt voor de tip van de olie dat ga ik zeker doen.
wordt vervolgd.

klopt, klopt en klopt ook !

rke zei:
Het kan natuurlijk ook heel goed dat de lambdasonde op het punt staat te overlijden, dat merk je dan vanzelf aan het lampje wat niet meer uit gaat. In noodloop rijdt hij echter wel beter, dus je hoeft niet bang te zijn dat je stil komt te staan. Het lampje is echter wel een APK afkeurpunt, de auto stoot dan relatief veel vervuiling uit.

Mits de uitlaatwaarden CO en lambda goed zijn, is een brandend motorlampje geen afkeurpunt. Vanaf datum eerste toelating 1-1-2006 mag er getest worden met een EOBD tester. Als de readiness code gezet is, mag je m met een brandend motorlampje nog steeds goedkeuren, zelfs zonder de viergastester te gebruiken.

Een motorlampje kan ook branden zonder dat dit negatieve invloed heeft op de uitstoot.

Terug
Bovenaan