Motor draait maar op drie cilinders

Emily T

Net ingestapt
Hoi,
Ik kom graag hier wat meer informatie winnen. Ik sta er helemaal alleen voor helaas en voel me echt een leek, automonteur had ook niet echt aandacht gezien hij druk was.

Probleem: auto trekt niet op en geeft melding storing managementsysteem motor. Hij stottert, ik geef gas maar hij trekt heeeeel langzaam op (stuur trilt etc). Ik heb er vaker last van bij koud weer dan warm weer. Voorheen leek hij er soms weer "in te klikken" en kon hij weer normaal gas geven. Voorheen leek het ook dat zodra ik al een kwartier rijd ik dit probleem niet meer heb. Helaas sinds deze week kent hij niks anders meer.

Het gaat trouwens om een alfa 156 t spark. Ik wil er niet teveel in investeren gezien het een oude auto is maar als het niet al te hoog oploopt zou ik hem graag willen laten repareren.

De monteur heeft er een blik op geworpen en geconstateerd dat de motor maar op drie cilinders draait. Hij suggereerde de dopjes te vervangen (4*2 dopjes, wat zijn dit?) en dat het anders de rode kabel was ofzo daarboven die vervangen moet worden? Ik ben er niet wijzer van geworden, ik vraag me ook af of de cilinder niet gewoon kapot kan zijn, voordat ik kosten zit te maken voor niks.

Dus bij deze mijn vraag. Welke problemen kunnen dit zijn?

AR_TS_1.6l_001.JPG
 
Allereerst bobine, bougiekabel of bougie zelf. Bij een twinspark zijn het er (grappig genoeg) 2 per cilinder. Dus heb je er in totaal 8 om te vervangen.

Geen idee wat voor bobine er werd gebruikt bij deze auto.

Tevens een tip, uitstel van onderhoud is meestal heel onverstandig, autokosten zijn altijd onderverdeeld in afschrijving en onderhoud, afschrijving heeft een oude auto niet meer tot niet veel, maar onderhoud heeft deze meer dan een nieuwe. Hoe langer je wacht met onderhoud hoe duurder de rekening uiteindelijk word. En dat kan dan weer het vroegtijdige einde betekenen van een verder goede auto. Toch zonde van je geld.
 
Tja, het meest eenvoudige is de storing van het motormanagement uit te lezen voor je begint zaken te vervangen.
Dat uitlezen is natuurlijk juist bedoeld om gericht te kunnen repareren, maar dan moet je wel Alfa software op de laptop van de monteur hebben staan.
Vaak kan het wel met universele software, maar niet altijd of alles.

Een monteur die geen tijd heeft kan voorkomen, maar als je afspreekt is dat toch geen probleem, tenzij hij de reputatie van een beun recht wil doen.
Van een dealer zou ik dat niet pikken, maar ik heb de ervaring dat dat niet voorkomt.

Onze Alfa 2.0 twinspark van 2006 met 225.000 op de teller, wordt perfect onderhouden door de dealer in Friesland : daar laat ik geen beun aan sleutelen, want de vrij jonge monteur rijdt zelf ook in een 147 en dat schept een band, zullen we maar zeggen.

Dus : advies is eerst uitlezen ; dan prijsopgave vragen en dan besluiten te repareren of niet.
 
Die 4 x 2 dopjes slaan waarschijnlijk op de bougies, zoals Nico al aangaf. Misschien bedoelt hij met dopje wel de bougiekapjes? die zitten onder de afdekkap zeg maar.

Maar inderdaad, gewoon uit laten lezen. Wanneer je weet welke cilinder het is hoef je (voorlopig) maar 2 kapjes te vervangen.
 
Dit lijkt op een veel voorkomend TS euveltje. Vermoedelijk is het de eerste cilinder vanaf de distributie. Op de foto ziet het er allemaal heel schoon uit. Misschien al eens schoongespoten? Wat veel voorkomt bij deze motoren is dat er water terechtkomt in het gat waar de bougie in zit. De bougies zitten boven in de kop bij deze motoren en dus in een behoorlijk diepe tunnel. Als daar water inkomt gaat de boel doorslaan.
Remedie: Verwijder de oliedop, daarna de grijze afdekkap. Je ziet nu de rail zitten waar de bobines op gemonteerd zitten. Draai de boutjes waar de rail mee vastzit los. Je kunt nu de gehele rail van de motor tillen. Let op, dit gaat vrij zwaar omdat aan de onderkant van de rail de bougiekappen zitten en dat zijn er acht. Die moet je dus van de bougies trekken en dat geeft wat weerstand. Leg de rail aan de kant en kijk met een lampje in de bougietunnels. Vaak staat er water in de eerste tunnel vanaf de distributie, in de tweede meestal wat minder. Drie en vier zijn meestal droog. Blaas met perslucht de tunnels droog. Doe hetzelfde met de bougiekappen op de rail. Monteer de rail weer op de motor, en de oliedop ook. Start de motor. Is het euvel nu weg? Monteer dan nog de afdekkap.
Ik kan hiervandaan natuurlijk niet met zekerheid zeggen dat dit het probleem is, maar het is iets wat vaak voorkomt bij de TS jes, en zo kun je een garagebezoek met bijbehorende kosten misschien voorkomen.
 
Nico GTR zei:
Fryfrysk zei:
Van een dealer zou ik dat niet pikken, maar ik heb de ervaring dat dat niet voorkomt.

Ik wel....3x raden waar ik nooit meer naar terugkeer. :T

Ik dus niet : juist slechte ervaring met garage( Alfa specialist, maar geen dealer) , dus ervaring is erg persoon gebonden.

Mijn dealer meet permanent na iedere kontakt en servicebeurt door middel van onafhankelijk bureau, de kwaliteit op aantal aspecten en scoort thans 8,9/10 zie ik op de website , waarbij ik zelf de laatste reparatie drie maanden geleden een ruime 9/10 gegeven heb, omdat communicatie, duidelijkheid., afspraak op prijs en uitvoering en toelichting bij ophalen door de monteur zelf wat hij aantrof, vrijwel niet beter kunnen.
 
Terug
Bovenaan