Mini Clubman kopen

Kat1230

Net ingestapt
Vraag: ik zou graag een mini Clubman willen kopen (occasion), maar zie dat onderhoud veel kost (vooral tussen 2008-2015, met name bij Cooper en Cooper s). Geldt dat meer/minder voor andere modellen / ander bouwjaar? Alvast dank voor het meedenken!
 
Ik ben geen ervaringsdeskundige, maar volgens mij scoort de Mini Cooper in het algEmmen niet hoog...het is en blijft een leuke wagen en daar vallen mensen op. En dat begrijp ik. Echter je moet idd rekening houden met wat hogere kosten.

Uiteraard helpt het standaard riedeltje: onderhoudshistorie en NAP bekend, aankoopkeuring laten doen, goede proefrit maken, bouwjaar en km stand, Bovag-garantie, etc
 
Vooral de Cooper S is niet aan te raden tot een bepaald jaar. Daar zit de berucht THP in..
 
Dank voor de reactie! Neem ik verder mee in mijn zoektocht. Het blijft een leuke auto inderdaad...
 
De Mini ( Clubman) Cooper S met vrij beruchte 1.6 THP vertoonde zoveel dure mankementen dat autoverzekeraar Autotrust de auto niet meer wilde verzekeren, de kwaliteit was slecht. Het komt bijna nooit voor dat autoverzekeraars een auto niet willen verzekeren. De kans op dure reparaties is groot.

De gewone Cooper is minder slecht, het is in de basis de zelfde motor maar dan zonder turbo. Zwakke punten zijn vervuiling, olieverbruik, en de distributieketting.

In 2012 is er een belangrijke update geweest aan de motor, latere exemplaren vanaf ongeveer 2013 zijn beter.

Veel concurenten zijn van (veel) betere kwaliteit en een stuk goedkoper.
 
ak2 zei:
De Mini ( Clubman) Cooper S met vrij beruchte 1.6 THP vertoonde zoveel dure mankementen dat autoverzekeraar Autotrust de auto niet meer wilde verzekeren, de kwaliteit was slecht. Het komt bijna nooit voor dat autoverzekeraars een auto niet willen verzekeren. De kans op dure reparaties is groot.

De gewone Cooper is minder slecht, het is in de basis de zelfde motor maar dan zonder turbo. Zwak punten zijn vervuiling, olieverbruik, en de distributieketting.

In 2012 is er een belangrijke update geweest aan de motor, latere exemplaren vanaf ongeveer 2013 zijn beter.

Veel concurenten zijn van (veel) betere kwaliteit en een stuk goedkoper.

Autotrust weigerde ook de beruchte TS(f)i motoren van VAG.
 
Volgens mij hebben de oude types ( R55 ) de "beruchte "1.6 THP motor. De nieuwe ( F54 ) heeft de 2.0 motor met twin turbo. Uit ervaring ( want 1.6 THP werden ook in de Citroens gelepeld vanaf 2008 ) weet ik dat in die periode deze motoren veel last hadden van verspringende kettingen. Ook ik heb meerdere keren met een nieuwe auto stil gestaan. Nog vervelender voor de klanten die na een paar uur al met de ANWB auto de stoep weer op kwamen rijden. Ook aan de overkant ( BMW dealer ) hadden ze dezelfde problemen, Dat is in de jaren gelukkig wel beter geworden. Wij hebben de 2.0 Cooper S en die is wel heel erg lekker. En als je het dan gaat hebben over onderhoud...... Wij hadden wat problemen met lekkages in de kofferbak. Zeg maar gerust een klein zwembad o_O Keurig netjes opgelost door de dealer. Nieuw rubber vervangen van de split doors. Tja en dan betaal je wel de hoofdprijs. Niet voor het rubber, maar wel voor de uren. Daarbij moest de accu ook vervangen worden en dat blijkt een speciale AGM accu te zijn en dat schijnt en 1 te zijn van goud ofzo :D ( € 406,- !!! ). Dus dat loopt best op. Maar er werden geen kosten voor het vervangend vervoer gerekend en er werd een software update uitgevoerd waardoor de auto weer bij de tijd is ( mooiere loop van de motor en we kunnen nu ook de motortemperatuur aflezen ). Auto rijden kost geld. Dat is nou eenmaal zo. Dus laat desnoods de auto keuren door een onafhankelijke instantie. Of ga, net als wij, naar een MINI specialist ( MINI Klijn of Linkerbaan auto's ). Sterker nog er is ook een specialist in Clubmans ( CherokeeLand ).

Succes !!
 
Mini komt uit de stal van BMW.
De prijzen voor onderhoud en herstelling (onderdelen en uurlonen) staan bijgevolg ook op BMW-niveau.
 
De Clubman van mijn vrouw doet het eigenlijk best goed, daar zijn nog niet echt rare onkosten aan geweest, behalve dan een keer het dieselvloeistofreservoir vervangen. Distributieriem had ook duur moeten zijn, maar de garage had een indicatie afgegeven waar ze fors overheen gingen, dat hebben ze niet doorberekend (2 dagen in plaats van een halve dag). Maar goed, dat is dan wel een PSA diesel, dus geen THP motor.

Kwa rijden, ik vind hem vooral hard geveerd. Op minder goed wegdek reed ik met mijn Insignia vrij makkelijk weg doordat de mini zo hard is dat je daar niet mee fatsoenlijk over een slechte weg kan zonder dat je nieren bij je oren er uit komen. En in de bochten maakte het ook niet veel uit, maar dat kan zijn dat ik niet het uiterste uit de mini haalde. Menig bocht reed ik met mijn Insignia ook genoeg andere auto's los.
 
Terug
Bovenaan