Mitsubishi Colt/Renault Clio facelift

Matt 5069850

Asfaltkampioen
"Colt" – a name we haven't used in a long time. In 2023, Mitsubishi will be dusting off the moniker after being dormant for nearly a decade. Indeed, the subcompact hatchback is returning to Europe just in time to celebrate the 60th anniversary of the original Colt 600 launched back in 1962. The announcement comes along with a shadowy teaser image giving us a vague idea about the car's appearance.

Technical specifications are shrouded in mystery for the time being, but Mitsubishi does say the 2023 Colt will ride on the CMF-B platform. It means the five-door supermini will be mechanically related to the Renault Clio and Nissan Micra, and to a lesser extent, to their low-cost equivalent, the Dacia Sandero.

Much like its sisters, the all-new Colt seems to have "hidden" rear door handles mounted near the C-pillar. The "Hybrid EV" badge on the front door reveals that an electrified powertrain is planned for the B-segment hatch. It's likely the same setup used by the Clio E-Tech Hybrid where a naturally aspirated 1.6-liter gasoline engine works with an electric motor to deliver a combined 140 horsepower. Expect a six-speed automatic transmission and a 0 to 62 mph (100 km/h) run in 9.9 seconds en route to 112 mph (180 km/h).

Bron: https://www.motor1.com/news/577944/2023-mitsubishi-colt-teaser/

IHFl0Wn.jpg


wT4Eas4.png


:rolleyes:
 
Mitsubishi-colt-2023-teaser.jpg


En de Renault Clio facelift ingepakt:

Renault-Clio-5-2023-spyshot-04_redimensionner.jpg


Bron: https://www.largus.fr/actualite-automobile/la-renault-clio-restylee-se-montre-grace-a-mitsubishi-30024790.html

Alles wat afwijkt van de Clio zal dus wel worden meegenomen bij de Clio facelift, op de indeling van de grille en het logo na.
 
gj5ywnbb4lkp.jpg

Nieuwe teaser van de achterkant.


Mitsubishi is helemaal klaar voor zijn doorstart in Europa, en krijgt daarvoor wat hulp van alliantiepartner Renault. Dat zal je niet alleen gaan merken aan het design van de aankomende Colt, want ook zijn hybride aandrijflijn zou ons bekend kunnen voorkomen. Jawel: maak je klaar voor de Mitsubishi Cliolt E-Tech.
De Europese Mitsubishi-saga krijgt een staartje, want het Japanse merk maakt zich na een tweetal jaar afwezigheid klaar voor een terugkeer naar het Oude Continent. Daarvoor zal het wel nauwer dan ooit tevoren gaan samenwerken met de andere merken uit de Renault-Nissan-Mitsubishi-alliantie, en vooral die eerste lijkt Mitsubishi onder de arm te nemen. Zo verdiende de aankomende Colt op basis van zijn teaserplaatjes al de bijnaam ‘Cliolt’ gezien zijn gelijkenis met de Renault Clio, dus twee keer raden waar hij zijn hybride aandrijflijn zal halen.

AFSPRAAK OP 8 JUNI​

Mitsubishi heeft nu namelijk inkijk gegeven in de motoren die de Colt bij zijn lancering zal krijgen, en die komen ons stuk voor stuk bekend voor. Zo krijg je de keuze uit drie aandrijflijnen: twee op basis van een 1.0-liter driecilindermotortje en één zelfopladende hybride met een 1.6-literblok in het vooronder. Die eerste motor is er met of zonder turbo waarbij het vermogen respectievelijk 91 of 67 pk bedraagt, en de 1.6 produceert in combinatie met een elektromotortje en een 1.2 kWh-accu 143 pk. Dat betekent dat de Colt niet alleen op uiterlijk vlak sterk op Renaults compacte hatchback gaat lijken, want die laatste cijfers zijn identiek aan die van de Clio E-Tech.

De Colt is trouwens niet de enige Mitsubishi die zijn brood, boter en beleg bij Renault gaat halen, want even geleden toonde Mitsubishi ook al een nieuwe ASX met Captur-genen. Verder belooft het Japanse merk echter ook de Outlander naar onze contreien te halen, en dat is wél een volledig eigen ontwikkeling. De vraag blijft echter of dat gamma ook naar België afreist, want in tegenstelling tot zowel onze noorder- als zuiderburen heeft onze markt nog geen officiële bevestiging gekregen van de terugkeer van Mitsubishi. Misschien volgt die op 8 juni, wanneer het doek volledig van deze Mitsubishi Colt gaat.

Bron
 
Terug
Bovenaan