Moet koper btw afdragen of bpm betalen

Guest
Ik heb twee jaar geleden op de zaak een bestelauto gekocht. Nu wil ik deze weer verkopen aan een taxi chauffeur.

Mijn boekhouder wist niet of taxi chauffeurs btw plichtig zijn en dus geen bpm hoeven te betalen en de btw terug kan vragen of dat hij juist bpm moet betalen.

Ik moet sowieso btw rekenen, toch?

Als je bedrijf BTW-plichtig is, moet je gewoon BTW rekenen (maakt niet uit wie de koper is).

MAAR: Dat geldt alleen als je auto (nog) een BTW-auto is. Als je de auto (als bedrijf) nieuw hebt gekocht, is het zeker een BTW-auto. Als je de auto 2e-hands hebt gekocht kan het een BTW-auto zijn (staat op de factuur), maar dat hoeft niet. Immers, een auto begint als BTW-auto, maar als die ooit door een particulier is gekocht is het bij/vanaf de verkoop van die particulier geen BTW-auto mee.

Dan is het dus een BTW-auto (ervan uitgaande dat je bedrijf BTW-plichtig is). Dan moet je voor de verkoopfactuur eerst berekenen wat de rest-BPM is, dat aftrekken van de verkoopprijs en dan het BTW-bedrag terugrekenen vanaf het bedrag dat dan nog overblijft.

Je boekhouder zou dat moeten kunnen berekenen.

Meeuw zei:
Dan is het dus een BTW-auto (ervan uitgaande dat je bedrijf BTW-plichtig is). Dan moet je voor de verkoopfactuur eerst berekenen wat de rest-BPM is, dat aftrekken van de verkoopprijs en dan het BTW-bedrag terugrekenen vanaf het bedrag dat dan nog overblijft.

Je boekhouder zou dat moeten kunnen berekenen.
Wordt dat bpm verhaal niet doorgeschoven als ik de auto aan een bedrijf verkoop?

Het wordt wel doorgeschoven, dus de koper hoeft het niet nog eens apart te betalen, maar je moet weten welk bedrag aan (rest)bpm er in de (huidige) verkoopprijs zit om te kunnen berekenen welk bedrag aan BTW er in de verkoopprijs zit.

Ook als je aan een particulier verkoopt moet dat aangezien je de ontvangen BTW in je administratie moet verantwoorden (en afdragen aan de belastingddienst).

Meeuw zei:
...eerst berekenen wat de rest-BPM is, ....

Op een besteller met grijs kenteken zit geen bpm, die is immers nooit betaald. Als de koper een particulier is, zal hij idd nog bpm moeten betalen,

Er zijn bestelwagens waar wel BPM op zit (had ik even naar gegoogeld). Maar als het idd een grijze is en er aan een particulier wordt verkocht, zal er toch nog bpm moeten worden betaald (door de koper, dus wellicht niet relevant voor de factuur van de verkoper?).

Meeuw zei:
Als je bedrijf BTW-plichtig is, moet je gewoon BTW rekenen (maakt niet uit wie de koper is).

MAAR: Dat geldt alleen als je auto (nog) een BTW-auto is. Als je de auto (als bedrijf) nieuw hebt gekocht, is het zeker een BTW-auto. Als je de auto 2e-hands hebt gekocht kan het een BTW-auto zijn (staat op de factuur), maar dat hoeft niet. Immers, een auto begint als BTW-auto, maar als die ooit door een particulier is gekocht is het bij/vanaf de verkoop van die particulier geen BTW-auto mee.
Helaas, zo werkt het niet. Alleen bedrijven die geregistreerd staan voor de handel in gebruikte goederen kunnen van de marge regeling (waar je op doelt) gebruik maken. Op het moment dat deze bedrijven een marge goed voor het bedrijf gebruiken, wordt het weer een BTW goed.

Dus, koop je als bedrijf een bus van particulier voor 10.000 zonder BTW, en je verkoopt hem na een week voor je 10.000 euro, dan is die 10.000 incl 21% die je ook op de verkoopfaktuur moet vermelden. Je ontvangt dan ex BTW 8264 euro en hebt dus een verlies van 1736 euro. Sla er de site van de belastingdienst maar op na.

Om op de vraag van de TS terug te komen. Je hebt de bus nieuw gekocht, je hebt daarbij vrijstelling voor de BPM gekregen. Als de bus nog geen 5 jaar oud is, moet je de BPM afdragen (en dus in rekening brengen). Echter, als de koper ook vrijstelling voor de BPM heeft (in principe iedereen met een eigen bedrijf), dan mag je gebruik maken van de doorschuifrekening. Dus zonder BPM te verkopen. Vermeld dit duidelijk op de faktuur en dan ook dat de koper heeft aangegeven niet BPM plichtig te zijn. Ook gewoon de verkoopprijs en de 21% BTW op de faktuur vermelden.

tip: Bijna alle aangeboden bestelauto's worden ex BTW aangeboden. Ga hem dus niet te koop zetten voor een incl BTW prijs, maar vermeld wel ergens in de adverentie dat de prijs excl is. Voor het geval de taxiondernemer hem toch niet neemt ;)

Als wij een margeauto kopen geen btw, wat houdt dit in als je die particulier koopt?

Bij een margeauto hoeft geen btw meer berekend te worden. Particulier of zakelijk maakt dan niet meer uit, je betaalt hetzelfde.

Overigens kun je zo'n vraag het beste in een nieuw topic stellen i.p.v. een vier jaar oude discussie af te stoffen :)

Terug
Bovenaan