Mitsubishi Eclipse Cross facelift & PHEV (2020)

Rutger DC

Asfaltkampioen
De Mitsubishi Eclipse Cross is een beetje een moeilijk te positioneren model. De auto staat op hetzelfde platform als de ASX en Outlander en de modellen delen ook dezelfde wielbasis. Een groot succes kan het niet genoemd worden en sinds Mitsubishi de vernieuwde ASX gelanceerd heeft, zijn de vanafprijzen van de Eclipse Cross in Nederland enorm omhoog gegaan. Het gevolg is een vrije val van de afzet. Eind dit jaar wordt de gloednieuwe Outlander gepresenteerd, die zijn platform zal gaan delen met de volgende generatie Nissan X-Trail. Om de Eclipse Cross niet onder te laten sneeuwen krijgt ook dat model een facelift, bepaald niet van het bescheiden type. De neus krijgt heel smalle koplampen in de stijl van bijvoorbeeld de recent vernieuwde L200 en hier niet verkochte Xpander. Belangrijker is dat de achterkant, beslist de meest controversiële (lelijke?) kant rigoureus wordt aangepakt. De dubbele achterruit komt te vervallen en de achterlichten krijgen een veel eenvoudigere vorm. Voor de Nederlandse verkoopkansen is echter veruit het belangrijkste een nieuwe aandrijflijn: de Eclipse Cross profiteert eindelijk van de PHEV-techniek van de huidige Outlander. Daarmee lijkt succes gegarandeerd, want naast Mitsubishi weet alleen Ford (nieuwe Kuga) een plug-in hybride van dit formaat voor ruim onder de 40 mille aan te bieden.

olorua6qjh4w5qflrqif.jpg

dajziulhujj8zmcqletd.jpg

mxvayukihcm3bn4pfupv.jpg

Huidige:

pw407lzh1yhduyuyeshe.jpg

op5h3jtlmue0bxroq4e2.jpg

Volgens mij gaat die achterkant echt enorm opknappen, maar ik vrees dat de neus er nu weer op achteruit gaat, wat ik bij het bestaande type juist erg geslaagd vind. Het is ook nooit goed. :D

Impressie:

mitsubishi-eclipse-cross-front1-mini.jpg

mitsubishi-eclipse-cross-rear2.jpg

Bron: https://www.kolesa.ru/news/obnovlennyy-mitsubishi-eclipse-cross-pervye-izobrazheniya

ik zie hem onder de caravan gebruikers, toch nog wel redelijk veel. ze zijn vooral positief over de stabiliteit. een PHEV variant lijkt mij zeker een goed idee. en de achterkant doet mij altijd denken aan de pontiac aztek.

https://www.automobile-magazine.fr/toute-l-actualite/article/27615-mitsubishi-rassure-sur-son-avenir-en-europe

Mitsubishi blijft trouw aan de Europese markt. Op een totale afzet van 1,127 miljoen auto's die het merk in het financiële jaar 2019 verkocht, zijn 170.000 jaarlijkse verkopen in Europa ook niet niets, hoewel het al twee jaar verlies maakt. Ik kan me voorstellen dat er meer wordt verdiend aan de plug-in hybrides dan aan de Space Star, die in diverse markten voor Dacia Sandero-prijzen wordt verkocht. De vernieuwde Eclipse Cross zal medio juni al worden gepresenteerd, de nieuwe Outlander volgt (niet veel) later dit jaar.

Ik kan 'm wel wel waarderen. Wat anders dan de doorsnee SUV en een prima caravantrekker. Zou mij wel passen.

Net wat te veel saaier gemaakt, de achterlichten hadden van mij opties aan elkaar verbonden mogen blijven.

Impressie:

mitsubishi-eclipse-new-front3.jpg.webp

mitsubishi-eclipse-new-rear3.jpg.webp

Bron: https://www.kolesa.ru/news/restayling-mitsubishi-eclipse-cross-novye-izobrazheniya

Ik had een bericht gestuurd naar Mitsubishi Nederland, dit stond in de reactie:

Helaas kan ik u nog niet informeren over de toekomst van Mitsubishi in Europe en met name Nederland. Wij hebben geen zekerheid dat de nieuwe Eclipse Cross ook naar Nederland komt dus dit kan ik niet bevestigen.

We zullen dit nog moeten afwachten.

Wij gaan er vanuit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Terug
Bovenaan