Motor lijkt warm te lopen

Geert 7333190

Net ingestapt
Hallo allen,

Ik heb een Saab 900 GLi uit 1983 met ruim 370.000 km op de teller. Als de auto een tijdje stilstaat met draaiende motor, al na zo'n twee minuten, zie ik de temperatuur op het dashboard rap oplopen. Op heel warme dagen gebeurt dit ook al met langzaam rijden. Omdat ik bang ben dat de motor te warm wordt zet ik dan de verwarming op zijn hardst en draai de ramen naar beneden om de motor extra te koelen. Dit lijkt te werken, de naald op de temperatuurmeter zakt.

Mijn vraag is waar dit op kan wijzen. En wat is wijsheid om dit proberen te verhelpen?
Alvast bedankt voor het meedenken.

Wordt de slang naar je radiator wel lekker heet? Misschien gaat je thermostaat niet goed open.
Radiator verstopt/vies? De pomp lijkt nog goed want je kacheltruukje werkt.

Na twee minuten al? Spoel het koelsysteem eens door en nieuwe koelvloeistof erin. Helpt dat niet, dan kun je de thermostaat gaan vervangen, waterpomp...

Eerst maar even deze vraag: gaat de meter in het rood?
Dat de naald van de meter oploopt tijdens stilstand is normaal, de rijwindkoeling ontbreekt immers bij stilstand en de koelfan gaat pas aan als er een bepaalde temperatuur bereikt is..

Lijkt me duidelijk: De koelfan slaat niet aan bij een (te) hoge temperatuur. Waarschijnlijke oorzaak: Thermo contact of motor van de fan zelf defect. Kabelbreuk kan ook.

Terug
Bovenaan