Rutger DC
Asfaltkampioen
Mitsubishi en Nissan hebben nieuwe generaties van hun ruimte-kei cars gepresenteerd. In het geval van Mitsubishi gaat het om de derde generatie eK Space, tweede generatie Delica Mini en bij Nissan gaat het om de vierde generatie Roox. Nissan loopt een generatie voor omdat de eerste Roox was gebaseerd op de Suzuki Palette. Sinds 2014 gaan Mitsubishi en Nissan echter gelijk op met gezamenlijk ontwikkelde kei cars in dit segment. De Mitsubishi en Nissan worden ontwikkeld en gebouwd door Mitsubishi, de kei car-specialist binnen de alliantie. Om simpele rebadges gaat het echter niet, beide merken zorgen wel voor enig onderscheid. De concurrentie komt van marktleider Honda N-Box, de Daihatsu Tanto en Suzuki Spacia.
De huidige Mitsubishi eK Space en Nissan Roox stammen uit 2020 en zijn dus nog niet zo oud. De stoere terreinlook-versie Delica Mini kwam in 2023 op de markt en bleek opvallend succesvol gezien de Mitsubishi tot dan toe ver achterbleef op de Nissan. Het verbaast dan ook niet dat Mitsubishi het accent bijna volledig op de Delica Mini legt en niet op de nieuwe eK Space.
Zoals de carrosserie al verraadt, ligt de nadruk bij deze auto's op maximale binnenruimte en overzichtelijkheid.
"The body size remains the same as before, at 3395 x 1475 x 1785/1805mm (length x width x height/4WD vehicle), and the wheelbase is 2495mm, making the most of the minicar framework. The new model has a raised front window, increasing the interior length to 2315mm, which is best in its class. At the same time, the rear seat knee room, maximum luggage compartment length, and even the eye point are all best in their class at 1370mm, making the spaciousness and visibility of the No. 1 minicar even better than before."
Mitsubishi eK Space
Mitsubishi Delica Mini
Oud en nieuw. Die met de golvende lijn over de flanken van het plaatwerk is de nieuwe.
Nissan Roox
Highway Star X
Highway Star X ProPilot Edition
Autech Line
Huidige generaties:
www.autoweek.nl
De huidige Mitsubishi eK Space en Nissan Roox stammen uit 2020 en zijn dus nog niet zo oud. De stoere terreinlook-versie Delica Mini kwam in 2023 op de markt en bleek opvallend succesvol gezien de Mitsubishi tot dan toe ver achterbleef op de Nissan. Het verbaast dan ook niet dat Mitsubishi het accent bijna volledig op de Delica Mini legt en niet op de nieuwe eK Space.
Zoals de carrosserie al verraadt, ligt de nadruk bij deze auto's op maximale binnenruimte en overzichtelijkheid.
"The body size remains the same as before, at 3395 x 1475 x 1785/1805mm (length x width x height/4WD vehicle), and the wheelbase is 2495mm, making the most of the minicar framework. The new model has a raised front window, increasing the interior length to 2315mm, which is best in its class. At the same time, the rear seat knee room, maximum luggage compartment length, and even the eye point are all best in their class at 1370mm, making the spaciousness and visibility of the No. 1 minicar even better than before."
Mitsubishi eK Space




Mitsubishi Delica Mini
Oud en nieuw. Die met de golvende lijn over de flanken van het plaatwerk is de nieuwe.








Nissan Roox
Highway Star X



Highway Star X ProPilot Edition



Autech Line



Huidige generaties:
Mitsubishi eK Space / Delica Mini | Nissan Roox (JP)
eK X Space Nieuwe keicar van Mitsubishi (en Nissan), de eK Space, een 'light height wagon' in de kei-klasse met een 'ruigere' X versie. Net als bij de normale eK die begin 2019 werd gelanceerd: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?4,5864366. De huidige eK Space...