Motor in de soep na 37.000 km (Peugeot 208)

Wulp

Net ingestapt
Ik moet het even doen wat mijn moeder mij aan de telefoon heeft verteld; haar man heeft een Peugeot 208 1.0 3-cilinder turbo van 5 jaar oud met 37.000 km op de teller. Laatste wilde de auto niet meer starten (na wat rare geluiden) maar de dag erna deed ie het weer. Maar toen deed ie het na twee huizen helemaal niet meer en hebben de buurman en hij de auto teruggeduwd. Opgehaald door een auto-ambulance en conclusie is dat de distributieriem kapot is gegaan en dus de hele motor in de soep ligt. Er moet nu een compleet nieuwe motor in (dealer wilde eerst 35% van de kosten betalen, nu 75% maar een vervangende auto mag ie zelf gaan huren voor 25 euro per dag.. doei..)!

Dit is toch absurd? Heeft iemand hier vergelijkbare ervaringen mee en is het mogelijk dat dit in pas na zo weinig kilometers gebeurd als bv de eigenaar van de auto niet zo goed met de auto omgaat? (man op behoorlijke leeftijd)

Hoewel de auto al vijf jaar oud is, mag je verwachten dat de motor langer dan 37.000 kilometer meegaat. Daarom zou ik gaan voor volledige vergoeding van de reparatie (motor + montage), je hebt immers de reguliere consumentenbescherming op goederen waarbij je uit mag gaan van een redelijke gebruikstijd/levensduur.

Wat is de termijn van die riem? 6 jaar? En is het een in olie draaiende riem? Of een reguliere riem.

Er zitten meerdere kanten aan deze zaak en niet 1 kant, maar de samenhang bepaald de hoogte van de vergoeding:

- de auto is 5 jaar oud en dat verminderd de aanspraak op een volledige vergoeding.
- de motor heeft pas 37.000 km gelopen en dat punt maakt Ivanov terecht.
- is de auto aantoonbaar volgens voorschrift in de afgelopen jaar onderhouden ( onderschat dit punt niet) ?
- een compleet nieuwe motor geheel op kosten van het merk, geeft flink voordeel aan de gebruiker, want de oude motor had immers al 37.000 km gelopen en deze begin op 0 als nieuwe motor.

Gelet op de 5 jaar en het monteren van een geheel nieuwe motor, is 75% vergoeding helemaal niet zo slecht als je zou denken.
Tja, en die vervangende auto moet je er nog even bij onderhandelen, zo van "ik ga akkoord met de 75% , als jullie de vervangende auto gratis ter beschikking stellen". Ik bedoel, dat kan toch het breekpunt niet zijn !

In Nederland geldt het consumentenrecht in dit geval. Je kan je er dan op beroepen dat dit defect bij deze kilometerstand niet is wat je zou mogen verwachten. Een vergoeding is dus op zijn plaats. Echter, omdat de auto al 5 jaar oud is hoeft niet alles vergoed te worden. Immers heeft de auto +/- 1/3 van de levensduur al gehad? Een vergoeding van 75% van de kosten is dan gewoon netjes. De lage kilometerstand zegt hier niet zoveel. Korte ritjes leveren immers ook de nodige slijtage aan de motor op? En dan het vervangend vervoermiddel. De garage is niet verplicht om een vervangende auto aan te bieden. Je ziet dit in heel autoland. De ene garage biedt de auto gratis aan, de andere rekent 25 euro. Op zich is 25 euro per dag voor de garage hooguit kostendekkend. Wellicht is er in de onderhandeling hier een vaste prijs voor af te spreken.

In dit geval vind ik niet dat het veroorzaakt is door nalatigheid van de eigenaar. Tenminste als er regelmatig onderhoud gepleegd is. Je kan niet van een leek verwachten dat je iets met een distributieriem moet doen. Af en toe onder de motorkap kijken en de vloeistoffen checken is toch wel de max. Als de auto niet meer wil starten en allerlei rare geluiden maakt zou ik er wel iemand bij halen. Ik kan mij echter wel voorstellen dat iemand denkt dat het vanzelf weer over gaat.

1 probleem: volgens mij bestaat er helemaal geen 1.0 turbo in een 208......je hebt een 1.0 of een 1.2 turbo

De termijn van beide is volgens mij om de 175.000 km of 10 jaar.

Op grond van de consumentenbescherming mag je een vergoeding eisen, maar als je al 5 van de 10 jaar gereden hebt zal iedere rechter dat verdisconteren: juridisch zal je waarschijnlijk op 5/10 mogen rekenen.
Dus als de dealer 75% aanbiedt: doen !

FW Ta-183 Huckebein I zei:
...

De termijn van beide is volgens mij om de 175.000 km of 10 jaar.

Op grond van de consumentenbescherming mag je een vergoeding eisen, maar als je al 5 van de 10 jaar gereden hebt zal iedere rechter dat verdisconteren: juridisch zal je waarschijnlijk op 5/10 mogen rekenen.
Dus als de dealer 75% aanbiedt: doen !

5 van de 10 jaar is de termijn voor de riem. Niet voor de motor, die kan en moet veel langer meekunnen in mijn ogen. Een andere (hoeft niet nieuw te zijn) motor onder coulance lijkt mij wel op zijn plaats. Dat de distributieriem al op de helft van zijn levensduur zit, zou je daar als garage wat voor kunnen rekenen, maar coulance zou fraaier zijn.

Wat als individu redelijk gevonden wordt doet niet ter zake.....hoewel sommigen lijken te denken dat het wel zo werkt.....
Ik denk dat Zeebra en Fryfrysk het uitstekend verwoorden; met 75% krijg je een hele redelijke optie aangeboden, als, zoals in dit geval, de auto buiten de garantietermijn is....
Dat is waarschijnlijk een stuk meer dan je met een Polo van 5 jaar oud met 37000 km aangeboden zou krijgen....;)

Majortom zei:
Wat als individu redelijk gevonden wordt doet niet ter zake.....hoewel sommigen lijken te denken dat het wel zo werkt.....
Ik denk dat Zeebra en Fryfrysk het uitstekend verwoorden; met 75% krijg je een hele redelijke optie aangeboden, als, zoals in dit geval, de auto buiten de garantietermijn is....
Dat is waarschijnlijk een stuk meer dan je met een Polo van 5 jaar oud met 37000 km aangeboden zou krijgen....;)

Inderdaad en wat wij niet weten, TS merkt het zelf op quote: en is het mogelijk dat dit in pas na zo weinig kilometers gebeurd als bv de eigenaar van de auto niet zo goed met de auto omgaat? (man op behoorlijke leeftijd) unquote

De vraag is of er bewezen kan worden waarom de riem stuk is. Als dat overduidelijk door een produktiefout komt, zul je behoorlijk sterk staan. Als de riem schade heeft opgelopen door een externe oorzaak (bv steentje tussen de riem) niet. Een regeling van 75% lijkt mij best schappelijk. Je hebt immers 5 jaar met de auto kunnen rijden en krijgt er nu een nieuwe motor in. Het moet echt een nieuwe motor zijn, een koprevisie volstaat niet?

Sorry, ik bedoelde de 1.2 turbo. Het wordt gelukkig toch 100% vergoed. Leenauto hebben ze maar afgestaan, mijn moeder heeft immers zelf ook een gloednieuwe Clio (ze begint nu wel een beetje peentjes te zweten met haar allereerste Franse auto...)

Inderdaad en wat wij niet weten, TS merkt het zelf op quote: en is het mogelijk dat dit in pas na zo weinig kilometers gebeurd als bv de eigenaar van de auto niet zo goed met de auto omgaat?

Wat ik inmiddels heb begrepen is het de schakelbak waar hij soms moeite mee heeft. Soms is het eventjes tandenpoetsen ;) Volgende auto moet sowieso een automaat..

Heel netjes opgelost door Peugeot, kan menig ander merk een voorbeeld aan nemen.
Tenslotte ga je er nu zelfs op vooruit met een frisse motor.

Wel merkwaardig, om 9:44 stel je hier de vraag en is het 75% vergoeding.
Een paar uur later, om 15:46 is het opeens 100%.

Of je moeder is vandaag (op zaterdag) door de Peugeot dealer gebeld of je had beter vanmorgen eerst even met je moeder kunnen bellen hoe ver het is voordat je hier de vraag stelt.

Wel merkwaardig, om 9:44 stel je hier de vraag en is het 75% vergoeding.
Een paar uur later, om 15:46 is het opeens 100%.

Ik had haar gisteravond eerst aan de lijn ;) Ze hebben inderdaad later pas ook gehoord van de 100% omdat ze niet akkoord gingen met de 75%

Maar gaan ze ook nog onderzoeken wat de oorzaak is dat de riem kapot is gegaan?

Ja dat krijgen ze nog te horen

Hier ook al iemand met een 208 met een kapotte motor na 35000 km o_O https://peugeot-meeting.nl/forum/viewtopic.php?t=4242

Weggooimotoren, goedkoop om te maken, licht en zuinig; de handvol die eerder uitvalt vergoeden is goedkoper dan 100% betrouwbare gietijzeren Rolls-Royce kwaliteit leveren.

Koop zo'n blok zonder garantie als occasion en je bent de pineut. (Had makkelijk gekund 5 jaar oud 37.000km mwahh die neem ik lekker zonder garantie mee)

Bird Nerd zei:
Peugeot 208 1.0 3-cilinder turbo van 5 jaar oud met 37.000 km op de teller
Die motor is (hier igg) nooit leverbaar geweest met turbo. De enige benzine motor met turbo uit dat jaar was de 1.6 THP.
In 2014 kwam de 1.2 PureTech 110 erbij als turbomotor.

Nico GTR zei:
Wat is de termijn van die riem? 6 jaar? En is het een in olie draaiende riem? Of een reguliere riem.[/quote
Bij normaal gebruik en onderhoud gaat n riem zon 80 tot zelfs 120000 km mee dit met deze stand is absurd vroeg .

James007 zei:
N riem draait niet in olie dat is n distributieketting zo ver ik weet

Tegenwoordig heb je ook riemen die in olie lopen, hoe paradoxaal dat ook klinkt:

https://www.amt.nl/techniek/nieuws/2011/3/tandriem-in-oliebad-verlaagt-wrijving-10112319

James007 zei:

Die distributie riem van deze 1.2 PSA draait wel degelijk rond in de olie.
Is ook een beruchte motor inmiddels, zijn meer gevallen van bekend dat ze vroegtijdig overlijden.
De riem is overduidelijk niet bestand tegen de olie op termijn.

208 was inmiddels kosteloos gefixt ed. Krijg tot mijn verbazing gister whatsappje van mijn moeder dat haar man zijn 208 gaat inruilen voor een Renault Clio automaat. "laatste automaat van Nederland". Haar man is behoorlijk op leeftijd dus een automaat is geen verkeerde keuze. En gezien al die idioterie in de autowereld met geschrapte motoren, het veel duurder worden van veel auto's e.d is het misschien niet eens zo slecht idee (al komt de nieuwe Clio begin 2019). Mijn moeder rijdt overigens ook een nieuwe Clio (handbak) maar dan in het blauw, en hij straks in het Gris Titanium kpn :)

Een gebruikte van enige jaren oud? Ik vermoed dan de 1.2 TCe120 gekoppeld aan EDC?
Oei, oei, die motor was ook niet helemaal het beste. Belangrijk om de distributieketting goed in de gaten te houden en het olieverbruik.
De eerste versies hadden een stijgend olieverbruik en dat heeft enkele bezitters al een nieuw motorblok opgeleverd. Ook waren er in het begin (2012-2015) wat distributieketting issues in zowel de Clio als Captur met die motor. (en met de 1.2 TCe130 in de Mégane.

Als het een latere (facelift) Clio is (2016-2017) dan zit je redelijk safe. Ontzettend belangrijk: Goed en tijdig onderhoud.

Ik geef dit topic maar ff een kick.. omdat het qua inhoud het beste (vind ik) aansluit bij wat ik daarstraks over de 1.2. PureTech las i.v.m. de in olie lopende distributieriem en wat daarmee kan gebeuren doordat de riem niet bestand is tegen additieven in de olie en of milieuvriendelijke (met ethanol bijgemengde) brandstof.

Citroën-Forum.nl zei:
(..)
Het volgende speelt zich af: Door een of ander oorzaak zwelt de distributieriem op. Er zijn heel wat speculaties over de oorzaak, maar die laat ik even in het midden. Uiteindelijk is ongeschikt materiaal het meest voor de hand liggend. De riem lost dus gedeeltelijk op en brokkelt ook af aan de zijkanten en aan de kant die contact heeft met de nokkenastandwielen. De losgekomen deeltjes en vezeltjes komen in de olie terecht en zorgen voor verstopping van oliefilter, oliepompzeef, filter van de vacuumpomp, filters van de elektronische kleppen van de nokkenasverstelling en de banjobout van de olieaanvoerleiding van de turbo. (..)

:eek:

Bron:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/236907/P45

'leuk' plaatje ook van een goed gebruikte D-riem die ongeveer op de helft van de kilometers was.. DS3 1.2 Vti (PureTech?):confused:

Lees ook pagina 2 even van dat draadje.. d.m.v. inkijk via de olievuldop kan men een blik op de D-riem werpen.. ter inspectie.
Bofkont zei:
James007 zei:

Die distributie riem van deze 1.2 PSA draait wel degelijk rond in de olie.
Is ook een beruchte motor inmiddels, zijn meer gevallen van bekend dat ze vroegtijdig overlijden.
De riem is overduidelijk niet bestand tegen de olie op termijn.

Tja, verbaast me totaal niet, bij de introductie heb ik dit hier al geschreven. Een riem in de olie is vragen om problemen. Hoe die riem ook gemaakt is. En zeker niet met die idioot lange wisseltermijnen tegenwoordig.

Problemen met een kunststof carterpan kun je ook op wachten.

Goed dat Peugeot dit 100 % vergoed, je hebt nu een splinternieuwe motor in een 5 jaar oude auto. Peugeot neemt gelukkig gewoon zijn verantwoordelijkheid. De problemen met de riem zullen nu denk ik zeker zijn opgelost.

ak2 zei:
Goed dat Peugeot dit 100 % vergoed, je hebt nu een splinternieuwe motor in een 5 jaar oude auto. Peugeot neemt gelukkig gewoon zijn verantwoordelijkheid. De problemen met de riem zullen nu denk ik zeker zijn opgelost.

Hoe dan? Je blijft met het fundamentele probleem zitten dat dit constructief een (te) grote uitdaging is.

Toevallig was ik voor een vriend 2 weken terug op auto jacht, de eerste bezichtiging was een 208 1.2 uit 2012 met 150k op de teller.
Ik had mij wat verdiept in dit type en kwam ook de verhalen over deze distributieriemen tegen. De garage verzekerde mij dat er een distributieketting op zat, toen ik de olievuldop eraf haalde en liet zien dat er een natte riem in zit zei de beste man dat de interval 240.000 was, ik vertelde hem dat het 175.000 was. Hij in het systeem kijken en die gaf 180.000 aan. Lang verhaal kort: gelukkig kwamen we er niet uit tijdens de onderhandeling en de auto had ook andere minpunten.

Helemaal na het lezen van dit verhaal ben ik blij dat we deze auto hebben laten staan. Het is uiteindelijk een Ford Fiesta 1.6 Titanium X-Pack geworden uit 2010, uiteraard kom ik ook niet meer bij de betreffende garage. De Peugeot is nu verkocht, met bovenstaand verhaal in het achterhoofd lijkt het aannemelijk dat de riem breekt binnen de 6 maanden garantie, helemaal als de eigenaar veel kilometers gaat maken.

s velthuis zei:
ak2 zei:

Hoe dan? Je blijft met het fundamentele probleem zitten dat dit constructief een (te) grote uitdaging is.

Dit probleem met de distributieriem is gewoon een productie fout, de riem is immers met een speciaal proces oliebestendig gemaakt, en zou gewoon heel moeten blijven.

De voordelen van deze constructie is een veel lagere wrijving en hierdoor een gunstiger brandstofverbruik, en minder geluid. Ook andere autofabrikanten zoals Ford passen de zelfde constructie toe in hun 3 cilinders.

Peugeot heeft inmiddels heel veel 1.2 motoren geproduceerd, het breken van de distributieriem komt gelukkig maar heel zelden voor.

Ik rijd nu in m´n derde 208 1.2 82 PK versie, en hij heef me in de afgelopen 7 jaar niet in de steek gelaten!

Ja, met die weinige kilometers en telkens een vers exemplaar ontloop je dan ook de risico;s, speedtouch. ;)

Terug
Bovenaan