"scholing" vind ik een gevaarlijk woord. Scholen zijn zware logge instituten, ze moeten 4 jaar lang volplannen want je kan een 14 jarige niet de arbeidsmarkt insturen en in sommige vakgebieden is de kennis van jaar 1 alweer verouderd als je in jaar 4 zit.
Ik zou mezelf op wat stages sturen, stel voor dat je de eerste weken onbetaald (weekenden/avonden) de basisprincipe opdoet. Tegelijk kan je zelf op internet heel veel informatie vinden over banden, profielen, bandenspanning, aanhaalmomenten etc etc. Er zijn vast volledige filmpjes te vinden bij fabrikanten van de balanceerapparatuur over hoe zo'n apparaat werkt.
Als je dan de basis onder de knie hebt kan je uitbouwen, simpel beginnen, bij een kleine dorpsgarage of bandenfitter kan je vast aan de slag met alleen kennis van banden en oliewisselen. Zo bouw je het langzaam uit.
Een paar jaar de schoolbanken in gaan lijkt me pure verspilling, dat is prima als je 12 of 16 bent en nog even 4 jaar iets over automonteur leert, maar als je dat punt al gepasseerd bent zal je het op een andere manier moeten doen. Dat kan overigens prima want ik denk dat ernstig veel techniekwerkers zullen vertellen dat ze aan 80% van hun opleiding weinig tot niets hebben gehad. Ik weet zelf nog dat ik menig uur(/jaar) heb verspild aan het rekenen aan trammotoren en zendantennes, geloof me dat gebruik je niet als je in de IT werkt