• Beveel je je auto iedereen aan of kun je niet wachten tot de dag waarop je je volgende auto ophaalt? Of heb je er gewoon niet zoveel op aan te merken en moet iedereen dat ook weten? Doe nu mee aan het Auto Tevredenheidsonderzoek en laat weten wat je van je auto vindt.

Monteur gezocht

Tiffany

Net ingestapt
Nieuw op dit forum maar kom meteen binnen met er een nogal apart verzoek.. Ik ben enorm geïnteresseerd in auto's. Heb een omscholing tot automonteur overwogen, maar aangezien ik op dit moment vrijwel niks weet over auto's lijkt mij dat echt kansloos.

Is er iemand in de omgeving van Amsterdam die geregeld aan auto's sleuteld, en het niet erg vind dat er iemand over z'n schouder meekijkt en af en toe om uitleg vraagt?

Ik hoor het graag!
 
Een omscholing is toch juist bedoelt om je het vak te leren?

Je schrijft dat je niets van auto's weet. Kan je al wel sleutelen? Fiets, brommer etc?
 
Wat mij een beetje tegenstaat is dat ik dan weer bij mbo niveau 1 moet beginnen voor de basiskennis en opwerken naar niveau 4. Das zo een 6 jaar terug de schoolbanken in.

Aan een fiets sleutelen lukt nog wel. Bij de auto bougies en filters vervangen ook maar veel meer dan dat niet.
 
Als je vrijwel niks weet over auto's, waarom heb je dan overwogen automonteur te worden? Alleen de interesse voor auto's?
Ik ken je leeftijd niet, maar er zijn genoeg mannen (meestal mannen) die bij een garage werken en ondertussen een opleiding genieten.
Als die studie 6 jaar duurt (ik weet het niet) dan heb je natuurlijk wel je certificaat of hoe je dat noemt.
 
De meesten die voor automonteur hebben geleerd zijn vaak al van af jongs af aan het sleutelen. Naar mijn idee is dit iets wat je niet zomaar leert.
 
Vond het altijd al interessant, maar meer een "mannending". Tot ik zelf mn rijbewijs had en hielp bij een grote beurt, meteen verkocht. Het idee van omscholing heb ik al losgelaten. Er in mijn vrije tijd mee bezig zijn vind ik ook al hartstikke leuk!
 
Er zijn werk-leer trajecten. Ik zou een deskundige op dat gebied raadplegen. Het lijkt me sterk dat je 6 jaar in de schoolbanken moet zitten.
 
"scholing" vind ik een gevaarlijk woord. Scholen zijn zware logge instituten, ze moeten 4 jaar lang volplannen want je kan een 14 jarige niet de arbeidsmarkt insturen en in sommige vakgebieden is de kennis van jaar 1 alweer verouderd als je in jaar 4 zit.

Ik zou mezelf op wat stages sturen, stel voor dat je de eerste weken onbetaald (weekenden/avonden) de basisprincipe opdoet. Tegelijk kan je zelf op internet heel veel informatie vinden over banden, profielen, bandenspanning, aanhaalmomenten etc etc. Er zijn vast volledige filmpjes te vinden bij fabrikanten van de balanceerapparatuur over hoe zo'n apparaat werkt.

Als je dan de basis onder de knie hebt kan je uitbouwen, simpel beginnen, bij een kleine dorpsgarage of bandenfitter kan je vast aan de slag met alleen kennis van banden en oliewisselen. Zo bouw je het langzaam uit.

Een paar jaar de schoolbanken in gaan lijkt me pure verspilling, dat is prima als je 12 of 16 bent en nog even 4 jaar iets over automonteur leert, maar als je dat punt al gepasseerd bent zal je het op een andere manier moeten doen. Dat kan overigens prima want ik denk dat ernstig veel techniekwerkers zullen vertellen dat ze aan 80% van hun opleiding weinig tot niets hebben gehad. Ik weet zelf nog dat ik menig uur(/jaar) heb verspild aan het rekenen aan trammotoren en zendantennes, geloof me dat gebruik je niet als je in de IT werkt :D
 
V0RQ zei:
"scholing" vind ik een gevaarlijk woord. Scholen zijn zware logge instituten, ze moeten 4 jaar lang volplannen want je kan een 14 jarige niet de arbeidsmarkt insturen en in sommige vakgebieden is de kennis van jaar 1 alweer verouderd als je in jaar 4 zit.

Ik zou mezelf op wat stages sturen, stel voor dat je de eerste weken onbetaald (weekenden/avonden) de basisprincipe opdoet. Tegelijk kan je zelf op internet heel veel informatie vinden over banden, profielen, bandenspanning, aanhaalmomenten etc etc. Er zijn vast volledige filmpjes te vinden bij fabrikanten van de balanceerapparatuur over hoe zo'n apparaat werkt.

Als je dan de basis onder de knie hebt kan je uitbouwen, simpel beginnen, bij een kleine dorpsgarage of bandenfitter kan je vast aan de slag met alleen kennis van banden en oliewisselen. Zo bouw je het langzaam uit.

Een paar jaar de schoolbanken in gaan lijkt me pure verspilling, dat is prima als je 12 of 16 bent en nog even 4 jaar iets over automonteur leert, maar als je dat punt al gepasseerd bent zal je het op een andere manier moeten doen. Dat kan overigens prima want ik denk dat ernstig veel techniekwerkers zullen vertellen dat ze aan 80% van hun opleiding weinig tot niets hebben gehad. Ik weet zelf nog dat ik menig uur(/jaar) heb verspild aan het rekenen aan trammotoren en zendantennes, geloof me dat gebruik je niet als je in de IT werkt :D

Ik ben verzot op die youtube filmpjes met precieze uitleg wat ze doen, maar soms moeilijk te begrijpen omdat ze met termen komen waar ik geen reet van snap. En dan ben je mij al kwijt.

Lijkt mij hartstikke leuk om ervaring op te doen bij een garage maar had het gevoel dat die daar niet zo open voor staan. Bij de kwikfit werd ik al weg gelachen toen ik wilde meekijken bij het vervangen van remblok, schijf en klauw. Maargoed, de aanhouder wint. Ik zal eens langs wat kleinere garages gaan. Hartstikke bedankt voor de tips!!
 
Mijn opleiding tot technisch specialist duurde via bbl 6 jaar, als je automonteur wilt worden vind ik dat je zeker tot technisch specialist moet door leren, aangezien dat het beter betaald en je dan beter klaar bent voor de toekomst. Met de kennis daar van kun je in de toekomst ook nog wel in andere branches aan het werk.

Als je iets wilt zijn er altijd mogelijkheden, als je het vak in wilt zul je eerder bij een groot bedrijf aan een werk en leer traject komen, omdat deze meer capaciteit hebben om iemand op te leiden. Ik ben zelf werkzaam in een wat kleiner bedrijf, wij zijn al blij als het werk iedere dag klaar is, de aandacht om iemand goed te begeleiden is dan soms minder.

Het is een mooi vak, met vele mooie technische uitdagingen, mechanisch en elektronisch afwisselingen. Een moeilijke storing oplossen is mooi werk, maar ik kan ook genieten van bijvoorbeeld zelf een accubak netjes maken wie niet meer te leveren is.

Vergeet echter alleen niet dat je altijd druk bent, de meeste mensen denken dat automonteur een roeping van iemand is, als zij een probleem hebben maken ze het jouw probleem. Hier leer je vanzelf mee omgaan, maar soms is dit wel eens jammer, het is zeker geen 8 tot 5 baan, af en toe even door knallen hoort er bij!
 
zeskant zei:
Mijn opleiding tot technisch specialist duurde via bbl 6 jaar, als je automonteur wilt worden vind ik dat je zeker tot technisch specialist moet door leren, aangezien dat het beter betaald en je dan beter klaar bent voor de toekomst. Met de kennis daar van kun je in de toekomst ook nog wel in andere branches aan het werk.

Als je iets wilt zijn er altijd mogelijkheden, als je het vak in wilt zul je eerder bij een groot bedrijf aan een werk en leer traject komen, omdat deze meer capaciteit hebben om iemand op te leiden. Ik ben zelf werkzaam in een wat kleiner bedrijf, wij zijn al blij als het werk iedere dag klaar is, de aandacht om iemand goed te begeleiden is dan soms minder.

Het is een mooi vak, met vele mooie technische uitdagingen, mechanisch en elektronisch afwisselingen. Een moeilijke storing oplossen is mooi werk, maar ik kan ook genieten van bijvoorbeeld zelf een accubak netjes maken wie niet meer te leveren is.

Vergeet echter alleen niet dat je altijd druk bent, de meeste mensen denken dat automonteur een roeping van iemand is, als zij een probleem hebben maken ze het jouw probleem. Hier leer je vanzelf mee omgaan, maar soms is dit wel eens jammer, het is zeker geen 8 tot 5 baan, af en toe even door knallen hoort er bij!

Elke baan heeft zijn voor en nadelen. Zit momenteel nog in de zorg maar ben dat na een aantal jaar wel flink zat. Ben geen type om achter een bureau op de 10de verdieping te zitten, dan denk ik dat ik aan het einde van mijn dienst het gebouw verlaat via t raam ipv de deur. Moet echt met mijn handen bezig zijn, en er moet afwisseling in zitten! Dankjewel voor je reactie
 
Terug
Bovenaan