Moeilijke keuze voor deze autoliefhebber

Guest
Beste lezers,

Ik ben 23 jaar oud en sta voor een lastige keuze. Ik heb 3 auto's op het oog en heb daar al een lange tijd voor gespaard. Mijn budget is inmiddels 12K.

Echter, ik heb 1x schade gereden en hierdoor heb ik nu -3 schadevrije jaren.
Hierdoor wordt de allrisk voor 2 auto's die ik op het oog heb (v40 d4 en giulietta 2.0 jtdm) erg duur.

Hierdoor ben ik ook gaan kijken naar oudere modellen. Zoals de C30 d2 uit 2012.

Deze zou ik dan voor 1100 euro minder per jaar WA+ kunnen verzekeren. Ik zou graag wat advies van jullie willen.

Wat is je vraag precies? Wij kunnen niet in jouw portemonnee kijken...
Waarom overigens diesels? Die zijn vaak iets duurder, ook in verzekering.

Ga anders voor een oud ding en verzeker die niet all-risk.

Ten eerste: waarom diesel? Rij je zo veel kilometers? Bovenop de dure verzekering ga je ook een aardig bedrag per maand aan MRB aftikken.

Zit het verschil in verzekering 'm echt in het bouwjaar van de auto, of heeft het lage vermogen van de C30 er wellicht ook iets mee te maken?

Velen hier zullen aanraden om de eerste paar jaar in een goedkoper, langzamer autootje te gaan rijden totdat je weer wat bonus op hebt gebouwd. Zo'n goedkoop autootje hoef je dan ook niet all risk te verzekering wat natuurlijk ook weer een slok op een borrel kan schelen. In de tussentijd lekker doorsparen en tegen de tijd dat de verzekering weer betaalbaar wordt koop je gelijk een knaller van een auto.

Los daarvan zou ik persoonlijk een goed onderhouden BMW 118d of 120d van vóór de facelift (met M47 motor) kopen voor ongeveer de helft van je budget, al zal dat qua verzekering ook niet de goedkoopste optie zijn (maar wel een leuke ;) )

Zoiets als dit kun je nog wel mee voor de dag komen
BMW 1-Serie 120d High exec. LMV-17/ECC/PDC/NAVI/MERINO LEER!
€ 6.950,00
https://link.marktplaats.nl/m1401504963

Ik rijd ongeveer 27K km per jaar.
Ik heb nu al 4 jaar dezelfde auto, een Mitsubishi colt 1.3 en wil nu wel eens een leuke andere auto.

Leuke optie die BMW!

Ik werk in 5 ploegen dus ik heb op zich wel wat te besteden. Ook mag autorijden van mij wel wat kosten, ik rijd in mijn weekenden vaak voor mijn plezier naar mooie plekken met de auto.

Voornaamste reden dat ik een nieuwe wil is dat ik nu veel snelweg rijdt naar mijn werk. En dan is met een 1.3 met 5bak geen pleziertje.

Dan maar hopen dat die schade van je daling in schadevrije jaren het waard was. Valt behoorlijk tegen tot welke hoogte je eigen beter gewoon direct kan betalen zelf ipv over jaren verspreid toch terug betalen in de vorm van extra premie op je (nieuwere) auto.

KadettRT zei:
Dan maar hopen dat die schade van je daling in schadevrije jaren het waard was. Valt behoorlijk tegen tot welke hoogte je eigen beter gewoon direct kan betalen zelf ipv over jaren verspreid toch terug betalen in de vorm van extra premie op je (nieuwere) auto.

Ja was een schade tegen een lantaarnpaal. Was over de 5000 euro.

Voor een lage wa premie is het gewicht van belang, kies dus een auto met een laag gewicht, verstandiger is dan om dan in het B segment te blijven, zoals een Renault Clio of Ford Fiesta. Uit je 3 opties zou ik voor de goedkopere Volvo C30 gaan. Of je makkelijk kan overstappen naar een andere verzekeraar is de vraag, immers Verzekeraars zitten niet te wachten op een jonge bestuurder met negatieve schadevrije jaren.

Het slimste is om lekker in die Colt te blijven rijden totdat je verzekering weer wat is opgekrabbelt.

Zit je echt in de bigspender modus dan kan je misschien een leuke private lease overwegen omdat daar bonus-malus niet altijd telt.

WA+ rijden is meestal slimmer, het kan niet zo zijn dat je altijd je verzekeringspremie terugverdient, dan zouden er immers geen verzekeraars van kunnen leven. Het verhaal wordt alleen een beetje zuur als je veel waarde total loss rijdt. Hoeveel die waarde is kan voor iedereen verschillen. Er zijn mensen die zelfs een nieuwe wagen WA+ verzekeren.

Als ik zie wat de 2 door jou aangedragen alternatieven zijn, dan lijkt die eveneens in aanmerking genomen C30 mij zeker een volwaardig alternatief! Daar val je al niet meteen mee uit de toon.

Terug
Bovenaan