Molykote

Tootootje

Net ingestapt
Ik rijd een handgeschakelde Jeep Renegade 1.0 uit 2018 en die drinkt nogal wat, vergeleken met mijn vorige koetsen. (Yeti's). Mijn vraag is of toevoegen van Molykote aan de motorolie via het verlagen van de inwendige weerstand ook het verbruik zal fatsoeneren. De meningen zijn geloof ik nogal verdeeld over Molykote en ik wil geen geld over de toch al dure balk gooien.
Wie helpt mij hiermee ?

De verbruik van je auto hangt meer af van de condities waaronder je auto de kilometers maakt. Komt de motor goed op temperatuur? (Langere stukken, > 15 km) De luchtweerstand is, op zijn zachts gezegd, zeer matig. Bij een stijgende snelheid neemt de luchtweerstand kwadratisch toe. Rustig rijden ( 80-100 km/u) levert besparing. Rij je veel in de stad, met veel optrekken en afremmen? Dan is het gewicht weer meer doorslaggevend in het verbruik. En die Renegade weegt best wel wat. Tel daarbij wat stoerdere wielen (waarschijnlijk hogere rolweerstand) en het verschil door Molykote is verwaarloosbaar. Het juiste type motorolie (0W30 geloof ik) dient natuurlijk wel gebruikt te worden!

Dat met een middelrje bij je motorolie gooien je verbruik veel gunstiger wordt is niet meer dan een broodje Aap verhaal.

Maar dat kun je zelf ook wel bedenken dat dat niet gaat werken.

Een middeltje door de motorolie gooien om het verbruik te verminderen is weggegooid geld.
Er zijn veel meer en veel belangrijker zaken die het verbruik beïnvloeden.
Niet doen dus.

Pietzoveel zei:
CUT. Bij een stijgende snelheid neemt de luchtweerstand kwadratisch toe.

Yep, en het benodigd motorvermogen neemt zelfs met de derde macht toe.
Netjes 80 en 100 rijden op de GPS> kassa....

Tootootje zei:
Ik rijd een handgeschakelde Jeep Renegade 1.0 uit 2018 en die drinkt nogal wat, vergeleken met mijn vorige koetsen. (Yeti's). Mijn vraag is of toevoegen van Molykote aan de motorolie via het verlagen van de inwendige weerstand ook het verbruik zal fatsoeneren. De meningen zijn geloof ik nogal verdeeld over Molykote en ik wil geen geld over de toch al dure balk gooien.
Wie helpt mij hiermee ?

Molykote erbij gooien?? Welke molykote dacht je er bij te gaan gooien?

Los van dat, werkt die troep gewoon niet. Je kunt beter investeren in een goede onderhouds/afstelbeurt en je rechtervoet leren beheersen, daar win je veel meer mee.

Kijk, ik had al zo mijn twijfels, reden waarom ik van deskundologen graag een antwoord vilde hebben.
Jullie zijn duidelijk en laten me de euro's in de pot houden. Dank voor de bevestiging !

Terug
Bovenaan