Miskoop gedaan, op zoek naar iets anders (max 10.000)

Hannelore 7859131

Net ingestapt
Hoihoi

Ik heb een viertal maanden geleden een occasie Peugeot 2008 1.6 VTI Allure (bj 2014 - 49000km) gekocht bij een dealer. Ik moest snel een auto kopen wegens verandering van job waarbij ik mijn bedrijfswagen (Volvo V40) moest inruilen.
Helaas kan ik er echt niet aan wennen en heb ik me wat laten verblinden door de fancy opties die hier opzitten. In de binnenstad rijdt die Peugeot wel oke, maar op de snelweg niet echt. Verbruik loopt ook stevig op op de snelweg heb ik het gevoel.
Problemen: Bij hogere snelheden is er best veel geluid in de cabine. Bij lagere snelheden maakt die ook een vervelend soort pieptoon die volgens de dealer normaal is en bij het model hoort (niet opgemerkt tijdens testrit). 1 Mistlamp werkt soms wel soms niet, media systeem wordt traag na verloop van tijd., ruitenwissers blijven regelmatig steken (zijn nieuwe), gaat vaak niet goed in 1ste versnelling/achteruit.. zo'n dingetjes allemaal die precies wijzen op een mindere bouwkwaliteit. Als ik het hier bij het verkeerde eind heb, let me know.
Dus ja ben op zoek naar iets anders, maar ik ken er weinig van.
Budget zou ongeveer 10.000 euro zijn (mits ik de Peugeot kan verkopen/inruilen).

Profiel:
- ik rij max 15000km/jaar
- vooral ritten woon/werkverkeer van ongeveer 30km enkel met telkens een stuk autostrade

Vereisten:
- liefst benzine of hybride aangezien ik België woon en diesel hier systematisch uit alle steden geweerd wordt (en ik rijd te weinig voor een diesel denk ik).
- 6de versnelling
- stevig gebouwd, zeker voor snelweg snelheden
- iets van Bluetooth (moet zeker geen navigatiesysteem zijn want Waze, maar ik luister veel muziek/podcasts)
- midden formaat, formaat van de Peugeot 2008 is wel ideaal

Ik wil vooral een stevige robuuste auto die niet perse de schoonheidsprijs wint, maar eerder de betrouwbaarheidsprijs. Ik had zelf al gekeken naar occasie Skoda Yeti's bijvoorbeeld, maar ik dacht dat die benzine variant een slechte motor had of zoiets (1.2 TSI). Zo'n Suzuki Sx4 crossover type had ik ook al bekeken.

Alvast heel erg bedankt voor het lezen van dit veel te lang postje en nog harder bedankt voor de eventuele suggesties

Denk dat je eerst eens wat beter uit moet leggen waarom de 2008 ( welk bouwjaar en welke motor? ) dan niet bevalt en wat er dan zo "slecht" aan is.
Zie namelijk niet echt in wat er bijvoorbeeld "beter" of anders is aan de voorstellen die je nu zelf doet. Zelfde soort auto's in ander jasje.

Total Loss zei:
Denk dat je eerst eens wat beter uit moet leggen waarom de 2008 ( welk bouwjaar en welke motor? ) dan niet bevalt en wat er dan zo "slecht" aan is.
Zie namelijk niet echt in wat er bijvoorbeeld "beter" of anders is aan de voorstellen die je nu zelf doet. Zelfde soort auto's in ander jasje.

Vandaar dat ik hulp vraag haha. Maar goede suggestie, ik zal wat meer info over de Peugeot in het originele postje zetten. Bedankt!

Je was ge- en verwend met C-segment hatchback. De Peugeot 2008 is een treetje lager; B-segment MPV. Mijn ervaring is dat je dat bijna altijd voelt; in onderstel, in maatvoering, in afwerking oftewel algeheel comfort.
C-segment dus. In de MPV-hoek kan je dan denken aan de 3008, Scenic, Zafira, Touran, etc. Is een hoge zit geen vereiste kies dan gewoon de hatchback: 308, Megane, Astra, Golf etc.

De Peugeot 1.6 VTI maakt inderdaad aardig wat toeren, hierdoor is het niet de stilste motor keus.

Als je in de zelfde klasse gaat kijken dan schiet je er denk ik niet veel mee op,
de Suzuki SX4 vind ik ook lawaaiig. Bij Skoda heb ik wel in de Fabia gereden, die vind ik ook lawaaiig, in de Yeti heb ik niet gereden

Je ziet wel dat latere auto's vaak stiller zijn, maar ook vaak duurder.

Zelf heb ik een Renault Clio 5 130 TCe automaat uit 2020 die is erg stil, zuinig en comfortabel, maar dat lukt niet in België met dit budget. Ik kom wel de Clio 5 100 TCe tegen vanaf 2019 net boven het budget. Die maakt wel meer geluid maar is ook een stille auto.

Misschien is de Citroën C4 Cactus (met EAT automaat) nog een aardige optie.
En als de Volvo V40 goed beviel, kies dan gewoon weer een V40. De V40 is nieuw duidelijk duurder dan de 2008, ze zijn dan ook niet goed vergelijkbaar.

Heel erg bedankt al voor de suggesties, daar kan ik echt al wat mee. Die Cactus heb ik altijd een leuke auto gevonden, misschien toch eens terug bekijken.

Ja ik ben wel verwend geweest met die Volvo inderdaad. Zaten niet echt veel opties op of zo, maar was gewoon standaard een goede auto.
Mijn vriend heeft een Ford Focus van 11 jaar oud (Diesel, 1.6 geloof ik) en die vind ik ook wel vlot rijden, maar dat is dan weer een diesel.

Je geeft hier eigenlijk het goede antwoord zelf :)
Zoek een Focus hatchback die past bij jouw wensen en je hebt een veel prettiger auto dan die 2008

Weet niet wat het prijsniveau is in Belgie maar is een Lexus CT200H geen optie? Stil en zuinig, luxe ook. Anders misschien gewoon een wat oudere V40?

Zoals andere ook al aangaven, je gaat van een nieuwere "Premium" C-segmenter naar een oudere B-segmenter, dat merk je echt aan alles.

Al met al zou ik gewoon weer voor een C-segment gaan ( Opel Astra, Ford Focus, etc. )

Skoda Yeti, Suzuki SX4 zijn B/C segmenters en ook nog wat hoger. Kun je geen stilte mee verwachten qua rijgeluiden. Wellicht zoeken naar een D segmenter groter comfortabeler en stiller. Maar Belgie dus, is de wegenbelasting daar niet afhankelijk van cilinderinhoud in plaats van gewicht zoals hier?

Als je een random auto kiest met een turboblokje, dan is ie al een stuk stiller. Die draaien namelijk met een veel lager toerental.

Barri zei:
Als je een random auto kiest met een turboblokje, dan is ie al een stuk stiller. Die draaien namelijk met een veel lager toerental.

Oneens natuurlijk. Geluidsisolatie van motorruimte, tot wielkasten tot windgeruis (portieren, spiegels) is belangrijker. Een lage CW waarde is ook mooi meegenomen verder.

Sammy zei:
Barri zei:

Oneens natuurlijk. Geluidsisolatie van motorruimte, tot wielkasten tot windgeruis (portieren, spiegels) is belangrijker. Een lage CW waarde is ook mooi meegenomen verder.
Natuurlijk telt dat ook, maar het is ook beleving en dat is vooral het toerental.

fiat 500X https://www.autoscout24.be/nl/lst/fiat/500x?sort=standard&desc=0&fuel=B&ustate=N%2CU&size=20&page=1&cy=B&priceto=12500&atype=C&fc=19&qry=&recommended_sorting_based_id=73bed450-300b-4f2c-8920-08d32f2c6289&

mazda 3 https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/mazda-3-1-5i-sense-benzine-rood-b001429b-eb1d-4a7f-a856-513a6d26c04a?cldtidx=14&cldtsrc=listPage&searchId=411980718

Terug
Bovenaan