Mijn Renault Mégane Coupé 2.0 Privilege 2002

Adam2014

Wegverkenner
Hier een topic over mijn Renault Mégane Coupé 2.0 Privilege uit juni 2002. Een Mégane I phase II met 138 pk sterke 2 liter, in de meest complete uitvoering destijds verkrijgbaar.
Voorzien van lederen bekleding (heerlijke stoelen!) boordcomputer, bandenspanningssensor, regensensor enz.

Ik heb 'm pas 2 maanden, maar de Renault heeft in de tussentijd echt m'n hart gewonnen. Ik vind 'm echt heerlijk rijden.

Persoonlijk vind ik het een youngtimer in de dop.

Ik heb altijd de bekende vooroordelen gehad ten aanzien van de Franse merken, maar behalve de bekende bobines heeft de Mégane me tot nu toe zeker niet teleurgesteld (meteen even afkloppen). :T

Meteen enkele foto's (van waar hij te koop stond):

RENAULT-MEGANE-00.jpg


RENAULT-MEGANE-03.jpg


RENAULT-MEGANE-07.jpg


Helaas geen interieurfoto's meer traceerbaar. Maar vooral de bekleding vind ik voortreffelijk.

Ik ben eerlijk gezegd best gek op m'n 18 jaar oude Mégane, maar er zit wel zéér groot onderhoud aan te komen:

- Nieuwe distributieriem en waterpomp
- Nokkenasversteller
- Grote onderhoudsbeurt

Daarom dat er soms toch in mijn hoofd al iets begint te knagen dat ik dat geld wellicht beter kan bijleggen op een andere auto, maar ik ben ondertussen zo gek op m'n Mégane geworden dat ik bereid ben 'm zolang mogelijk op de weg te houden.

Wat vinden jullie ervan? :)
 
Knappe wagen in een mooie kleur! Ik had volgens mij dezelfde motor in mijn '03 Mégane II, met de 6-bak toch bijna GTI-achtige prestaties en een heerlijk onderstel. Wellicht zit er een Renault specialist bij je in de buurt om het geplande onderhoud uit te laten voeren?
 
Zadelsnuiver zei:
Knappe wagen in een mooie kleur! Ik had volgens mij dezelfde motor in mijn '03 Mégane II, met de 6-bak toch bijna GTI-achtige prestaties en een heerlijk onderstel. Wellicht zit er een Renault specialist bij je in de buurt om het geplande onderhoud uit te laten voeren?

Ik heb me inderdaad ook verbaasd over de prestaties van de motor. Al wil 138 pk op de slechts 1060 kg wel.

Het is inderdaad dezelfde 2 liter. Het bekende F4R blok. Deze 2 liter staat bekend als een echte langloper. Wat dat betreft kan ik nog wel even vooruit omdat er op die van mij pas 129.xxx kilometer is gezet (waarvan zelf ongeveer 2500 kilometer tot nu toe).

Wat betreft het onderhoud heb ik her en der al wat offertes aangevraagd. Van de officiële Renaultdealer, mijn vaste vertrouwde lokale dorpsgarage tot aan iemand die ik ken via een Renault forum en bereid is dit in zijn schuurtje voor mij aan te pakken.
 
Leuke auto. En leuk dat je er zo blij mee bent (y). Als er geen foto's van het interieur 'traceerbaar' zijn, mag je deze wel zelf maken en plaatsen.
 
Leuke auto in een heel gave kleur! Veel plezier er mee. Wel goed onderhouden, de 2.0 IDE heeft de reputatie snel intern te vervuilen en dan heel beroerd te gaan lopen.
 
Renault15 17 zei:
Leuke auto in een heel gave kleur! Veel plezier er mee. Wel goed onderhouden, de 2.0 IDE heeft de reputatie snel intern te vervuilen en dan heel beroerd te gaan lopen.

Haha, thanks! Maar ik heb gelukkig niet de 2.0 IDE maar de 2.0 F4R. ;)

Maar goed onderhouden, dat had ik me al voorgenomen. (y)
 
Zeker een leuke auto! Ik kan me niet herinneren deze kleur ooit 'live' gezien te hebben, wat het extra leuk maakt. Volgens mij verdwijnt de eerder veel geziene Mégane Coupé rap uit het straatbeeld, daarom des te leuker dat je in zo'n fris exemplaar met lage kilometerstand bent gestapt.

Dat geld voor groot onderhoud is goed besteed - met een andere auto koop je immers ook nieuw onderhoud en van deze auto weet je nu al enigszins wat je eraan hebt. En, belangrijker, dat hetgeen je hebt bevalt. Houden zo!
 
Wat een leuk exemplaar! Vooral die kleur.
Naafkapjes er op en optisch is ie af! :D

Inderdaad even krom liggen voor het groot onderhoud, maar hij wordt niet meer minder waard. Een waardestijging zal nog wel even duren, maar dat maakt niet uit.
 
Mooie Megane! Zoals al geadviseerd, diegene uit het schuurtje alles laten doen ;-) hij kent de Megane als monteur van haver tot gort en kost een fractie tov van de garage. Mijn 19’s 16v en Megane 2.0 16v komen er ook... zo gepiept en vakwerk
 
Erg mooi, waarbij iedereen eigenlijk alleen de gele nog op het netvlies heeft staan.

Naar de forummer voor het onderhoud, lekker meehelpen, al is het maar gereedschap aangeven, leer je de auto ook beter kennen.
 
Wat een goede kleur! (y) Ben benieuwd naar foto's van het interieur.

Ook ik zou kiezen voor onderhoud uit laten voeren, ja het zijn even kosten maar daarna kun je wel vooruit met een auto die goed bevalt.
 
Megane coupe van deze generatie is erg leuk, geweldige kleur en uitvoering ook(y) En inderdaad, het onderhoud zal zeer wel besteed geld zijn.
 
AJ Schuurmans zei:
Haha, thanks! Maar ik heb gelukkig niet de 2.0 IDE maar de 2.0 F4R. ;)

Maar goed onderhouden, dat had ik me al voorgenomen. (y)

Oké, heel bijzonder. Officieel is de phase2 als 2.0 liter alleen als IDE geleverd (in Nederland?).

@NicoGTR: het is geen F7r, die is alleen in de phase1 geleverd.
 
Renault15 17 zei:
AJ Schuurmans zei:
Haha, thanks! Maar ik heb gelukkig niet de 2.0 IDE maar de 2.0 F4R. ;)

Maar goed onderhouden, dat had ik me al voorgenomen. (y)

Oké, heel bijzonder. Officieel is de phase2 als 2.0 liter alleen als IDE geleverd (in Nederland?).

@NicoGTR: het is geen F7r, die is alleen in de phase1 geleverd.

Als ik het goed heb is de IDE motor alleen in 1999, 2000 en 2001 geleverd. Daarna is Renault er gauw weer vanaf gestapt, vanwege de problemen met interne vervuiling etc (net als de GDI motoren van Mitsubishi bijvoorbeeld).

De F7R is inderdaad alleen vóór de facelift geleverd, en heeft 150 pk.
De IDE motor heeft 140 pk, en de F4R motor heeft 138 pk.
 
AJ Schuurmans zei:
Zadelsnuiver zei:
Knappe wagen in een mooie kleur! Ik had volgens mij dezelfde motor in mijn '03 Mégane II, met de 6-bak toch bijna GTI-achtige prestaties en een heerlijk onderstel. Wellicht zit er een Renault specialist bij je in de buurt om het geplande onderhoud uit te laten voeren?

Ik heb me inderdaad ook verbaasd over de prestaties van de motor. Al wil 138 pk op de slechts 1060 kg wel.

Het is inderdaad dezelfde 2 liter. Het bekende F4R blok. Deze 2 liter staat bekend als een echte langloper. Wat dat betreft kan ik nog wel even vooruit omdat er op die van mij pas 129.xxx kilometer is gezet (waarvan zelf ongeveer 2500 kilometer tot nu toe).

Wat betreft het onderhoud heb ik her en der al wat offertes aangevraagd. Van de officiële Renaultdealer, mijn vaste vertrouwde lokale dorpsgarage tot aan iemand die ik ken via een Renault forum en bereid is dit in zijn schuurtje voor mij aan te pakken.

Blok is zeker een langloper! De mijne stond op ruim 230 dkm toen ik hem weg deed en geen centje pijn. Was wel een nieuwe kop op gekomen rond de 2 ton want de riem was niet op tijd vervangen.

Qua onderhoud gewoon lekker bij die forumgenoot brengen die zal hem lekker vertroetelen :D
Ben ook wel benieuwd naar foto's van het interieur. Zie ik nou wel wat blikschade aan het achterscherm of lijkt dat maar zo door de lichtinval?
 
Zadelsnuiver zei:
AJ Schuurmans zei:
Zadelsnuiver zei:
Knappe wagen in een mooie kleur! Ik had volgens mij dezelfde motor in mijn '03 Mégane II, met de 6-bak toch bijna GTI-achtige prestaties en een heerlijk onderstel. Wellicht zit er een Renault specialist bij je in de buurt om het geplande onderhoud uit te laten voeren?

Ik heb me inderdaad ook verbaasd over de prestaties van de motor. Al wil 138 pk op de slechts 1060 kg wel.

Het is inderdaad dezelfde 2 liter. Het bekende F4R blok. Deze 2 liter staat bekend als een echte langloper. Wat dat betreft kan ik nog wel even vooruit omdat er op die van mij pas 129.xxx kilometer is gezet (waarvan zelf ongeveer 2500 kilometer tot nu toe).

Wat betreft het onderhoud heb ik her en der al wat offertes aangevraagd. Van de officiële Renaultdealer, mijn vaste vertrouwde lokale dorpsgarage tot aan iemand die ik ken via een Renault forum en bereid is dit in zijn schuurtje voor mij aan te pakken.

Blok is zeker een langloper! De mijne stond op ruim 230 dkm toen ik hem weg deed en geen centje pijn. Was wel een nieuwe kop op gekomen rond de 2 ton want de riem was niet op tijd vervangen.

Qua onderhoud gewoon lekker bij die forumgenoot brengen die zal hem lekker vertroetelen :D
Ben ook wel benieuwd naar foto's van het interieur. Zie ik nou wel wat blikschade aan het achterscherm of lijkt dat maar zo door de lichtinval?

Ik zal komend weekend wel even wat foto's van het interieur schieten.

Inderdaad wel lichte schade linksachter boven de wielkast. Al lijkt het op de foto erger dan het is hoor.

Wat een leuke reactie's tot nu toe trouwens :D Ik had eigenlijk verwacht dat dit model niet meer zo geliefd zou zijn bij de meeste mensen.
 
Wat een mooie frisse Megane Coupe.
Als oprichter en oud voorzitter van de Renault Mégane Coupe Club heb ik nog altijd een zwak voor dit model.
En het is jammer dat ze rap uit het straatbeeld aan het verdwijnen zijn.

Houden deze coupe, laat het onderhoud doen en geniet ervan!
 
Volgens mij zag ik je vandaag tijdens mijn rondje toeren rijden (in de polder bij Made, als ik het kenteken goed onthouden heb :)), wat een geweldige kleur in het echt (y)
 
Timo zei:
Volgens mij zag ik je vandaag tijdens mijn rondje toeren rijden (in de polder bij Made, als ik het kenteken goed onthouden heb :)), wat een geweldige kleur in het echt (y)

Dat klopt, dat was ik! :D Dan heb ik jou denk ik ook gezien in je MG F volgens mij?

Nog altijd geen interieurfoto's gemaakt trouwens. o_O De meeste tijd gaat eigenlijk zitten in het (doelloos) rondjes rijden in m'n Mégane. Inmiddels heb ik er al bijna 3500 km op zitten in 2,5 maand. Hoewel niet superstrak geniet ik wel echt van het rijden in m'n Mégane, en pak ik dus graag "the long way home".

Overigens een inventarisatie laten maken van het benodigde onderhoud; beide veerpootlagers en remschijven voor moeten ook. Als het het gehele pakket inclusief distributieriem, nokkenasversteller etc. etc. bij mijn eigen vaste dorpsgarage zou laten uitvoeren kost mij dat meer dan 2200 euro. Maar zoals gezegd, er is gelukkig iemand bereid op het Mégane forum om deze klus voor mij uit te voeren. Enig nadeel is dan wellicht dat ik geen garantie heb op de uitgevoerde werkzaamheden, dit heb ik nog niet met hem overlegd.

Tot nu toe is m'n Mégane trouwens behoorlijk probleemloos. Ik heb wel 3 bobines moeten laten vervangen in de eerste weken al, maar sindsdien voldoet de Renault voortreffelijk. Tegen alle vooroordelen in tot nu toe (maar goed, we zijn pas 2,5 maand onderweg). Wel lijken de bandenspanningssensoren een eigen leventje te leiden. Maar dat is eigenlijk alles.

Kortom, nog steeds heel erg tevreden en voor het einde van deze maand laat ik het grote onderhoud uitvoeren.
 
Zo dan! 2200 euro ja?

Maar ja, beter bij iemand die weet wat die doet en het juiste gereedschap heeft.

Laat overigens ook de spanner van je dynamo en die accesoire riem mee vervangen. Dat is oorzaak 1 dat een F4R een distributieriem knapt of eraf loopt. Doordat je V-snaar knapt....of je spanner kapot gaat.
 
Nico GTR zei:
Zo dan! 2200 euro ja?

Maar ja, beter bij iemand die weet wat die doet en het juiste gereedschap heeft.

Laat overigens ook de spanner van je dynamo en die accesoire riem mee vervangen. Dat is oorzaak 1 dat een F4R een distributieriem knapt of eraf loopt. Doordat je V-snaar knapt....of je spanner kapot gaat.

Wordt allemaal meegenomen, inclusief waterpomp etc. etc.

Alleen het vervangen van de distributieriem en spanrollen kost al 900 euro. Is bij de 2.0 schijnbaar een dure klus.
 
Je dephaser is niet goedkoop nee. Dus ik geloof dat wel. Ik weet best een paar adresjes voor je. Maar je hebt er 1 dus komt goei.
 
Blijft echt een bijzonder mooi design deze auto, zeker in een goede staat een hele fijne auto om te zien. Mijn grootste zwak is op een of andere manier een gele maar deze groene kleur mag er ook zeker zijn! :T
 
AJ Schuurmans zei:
Timo zei:
Volgens mij zag ik je vandaag tijdens mijn rondje toeren rijden (in de polder bij Made, als ik het kenteken goed onthouden heb :)), wat een geweldige kleur in het echt (y)

Dat klopt, dat was ik! :D Dan heb ik jou denk ik ook gezien in je MG F volgens mij?

Klopt, ik was met de F op pad. Leuk, meer forummers uit de regio :D
 
Echt een schitterende kleur! Ook nog een heel mooie, luxe uitvoering dus kennelijk. Die onderhoudskosten zijn nu even schrikken, maar ach, heb je een mooi excuus om er de komende jaren mee te blijven rijden. :)
 
Dit is zeker een youngtimer!
Je ziet ze niet zoveel meer (net als zijn 100nx broertje).
Vooral de eerste neus (mooier in mijn ogen) is uitgestorven.
Bij ons in de buurt rijdt een vaalrode diesel rond. Ja die had je blijkbaar ook.
 
Terug
Bovenaan