Mondial de l'Auto Paris 2024

Rutger DC

Asfaltkampioen
logo.png


Een van de drukstbezochte autobeurzen ter wereld is de tweejaarlijkse Parijse. Diverse autofabrikanten hebben hun deelname afgezegd en niet alleen de kleintjes. Europees marktleider Volkswagen is er niet bij, net als de Fiat-groep, Ford (geen nieuwe Focus!), Opel, Volvo en diverse Japanse autofabrikanten. Anderzijds komen de Duitse autofabrikanten Audi, BMW en Mercedes-Benz met een zelden vertoond modellenoffensief. Gloednieuwe generaties van de Audi A1, Audi Q3, BMW 3-serie, BMW Z4, BMW X5 en Mercedes-Benz B-klasse en GLE staan op stapel, de BMW 8-serie vervangt de 6-serie, de A-klasse wordt uitgebreid met een sedan, Audi voegt een nieuw topmodel SUV toe met de naam Q8 en Audi (e-tron) en Mercedes-Benz (EQC) zetten hun eerste serieuze stap op elektrisch gebied, nadat de laatste fabrikant jaren geleden voorzichtig begon met een elektrische B-klasse. Overig interessante nieuwkomers zijn bijvoorbeeld de DS 3 Crossback, Kia Proceed, Peugeot 508 SW, Seat Tarraco en de nieuwe Toyota Corolla Touring Sports.

>> Openingsdagen: 4 t/m 14 oktober publieksdagen / 2 & 3 oktober persdagen
>> Openingstijden: 10:00-20:00 u / 4, 5, 6, 10, 11, 12 oktober 10:00-22:00 u
>> Prijs ticket: €14-18,- p.p.
>> Adres: 1 Place de la Porte de Versailles, 75015 Paris
>> Internetadres: https://tickets.mondial-paris.com/uk

Provisorische primeurlijst*
Aston Martin DBS Superleggera
Audi A1
Audi A4 facelift
Audi RS5 Sportback
Audi A6 Avant
Audi SQ2
Audi Q3
Audi Q8
Audi e-tron quattro
Audi TT facelift
Audi PB18 e-tron Concept

BMW i3 update
BMW M2 Competition
BMW 3-serie
BMW M5 Competition
BMW 8-serie
BMW Z4
BMW X2 M35i
BMW X5
BMW iX3 Concept
Bugatti Divo

Citroën C1 update
Citroën C3 JCC+
Citroën C5 Aircross; SUV Hybrid Concept

DS 3 Crossback; E-Tense
DS 7 Crossback E-Tense
DS X E-Tense Concept

Ferrari 488 Pista Spider
Ferrari SP1/SP2

GAC GA4
GAC GM8
GAC GS3
GAC GE3
GAC GS4
GAC GS5
GAC GS8
GAC Enverge Concept

Honda HR-V facelift
Honda CR-V Hybrid; Origin Edition
Hyundai i20 facelift
Hyundai i30 update; N Line; i30 Fastback N; N Option Concept
Hyundai Tucson facelift

Infiniti Q60 Project Black S

Jaguar F-Pace SVR

Kia Proceed; Ceed GT
Kia Niro EV
Kia Sportage facelift

Lamborghini Aventador SVJ
Lexus RC facelift
Lexus ES
Lexus LC Flare Yellow Edition

Maserati Ghibli Ribelle
Maserati Levante GTS, Trofeo
Mercedes-Benz A-klasse sedan; A 35 AMG
Mercedes-Benz B-klasse
Mercedes-AMG C 63 AMG
Mercedes-Benz GLE
Mercedes-Benz EQC
Mercedes-Benz EQ Silver Arrow Concept

Peugeot 108 update
Peugeot 508 SW; Hybrid
Peugeot 3008 Hybrid
Peugeot e-Legend Concept
Porsche 911 Speedster
Porsche Macan facelift
Porsche Cayenne E-Hybrid

Renault Zoe Iconic
Renault Megane RS Trophy
Renault Kadjar facelift
Renault K-ZE Concept
Renault EZ-Pro Concept
Renault EZ-Ultimo Concept

Seat Tarraco
Skoda Karoq Scout; Sportline
Skoda Kodiaq RS
Skoda Vision RS Concept
Smart Forease Concept
Suzuki Jimny
Suzuki Vitara facelift

Toyota Yaris GR Sport; Y20
Toyota Corolla Touring Sports
Toyota Camry
Toyota RAV4

VinFast Lux A2.0 Concept
VinFast Lux SA2.0 Concept

Aanwezige automerken: Alpine, Aston Martin*, Audi, BMW, Bugatti, Citroën, Dacia, DS, Dodge/Ram + Ford Shelby, Ferrari, GAC, Honda, Hyundai, Infiniti, Isuzu, Jaguar, Kia, Lamborghini*, Land Rover, Lexus, Ligier, Maserati, Mercedes-Benz, Morgan, MPM, Peugeot, Porsche, Renault, Seat, Skoda, Smart, Suzuki, Tesla, Toyota, VinFast
Afwezige automerken: Abarth, Alfa Romeo, Bentley, Cadillac, Chevrolet, Fiat, Ford, Jeep, Mazda, McLaren, Mini, Mitsubishi, Nissan, Opel, Polestar, Rolls-Royce, SsangYong, Subaru, Volkswagen, Volvo
*vertegenwoordigd door Parijse dealer
 
Afwezige automerken: Abarth, Alfa Romeo, Cadillac, Chevrolet, Fiat, Ford, Infiniti, Jeep, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Opel, Polestar, Subaru, Volkswagen, Volvo

Toch grote merken die afzeggen (Ford, Opel, VW).
 
Tsja, dan wordt een ritje Parijs niet zo interessant meer. Er haken wel heel veel merken af. Begrijpelijk met de enorme kosten die eraan verbonden zijn. Maar 2 grote autobeurzen per jaar in Europa moet toch te doen zijn? Frankfurt en Parijs wisselen elkaar al af. Misschien moeten de stands kleiner en moeten alleen de nieuwste/vernieuwde modellen en de concepts getoond worden? Ik hoef niet van elk merk elk model te zien.
 
Tijd voor een schopje hier. De primeurlijst is weer geactualiseerd, het is nog even wachten op de laatste primeurs. Enkele interessante nieuwkomers in Parijs zijn de Vietnamese autofabrikant VinFast en de Chinese autofabrikant GAC (bekend van de Trumpchi-reeks), ook Tesla toont eindelijk de Model 3 op een gewone autobeurs in Europa.
 
Mooie bijgewerkte lijst D-C. Ik sla Parijs dit keer, sinds vele jaren, over. Te weinig nieuws en agenda-technisch komt het niet lekker uit. Genève staat wel in de agenda inmiddels.

De Model3 wordt ook wel tijd. Stond ook in Genève, maar dan niet bij Tesla op de stand. Ik meen van een of andere verhuurpartij. Trok wel flink bekijks :)
 
Geen Volkswagen, Ford, Opel, Volvo. Dat zijn best wat afwezigen, en deze merken zou ik wel missen. Ik ben nog nooit bij deze beurs geweest, maar misschien wel leuk. Met de trein redelijk te bereiken zag ik (al moet je in Parijs wel de metro pakken naar de zuidkant, maar de totale reistijd valt me mee).
 
De AutoSalon doe ik altijd met de auto. Einde middag wegrijden en parkeren bij hotel. De volgende ochtend richting de beurshal lopen (5 minuten) de beurs over sjouwen, terug wandelen einde middag naar het hotel, de auto van de parkeerplaats af en hup huiswaarts.

De Equipvak (vakbeurs) doe ik wel met de Thalys, en daarna met de metro. Gaat meer dan prima eigenlijk, alleen ben ik eerst een uur met de auto onderweg naar Schiphol om daar op de Thalys te stappen. Om dan drie uur in die trein te zitten en dan nog op de metro. Met een goede vijf uur stuur ik vanuit huis ook daarheen. Maar als je dichterbij een vertrekpunt van de Thalys zit, tijdtechnisch zeker interessant. Alleen kon de prijs nog wel eens tegenvallen nu...
 
Apart dat Tesla naar Parijs komt, het orderboek is immers toch wel gevuld.

De lijst van afwezige merken vind ik wel erg groot. Ook opvallend dat VW afwezig is, maar Audi/Seat/Skoda zijn er wel, alsof ze willen kijken of zo'n beurs nog de moeite waard is.
 
Hotel is geboekt voor zaterdag op zondag. Het zal wel druk worden, maar aangezien het tot 22:00 open is vertrekken we (mijn vader en ik) niet te vroeg, komen dan in de middag aan en hebben waarschijnlijk later op de avond alle ruimte. Ik ben benieuwd :)
 
De Parijse autoshow is terug na vier jaar afwezigheid. Helaas is de beurs erg geërodeerd en is het de vraag of er nog toekomst is voor wat ooit een van de grootste en drukstbezochte autobeurzen was.

Dit zijn de aanwezige automerken:
Alpine
Cid Babieca
BYD
Citroën
Dacia
DFSK
DS
e.Go
Eon Motors
Hopium
Jeep
Maxus
Mobilize
Nam X
Ora
Peugeot
Renault
Seres
VinFast
Wey

Oftewel, de Franse merken plus Dacia, Jeep en de nieuwe Chinese en Vietnamese merken, verder niets. Veel primeurs zijn er dus ook niet.
 
Ik ben geen kenner wel een liefhebber, maar van 11 van deze automerken heb ik nog nooit gehoord...
 
Van 14 tot 20 oktober (de persdag is op 14 oktober) vindt de tweejaarlijkse beurs "mondial de l'auto" weer in Parijs plaats. De gloriejaren liggen ver achter ons voor de Europese beurzen, maar vergeleken met twee jaar geleden zijn er meer merken aanwezig:

Dit zijn de bekende en serieuze autofabrikanten (waaronder 9 Chinese merken):
Aito
Alfa Romeo
Alpine
Audi
BMW
BYD
Cadillac
Citroën
Dacia
Dongfeng Forthing
Dongfeng M-Hero
Ford
GAC Aion
Hongqi
Iveco
Kia
Leapmotor
Maxus
Microlino
Mini
Mobilize
Peugeot
Renault
Skoda
Skyworth
Tesla
Volkswagen
XPeng

Wat kleine merkjes: Delage, Devalliet, Devinci, Eon, Moke Suncar, PGO, THK

Primeurs en showcars (cursief de Europese primeurs, eerder getoonde studiemodellen of modellen die recent al op gespecialiseerde evenementen te zien waren)

Aito M9
Alfa Romeo Junior Ibrida
Alfa Romeo Tonale update
Alfa Romeo Giulia Super Sport
Alfa Romeo 33 Stradale
Alpine A290
Alpine A390_β Concept
Alpine A110 R Ultime
Alpine Alpenglow Hy6 Concept (update)
Audi RS3 facelift
Audi A5
Audi A6 e-tron
Audi e-tron GT facelift
Audi Q5
Audi Q6 e-tron Sportback

BMW X3
BMW Vision Neue Klasse Concept
BMW Vision Neue Klasse X Concept
BYD Sealion 7

Cadillac Optiq;
Arctic edition Concept
Citroën Ami facelift
Citroën C3 Aircross
Citroën C4 facelift
Citroën C5 Aircross Concept

Dacia Spring facelift
Dacia Sandrider buggy

Dacia Bigster
Dongfeng Forthing T5 Evo HEV
Dongfeng Forthing S7

Ford Capri

GAC GS8
GAC Aion V
GAC Aion LX
GAC Aion Hyper GT
GAC Aion Hyper SSR

Hongqi EH7
Hongqi EHS7
Hongqi Guoya


Iveco eMoovy

Kia EV3
Kia EV6 facelift
Kia PV5 Concept


Leapmotor B10
Leapmotor C16

Maxus eDeliver5
Maxus eTerron9

Mini Cabrio facelift; Hatch John Cooper Works
Mini John Cooper Works E
Mini Aceman; John Cooper Works
Mobilize Duo/Bento

Peugeot E-408
Peugeot Inception Concept 2023

Renault 4 E-Tech Electric
Renault Symbioz
Renault 17 Electric Restomod
Renault Emblème Concept
Renault Estafette Concept

Skoda Elroq
Skyworth Q Concept
Skyworth Skyhome Concept

THK LSR-05 Concept


Volkswagen Tayron
Volkswagen Caravelle
Volkswagen ID. Buzz Lang/GTX
Volkswagen ID. GTI Concept 2023

XPeng P7+

 
Laatst bewerkt:
Mooi dat je het hier op een rijtje zet! Wellicht een stomme vraag maar wat is het verschil tussen regulier en Italic geplaatste merken/types in jouw overzicht? :unsure:
Dank je! O nee, dat is zeker geen stomme vraag, dat zijn de Europese primeurs, eerder getoonde studiemodellen of modellen die recent al op gespecialiseerde evenementen te zien waren, zoals EV Experience ruim een week geleden, de IAA in Hannover een paar weken terug en het Franse oldtimerevenement Chantilly Arts et Elegance in het geval van de R17 restomod.
 
Terug
Bovenaan