Motor houdt erg in en wil uitvallen Piaggio Porter 1.4D

A

Anoniem

Guest
Hallo iedereen!

Sorry voor de lange text, maar ik wil graag de situatie zo goed mogelijk uitleggen. :D

Ik heb sinds 9 maanden een Piaggio Porter 1.4 Diesel 2003. Het is een minivan bijna gelijk aan de Daihatsu Hijet. 7 maanden heb ik er dagelijk naar werk mee gereden zonder problemen.
Op het moment ben ik bezig met het ombouwen van het busje tot een minicamper om er een lange reis mee te maken.
zEtxEse.jpg

Ik heb het busje naar de garage gebracht om hem voor te bereiden op de grote reis. Een paar dingen die gedaan zijn zijn:
-Nieuwe olie en koelvloeistof.
-Diesel tank vervangen door een tweedehands exemplaar uit Italie. (De oude tank had roest bovenop en een kapotte brandstof niveau meter)
-Nieuwe diesel filter
-Nieuwe remmen en gedeeltelijk nieuwe remleidingen.

Helaas toont het busje nu wat problemen. Onderweg naar Duitsland, na 4 uur rijden, begon de motor te stotteren. Dit werdt steeds erger en de motor hield heel erg in. Ik moest steeds terugschakelen tot het punt dat ik in de 1ste versnelling max 5kmh kon rijden.
Ik ben langs de kant gestopt en moest mijn best doen om de motor draaiende te houden.
Na de motor uitgezet te hebben heb ik 15 minuten gewacht, de motor gestart en weer verder gereden. 10 km later, hetzelfde probleem en de motor valt uit. De motor wilde niet meer aanslaan. Startmotor werkte nog wel goed.
Toen heb ik ADAC gebeld. De monteur vond een loshangende connector van een doorvoerklep naast de diesel filter.
Akc6ALc.jpg

Deze heeft hij vervangen en weer aangesloten. Na het ontluchten van de dieselsysteem starte de auto goed en ben ik weer verder gereden. Na 15km, weer hetzelfde probleem. Stotteren, heel erg inhouden en het leek of die geen brandstof kreeg.
Ik heb de auto laten afslepen naar een garage. Na een snelle inspectie was hun conclusie dat het voor 95% zeker is dat het aan de dieselpomp ligt. Omdat ze geen tijd hadden de komende weken, heb ik de auto weer laten slepen naar een andere dorp waar een vriend woont. Ondertussen een nieuwe originele dieselpomp geregeld uit Italie.
Deze laten monteren samen met een nieuwe dieselfilter bij een andere garage.
Tijdens het demonteren van de oude pomp, zag de monteur dat een van de slangen op de dieselpomp niet goed aangedraaid was. Dit zou het probleem kunnen verklaren aangezien het dan valse lucht kan inzuigen.
zEtxEse.jpg

We besloten om alsnog de nieuwe pomp te monteren en de slangen goed aan te draaien. Na ontluchten startte de motor perfect.
Ik heb een lange testrit gemaakt naar een dichtbijzijnde stad (25km). Op de terugweg helaas weer exact dezelfde problemen. Stotteren, terughoudende motor en geen vermogen tot een punt dat de motor uit wil vallen.
Ik ben gestopt, motor uit gedaan, kwartier gewacht, prima gestart en weg gereden. 10km later weer hetzelfde probleem.

Ik heb geen idee waar het probleem vandaan kan komen en hoop dat iemand hier de oorzaak kan helpen achterhalen.

Tips die ik geprobeerd heb zonder resultaat:
-Tankdop los halen (Van iemand gehoord dat de tankdop soms voor vacuum kan zorgen in de tank. Zonder dop en met nooddop gereden zonder resultaat )
-Terugslag ventiel bovenop de tank los gehaald. (Bij kapotte ventiel zou ook vacuum kunnen optreden in de tank)
-Diesel injection cleaner

Gecheckt en lijken in orde:
-Lucht filter
-Doorvoer klep naast de diesel filter (klikt bij contact aan)

Bedankt voor de tijd en hopelijk kan iemand mij verder helpen :)

Blijkbaar gaat er iets dus niet goed wanneer de motor warm wordt. Is de koppakking al nagekeken?

Offtopic: gaaf ding zo'n Porter!

Ga met dit verhaal eens naar een andere garage, vooral een bekend met basic dieselmotoren.
De fabrikant Lombardini kan je misschien ook een goede dealer aanbevelen, maar levert in NL vooral diesel scheepsmotoren.

Veel van de voor de hand liggende zaken heb je al aangepakt, maar om simpel te beginnen : rij eens even een tijdje rond met zo een kunststof tankdop, want mijn eerste beeld is toch een van afknijpen van brandstof toevoer mogelijk als gevolg van vacuum in de tank .
Tenslotte is de ontluchting in de tankdop na 15 jaar mogelijk vervuild.

Kost je minder dan 1 euro o.a. bij veel tankstations e,d of bij : https://www.soer.nl/tankdop-nooddop.html

Fryfrysk zei:
Ga met dit verhaal eens naar een andere garage, vooral een bekend met basic dieselmotoren.
De fabrikant Lombardini kan je misschien ook een goede dealer aanbevelen, maar levert in NL vooral diesel scheepsmotoren.

Veel van de voor de hand liggende zaken heb je al aangepakt, maar om simpel te beginnen : rij eens even een tijdje rond met zo een kunststof tankdop, want mijn eerste beeld is toch een van afknijpen van brandstof toevoer mogelijk als gevolg van vacuum in de tank .

Kost je minder dan 1 euro o.a. bij veel tankstations e,d of bij : https://www.soer.nl/tankdop-nooddop.html

Dit heb ik inderdaad geprobeerd, helaas zonder resultaat. Ik had dit niet duidelijk beschreven in mijn bericht. (aangepast)

Een andere garage opzoeken kan inderdaad ook.

Zadelsnuiver zei:
Blijkbaar gaat er iets dus niet goed wanneer de motor warm wordt. Is de koppakking al nagekeken?

Offtopic: gaaf ding zo'n Porter!

Ik zie verder geen symptomen van lekke koppakking. Geen rook of lekkende koelvloeistof.
Waaraan kun je dit nog meer herkennen?

Valse lucht in het inlaattraject al nagekeken?
Verstuivers kunnen ook een slechte opbrengst hebben.
Soms is de drukregelaar van de brandstof defect, als die zich niet in de pomp zelf bevind.

Bij een benzine kan dit soort problemen komen door een defecte temperatuursensor en of lambdasonde. Voor diesel zal er vast een vergelijkbaar systeem zitten voor de mengselvorming en controle (ik heb helaas te weinig kaas gegeten van diesels) Zou in dat gebied ook eens zoeken.

Eerste verdachte is water in het brandstoffilter, als hij verder geen lucht aan kan zuigen.

Het is een motor met opvoerpomp en soort pompverstuivers. De opvoerpomp heb ik opgezocht via google, en is mechanisch aangdreven. Kijk eens of de plunjer die de pomp aandrijft, vrij kan bewegen en niet krom is. Andere optie is dat de nok die plunjer aandrijft versleten is. Aangezien die meestal niet veel te lijden heeft is dat minder waarschijnlijk, maar als het een opgeperste nok is kan die ook los raken door de warmte.

Zeuven S zei:
Fryfrysk zei:

Dit heb ik inderdaad geprobeerd, helaas zonder resultaat. Ik had dit niet duidelijk beschreven in mijn bericht. (aangepast)

Een andere garage opzoeken kan inderdaad ook.

Mijn Mitsubishi L200 heeft paar jaar geleden ook dergelijke problemen gekend ( liep steeds slechter) en is paar keer brandstoffilter vervangen.
De reden was algengroei in de brandstoftank : een probleem dat ontstaat door verdere toevoeging van bio brandstof ( dat is tussen de 5 en 10% bij standaard diesel) in combinatie met weinig gebruik ( steeds te weinig verse diesel in de tank en de oude diesel staat te lang in de brandstoftank).

De tank leegpompen, doorspoelen met benzine en Premium diesel tanken ( bevat anti-algen additieven) en natuurlijk zoals TomTom al aangaf ; een vers brandstoffilter.
Overigens is dat water in de brandstof en dus in het brandstoffilter zeker een optie om na te gaan.

Dat zou heel goed kunnen, weet je of de tweedehands tank goed is schoongemaakt voor installatie?

Hier afgelopen winter een trekker (die weinig draait) gehad die steeds uitviel/ geen brandstof kreeg. Bleek uiteindelijk ook rotzooi in de tank te zitten.

F Mitsi zei:
Dat zou heel goed kunnen, weet je of de tweedehands tank goed is schoongemaakt voor installatie?

Hier afgelopen winter een trekker (die weinig draait) gehad die steeds uitviel/ geen brandstof kreeg. Bleek uiteindelijk ook rotzooi in de tank te zitten.

Yep ; speciaal voor de agrische sector is Traxx diesel ontwikkelt : kost hier in de regio 2 a 3 cent meer dan gewone diesel en bevat anti-algengroei toevoegingen. Mijn beide trekkers lopen er al enige tijd op en de winter stilstaan, geeft geen probleem.
Kan je overigens ook in je diesel auto tanken

https://www.traxx-diesel.nl/

Bedankt voor alle antwoorden :D

Ik vermoed nu inderdaad dat het vuiligheid/algen in de tank is.
De tank is inderdaad niet schoongemaakt voor het monteren. Dit is mijn fout geweest. Deze heeft waarschijnlijk lange tijd met een laagje diesel en misschien zelfs water gestaan.

Ik zal morgen dit nakijken.

Hoe raden jullie aan om het schoon te maken?
Ik zat te denken om de tank eerst schoon te spuiten met lucht en dan anti-algen middel er in met wat verse diesel. Dit laten staan voor een dag en spoelen. Misschien dit nog maal herhalen.

Ik hoor graag jullie mening.

Een goede methode is door er een 5 liter diesel in te doen, een schep grind, alle openingen goed afsluiten en dan een half dagje in een cementmolen laten draaien. Als er roest in zit, is dat eigenlijk de enige goede methode.

Daarna met een ontvettend middel goed uitspoelen en het liefst de binnenzijde van de tank coaten.
Maar voordat je begint: Maak het dieselfilter nog eens los / tap het af. Kijk wat je tegenkomt, anders kan je je de moeite misschien sparen.

Reed de auto goed voordat je de tank vervangen hebt?

Ik zou de tank leegpompen , zoals de ANWB doet als je per abuis benzine hebt getankt nl. via het brandstof systeem, want de leidingen moeten ook schoon.
https://www.lidl-shop.nl/ULTIMATE-SPEED-Olie-afzuigpomp/p100232419

Daarna doorspoelen met minimaal 10 liter benzine om de algen te doden en vervuiling op te lossen en ook dit afpompen ( deze afgewerkte brandstoffen kan je vaak bij de gemeente inleveren zonder kosten).

De tank en leidingen zijn nu schoon : een nieuw brandstoffilter en dan met premium diesel ( Shell V-power/Total Excellium of BP ultimate) of Traxx diesel vullen ; ontluchten

Fryfrysk zei:
Ik zou de tank leegpompen.....Daarna doorspoelen met minimaal 10 liter benzine om de algen te doden en vervuiling op te lossen en ook dit afpompen

Ja, dat kan wel, maar als dat ding ergens buiten heeft gelegen, heb je misschien ook wel met roest en andere meuk te maken. En dan blijf je nog wel even aan de gang. Controleer dat dus goed.

Ik heb zelf goede ervaringen met Grotamar 71 tegen bacterie en algengroei in de tank. Het is eigenlijk voor boten ontwikkeld, omdat algengroei in de pleziervaart veel vaker voorkomt, maar het werkt op auto's even goed. En het bevat tevens roestbescherming.

TomTom zei:
Fryfrysk zei:
Ik zou de tank leegpompen.....Daarna doorspoelen met minimaal 10 liter benzine om de algen te doden en vervuiling op te lossen en ook dit afpompen

Ja, dat kan wel, maar als dat ding ergens buiten heeft gelegen, heb je misschien ook wel met roest en andere meuk te maken. En dan blijf je nog wel even aan de gang. Controleer dat dus goed.

Ik heb zelf goede ervaringen met Grotamar 71 tegen bacterie en algengroei in de tank. Het is eigenlijk voor boten ontwikkeld, omdat algengroei in de pleziervaart veel vaker voorkomt, maar het werkt op auto's even goed. En het bevat tevens roestbescherming.

Prima aanvulling !

TomTom zei:
Fryfrysk zei:

Super,

Ik ga s kijken of ik Grotamar 71 in de buurt kan kopen.
De roestvorming moet ik controleren.
Over het grind ben ik niet zo zeker omdat de tank geen grote openingen heeft. Het kan lastig zijn om alles weer goed schoon te krijgen.

Terug
Bovenaan