Minder vermogen turbo code P0033

Guest
Beste heren,

Betreft een saab 9-3 1.8Turbo Hirsch uit 2003. Sinds enkele maanden viel het me op dat de turbodruk af en toe wegviel. Na opnieuw opstarten van de auto was er weer niks aan de hand en had ik weer vol vermogen. 2 maal kreeg ik motormanagement en na uitlezen kwam hier de volgende code uit: P0033 Turbo/superlader, omloopklep''A'' regelcircuit/open.

Nou heb ik hier dus niet super veel verstand van. Echter heb ik gisteren met een kennis het kapje van de wastegate afgehaald(3 schroeven) en hebben we met een pomp(5/6 bar) handmatig de klep laten bewegen en dat deed hij gewoon naar behoren(maar wel met veel te hoge druk dan normaliter). Daarna reed de auto ook IETS vlotter maar nog steeds niet zoals het hoort. Vervolgens weer motormanagement gekregen en verwijdert. Auto is beter dan eerst maar de turbo doet nog steeds niet zijn werk zoals het hoort. Wat kan ik nu zelf doen om dingen uit te sluiten? Ik lees online iets over een membraan/scheurtje? Echter toen ik de druk op de klep zette hoorde ik geen lucht verdwijnen of dergelijke?

Wat kan ik doen om dit probleem te verhelpen? Hoe sluit ik onderdelen uit? Garage zegt heel makkelijk'' een nieuwe turbo'' erop. Leuk geprobeerd maar met een nieuwe turbo krijg je weer een nieuwe wastegate met alles erop en eraan en dan is het probleem vast opgelost ja. 'Help!! ik wil weer kunnen genieten van mijn Saab die zelfs na 3 ton nog reed als een tierelier
 
R W xxx zei:
Zegt je garage dat (en waarom dan) of denk je dat je garage dat wel zal gaan zeggen?

Aangezien het de originele turbo is met 3 ton op de klok na wat rondbellen zeggen garages al gauw dat de turbo op is :). Ik vermoed zelf een scheurtje in het membraan of ergens iets elektronisch gewijs qua aansturing naar de waste gate.
 
Lijkt me niet iets waar je te lang mee moet doorrijden. Even vlug googlen geeft op de foutcode:

https://nl.vermin-club.org/p0033-obd-ii-trouble-code-turbocharger-or-supercharger-bypass-valve-control-circuit-4920
https://www.saabforum.nl/viewtopic.php?t=162560&start=15
https://www.saabcentral.com/threads/p0033-turbo-charger-bypass-valve-control-circuit.118513/

en zo zijn er vast nog heel wat meer te vinden.

2e en 3e zijn vrij specifiek maar of je daar aan moet gaan klooien als je er de ballen verstand van hebt?
 
Weet niet of je naar een universele garage gaat? Maar kan je iig aanraden langs een goede Saab-specialist te gaan, vele 'normale' garages hebben helaas niks met deze collectors items.

Deze kunnen je vaak zo vertellen welke onderdelen je moet hebben.

Al is en blijft het eerlijk gezegd toch wel een feit dat sommige van de turbo's die Saab destijds gebruikte geen 5 ton meegaan. Soms is het om de 150k een aderlating, de TD04 bijvoorbeeld.
 
Terug
Bovenaan