Motor advies Ford Focus occasion

A

Anoniem

Guest
Ik ben op zoek naar een nieuwe auto. De auto die mijn vriendin en ik nu rijden is een 2003 Toyota Yaris met een 1.0 motor. Vorig jaar zijn we met zijn tweeën naar Frankrijk geweest met vakantie en daar kon de auto met ons twee en wat bagage niet meer accelereren toen hij in de buurt van Parijs een heuvel op moest rijden. Wij wegen niet bijzonder veel, maar natuurlijk zit daar ook wel een motortje van niets in.

Voor de nieuwe auto ben ik vooral gecharmeerd van de Ford Focus Wagon uit 2014-2018. Deze wordt veel aangeboden met de bekende 1.0 125pk motor. Ik twijfel of ik deze moet nemen of moet gaan voor de 150pk 1.5. Laatstgenoemde heeft met 240Nm koppel ook beduidend meer dan de 170Nm van de 1.0.

Ik wil in de gelegenheid zijn om in de toekomst eventueel met 2 kinderen erbij plus bagage bij wijze van spreken in Frankrijk een heuvel op te kunnen rijden inclusief accelereren. Heeft iemand advies over de motorkeuze? Kan ik met een gerust hart de 1.0 kopen of is het beter van niet?

RobvG zei:
In verband met gezinsuitbreiding ben ik op zoek vaan een nieuwe grotere auto. De auto die mijn vriendin en ik nu rijden is een 2003 Toyota Yaris met een 1.0 motor. Vorig jaar zijn we met zijn tweeën naar Frankrijk geweest met vakantie en daar kon de auto met ons twee en wat bagage niet meer accelereren toen hij in de buurt van Parijs een heuvel op moest rijden. Wij wegen niet bijzonder veel, maar natuurlijk zit daar ook wel een motortje van niets in.

Voor de nieuwe auto ben ik vooral gecharmeerd van de Ford Focus Wagon uit 2014-2018. Deze wordt veel aangeboden met de bekende 1.0 125pk motor. Ik twijfel of ik deze moet nemen of moet gaan voor de 150pk 1.5. Laatstgenoemde heeft met 240Nm koppel ook beduidend meer dan de 170Nm van de 1.0.

Ik wil in de gelegenheid zijn om met 2 kinderen erbij plus bagage bij wijze van spreken in Frankrijk een heuvel op te kunnen rijden inclusief accelereren. Heeft iemand advies over de motorkeuze? Kan ik met een gerust hart de 1.0 kopen of is het beter van niet?
Dat kan prima, collega van mij heeft er ook 1 en daar lukt het ook om de heuvels/bergen mee in de gaan, een 1.5 is lekkerder maar duurder in alles en een ST met 200+pk is nog weer lekkerder. Maar voor dagelijks gebruik en die enkele keer vakantie is het goed te doen.

Ik rij de 1.0 125pk en dat is echt een toppertje. Relatief zuinig en gewoon een heel fijn motortje. Met volle bepakking in z'n 6 een heuvel op is niet ideaal; liever even terug naar 5. De 1.5 is ook zwaarder en duurder in hsb. Daarnaast lastiger te vinden en duurder in aanschaf. Ik vind het dat verschil niet waard, maar dat moet ieder voor zich bepalen.
Overigens heeft de 1.0 125pk een soort overboost functie waarin je tijdelijk meer koppel hebt.
Leuke van de 1.6 of 1.5 is dat je 'm vrij makkelijk naar de fabrieksspecs van de 182pk versie aan kan passen.

En even ter relativering: twee auto's terug had ik een Golf IV variant 2.0 Highline. Dat was de topmotorisering in de Golf Variant, een atmosferische 2.0 met 115pk. De auto woog ongeveer evenveel als de Focus. Naast de 10pk extra heeft de Focus ook veel meer koppel. En dat voor een motor met de helft aan inhoud. Er is dus veel veranderd de laatste jaren.

Qua betrouwbaarheid ben ik er niet meer van op de hoogte. Maar mits beiden goed, lekker voor de sterkere versie gaan zou ik zeggen als ermee op vakantie moet moet met volle bepakking.

M'n zwager heeft zo'n ST, ietwat gekieteld tot 300+ pk, maarrrrrr ook daarin moet je nog steeds schakelen. Een motor heeft een toerenrange waarin optimaal gepresteerd wordt. Bij een Yaris 1.0 zal dat tussen de 3.500 en 5.000 toeren per minuut liggen en als je bergop wil mot je al snel een tandje terug. De turbomotoren leveren wel eerder de maximale trekkracht, maar draaien beter onder zware omstandigheden met minimaal 3.000 toeren. (Iets met smering, pingelen en wat andere zaken). De 1.0 van Ford met 125 pk is voor 95% van de tijd ruimschoots voldoende. En anders even iets eerder terugschakelen.

Maar hoeveel rijden jullie per jaar en wat wil je uitgeven?

In de zomer van 2018 met een 2015 Focus wagon met de 125 pk motor, 4 inzittenden en beladen tot het dak naar Slovenië geweest. Hele fijne motor, ook voor dergelijke ritten.

Auto reed na die vakantie een stuk lekkerder dan ervoor

Als je een 65 pk 1.0 Yaris gewend bent is een 100pk 1.0 Ecoboost al een machtige machine. Dat komt door het verhoudingsgewijs magnifieke koppel. Ik ken mensen die achter hun 1.0 Focus gewoon een caravan hangen van 1000 kg en Europa doorkruisen zonder klachten. Let bij vroege versies er wel op of de retourslang van het koelsysteem gemodificeerd is, dat is cruciaal.
Nu is meer natuurlijk altijd fijn, gewoon gaan proefrijden in beide versies, in deze tijd gaat de rode loper voor je uit.
Overigens komt die Yaris best boven, gewoon terugschakelen en toeren maken.:)

Doe eens een proefrit in de 1.0 125pk en de 1.5 150pk. Er is dan natuurlijk wel een risico dat je de extra pks erg leuk vindt maar niet echt nodig hebt. :)

Een 1.0 met 170 nm vind ik al heel wat.
Kortom 170nm is makkelijk te doen.
Dit zou miin keuze zijn.
En weet je als je een berg op rijdt ga je aan de andere kant ook altijd weer naar beneden, dat is dan zeg maar 50%.
In Nederland hebben ze helemaal geen bergen, en hier ben je gemiddeld 49/52 weken.
In de bergen rijden is een dingetje, wij vlakkelanders denken dat wel te kunnen maar het echt een dingetje. (zeker met een automaat maar dat terzijde).
Tijdig terug schakelen, toeren maken dus toerenteller in de gaten houden, en berg af weer in die zelfde versnelling.

Ik heb geen ervaring met de 1.0, maar heb de 1.6 ecoboost van Ford (150pk) in een volvo V40 hier.
Had hiervoor een 1.6 zonder turbo van peugeot (1.6 VTi) met 120 pk maar dit is een wereld van verschil, door het vroeg beschikbare koppel.
De Volvo rijdt heerlijk.. waarschijnlijk is de 1.6 ook wat stiller Dan de 1.0 (minder toeren bij 130). Ook op de autobahn of op forse hellingen (Luik) nooit problemen.

Voor beide (1.0 en 1.6) geldt dat ze vooral als wat ouder zijn een modificatie aan het koelsysteem moeten hebben gehad. En ga ze allebei proefrijden. Maar komende van een Yaris 1.0 zal alles snel en stil voelen :cool:

De 1.0 is een 3 cylinder en de 1.5 een 4 cylinder. Gevaar van proefrit in beide maken is dat de 1.0 ontzettend tegen gaat vallen als je de 1.5 hebt geproeft of gaat proeven.

De 125pk is genoeg en ca 15% zuiniger dan de 150pk.
En om snel op te trekken op de snelweg/helling moet je sowieso terug naar een lagere versnelling. De 6 is echt een overdrive.

Alleen als je een caravan wil rijden, dan zou ik de 150pk nemen, want die 125pk schijnt dan toch wel wat hitte problemen te krijgen en extra veel te gebruiken. Die 150pk kun je vrij makkelijk tunen naar 185pk. Rijdt wel leuk....

Als je 2e hands koopt en <15000 km/ jaar rijdt, dan zou ik de 1.5 nemen met iets meer kilometers.
Je krijgt geen spijt van teveel pk, behalve als je vaak moet tanken.

Update
Rollenbank test van Autoweek van de 1.0 economist 125pk.
filmpje
Er kwam 135pk uit, maar ook de nodige opmerkingen van de eigenaar en de monteur.

Allen bedankt voor jullie behulpzame reacties!

Epica zei:

Ik denk dat we rond de 10.000 km per jaar gaan rijden. Voornamelijk boodschappen en soms uitstapjes. Qua vakanties zal het gaan om 1 a 2 tripjes per jaar. Het budget is tussen de € 10.000 en € 13.000 gaan. Het is vooral een beetje wat de tweedehands markt doet voor deze auto. Het budget staat niet helemaal vast, maar ik probeer een balans te vinden.

RobvG zei:
Allen bedankt voor jullie behulpzame reacties!

Epica zei:

Ik denk dat we rond de 10.000 km per jaar gaan rijden. Voornamelijk boodschappen en soms uitstapjes. Qua vakanties zal het gaan om 1 a 2 tripjes per jaar. Het budget is tussen de € 10.000 en € 13.000 gaan. Het is vooral een beetje wat de tweedehands markt doet voor deze auto. Het budget staat niet helemaal vast, maar ik probeer een balans te vinden.
Met zo weinig kilometers is het verschil in gebruik niet gigantisch. Het nadeel is alleen dat er van de krachtigere versie maar weinig te koop staan.

De Fiesta van mijn vrouw heeft de 1.0 125 pk, mijn vorige auto was een Mondeo (2016) met de 1.5. Ik vond de 1.5 veel relaxter rijden, wellicht komt dit door de combinatie met de Modeo. Met de 1.0 in de Fiesta rij ik gauw te hard. In de Mondeo voldeed de 1.5 net aan, in bergen was deze bergop vrij amechtig. Maar het is dan ook een vrije zware auto.

Is die 1.5 geen 1.6 ecoboost, want dan zou ik zeggen wees voorzichtig en kijk of alle terugroepacties gedaan zijn.
Het koelvloeistof systeem is nog al wat kwetsbaar geweest in verleden voor de gehele terugroepactie

p de wit zei:
Is die 1.5 geen 1.6 ecoboost, want dan zou ik zeggen wees voorzichtig en kijk of alle terugroepacties gedaan zijn.
Het koelvloeistof systeem is nog al wat kwetsbaar geweest in verleden voor de gehele terugroepactie
Waarom zou een 1.5 een 1.6 zijn? Voor het budget komt de 1.5 al in beeld dus zou ik sowieso voor de nieuwere auto gaan.

Is er daarnaast iemand die mij advies kan geven over de hatchback met een gezinnetje? Eind dit jaar sta ik gepland om vader te worden. Ik zou liever de hatchback kopen en ben niet veel tripjes met de familie van plan, los van een vakantie en soms een bezoekje, maar wil niet dat ik daar spijt van krijg ivm ruimtegebrek in de kofferbak. Is hier iemand met ervaring hiermee?

Ik vind het erg lastig om hierop te googelen.

RobvG zei:
Is er daarnaast iemand die mij advies kan geven over de hatchback met een gezinnetje? Eind dit jaar sta ik gepland om vader te worden. Ik zou liever de hatchback kopen en ben niet veel tripjes met de familie van plan, los van een vakantie en soms een bezoekje, maar wil niet dat ik daar spijt van krijg ivm ruimtegebrek in de kofferbak. Is hier iemand met ervaring hiermee?

Ik vind het erg lastig om hierop te googelen.

dat is een kwestie van zelf bij een garage in de buurt kijken of het wat is. Een dankoffer biedt uitkomst , en je kan ook de Hoogte ingaan door voor een ford c-max te gaan. Ik ben zelf nog al lui ingesteld en hou niet van dingen inklappen dus ik sfeer bij hoge auto's, daarnaast heb ik een hekel aan regen en onder de klep van een hoge auto sta je lekker droog tijdens het laden en lossen, maar moet er dan wel iets ingeklapt worden bij slecht weer kun je dat mooi rustig onder de klep doen van een c-max

Het is net welke eisen je zelf stelt. Hier ook een jong gezien en ik heb wel bewust gekozen voor een station. De kinderwagen of maar minimaal ingeklapt te worden en schuif ik er zo achterin. allerei zooi wat je mee sleept, gaat echt super. Los daarvan vond ik een station ook mooier.

Mijn broer heeft een 1-serie (hatchback), Heeft ook net een kleine. Deze auto si nog een fractie kleiner nog dan een focus hatchback. Hij moet meer inklappen en demonteren. met name dus de wandelwagen. Maar ook hij red zich prima hoor. zelfs weekendjes weg gaat allemaal prima. Met een eventueel 2e zal het voor hem wel wat lastig worden met weekendjes weg als de achterbank gevuld is met kinderen.

Dus; een station is handiger, zeker als je nog een wandelwagen mee moet nemen. maar met een hatchback is het absoluut niet onmogelijk hoor. Vind je die hatchback mooier, dan gewoon daar voor gaan. Voor als je de wandelwagen mee wil nemen en weekendjes weg zul je wat meer moeite moeiten doen om alles mee te nemen (y)

(ter illustratie, wij hebben hier in huis ook een VW up. mini hatchback dus. Met 1 kind zouden we als het moet ook gewoon mee op stap kunnen inclusief wandelwagen. De wielen moeten we wel even los klikken, onderstel past dan prima in de kofferbak en de reiswieg op de achterbak naast de maxicosie)

RobvG zei:

Je krijgt nog een tweede en dat ben je blij met een station.
Dus koop die 150pk station nou maar, waar je nog jaren mee uit te voeten kunt.

Een auto inruilen kost je zo 3000 euro.
Erg vervelend om over 3 jaar weer de auto in te moeten ruilen. Want dan ga je je echt afvragen: hoe lang nog benzine?
Je kunt nu beter iets kopen waarmee je meteen klaar bent de komende jaren.
En daarna direct door richting een EV.

dus ik sfeer bij
:) o_O

Ik vind persoonlijk een stationwagon ideaal. De kofferbak van een wagon is vaak ook iets breder, vandaar. Ik heb geen ervaring met buggy's en kinderwagens maar misschien dat dat net een beetje scheelt. Overigens is een hatchback ook niet echt krap.

Een station is ook handiger als je grote aankopen doet, je kan het laten bezorgen maar meteen meenemen is net zo handig.
Dus ja koop die 150pk station en heb jaren plezier.

M'n pa heeft een C-Max met 1.0 Ecoboost (100 pk). Ik heb een paar keer met die auto gereden, en bij regulier gebruik voldoet de 1.0 prima. Ik vind alleen dat je wel aan de koppeling moet wennen. Het optrekken bij een stoplicht vind ik ook iets minder soepel gaan dan bij een viercilinder. Maar dat kan gewenning nodig hebben.

Mechanix zei:
M'n pa heeft een C-Max met 1.0 Ecoboost (100 pk). Ik heb een paar keer met die auto gereden, en bij regulier gebruik voldoet de 1.0 prima. Ik vind alleen dat je wel aan de koppeling moet wennen. Het optrekken bij een stoplicht vind ik ook iets minder soepel gaan dan bij een viercilinder. Maar dat kan gewenning nodig hebben.

Ik weet er niks van verder hoor, heb qua Ford eigenlijk alleen ervaring met een Transit. Ik ben gewoon even benieuwd, is dat problematisch wegrijden vanuit stilstand dan een Ford-dingetje? Ik laat normaal geen auto's afslaan, alleen bij de (nieuwere) Transit gebeurt het me te regelmatig. :p Ik heb wel eens gehoord dat als je de koppeling laat opkomen, de Transit al automatisch gas bijgeeft? Is dat eigenlijk een fabeltje? Nooit specifiek op gelet. En als het waar is, doen andere Fords dat ook? :) #durftevragen

HJB zei:
Mechanix zei:

Ik weet er niks van verder hoor, heb qua Ford eigenlijk alleen ervaring met een Transit. Ik ben gewoon even benieuwd, is dat problematisch wegrijden vanuit stilstand dan een Ford-dingetje? Ik laat normaal geen auto's afslaan, alleen bij de (nieuwere) Transit gebeurt het me te regelmatig. :p Ik heb wel eens gehoord dat als je de koppeling laat opkomen, de Transit al automatisch gas bijgeeft? Is dat eigenlijk een fabeltje? Nooit specifiek op gelet. En als het waar is, doen andere Fords dat ook? :) #durftevragen

Zou niet weten, ik laat m'n eigen Fiesta nooit afslaan in ieder geval. Zodra je aan de koppeling gewend bent, zou het soepel moeten gaan als met elke andere auto.

De 1.0 met 125 pk voldoet mij uitstekend in de Focus (2015 Titanium Stationcar) . Krachtig genoeg om 's zomers met een caravan van 1200 kg aan de haak op vakantie te gaan.
Bij een rustige rijstijl erg zuinig (1:16 a 1:17), bij stevig doorrijden rond de 1:14 a 15.
Op constante snelheden heel stil en bij accellereren een prachtig gedempt ronkje. Met `170 km/u cruisen op een lege Duitse autobahn is de Focus helemaal in zijn element.
Tel daarbij op de geweldige stuur- en rijeigenschappen en de comfortabele vering en je hebt een uitstekende reisauto.
Er zijn ook wel een paar mindere punten te noemen van de Focus III Achterin is de beenruimte niet erg riant voor een auto in zijn klasse (de Focus IV is daar een stuk ruimer) en voor lange bestuurders zoals ik zou de zitting van de voorstoelen iets langer mogen zijn. Als veel ruimte prio 1 is zou ik ook naar een Skoda Octavia of een Kia Ceed kijken. Die bieden net wat meer bewegingsvrijheid dan een Focus. Maar een Focus rijdt echt fantastisch. Heerlijke auto.

O ja, nog vergeten te vermelden. Ik heb nu in 3 jaar 75000 km gereden met mijn Focus. De onderhoudsbeurten zijn bij mijn eigen garage (officiele Ford dealer) niet duur en de auto is uiterst betrouwbaar. Zelfs nog geen lampje vervangen. Een paar nieuwe ruitenwisserbladen zijn de enige extra onkosten die ik gehad heb. Tot nu toe de betrouwbaarste en beste auto die ik in meer dan 45 jaar gehad heb.

Terug
Bovenaan