Denk eens aan een Polo BlueGT .
Betaalbaar in de belasting door 2 uitschakelbare cilinders, Motor standaard 145-150 PK, makkelijk en verantwoord op te peppen richting de 190pk of iets meer. Met een ander spruitstuk voor 1500 piek kan je nog meer winst behalen, en een leuker geluidje. Verder ook ogv de exclusiefste Polo. Ziet er niet Johnny-achtig uit.
Aanschafprijs af nieuw was redelijk, wegens zuinige cijfers, en dat scheelt ook weer belasting.En als je als een ouwe lul rijdt haal je warempel de 1 op 20 , wat overigens niet goed is voor de motor. Daarom zal hij ook voor jongeren zonder veel verzekeringsrampen te koop zijn.
Bij normaal gebruik is 1 op 16 zonder meer haalbaar. (Maar 1 op 10 kan ook als je als een beest rijdt. Niet goed voor koppakking en onderstel.)
De 2-deurs versie heeft een wat Scirocco achtig uiterlijk. mooier dan de 4 deurs. De auto is af fabriek dieper gelegd en heeft 17 inch wielen.
Eenmaal getuned gaat hij als de brandweer, zonder toenemend brandstofverbruik.
Met Euro 95 haal je 220km/u, met Euro 98 225km/u, en met kwaliteitje 108 (wel duur) haar je de 236. Alles op de eigen meter, dus er mag nog wat vanaf. De auto voelt dan matig tot redelijk stabiel aan op de inmiddels slechte Duitse wegen.
Nul tot honderd kan in 6 seconden in dat geval, en dat is serieus.
Het is een sleeper, niemand denkt dat het potentieel erin zit, Omdat er op de achterklep keurig Bluemotion staat denkt iedereen dat het een oma-bak is.
Maar o wee. Je houdt er een Megane 250 RS mee bij tot zo'n 160 km per uur.
Nu op de markt te koop vanaf ogv. 10.000 Euro. Meestal in saai wit, in redelijk zwart, of in sjiek blauw.
Hoe lang het spul heel blijft is de vraag. Ik rij er 3 jaar in. Onderhoud kost 600 per jaar bij 30.000km. Verder (klopklop) nog geen gekke dingen gehad, op vervanging bobines na, die om de bougies heen zijn gemonteerd. Bij een ruwe dealer draaien ze die bobines bij het bougie wisselen zo aan gort, en dan ben je echt aan de beurt..
De verhalen over harde plastics in het ineterieur van deze Polo BlueGT zijn dikke onzin. Zachte plastics, en leer-alcantara beklede stoelen zijn standaard, evenals leren stuur en armsteunen.
Infotainment is wat verouderd, maar zeker bruikbaar., en loeisnel. Ook bedienbaar met echte knoppen, ook vanaf het stuur, als je wil, zodat je na enige gewenning je gezicht op de weg kunt houden.
Afhankelijk van de uitvoering kan de verlichting bar slecht zijn (H7), maar als je de garage vraagt de koplampen iets hoger dan wettelijk is toegestaan af te stellen doen ze dat wel, en dan is het leed geleden, zonder dat je telkens knippers van je tegenliggers krijgt..
Succes met je speurtocht.