Motor komt te langzaam op temperatuur

Willem van Es

Net ingestapt
Medeforummers,

Onze 206 1.4i komt moeizaam op temperatuur, dit geeft de meter aan op het dashboard en ook blijft de motor te lang verhoogd stationair lopen.

Thermostaat is al vervangen, systeem ontlucht en toch geen resultaat. Bijzonder vind ik dat al na een minuut water naar de radiateur loopt, klopt dit ?

Dank alvast voor het meedenken!
 
Wat is "moeizaam"? Normaliter moet je wel een paar kilometer rijden voordat de meter in het midden staat. Het kan natuurlijk ook dat de nieuwe thermostaat niet goed werkt en met een kier open blijft staan. Verkeerd om gemonteerd? Ontluchtingsgaatje niet op de juiste plek? Ring vergeten te monteren? Vervuild koelsysteem waardoor er vuil tussen de thermostaat zit? (Nieuwe koelvloeistof gooit direct de reinigende werking in de strijd en laat veel troep los komen). Wordt de kachel wel goed warm? Bij bepaalde Peugeots (en niet alleen bij Peugeots) zijn de waterpompen van matige kwaliteit waardoor er schoepen afbreken en de pomp bijna geen vloeistof meer rondpompt. De circulatie is dan onvoldoende en dan kan een temperatuursensor lang in een "koude bel" blijven zitten....
 
Pietzoveel zei:
Wat is "moeizaam"? Normaliter moet je wel een paar kilometer rijden voordat de meter in het midden staat. Het kan natuurlijk ook dat de nieuwe thermostaat niet goed werkt en met een kier open blijft staan. Verkeerd om gemonteerd? Ontluchtingsgaatje niet op de juiste plek? Ring vergeten te monteren? Vervuild koelsysteem waardoor er vuil tussen de thermostaat zit? (Nieuwe koelvloeistof gooit direct de reinigende werking in de strijd en laat veel troep los komen). Wordt de kachel wel goed warm? Bij bepaalde Peugeots (en niet alleen bij Peugeots) zijn de waterpompen van matige kwaliteit waardoor er schoepen afbreken en de pomp bijna geen vloeistof meer rondpompt. De circulatie is dan onvoldoende en dan kan een temperatuursensor lang in een "koude bel" blijven zitten....

Dank vd input, moeizaam is dat na 10km de temperatuur nog maar 50-70 graden is. Thermostaat is nieuw en goed gemonteerd, frisse kvs. Klopt het wel dat de bovenste slang nr radiateur vrijwel direct opwarmt ?
 
De openingstemperatuur zou 89 graden zijn..... Meten is weten!

.https://www.winparts.nl/koelsysteem-verwarming/thermostaat/peugeot/206-hatchback-2a-c-bouwjaar-1998-09-2012-12/c652-583-14541/thermostaat-820434-valeo/p501099.html
 
Pietzoveel zei:
De openingstemperatuur zou 89 graden zijn..... Meten is weten!

.https://www.winparts.nl/koelsysteem-verwarming/thermostaat/peugeot/206-hatchback-2a-c-bouwjaar-1998-09-2012-12/c652-583-14541/thermostaat-820434-valeo/p501099.html

Na 5min is de bovenste slang lauw warm, lijkt me niet de bedoeling. Pas bij rond de 89 moet ie open gaan en water doorlaten lijkt me.
 
Bij veel moderne auto's wordt het warmer wordende water door de kachelradiator gepompt en zodra de temperatuur 89 graden wordt gaat de thermostaat een klein beetje open, zodat het warme water via de radiator kan afkoelen. Dit openen gaat geleidelijk. Bij stationair draaien zal de motor te weinig warmte opwekken om de thermostaat volledig open te zetten. Maar ook de temperatuursensor of het dashboard metertje kan foutief aangeven. Wordt de kachel wel goed warm?
 
Kachel wordt uiteindelijk goed heet, maar als de kachel na 15min rijden voluit gezet wordt de koelvloeistoftemperatuur 10graden daalt v 70 nr 60graden. Omgekeerd omhoog bij kachel uit. Tenzij er echt een uur is gereden blijft ie strak op 90graden staan. We dachten eerst nog aan een kapotte sensor, maar volgens mij doet ie het wel of niet en niet half. Echt een mysterie dit :((
 
Misschien heb je hier iets aan: https://www.problemcar.nl/nl/particulier/peugeot/237941-koelvloeistof-temper.html

Kijk vooral naar de laatste post.
 
Blackadder the 5th zei:
Misschien heb je hier iets aan: https://www.problemcar.nl/nl/particulier/peugeot/237941-koelvloeistof-temper.html

Kijk vooral naar de laatste post.

Thanks! Probleem is iets anders nl dat ons karretje de 90graden niet haalt het eerste half uur, maar wellicht dat een originele ipv Febi thermostaat het probleem oplost
 
Terug
Bovenaan