Mogenlijk slippende koppeling Fiat Ducato '11?

Guest
Hallo allemaal,

Mijn vader is in het bezit van een Fiat Ducato pick up bus uit 2011. Deze heeft op het moment van schrijven bijna 80 000 km op de teller. Afgelopen vrijdag is deze bus gechiptuned bij Vireo Houten. Echter afgelopen dinsdag gaf de Fiat aan dat er een probleem was met de inspuiting. Mijn vader nam daarop dus contact op met Vireo en er werd afgesproken dat de auto vandaag gecontroleerd en uitgelezen zou worden.

Mijn vader ging gewoon met de Fiat naar zijn werk, waar hij ontdekten dat bij het optrekken in de derde versnelling de wielen doorspinde. Aangezien mijn vader niet bijzonder veel verstand heeft van auto's melde hij dit bij Vireo toen de auto werd gecontroleerd. Daarop melde een van de monteurs dat hij vondt dat de koppeling stonk. Mijn vader en de monteur begonnen daarna aan een korte proefrit waarbij de monteur constateerde dat de koppeling inderdaad slipte (monteur was aan het rijden). Kosten voor het vervangen: €1300.

Mijn vader vertelde mij het bovenstaande verhaal toen hij vanmiddag thuis kwam van het werk en ik vond een aantal zaken verdacht. Ten eerste het feit dat de motor zover getuned was dat de koppeling het niet aankon, wat niet echt lijkt op goede service. Ten tweede het feit dat de monteur de koppeling vond stinken, terwijl deze niet zwaar belast was.

Mijn vader en ik hebben daarop nogmaals een proefrit gemaakt. Mijn vader liet nogmaals de koppeling slippen terwijl wij uit een haakse bocht kwamen in de derde versnelling. Ik nam daarna het stuur over, maar ik kon geen slippende koppeling ontdekken. Ik heb de volgende dingen uitgeprobeerd:

- Vol gas geven in 3de, 4de, 5de en 6de versnelling ( geen slip)
- Optrekken in 4de en 5de versnelling vanuit stil stand    ( geen slip, auto sloeg beide keren af)
- Vol gas geven tijdens het    uit komen van een haakse bocht in 3de versnelling ( geen slip)

Wat ik ook probeerde tijdens het rijden ik kreeg de koppeling alleen aan het slippen als ik zelf mijn voet op de koppeling zet. Ik heb daarom dus het vermoeden dat er niets met de koppeling aan de hand in. Ook heeft de Ducato geen traction control dus het kan natuurlijk een verlies van tractie zijn geweest wat de wielen de eerste keer liet doorslippen.    Verder is mij vader niet de soepelste schakelaar.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met jullie meningen over de situatie en eventuele andere trukjes om te kijken of de koppeling echt slipt. De kosten voor reparatie, het feit dat de monteur zelf de mogenlijkheid had om de koppeling te laten slippen tijdens de proefrit, en dat ik zelf niets kon ontdekken tijdens het rijden maakt mij zeer wantrouwig.

Met vriendelije groet,

XJ X308

Dus eigenlijk is er volgens en bij jou niets aan de hand? Doorrijden dan, mocht 'ie alsnog stuk gaan, moet hetzelfde vervangen worden. Tuning is Savali? Da's geen slechte, voor zover ik weet.

Afgaande op bovenstaande, denk ik dat de koppeling soms misbruikt wordt.    Als er te lang met de voet op het pedaal gereden wordt, dan kan er slip optreden, en de koppeling gaan stinken, ook bij lichte belastingen.
Let er daarom op, het koppelings pedaal niet (onbedoeld) als voetsteun te gebruiken.

Door het chiptunen, kan wielspin in een hogere versnelling inderdaad voorkomen, onder gladde(re) omstandigheden.

Terug
Bovenaan