Moeilijke kleur volledig opnieuw laten spuiten

A

Anoniem

Guest
Beste lezer,

Ik wil mijn hobby auto volledig opnieuw laten spuiten, het is een lastige kleur, zilver met een bruine gloed erdoorheen.

Ik ben zeker niet op zoek naar een spuiter op budget, maar een perfectionist. Wie kent deze man of vrouw of heeft een goede ervaring met iemand.

Het is ben ik achter gekomen erg lastig om iemand te vinden.

Er was toch een spuiter waar Bofkont zelfs tevreden mee was? Die moet je dan hebben:)

Het is een Golf 3 VR6 syncro. Ik woon in de Zaanstreek.

Ik weet dat een juiste aanpak al snel 5000 euro kost, dat bedrag ben ik ook bereid uit te geven.

Maar dan wil ik wel dat het heel goed wordt gedaan.

In hoeverre is een lastige kleur nog lastig wanneer je de auto toch compleet overspuit?
Bij slechts een paar delen spuiten lijkt me dat veel meer een issue.

Gaat het enkel en alleen om het strak maken en spuiten van de auto of om het totale plaatje van strippen, strak maken, spuiten en weer opbouwen? (in het laatste geval zal je kosteninschatting nog wel wat bijgesteld moeten worden)
En hoeveel haast is er aan verbonden?
Ik ken wel enkele heel goede spuiters die perfect werk afleveren, maar die zijn ook zeer kritisch op hetgeen wat aangeleverd wordt en ze hebben momenteel lange wachttijden...

Ik heb geen haast, het is een hobby auto.

Het plaatwerk is strak, er zitten geen deuken in. De prijzen die ik hoor zijn 5000 tot 6000 euro. Dat wil ik ook uitgeven, maar als dat budget opgerekt moet worden dan hoor ik dat ook graag.

Maar dan blijf ik horen dat ze geen garantie durven geven dat ik tevreden ben met het resultaat. Dat komt door de bruine gloed die erdoorheen zit. Zeker op de liggende delen zoals de motorkap blijft het lastig.

Ik zoek dus een spuiter met ervaring met dit soort kleuren.

Erwin 1402253 zei:
Maar dan blijf ik horen dat ze geen garantie durven geven dat ik tevreden ben met het resultaat. Dat komt door de bruine gloed die erdoorheen zit. Zeker op de liggende delen zoals de motorkap blijft het lastig.
'Garantie' lijkt me in dat geval ook nogal een discutabele kreet. Wat versta jij onder garantie? Dat het gratis is wanneer je het toch niet mooi vindt? Of dat het voor nop nog een keer wordt geprobeerd? Garantie krijg je alleen op meetbare zaken, 'niet mooi' is weinig meetbaar. Daar ga je dus nooit uitkomen, waarbij het probleem 'm denk ik vooral zit in het feit dat je iets vraagt wat niet kan. Dat een spuiter 'geen garantie' geeft wil niet zeggen dat hij z'n vak niet verstaat. Ik zou die 'garantie' dus even vergeten en vooral kijken naar reviews en vervolgens naar geleverd werk. Als dat naar wens is kan je wellicht altijd nog eerst in overleg een proefstukje op laten zetten en daar de vervolgstappen van af laten hangen (groen licht voor de hele auto, een aangepast proefstukje dat wel naar wens is, of geheel afscheid nemen).

Aras zei:
Er was toch een spuiter waar Bofkont zelfs tevreden mee was? Die moet je dan hebben:)

:D

Ja die is er zeker, echt bijzonder goede vaklui hier, ook waar ze goed luisteren naar de wensen van de klant.
Dit bedrijf doet ook veel schade herstel werk voor Porsche centrum Groningen en veel bijzondere projecten.
Alleen iets te ver weg voor de topic starter denk ik.
https://www.koopsautoschade.nl/

Er zijn heus meer goede adressen, zou vooral goed van te voren je verwachtingen en eisen bespreken en dat vooral op papier zetten zodat je achteraf geen gezeur gaat krijgen.
Echter met je eisen pakket van perfect en een bijzondere kleur is 5000 euro ook wel echt waar je minimaal op rekenen moet.

Om welke lak gaat het hier dan?

Er zijn kleuren die je wel 100% perfect kunt spuiten maar tevens een bepaald kleurverloop geven door lichtinval (o.a. transparante en parelmoer kleurlakken), op grote vlakke oppervlaktes kan dat kleurverloop visueel aardig tegen gaan vallen terwijl het op een wat meer gewelfd of geprofileerd oppervlak juist weer heel mooi uitpakt.... kortom het visuele effect van dat soort lakken kan al heel sterk afhankelijk zijn van de vormgeving van de auto.
Dit is echter gewoon een product eigenschap van dat soort lakken en het eindresultaat hoeft helemaal niets uit te hebben staan met de kwaliteit van het spuiten.
En als een ervaren spuiter al aangeeft dat het eindresultaat hiervan op jou auto misschien niet naar jou volle tevredenheid uit kan gaan pakken dan kun je jezelf maar beter eens af gaan vragen of je met deze kleur op jou auto wel een goede keuze gaat maken.

Ik heb een jaar of 2 geleden het effect gezien van de Renault kleur Rouge Flamme op een Volvo 740: het mooie diepe effect van die gekleurde transparante lak viel totaal weg op de strakke vormgeving van de Volvo en gaf op enige afstand gezien alleen maar een vrij vlekkerig resultaat.

Het is de originele kleur. De kleur code zal ik opzoeken.

Bij een andere spuiter zijn de zij schermen gespoten. Dat vind ik aardig afsteken bij de motorkap. Ook vind ik de kwaliteit van het spuitwerk matig.

Ik zou graag 100% tevreden willen zijn, dat ben ik nu niet.

Overigens is die andere spuiter netjes betaald. Dit was een budget spuiter, ik had dit beter direct goed moeten laten doen.

Ik weet wel een spuiterij die dat zonder meer kan, maar dan moet je wel de Afsluitdijk over willen. En het zijn mensen waar je alle wensen gewoon mee kunt bespreken.
Het is een autoschadebedrijf dat zich daarnaast ook bezig houdt met restauraties en het spuiten van oa. Ferrari's e.d. Daarnaast hebben ze nog een spuitafdeling voor onderdelen van superjachten.
Wat jij wilt kunnen ze gewoon en ook niet tegen exorbitante prijzen. ik noem hier geen naam uiteraard, het is niet als reclame bedoeld. Hebben ze ook niet nodig. Mocht je meer willen weten dan moeten we even op een andere manier contact hebben.

Kempen autoschade in Zoeterwoude.

Eigenaar is denk ik nog kritischer dan je zelf bent, en nee ik overdrijf niet.
En als hij de klus niet zou zien zitten onder de voorwaarden dan is hij daar ook eerlijk in.

Autoschade Haarlemmermeer in Nieuw Vennep heeft ooit de achterklep van mijn 500SEL gespoten. Ondanks 25 jaar oud, geen kleurverschil en superstrak. Is vanuit Zaandam nog wel te doen.

Erwin 1402253 zei:
Het is de originele kleur. De kleur code zal ik opzoeken.

Bij een andere spuiter zijn de zij schermen gespoten. Dat vind ik aardig afsteken bij de motorkap. Ook vind ik de kwaliteit van het spuitwerk matig.
(..).

Zilver (metallic) an sich is al een lastige kleur qua kleurverschil bij deel spuiten. Denk dat als je toen de motorkap mee had laten spuiten, het effect van kleurafwijking al een stuk minder was. Maar, denk dat dit advies de spuiter je ook had moeten geven.

Terug
Bovenaan