Motor loopt niet soepel - perfectionistische motorspecialist gezocht

Guest
Hallo allemaal,

Al enige tijd ben ik in het bezit van twee Saab 9-3's. Een Sport Sedan en een Cabrio, beiden uit 2007. Tevens zijn ze beiden uitgerust met de 2-liter Turbomotor en zijn ze beiden Hirsch getuned (de huistuner van Saab, voor wie er niet bekend mee is). Leuke auto's met (voor mijn gebruik) voldoende Pk's en vooral koppel (310 Nm+). Beide auto's hebben inmiddels ongeveer 140k op de teller (voor een Saab net ingereden). Ze zijn altijd door Saab specialisten onderhouden en hebben onderhoud volgens schema gehad.

Nu het probleem. In tegenstelling tot de Cabrio (die extreem soepel loopt), loopt de Sedan wat minder mooi. Een opsomming:

- De motor slaat bij het starten aan met een voelbare schok (terwijl je de Cabrio niet voelt starten).
- Vervolgens hoor je de uitlaat 'knorren' (beetje lek uitlaat geluid), totdat het toerental omlaag gaat (na de opstartfase) waarna hij 'normaal' klinkt.
- Met name bij het accelereren voel ik een trilling en een licht brommend geluid in het vooronder.
- De auto heeft duidelijk wel het volledige vermogen en eenmaal op snelheid rijdt hij prima.

De auto is inmiddels al bij meerdere Saab specialisten geweest. Uiteraard zijn de voor de hand liggende veroorzakers al gecontroleerd/vervangen. De reactie die ik meestal krijg is iets in de trant van: 'Ik voel het inderdaad, maar ik vind het nog wel meevallen. Als het erger wordt, kom dan maar even terug.' En dat is nu precies wat ik niet wil horen... Ik wil eigenlijk gewoon dat die motor perfect loopt, net als die van mijn Cabrio. Naar mijn mening zijn ze niet perfectionistisch genoeg. Ondertussen is er wel van alles gecontroleerd (en vervangen) aan de auto, maar het heeft nog geen effect gehad.

De conclusie is dat ik op zoek ben naar een perfectionistische motorspecialist. Iemand die systematisch te werk gaat en het doel heeft om een motor zo perfect mogelijk te laten lopen. Bij voorkeur uiteraard met Saab-ervaring, maar dat is geen must. Het mag ook best wat kosten, het gaat mij om het resultaat. Wie kent zo iemand?

Ik woon in Utrecht, maar ben bereid om er een eindje voor te rijden. Alvast bedankt!
 
Bedankt voor je reactie.

Hier heb ik ook aan gedacht. Het lijkt toch iets anders te zijn. De bekende testjes om het te controleren wel gedaan natuurlijk.

Het punt is dat de specialisten waar ik tot zover ben geweest mijns inziens geen systematische manier van het opsporen van problemen hebben. Het lijkt vaak een beetje veredeld giswerk vanuit ervaring ('het klinkt als...' of 'ik denk dat het ... is'). Ik zou liever iemand vinden die door middel vanuit concrete waarden (uit testen en meten) een probleem opspoort. Ik heb nu al een paar honderd euro in dit probleem gestopt zonder resultaten. Met alle liefde stop ik er nog eens een paar honderd (of meer) in, maar dan wil ik wel zien dat iemand op een correcte (liefst wetenschappelijke) manier bij een bepaalde oorzaak uitkomt.
 
140k net ingereden voor een Saab?? tja dat is maar net hoe de eerste eigenaren met de auto omgegaan zijn, als er altijd met een koude motor hard getrapt is zegt dat punctuele onderhoud ook niet zoveel. Ook is de tuning een extra slijtage slag voor je motor/aandrijflijn/turbo.

Maar een licht brommend geluid uit het vooronder?? is dat de motor die je bedoeld ??
Lijkt me een erg moeilijke zoektocht dit omdat de motor verder wel goed loopt, eigenlijk mag je ook geen van dezelfde auto's met elkaar vergelijken al zijn ze van hetzelfde type, er zullen altijd kleine verschillen zijn, zeker nu de wagens op leeftijd komen.

Je zou eens kunnen beginnen de motor te flushen met forte , wellicht heb je afzetting op je kleppen/stoters.
Deze 2 producten zijn erg goede ervaringen mee volgen de profs.
Ik zou dit wel door een garage laten doen.

https://www.forte-benelux.com/NL/Forte-Producten/Auto/Motor/New-Generation-Motor-Flush.html
https://www.forte-benelux.com/NL/Forte-Producten/Auto/Motor/Top-End-Treatment.html
 
Ook bedankt voor je bijdrage.

Je hebt gelijk, de conditie hangt deels van de vorige eigenaars af. De Cabrio heb ik gekocht bij 100k en de Sedan bij 60k. Van beide auto's ben ik de tweede eigenaar. De tuning heb ik zelf laten doen. En inderdaad, twee auto's zijn niet per definitie gelijk ook al hebben ze de zelfde krachtbron. Evengoed kan ik met zekerheid zeggen dat het geen 'oneffenheid' is. De eerste +/- 50k in mijn bezit was het immers niet aanwezig. Daarna is het langzaam toegenomen. Ik kan dus op zijn minst concluderen dat er iets veranderd is in het blok.

Het gaat mij in dit topic overigens niet zo zeer om het probleem opsporen. Ik ben niet onder de veronderstelling dat - na een bezoek aan verschillende specialisten - ik het probleem via een forum eigenhandig ga opsporen. Juist daarom ben ik op zoek naar iemand die dat wel kan en aan bovenstaande criteria (zie eerdere posts) voldoet.

@Carfanatic: Bedankt voor de tip! Ik ga eens contact met ze opnemen.
 
Is er al eens met een stethoscoop uitgebreid gezocht? Je hebt ze elektronisch maar ook ouderwets, zoals de dokter maar dan met een lange pen.
 
Met een stethoscoop aan de slag gaan lijkt mij een goeie.

Er hoeft bijvoorbeeld maar één onderdeel die meedraait op de motor (alles wat op de multiriem zit, waterpomp, stuurbekrachtiging, airco etc.) stroef te draaien en het motormanagement moet extra brandstof inspuiten om het stationair toerental vast te houden. Dan loopt de motor net wat onrustiger.
 
Mc1 - zei:
Met een stethoscoop aan de slag gaan lijkt mij een goeie.

Er hoeft bijvoorbeeld maar één onderdeel die meedraait op de motor (alles wat op de multiriem zit, waterpomp, stuurbekrachtiging, airco etc.) stroef te draaien en het motormanagement moet extra brandstof inspuiten om het stationair toerental vast te houden. Dan loopt de motor net wat onrustiger.

Dat kan toch worden uitgesloten door de multiriem te verwijderen? Als de accu vol genoeg is kan je zo nog een eind rijden ook ;)
 
Eerste wat in mij opkomt is een motorsteun die wat uitgelebberd is door vaak verkeerd belasten(pulserend/schokkend met gas omgaan en dat zeer regelmatig. 2e mogelijkheid zou zijn een 2massa vliegwiel met problemen.
Aangezien een schok door de auto met starten meestal een motorsteun betreft... kijk die eens na. Hoeft trouwens niet altijd zichtbaar te zijn.
9 van de 10x is dat een motorlager die in de lengterichting van de auto kan bewegen die zitten meestal aan de versnellingsbak)
Vaak worden die dingen alleen visueel gecontroleerd en is er niks zichtbaar of is het pas zichtbaar bij demontage (wat ze niet doen, want dan kun je net zo goed gelijk vervangen)

Aangezien je 2x dezelfde auto hebt is het vaak goed te controleren als je ze allebei start en de beweging van de motor gaat vergelijken. Bij ernstige problemen met motorsteunen kun je het blok met de hand bewegen. Vaak is het verschil sowieso wel te voelen als de ene het wel heeft en de andere het niet heeft.

En ja, ook dit valt onder giswerk. Maar je geeft helaas nergens aan WAT ze al gedaan hebben. Je geeft alleen aan dat het voor de hand liggende is gecontroleerd of vervangen. Maarja wat valt daar onder?

btw, als je systematisch alles na gaat lopen ben je enorme kosten kwijt door de tijd die dat gaat kosten. Dat is uiteindelijk duurder dan het onderdeel dmv een paar testjes en giswerk te controleren.
 
Wederom bedankt voor de hulp allemaal.

Zoals ik eerder al aangaf is het echter niet mijn bedoeling om via dit forum een oplossing te vinden voor het probleem, vandaar dat ik ook niet volledig ben geweest in het uitleggen van het probleem en de tot nu toe verrichte reparaties/controles. Mijn voornaamste doel is om iemand te vinden die, volgens andere forumgebruikers, een specialist is die het beste uit een blok wil en kan halen.

Voor de volledigheid zal ik in ieder geval kort aangeven wat ik al heb laten doen (ik zal vast iets vergeten zijn, maar dit geeft een idee):
- Auto uitlezen op foutcodes (uiteraard)
- Controle uitlaat
- Controle in- en uitlaatspruitstuk
- Vervangen balansaskettingspanner en -geleiders
- Op tijd zetten balansas
- Controle motorsteunen
- Multiriem is eraf geweest zoals hierboven geopperd (moest ook vervangen worden)
- Vervangen en controleren diverse kleine slijtageonderdelen, vervangen olie, etc.

Er is nog niet met een stethoscoop geluisterd, dit ga ik wel voorstellen bij mijn volgende bezoek aan een garage. De overige tips zal ik ook meenemen, voor zover ze hier zelf niet mee komen.
 
Welkom SaabNG,

Zou willen tikken: gooi het eens in de groep op Saabforum.nl
https://www.saabforum.nl/viewforum.php?f=7
Weet in het brabantse zowiezo 2 saabspecialisten die je goed van dienst kunnen zijn.
 
Je hebt gelijk. Niet gedemonteerd geweest. Dat is ook nooit voorgesteld (en juist daarom ben ik op zoek naar iemand die dit soort dingen wel meepakt). Evengoed bedankt voor je tip, ik neem het mee.
 
Deze motoren hebben EGR. Dat voegt uitlaatgassen bij de schone inlaatlucht, met het idee dat de verbranding dan iets schoner zou worden. Dit systeem heeft neiging tot het vervuilen van de luchtinlaat. Ook kan de EGR klep door vervuiling minder goed reageren.

En als je op het verkeerde moment uitlaatgassen bij de verbranding hebt, bijvoorbeeld tijdens of net na de start, dan zal dit de motor minder mooi laten lopen. Daarom even de vraag of de EGR klep al bekeken/vervangen is.

Ook vervuilde injectors kunnen een oorzaak zijn dat de brandstof minder mooi vernevelt, wat een minder goede verbranding geeft.

Dan is er nog de nokkenaspositie sensor. Die verzorgt de timing van de ontsteking. Als die niet helemaal 100% meer is, zal dat niet gelijk een foutmelding geven, maar de iets minder nauwkeurige timing zal wel invloed hebben op motorloop en start.

Tenslotte zijn er nog de bougiekabels (of bobines als hij per cylinder een bobine heeft). Als 1 kabel (of bobine) minder wordt, merk je dat vooral als hij nog koud is. Daardoor zal 1 cylinder pas volledig meedoen als de kabel opgewarmd is. Ook zal elke start even zorgen voor een iets lager ontstekingsvoltage (omdat de startmotor veel stroom pakt), waardoor dit rond een start ook warm merkbaar kan zijn.
 
EGR geeft 9 van de 10x een foutmelding als die niet meer functioneert zoals het hoort.

Bougiekabels kan ook net andersom zijn. Ik had juist eentje die sloeg door bij warme motor, koud liep die probleemloos (zolang je hem niet belastte) Maar dan had de TS dat allang gemerkt.
 
Terug
Bovenaan