Motor defect Fiesta

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Vraagje: Mijn vrouw heeft een Ford Fiesta uit 2013. Deze is vorig jaar gekocht bij de Ford dealer, en was volgens deze dealer altijd daar in onderhoud geweest. Bij aankoop heeft deze auto een beurt volgens schema gehad. Afgelopen februari is de Ford weer netjes naar de dealer geweest voor z'n onderhoudsbeurt. Geen opvallende dingen, geen mankementen. Afgelopen donderdag begon de auto in te houden, en schakelde deze moeilijk naar de 5e versnelling. Gelijk de dealer gebeld, en op hun advies naar hun toe gereden. Na twee dagen zoeken is er volgens de dealer een bougie afgebroken en in de motor terecht gekomen, waardoor nu de motor stuk is en in zijn geheel vervangen moet worden. Aankomende donderdag hebben we een gesprek met de dealer over de oplossing van dit probleem.
Ik vind zelf, ik weet niet of dit terecht is, dat de dealer aansprakelijk is voor deze schade, aangezien we de auto daar hebben gekocht en ook in onderhoud hebben, en een afgebroken bougie die zulke schade veroorzaakt niet een gevalletje achterstallig onderhoud is, maar eerder iets van verkeerd geplaatst of een verkeerde bougie is of iets dergelijks.
Wat mij stoort aan dit verhaal is dat ze vrijdag vertellen dat ze de bougies hebben vervangen, dat de auto vervolgens niet meer start, en dat ze geen oorzaak hebben gevonden, terwijl ze vervolgens maandag beweren dat het een gebroken bougie ligt. Ook het advies van de dealer om naar hun toe te rijden, wat mogelijk tot meer schade heeft geleid, vind ik (achteraf) een raar advies. Tevens kregen we ook nog de vraag waar we de auto eigenlijk gekocht hadden.
Ik krijg hier een vreemd gevoel bij, ik heb het idee dat de dealer een foutje gemaakt heeft, en dit probeert te omzeilen. Is er iemand op dit forum die hier ervaring mee heeft, of is er sowieso iemand die wat advies heeft? Een nieuwe motor is toch best een duur geintje...

Hey Harige,

Je noemt geen kilometerstand van deze nog vrij jonge Ford, maar werden de bougies al eens vervangen tijdens een beurt, of was dat verzuimd? Dan nog, daar breken ze inderdaad niet van.

Dat ze vragen waar u de auto gekocht heeft is zeer op werkelijk maar vreendate vind ik dat men vrijdag de bougies verving on maandag net het afgebroken bougie verhaal te konen; dat was dan toch du moment opgevallen bij het wisselen?

Afhankelijk van of de bougies al dan niet recent vervangen waren volgens schema, zou ik m’n rechtsbijstand naar in stelling brengen... als het nog de 1e montage bougies betreft en deze nog lang niet aan vervanging toe waten in relatie tot km-stand, tsja, dan snap ik wel dat de dealer niet van plan is voor de kosten op te draaien (er van uitgaande dat dat afgebroken bougie-verhaal correct zou zijn.) Nogmaals: bij twijfel rechtsbijstand inschakelen en vorderen dat direct een (onafhankelijk...) BOVAG-expert ingeschakeld wordt voor second opinion!

Ja klinkt zeer vreemd. Waarom hebben ze zolang gezocht naar zoiets heftigs waar je een nieuw blok voor moet.

Bel ook even ANWB, die geven ook advies bij dit soort gevallen.

Als een bougie afgebroken is, hadden ze dat al moeten zien toen ze op de vrijdag de boegies vervingen.

Als er vervolgens bij de nieuwe bougies eentje is afgebroken (kan ook natuurlijk) dan ligt de fout bij montage, danwel bij de bougiefabrikant.

Doorrijden naar dealer met inhoudende motor zal normaliter niet direct schade opleveren, dus dat ze dat geadviseerd hebben vind ik niet vreemd.

In elk geval is het erg vreemd dat een auto ineens een gebroken bougie heeft terwijl die alleen in houdt. Die schade lijkt me ontstaan tijdens de reparatie. Maargoed ik kan niet in de motor kijken en ik ben er niet bij geweest.
Een dansend stukje boegie wordt of gelijk kapot geslagen. Of gaat tussen de kleppen zitten en dan is de schade erger. Maar dat hoor je dan wel.

Is er iemand op dit forum die hier ervaring mee heeft, of is er sowieso iemand die wat advies heeft? Een nieuwe motor is toch best een duur geintje...

Denk in ieder geval na over de oplossing die je zou willen zien, een nieuwe motor eisen lijkt me bij een 5 jaar oude auto niet echt realistisch.

Carfanatic zei:
Is er iemand op dit forum die hier ervaring mee heeft, of is er sowieso iemand die wat advies heeft? Een nieuwe motor is toch best een duur geintje...

Denk in ieder geval na over de oplossing die je zou willen zien, een nieuwe motor eisen lijkt me bij een 5 jaar oude auto niet echt realistisch.

Een nieuwe motor was het advies van de dealer, om dat deze niet meer te repareren is. Ik weet niet of de dealer gereviseerde motoren levert, dat hoor ik morgen wel.

Ik vind het wel een beetje merkwaardig, ze vervangen de bougies en zien niet dat een van de oude bougies is afgebroken.
Ze proberen de auto te starten, lukt niet en dan pas zien ze dat een van de oude bougies is afgebroken.
Getuigt niet van veel vakmanschap.
En waarom een heel andere motor?
Als een bougie is afgebroken kan ik mij voorstellen dat je met een nieuwe zuiger en cilinderkop toch ook een heel eind bent.
Toch maar eens goed laten onderzoeken wat er precies aan de hand is en wat de rol van de garage precies geweest is.

Goed gesprek gehad met de dealer, oplossing gevonden. Verhaal van de dealer gecheckt bij een bevriende garagehouder, en klinkt aannemelijk. Er komt een gebruikte motor met een 3e van de kilometers van de motor die er nu in zit. De dealer neemt een deel van de kosten voor zijn rekening, en we hebben kosteloos vervangend vervoer tot onze eigen auto klaar is. Ik heb er wel een goed gevoel over.

Terug
Bovenaan