Mini Cooper S r53 VS Mazda rx8 1.3 renesis

A

Anoniem

Guest
Goedenavond,

Ik word eind van de maand (mei) 18 en zit al een tijdje te kijken naar een auto. Ik wil wel iets sportiefs ik snap dat hierdoor anderen dingen wegvallen, bijvoorbeeld zuinigheid en bij deze 2 autos vooral ook de betrouwbaarheid.
Nou vraag ik me af wat ik beter zou kunnen doen. Mijn budget ligt rond de 4000 en bij een mini Cooper S r53 heb je daar een aantal exemplaren van met niet al te hoge km stand, rond de 150.000 alleen de mini Cooper S heeft veel problemen. Ik vind het wel een hele mooie auto en het is wel speciaal zo een supercharger geluid.

Aan de anderen kant kan ik ook kiezen voor een Mazda rx8 1.3 (rotary engine) deze motor is niet heel betrouwbaar en deze auto heeft ook al een en al wat kwaaltjes. Maargoed dan krijg je wel 192 pk ipv 163 bij de Cooper. En achterwielaandrijving. Mooie suicide doors en het interieur vind ik persoonlijk mooier. Rond dit budget heb je er eentje met ongeveer 150 a 170k op de teller. Ik weet dat je overtijd moet gaan investeren in de auto. Daarom ga ik er sowieso eentje kopen bij een dealer, hopelijk met garantie. Maar wat denken jullie ervan? Welke is nou betrouwbaarder of een betere auto? Het ligt natuurlijk ook aan het onderhoud die de auto heeft gehad.

Wat zouden jullie kiezen voor dit budget, de mini of de Mazda?

Heb je er al rekening mee gehouden dat je deze auto's niet eens verzekerd krijgt op jouw naam. Beginnend bestuurder met een 190pk rwd sportwagen zeker niet. De Mini... denk 150,- de maand.

Correctie... met jouw leeftijd. WA 100. WA plus 125 en AR 170. Zat er niet ver naast ;)

Verder is de R53 niet de betrouwbaarste Mini die er is. Is die 4000 alles wat je hebt of hou je ook 1000 achterwege voor achterstallig onderhoud?

Als ik zou moeten kiezen dan koos ik de Mazda, dit is gewoon een hele bijzondere en exclusive auto. Beide auto's staan zeker niet bekend om de betrouwbaarheid, bij de Mazda koop er een met een onlangs gereviseerde motor. Je budget is gewoon erg laag voor dit soort auto's. mij lijkt een verstandiger maar erg leuke auto een Fiat Grande Punto, die ook geleverd is met T Jet motor en 120 pk. Of bijvoorbeeld een Renault Clio 3 met 1.6 16V motor

Realiseer je dat auto's met 150 pk of meer heel moeilijk te verzekeren of heel duur te verzekeren zijn. Veel pk's met een beginend bestuurder blijkt volgend de statistieken een hele slechte combinatie.

Koop gewoon een zwarte BMW 316i ofzo, de beste/mooiste/meest originele die je kunt vinden binnen je budget. Ziet er goed uit, rijdt heerlijk en stukken betrouwbaarder dan de andere 2 opties. Beetje doorsparen en over een paar jaartjes inruilen op die RX-8

2004 BMW 3-serie 316i Essence airco|nieuw APK|LM velgen
€ 3.350,00
https://link.marktplaats.nl/m1410079703

Meenemen voor 3k en 1000 achter de hand houden voor de verzekering en een stukje onderhoud (y)

Neem een normale auto zodat je niet meteen leegloopt op onderhoud, verzekering en boetes of schade of nog erger...

Dit is opzich ook nog wel beetje sportief qua uiterlijk en heel stukje goedkoper om te rijden.
https://www.autotrack.nl/tweedehands/suzuki/swift/41577503

De Mazda is de leukste! Maar er rekening mee dat er grote kosten aan kunnen komen, deze staan helaas als onbetrouwbaar te boek. Er is een reden waarom deze fraaie auto zo goedkoop aan word geboden. De Mini cooper S is iets verstandiger maar ook die kent de nodige aandachtspunten. Zeker nu ze betaalbaarder beginnen te worden er zeker met een S niet altijd rustig en netjes word (warm) gereden en op leeftijd beginnen te raken is de kans op forse kosten een stuk hoger.

je shopt onderaan de markt voor beide auto's en dat ga je vaak wel terug zien in staat van onderhoud en kosten. Mijn advies; spaar nog even door totdat je net wat meer geld zodat je niet onder aan de markt hoeft te zoeken. Het zou jammer zijn als je zo'n auto koopt en je moet er direct 2000 euro achteraan gooien om hem weer helemaal technisch in orde te maken. Hoeveel denk je aan reparatie/onderhoud/belasting/verzekering en eventueel afschrijving kwijt te zien elke maand?

Ik sluit me aan bij het verhaal van AsconaGT.
Het zijn 2 leuke auto's die je noemt maar die gaan je waarschijnlijk meer geld kosten dan je zou willen.
Persoonlijk zou ik voor een autootje gaan die zowel sportief oogt en wat betrouwbaarder is. De twee opties(de 316 en de swift) zijn mooie en leuke opties om mee te beginnen. En er zullen vast nog wat meer opties zijn die daar bij in de buurt komen.
Doe eerst wat rij ervaring op, bouw schadevrije jaren op, spaar nog even door en dan heb je over een aantal jaar ook wat meer te spenderen voor een auto!
Je vraagt om een keuze/advies.......dit zou dus mijn advies zijn. ;)

Ik zou dan wel voor een Mini gaan, maar dan voor een gewone Cooper. Ook een redelijk vlote auto, maar wel een auto die beter bij een beginnend bestuurder past.

Als je echt dead-set bent op de Mini zou je inderdaad zoals Epica al aangeeft een gewone Cooper kunnen overwegen. Zelfs een Mini One is in principe dezelfde auto, maar door BMW softwarematig begrensd. Even langs een goede chiptuner en je haalt er het volle Cooper vermogen uit + eventueel desgewenst een klein beetje extra.

Terug
Bovenaan