Guest
Beste heren,
Betreft een saab 9-3 1.8Turbo Hirsch uit 2003. Sinds enkele maanden viel het me op dat de turbodruk af en toe wegviel. Na opnieuw opstarten van de auto was er weer niks aan de hand en had ik weer vol vermogen. 2 maal kreeg ik motormanagement en na uitlezen kwam hier de volgende code uit: P0033 Turbo/superlader, omloopklep''A'' regelcircuit/open.
Nou heb ik hier dus niet super veel verstand van. Echter heb ik gisteren met een kennis het kapje van de wastegate afgehaald(3 schroeven) en hebben we met een pomp(5/6 bar) handmatig de klep laten bewegen en dat deed hij gewoon naar behoren(maar wel met veel te hoge druk dan normaliter). Daarna reed de auto ook IETS vlotter maar nog steeds niet zoals het hoort. Vervolgens weer motormanagement gekregen en verwijdert. Auto is beter dan eerst maar de turbo doet nog steeds niet zijn werk zoals het hoort. Wat kan ik nu zelf doen om dingen uit te sluiten? Ik lees online iets over een membraan/scheurtje? Echter toen ik de druk op de klep zette hoorde ik geen lucht verdwijnen of dergelijke?
Wat kan ik doen om dit probleem te verhelpen? Hoe sluit ik onderdelen uit? Garage zegt heel makkelijk'' een nieuwe turbo'' erop. Leuk geprobeerd maar met een nieuwe turbo krijg je weer een nieuwe wastegate met alles erop en eraan en dan is het probleem vast opgelost ja. 'Help!! ik wil weer kunnen genieten van mijn Saab die zelfs na 3 ton nog reed als een tierelier
Betreft een saab 9-3 1.8Turbo Hirsch uit 2003. Sinds enkele maanden viel het me op dat de turbodruk af en toe wegviel. Na opnieuw opstarten van de auto was er weer niks aan de hand en had ik weer vol vermogen. 2 maal kreeg ik motormanagement en na uitlezen kwam hier de volgende code uit: P0033 Turbo/superlader, omloopklep''A'' regelcircuit/open.
Nou heb ik hier dus niet super veel verstand van. Echter heb ik gisteren met een kennis het kapje van de wastegate afgehaald(3 schroeven) en hebben we met een pomp(5/6 bar) handmatig de klep laten bewegen en dat deed hij gewoon naar behoren(maar wel met veel te hoge druk dan normaliter). Daarna reed de auto ook IETS vlotter maar nog steeds niet zoals het hoort. Vervolgens weer motormanagement gekregen en verwijdert. Auto is beter dan eerst maar de turbo doet nog steeds niet zijn werk zoals het hoort. Wat kan ik nu zelf doen om dingen uit te sluiten? Ik lees online iets over een membraan/scheurtje? Echter toen ik de druk op de klep zette hoorde ik geen lucht verdwijnen of dergelijke?
Wat kan ik doen om dit probleem te verhelpen? Hoe sluit ik onderdelen uit? Garage zegt heel makkelijk'' een nieuwe turbo'' erop. Leuk geprobeerd maar met een nieuwe turbo krijg je weer een nieuwe wastegate met alles erop en eraan en dan is het probleem vast opgelost ja. 'Help!! ik wil weer kunnen genieten van mijn Saab die zelfs na 3 ton nog reed als een tierelier