Minder vermogen?

Amy

Net ingestapt
Gelukkig nieuwjaar! ( hoop ik) iedereen!

Het volgende! Ik rijd een suzuki baleno automaat uit 1997. Nu al 1.5 jaar. Vandaag rijd ik weer over de pleiroute bij Arnhem naar Didam voor werk.
Net nadat ik de auto kocht ging de snelheids meter stuk en rijd ik op navigatie. Ik merkte dat ik met 3.5 K toeren waar ik normaal precies 100 reed, ik ineens maar 97 reed. Zelfde geld voor stukje waar ik maar 70 mag, daar zit ik normaal op 2.5K, maar nu reed hij ook ineens maar 68 op dat toerental.

Op werk de garage gebeld, die weten het aan de automaatbak, met de vraag of er wel genoeg olie in zit.
Ik pijl dit elke 2 weken met alle andere vloetstoffen na een grandious fiasco van een oudere garage waar mijn auto total los is geraakt. Zo ook vandaag na een half uur rijden, gewoon tussen de 2 niveau's van hot in, met een paar bubbeltjes on top (dit heb ik nog niet eerder gezien). Verder gewoon helder rood zonder spikkels.

Kan dit kloppen? Zoja, dan vrees ik einde verhaal voor mijn auto.
Wat historie, hij heeft momenteel 146K op de teller, ik rijd elke dag 60 KM. Heb hem gekocht rond de 110K. In de tussentijd heeft hij 1 kleine beurt gehad waarbij niet veel onderhoud nodig was, hierna heeft hij wel nog een nieuwe uitlaat gekregen, nieuwe radiateur(de oude lekte) en kleppendeksel? rubberen ring, want hij lekte vorige maand veel olie.
De week ervoor was de uitlaat vervangen. dus na de kerstdagen is mijn wallet vrij leeg helaas. Iemand enig idee? Bedankt voor de hulp!

Nouja kennelijk rijd ik op dezelfde hoeveelheid toeren ineens een paar KM/H minder hard?

Ben op autogebied geen techneut maar dan geef je toch gewoon wat meer gas en draai je wat meer toeren.

hierna heeft hij wel nog een nieuwe uitlaat gekregen, nieuwe radiateur(de oude lekte) en kleppendeksel? rubberen ring, want hij lekte vorige maand veel olie.
De week ervoor was de uitlaat vervangen.

Dit kan toch ook reden zijn lijkt me? Anders wel heel toevallig.

De nieuwe uitlaat slokt wat vermogen op. Of je hebt benzine met veel ethanol (E10).

wat ik hieruit haal:
je snelheidsmeter gaf met 3,5k toeren 100km/h aan
toen je snelheidsmeter kapot ging ben je op gps snelheid gaan rijden
Je gps meter geeft met 3,5k toeren 97km/h aan

Kleine hint: als je apk keurder merkt dat je snelheidsmeter het niet doet, is het afkeur. Er mag wel een vaste gps teller in zitten, maar niet je telefoon als snelheidsmeter.

Als het inderdaad zo is: dit is volkomen normaal. Snelheidsmeters in auto's hebben een gemiddelde afwijking van 5 a 10km/h Dit ivm marges van verschillende te leveren bandenmaten en dat je niet gelijk een bekeuring hebt als je net iets over de maximumsnelheid gaat op je teller.

Anders is het idd iets in je automaatbak. Als het een handbak was zou ik aan de koppeling denken namelijk. Die gewoon wat aant verslijten zou zijn. maargoed in een automaat heb je (in de meeste gevallen) geen koppeling maar een koppel-omvormer.

V0RQ zei:
Bandenspanning en -profiel? :)
Onlangs opgepompt, maar profiel wordt wel langzaam minder.

Pobresh zei:
wat ik hieruit haal:
je snelheidsmeter gaf met 3,5k toeren 100km/h aan
toen je snelheidsmeter kapot ging ben je op gps snelheid gaan rijden
Je gps meter geeft met 3,5k toeren 97km/h aan

Kleine hint: als je apk keurder merkt dat je snelheidsmeter het niet doet, is het afkeur. Er mag wel een vaste gps teller in zitten, maar niet je telefoon als snelheidsmeter.

Als het inderdaad zo is: dit is volkomen normaal. Snelheidsmeters in auto's hebben een gemiddelde afwijking van 5 a 10km/h Dit ivm marges van verschillende te leveren bandenmaten en dat je niet gelijk een bekeuring hebt als je net iets over de maximumsnelheid gaat op je teller.

Anders is het idd iets in je automaatbak. Als het een handbak was zou ik aan de koppeling denken namelijk. Die gewoon wat aant verslijten zou zijn. maargoed in een automaat heb je (in de meeste gevallen) geen koppeling maar een koppel-omvormer.

Errm niet helemaal, snelheids meter is al meer dan een jaar stuk, en is zo al 2x door de APK ^_^. Heb het eens opgezocht en is nogal een ingewikkeld verhaal
voor oud en nieuw, GPS op 100 km/h bij 3,5k toeren. / Na oud en nieuw97/98 km/h.

Er zijn maar 2 dingen verandert,in die periode, 1 is de benzine, heb eens shell v power getanked (doe ik eensch in de zoveel tijd), en 2 is dat de navigatie een update had.

Bakolie vanochtend nogmaals gecontroleerd, staat gewoon op peil, lichtrood, en 1 kleine bubbeltje bovenop de pijlstok. Verder loopt hij als een zonnetje.

Bij een automaat is aan te radem elke 100.000 km de olie te vervangen. Als dit nog de originele olie van '97 is dan zal daar wel de oorzaak zitten.

Janneman zei:
Bij een automaat is aan te radem elke 100.000 km de olie te vervangen. Als dit nog de originele olie van '97 is dan zal daar wel de oorzaak zitten.
Er is wel een keer bijgevuld, maar niet vervangen, misschien dat maar eens doen.

amy 1768468 zei:
Janneman zei:
Er is wel een keer bijgevuld, maar niet vervangen, misschien dat maar eens doen.

Alleen bakolie wisselen heeft geen zin, bij een traditionele automaat met koppel omvormer. Het overgrote deel van de bakolie zit in de koppel omvormer en die krijg je met een oliewissel er niet uit. verse olie vervuil je dan gelijk weer met een flinke hoeveelheid oude olie en daar schiet je dus weinig mee op.
Als je het goed wil doen, moet je de automatenbak laten spoelen, maar dat is een prijzige aangelegenheid, omdat daar heel wat olie voor nodig is.

Maar zolang de olie nog mooi rood is van kleur en niet donkerbruin, zou ik me daar niet teveel zorgen over maken.

De navigatie heeft een update gehad, zal vast daar aan liggen. Andere mogelijke oorzaken zijn bandenspanning en profiel, wind tegen hebben, andere brandstof dan normaal getankt hebben, meer tegendruk door nieuwe uitlaat enz enz.... Met andere woorden maak je niet te druk en schrijf je auto er zeker niet op af.

Een afwijking van 3km/h, zou ik me niet te druk over maken. Kan ook zijn dat de GPS gelocked is met minder satellieten dan anders en wat minder nauwkeurig is daardoor.

Kijk, daar kan ik wat mee. Bandjes zijn onlangs nog goed opgepompt, maar wel nog voor dit euvel.
Geen rare geluiden, bakolie (en alle andere vloeistoffen) zijn op orde, dus ik kijk het gewoon aan en houd mijn navigatie ook in de gaten.
Bedankt voor alle info, en mocht ik nog info hebben houd ik jullie op de hoogte ^_^

Ik zou niet in de paniek schieten als de auto het verder gewoon goed doet en je geen rare dingen ziet, hoort of ruikt.
Je update van je navigatie kon wel eens de oorzaak zijn of een kleine afwijking in je toerenteller.
Het zou zonde zijn om geld uit te geven aan het oplossen van een probleem wat er niet is.

Haha, snap ik, maar zoals ik in een eerdere post zei heb ik na een slechte actie van een garage een ongeluk gehad (enorme vuurbal onder de motorkap midden op de snelweg, bibber er nog van). Dus ik ben nu bij elk dingetje er als de kippen bij! Bedankt voor alle info!

Als ik het goed begrijp rij je op de snelheidsmeter van de navigatie? Gps snelheid en de snelheid die gereden word scheelt altijd, ik denk dat er geen probleem is wat betreft de snelheid.

Succes

Navigatie/GPS geeft de snelheid weer die je zojuist gereden hebt over het wegtraject dat dan al (kort) achter je ligt. Het is de gemiddelde snelheid van een paar seconden geleden en dus niet 100% actueel. Daarnaast is de locatiebepaling nooit 100% correct. Er kunnen enkele meters verschil zitten tussen waar de GPS denkt dat je rijdt en waar je werkelijk bent. Maar dat terzijde... Hou je ook rekening met de hoogte van je banden? Die slijten heel langzaam en ook de bandenspanning heeft invloed op de omtrek. De wielen moeten dan meer omwentelingen maken voor de zelfde snelheid. Andersom gezien neemt de snelheid af t.o.z van het motor toerental.

Een tijdje verder, en geen verschil meer gemeten. Bandjes houd ik netjes bij, hoewel het denk ik inmiddels tijd wordt voor nieuwe zomerbandjes. Bedankt voor de feedback iedereen!

Terug
Bovenaan