Mooiste periodes

Matt 5069850

Asfaltkampioen
Wat vind jij de mooiste periode('s) in de autogeschiedenis?
Ben je een groot fan van de Space Age of the 50s, de hoerkige late 70's en deel van de 80s of ben je juist helemaal gek van de auto's van nu met de 'zwevende' daken, crossovers en grote gaten in de bumpers? Laat het weten (graag niet teveel grote foto's plaatsen. ps: je kan je smaak natuurlijk wel verduidelijken met foto's van mooie auto's uit die periode maar het gaat dus niet om specifieke modellen maar echt een periode dat jou het meeste aanspreekt)

Laat ik eerst zeggen dat elke periode wel zo zijn mooie auto's hebben. Zo zijn die oude Amerikaanse auto's erg bijzonder maar zelf heb ik er verder niet echt iets mee. De jaren 70 vind ik erg charmant maar de jaren 80 echt verschrikkelijk (zowel auto's als kleding, kapsels, muziek ed lol). Ik ben geboren in 1984 dus heb de jaren '90 en '00 erg bewust meegemaakt en dat vertaalt zich ook wel naar mijn smaak. Twee periodes springen er mij betreft wel bovenuit:

Rond 2000: Het was de opkomst van de MPV's, Koreanen kwamen een beetje kijken en Japanners waren vooral suf (muv eerste Yaris), zelfs 'mijn' merk Mazda had hun opvallende periode gedag gezegd. Maar vooral de Europese merken waren ontzettend goed bezig. Ingetogen chique, ingetogen sportief en ingetogen speels is toch wel wat zo kenmerkend was (voor mij tenminste). Weinig schreeuwerigs en merken als Alfa Romeo, Lancia en Jaguar oogden ook echt zoals een Italiaanse of Engelse auto er uit hoorde te zien. Vrijwel elke Audi of BMW vond ik schitterend itt wat ze nu allemaal doen met nepgaten, nepuitlaten en lijnen die nergens heen gaan. De meeste Franse auto's destijds vond ik niet bijster bijzonder maar ik vond wel dat sowieso bijna alle merken een vrij eigen gezicht hadden. Hoewel Citroën niet echt speels meer was hadden ze wel mooie auto's. Hier een paar voorbeelden:

m1by0h8bin36_480.jpg
m1fygcvb0w9p_480.jpg

m1by0fubfl94_480.jpg
m1by0hrbmn8s_480.jpg

m1by0jobx9ov_480.jpg
m1fyh40bdcee_480.jpg

m1fyhihbjnv5_480.jpg
m1by0hjbl2d4_480.jpg

m1fyhg3bb3f0_480.jpg
m1by0egb1luz_480.jpg

m1by0flbmjdz_480.jpg
m1by0fvboi8l_480.jpg

m1by0r1b0jgg_480.jpg
m1by0lqbtg9h_480.jpg

De jaren erna bleven grotendeels geslaagd zoals de Lexus GS hierboven en ook andere luxemerken hadden imo erg mooie auto's zoals de fantastische Audi A6 (C6). Tegenwoordig vind ik weinig nieuwe auto's écht mooi, vaak degene wel die wat ingetogen zijn.

m1by0d6bdc5g_480.jpg
m1by0bobeqno_480.jpg

m1fyhlfbnwvs_480.jpg
m1by0c5b8esm_480.jpg

De begin jaren 90 spreekt mij ook nog steeds aan. Ik hou nog steeds van de ronde vormen en vooral de Japanse coupe's en cabrio's waren fantastisch. Eigenlijk voor jaren lang had je uit Europa weinig echte concurrentie. Vooral GT's of auto's gebaseerd op een bestaand FWD-platform en ook iets zakelijker. Nou had je natuurlijk ook kleine coupe's uit Japan met FWD (Civic Coupe, MX-3, 100NX) maar het oogde doorgaans wel sportiever/speelser. En Mazda had natuurlijk hun leukste periode ooit met de 121 Bolhoed, 323F, MX-3, MX-5, MX-6, RX-7 enzo. Je had echter ook mooie sedans zoals de Peugeot 406 en Citroën Xantia om maar wat te noemen.

m1cyikpbgxic_480.jpg
m1fyhlabeuqx_480.jpg

m1by0kkbb6aw_480.jpg
m1cyikpb6qix_480.jpg

Is het niet zo dat dat voor de meeste mensen is rond het jaar dat men zo'n 15 jaar oud was?
Ik sluit me wel aan bij jou, en ondanks dat ik iets jonger ben zou ik het accent iets eerder willen leggen.
Als ik even op Volkswagen focus: Golf 4 en de Passat van rond die tijd. Wat later de Lupo. Maar ook de concept van de Up vind ik geweldig.
Bij Ford vind ik de tijd rond de eerste Ford Ka en Focus erg goed.
Bij Audi de A6 van eind jaren 90, Audi A2, Audi TT.
BMW: E46, E39 facelift.
Bijna allemaal zo het eind van de jaren 90 dus.

Jeugd nostalgie doet het meestal het beste ja. Maar ik heb met elke periode wel iets moet ik zeggen, en met elke periode zijn er wel voorbeelden die ik niet kan waarderen. De mooiste designs zijn voor mij toch echt begin jaren 30 uit de Verenigde Staten. Van een eenvoudige Ford Model A tot een Duesenberg.. echt onvoorstelbaar mooi.

1200px-1928_Model_A_Ford.jpg

Duesenberg-Model-SJ-Lagrande-Dual-Cowl-Phaeton.jpg

Vandaar dat onze trouwauto een 1932 Lincoln was. Met chauffeur, dat wel :)

Engineer2 zei:
Jeugd nostalgie doet het meestal het beste ja. Maar ik heb met elke periode wel iets moet ik zeggen, en met elke periode zijn er wel voorbeelden die ik niet kan waarderen. De mooiste designs zijn voor mij toch echt begin jaren 30 uit de Verenigde Staten. Van een eenvoudige Ford Model A tot een Duesenberg.. echt onvoorstelbaar mooi.

https://upload.wikimedia.org/wikipe...Model_A_Ford.jpg/1200px-1928_Model_A_Ford.jpg
https://www.louwmanmuseum.nl/app/uploads/2019/12/Duesenberg-Model-SJ-Lagrande-Dual-Cowl-Phaeton.jpg

Vandaar dat onze trouwauto een 1932 Lincoln was. Met chauffeur, dat wel :)

Dat zijn strikt genomen wel allebei designs van het decennium ervoor;)

Ik ben het overigens wel met je eens, er waren talloze fabrikanten en carrosseriebouwers in die tijd actief en nog vrij weinig wettelijke voorschriften, dus wie het geld er voor (over) had werd eigenlijk alleen maar begrensd door de stand der techniek.

415912.jpg

Persoonlijk vind ik de mooiste periode van design de jaren '50 en '60, met name de USA bolides... toen de ronde vormen, tientallen kilo's chroom en de halve woonkamer nog in de auto's verwerkt werden en de ontwerpers nog ongeveer vrij spel kregen.
Maar de Europese strakke hoekige designs uit de jaren '70 en '80 kan ik ook nog best wel waarderen.
Naar mijn idee is het pas mis gegaan met het design toen gewichtsbesparing, de windtunnels en een hoop veiligheidsnormeringen een stevige inspraak kregen over het design, de naar mijn smaak werkelijk mooi vormgegeven auto's vanaf de jaren '90 kan ik wel ongeveer op 2 handen tellen.:(

Er zijn rond mijn 15e (1993/1994) best leuke auto's gemaakt maar mijn voorkeur ligt toch meer in het tijdperk van "Les Trente Glorieuses", dus zeg maar tussen 1945 en de eerste oliecrisis. Toen de meeste autofabrikanten nog niet of nauwelijks gehinderd werden door veiligheidsnormen, windtunnels en financiële problemen. Waarbij ik het moeilijk vind om wat specifieker een periode aan te wijzen. Al kijk ik vooral bij de Amerikanen het liefst naar modellen van de jaren zestig, ná de enorme vleugels en vóórdat ze ordinair werden. En zoals je aan de foto's kunt zien vind ik achterkanten vaak interessanter.

1963 Buick Riviera by eduardo lopes, on Flickr

Ford Falcon 2 Door Sedan 1964 by Eelco, on Flickr

1968 Corvette Stingray coupe by Richard Spiegelman, on Flickr

Mercury Montclair 1964 by Eelco, on Flickr

1967 Cadillac Eldorado hardtop by Richard Spiegelman, on Flickr

Oldsmobile Toronado 1966 by Eelco, on Flickr

Chrysler 300 1968 by Eelco, on Flickr

Beetje saai misschien, maar in elk decennium zit wel wat moois wat mij aanspreekt. Als ik toch moet kiezen wordt het denk ik jaren ‘60 tot begin jaren ‘90. Er zijn uitzonderingen, want een Duesenberg of een Mercedes-Benz 500K vind ik ook prachtig.

Inderdaad, elke periode heeft zijn mooie ontwerpen, maar voor mij is er eentje die er altijd bovenuit zal steken en dat is de Ferrari 250GTO. Onbetaalbaar, maar wat een schoonheid en wat een geluid. Er zijn veel snellere sportwagens, maar dit is wel de ultieme rijauto. Ik rij met heel veel auto's , ook Ferrari's en dat is toch altijd net dat beetje extra gevoel, zowel letterlijk als in emotie.
Voor wie het filmpje nog niet kent, doe het geluid hard en geniet 7 minuten: https://www.youtube.com/watch?v=KHgD0wJGcR0&t=342s

Idd wel ontzettend merk afhankelijk

Ik vind het dieptepunt van Mercedes de w203 en de w220, maar das in dezelfde periode dat ik juist Audi enorm waardeer met de b6 ,8l enz enz.

mij spreekt de nieuwere generaties japanners in het b-segment ook enorm aan dan bedoel ik de Micra die in 2003 op de markt kwam , de Nedcar colt in 2004, hoogte punt de Swift uit 2005 en als laatste de Mazda 2 uit 2007. De Hyundai Getz heeft hier nog wel redelijk van geprofiteerd in 2003 en 2004 was het na de Yaris de beste verkochte b-segmenter uit Azie hier. Men reed blijkbaar liever fris in een Koreaan , dan in jaren 90 japanner , de Swift is er zelfs ook nog even helemaal uit geweest, maar of de Ignis nou een goed alternatief was. Maar idd eigelijk was de Yaris er vroeg bij in 1999.

1947-1957, en dan vooral de Europese sportwagens voor mij. Schitterende ontwerpen met rake lijnen en niet te veel tierelantijnen.

porsche_356_2_gmund_coupe_122.jpg

ferrari_166_inter_berlinetta_7.jpg

ford_comete_37_000000000bea0918.jpg

autowp.ru_maserati_a6g_2000_frua_berlinetta_2.jpg

autowp.ru_facel_vega_fv1_4.jpg

MCW 84 zei:
Maar nu heb je het over een specifiek ontwerp/model. Daar gaat topic niet over :)

Laat ik het dan zo zeggen: de sportwagens uit die tijd spreken mij het meest aan. Toen auto's nog getekend werden weet je wel. En dat daar dan voor mij eentje helemaal bovenuit steekt kan ik niet helpen......er zijn in mijn ogen daarna ook nog wel veel mooie auto's gemaakt, maar het plaatje met het gevoel erbij is nooit weer zo groot geweest. Sorry......

Ah.. omdat het woord 'styling' in de automotive sector niet stoer genoeg gevonden wordt, spreke men bij de uiterlijkheden van een auto vaak van 'design'.
Maar design betekent 'ontwerp' en dat is in principe niet meer dan het construeren van een product dat voldoet aan de gestelde praktische eisen.

En wat mooi is, is natuurlijk subjectief. Ik vind heel veel auto's mooi, en dan beperk ik me niet tot auto's uit de tijd toen ik 15 was. Hoewel ik wel invoel dat auto's uit mijn jeugd me wel wat meer doen. Maar dat geldt ook voor onbenullige niemendalletjes uit die periode.

Dit vind ik een van de mooiste designs:
2560px-Paris_-_Bonhams_2013_-_Citro%C3%ABn_2CV_A_-_1950_-_002.jpg

Natuurlijk is dit geen mooie auto. We noemen hier niet voor niets Lelijke Eend. Maar in de eenvoud zit de genialiteit. En dit kan alleen maar in Frankrijk bedacht zijn.

Fiat_panda_1_v_sst.jpg

Ik sla de Renault 4 over. Dat is zeker een prima auto met een handige achterdeur. Maar ergens ook een creatieve manier om met bestaande techniek een concurrent van de 2CV te zijn. De Fiat Panda is voor mij de spirituele opvolger van de Citroën 2CV. Door slimme productietechnologieën te gebruiken (o.a. vlakke ramen) is een goedkope auto ontstaan die er voor toenmalige begrippen er echt prima uitzag.

43503-b68d840bae575c61e009a957f8fd1b594158efbd.jpg

Dan ga ik weer naar Frankrijk terug. Uit een tamelijk aarzelende en weinig gelukkige ontwikkelingsproces groeide een wonderlijke auto, de Renault Twingo. Zijn monobox ontwerp is niet de eerste in zijn soort, maar wel een die een grandioze uitstraling heeft. En daarnaast is het een verrassend ruime auto.

Alle bovenstaande auto's waren zo geniaal dat de fabrikanten zelf niet in staat bleken een fatsoenlijke opvolger te ontwerpen.Dat maakt deze collectie eenvoudige autootjes misschien nog wel boeiender.

Voor iemand die strikt is in zijn eigen topic hou je er hier niet echt aan :) Het gaat om periodes die jou het meest aanspreken (natuurlijk is het subjectief, maar dat is logisch). Niet welke auto's, je het mooist vind. Daar zijn andere topics voor. Tuurlijk zijn er mooie auto's in elke periode maar is vast een periode dat jou het meest aanspreekt. Bv het hoekige van de jaren 80 of het drukke van nu bijvoorbeeld.

Mooiste periode vind ik lastig, elke periode heeft zo zijn hoogtepunten. Maar meest interessant vind ik de jaren 80, dat is naar mijn idee echt het decennium waarin de moderne auto ontstond. Fabrikanten moesten, en gingen op zoek naar het combineren van de "nieuwe" factoren verbruik en veiligheid, de computer deed zijn intrede voor zowel het ontwerpen, het testen en het produceren en het werd nog belangrijker om je je met marketing te onderscheiden en je identiteit duidelijk te krijgen.

Jaren 70/80 met de Peugeot 604, Lancia Gamma Coupé, Alfa 6, Maserati Quattroporte3, Fiat 130 Coupé....
Dat soort auto’s. Wonderbaarlijk mooi.

ENTE zei:
Jaren 70/80 met de Peugeot 604, Lancia Gamma Coupé, Alfa 6, Maserati Quattroporte3, Fiat 130 Coupé....
Dat soort auto’s. Wonderbaarlijk mooi.
Iedere periode heeft zijn mooie auto's!
Ik was in de jaren '70 tevreden met mijn Peugeot 104, zelf bijeen gespaard en daarmee reed ik naar mijn werk in Amsterdam.
https://www.google.nl/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fcommons.wikimedia.org%2Fwiki%2FFile%3APeugeot_104_early_one_at_the_Peugeot_Museum.JPG&psig=AOvVaw09X-C72Chiz71Vw0fMna-C&ust=1636523999768000&source=images&cd=vfe&ved=0CAsQjRxqFwoTCIjBjJHNivQCFQAAAAAdAAAAABAJ

Terug
Bovenaan