Mijn klassieke Opels en ... die ook schoon houden

Gert 2318454

Wegverkenner


Ik heb al vele auto's gehad en de meeste zijn klassiekers. Mijn eerste auto was deze roodbruine D Kadett, toen gewoon een occasion, nu zijn het klassiekers. De Kadett was toen 7 jaar oud en als nieuw, maar wel een standaard (kaal) model met het kleine kofferbak klepje. Dus werdt er al gauw wat opleuk spul gekocht bij de Halfords, je bent jong en je wilt wat. Ook kon ik een keer tweedehands antraciet Gt velgen kopen en dat zag er heel goed uit. De Kadett was oerbetrouwbaar en heeft me nooit laten staan. En met deze heb ik leren sleutelen. Uitlaat vervangen toen je die nog overal kon krijgen (een Romax mooi geluidje!), stuurhoezen vervangen en verder de beurtjes zelf doen. Jaren plezier van gehad, totdat ik eens een proefritje deed in een E Kadett. Dus de D Kadett verkocht.

Daarna dus een E Kadett met 1.3s motor, wel even wat anders dan de 1.2 van de D. Maar ook dit was het standaard model en ik had er niet veel mee, ik heb er zelfs geen foto's van. Deze was donker rood, maar meer weet ik er ook niet meer van.

Daarna kocht ik van de Opel garage in Boskoop, waar ik toen woonde, van de garagehouder zijn prive auto; een E Kadett 1.3s gls dus het meest luxe model en een vijfdeurs! Lichtblauw metallic en een automaat. Er zat centrale vergrendeling op maar die werkte niet meer, zo ook de ruitewisser achterop en de achterruit verwarming. En er zat beginnende roest aan de kokerbalken. Maar wat reed ie lekker! En met 150 op de snelweg en nog zat toeren over zonder te veel lawaai. Het grootste nadeel was die 1.3s carburateur met automatische choke die de motor dus ook echt chokete. Bij koude motor liep die verschrikkelijk te pruttelen en dan was er met de automaat gewoon niet mee te rjjden. Dus eerst wachten totdat ie wat warmer was en de motor regelmatiger liep. Vol op de choke rookte die ook verschrikkelijk!

Wordt vervolgd met de eerste echte klassieker.
 
Laatst bewerkt:
Edit: top gelukt!

Even een poging je plaatje direct te plaatsen, dat maakt je bericht wat kleuriger, gebruik deze regel in je bericht:
Code:
[img]https://i.pinimg.com/736x/3f/33/15/3f331557f8262c9ffcba945c2605713c.jpg[/img]
Diensten zoals imgur, imageshack, vgy.me (tip) zijn wat handiger om plaatjes op een forum te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Vorq, ik heb de link naar de foto aangepast.


Naast de Kadett gls had ik ook een motorfiets, maar toch wou ik iets speciaals, een klassieker. Ik vond de Kadett c een mooi model, vooral de coupè. Dus ik ging op zoek naar een Kadett coupè. Ergens bij Strijen stond een Kadett c1 GTE te koop, in mijn ogen de mooiste met de zwart gele kleur. De prijs was niet hoog dus ik er heen om de GTE te bekijken. Al snel was ik teleurgesteld want de roest kwam door de lak heen op plekken waar dat niet zou moeten. Nog zonder ervaring met klassiekers wist ik al dat dit een restauratie object was. Toch maar wel een proefrit maken want dit was wel een GTE.
Deze laten staan en later ben ik naar een Kadett C2 coupè met 1.6 motor wezen kijken. Deze was net opgeknapt en zag er in zijn verse metallic bruine kleur heel goed uit. De verkoper had er een toerenteller en de SR middenconsole met de vier klokjes ingezet, wat eigenlijk niet past vanwege de langere schuinstaande versnellingspook van de 1.6. Geen proefrit gemaakt maar gekocht op de looks. Op de reis terug naar huis met deze Coupè kwam ik onder de indruk van de wegligging van deze C kadettjes, alleen was die 1.6 motor niet eens zo veel sterker dan de 1.2 vond ik, en maakte ook wel veel toeren. Dit was nu mijn hobby auto en ik ben er mee naar meerdere oldtimershows en beurzen geweest. Maar nu kwam ik erachter dat er iets mis was met de wielophanging. De coupè ging nog altijd als op rails door de bochten, maar als ik door een kuil in de weg reed op snelheid waardoor de auto flink inveerde, dan deed de auto ook een stap opzij. Alsof de auto een eigen leven ging leiden. Daarnaast heeft deze coupè mij een keer onderweg laten staan, de motor viel uit en wou niet meer starten. Terug naar huis gesleept en later weer geprobeerd te starten en de motor liep weer perfect. Nu was het niet moeilijk meer om de knoop door te hakken, deze moest maar weer weg. Ook van deze heb ik geen foto's.


Hierna kwam het restauratieproject, maar daar kwam ik later pas achter. Er stond in Schiedam een c1 coupè te koop, lichtblauw met een zwart vinyl dak. Deze was helemaal origineel en stond nog zeer goed in de originele? lak. Het was een 1.2n met de 12 inch velgen en verchroomde wieldoppen die ook nog bijna als nieuw waren. Ook de bodem zag er goed uit, zwart van de tectyl of een ander anti roestmiddel en dus geen spoortje van roest. Ook met kloppen op het metaal kwam ik geen slechte plekken tegen. De motor liep perfect dus deze moest ik hebben, onddanks dat de c1 met 1.2n motor tot en met 1975 die kleine 12 inch velgen met trommelremmen rondom had. De 1.2s had 13 inch en schijfremmen voor. Deze coupè was van 1974 dus zeker een oudje! En wat liep die motor mooi. Bij een temperatuur boven de tien graden kon ik starten zonder choke, daar onder hoefde de choke er maar even op, en direkt al heel mooi lopen. Na deze heb ik ook nooit meer een Opel gehad waarvan de motor zo mooi liep, en dat met contactpuntjes die ik altijd zelf afstelde.
Omdat ik het idee had dat dit wel eens een hele goeie coupè kon zijn, wou ik de auto in de Dinitrol laten zetten. Dus ik naar Alphen aan de Rijn waar zo'n bedrijf zat en daar werdt eerst met een klein kamera'tje in de dorpels gekeken. Ik was erbij en kon zelf zien dat die dorpels er van binnen als nieuw uitzagen! De coupè zou dan behandeld worden in alle holle ruimten en een dikke anti roest/steenslag laag op de bodem krijgen. Maar eerst zou dan de hele bodem schoongeblazen worden met perslucht. Toen dit dan uiteindelijk gebeurde bleek dat de bodem flink verrot was, overal zaten gaten. Het bleek nu dat de verkoper van de coupè heel goed was in het dichtsmeren van roestgaten in de bodem. Tja, wat nu. Ik besloot met de coupè naar het dichtstbijzijnde restauratie bedrijf te gaan, Post Uiterweer. Dit bedrijf was gespecialiseerd in oude Mercedessen die ook heel goed kunnen roesten. Daar is de coupè helemaal gestript, inclusief het vinyl dak omdat daar ook vaak vocht onder blijft zitten en er roest komt. De plaatwerker heeft daarna perfect werk geleverd. Daarna naar de spuiter om er dezelfde blauwe kleur weer op te spuiten en de carrosserie was weer als nieuw. Van Post Uiterweer mocht ik zelf de coupè weer opbouwen, dus vanaf de kale karrosserie met de motor erin en het onderstel eronder en verder niks. Soms met een beetje hulp om de motorkap en dergelijke weer te monteren. Nu leerde ik ook een minpuntje van Opels uit de jaren 70 te kennen: de klapraampjes achter. Deze zitten met hele simpele scharniertjes in het raamrubber en het glas zit met lijm aan die scharniertjes vast. Maar na 30 jaar is die lijm wel weg en klapt het raampje eruit.
Hierna heeft de coupè alsnog een Dinitrol behandeling gehad en was toen beter dan toen die de fabriek verliet. Het standaard dunne stuur werdt vervangen door een Berlina stuur en het vinyl dak is er nooit meer op gekomen. Alles bijelkaar heeft het me voor zover ik nog weet, 25.000 gulden gekost.
Ook deze coupè had een goede wegligging zelfs zonder stabilisatorstang, die zat niet op de 1.2n. Het was geen strepentrekker met maar 55 pk, maar met alleen trommelremmetjes moet je ook niet te hard rijden. Het remde toch wel goed, het kostte alleen wat meer kracht. Ik ben er zelfs mee op vakantie geweest naar Zweden, tot boven de poolcirkel.
Deze coupè heb ik met pijn in het hart toch weer verkocht vanwege emigratie plannen. Naar Zweden.
 
Laatst bewerkt:
Mooi dit soort verhalen.
Zou deze coupe nog leven?
Hij heeft een goede behandeling gehad, dus....
Weet je het kenteken nog?
 
Als de nieuwe eigenaar(en) er zuinig op geweest zijn dan moet deze nog wel leven. Misschien heb ik nog ergens het vrijwaringsbewijs en foto's, maar waar.

Nog voor dat ik emigratie plannen had, kocht ik een Volkswagen LT35. Dit was een groene ex kpn service bus. Op dat moment had ik twee motorfietsen, nog altijd de Kadett E gls, en de gerestaureerde coupè. Dit werdt zelfs mij te gek en dus ging de Kadett E weg. Een jaar of wat na aanschaf van de LT35 besloot ik dus te emigreren en verkocht ik een motorfiets en de coupè. De LT35 was een mooie ruime verhuiswagen en was mijn enigste auto. Toen was de bus nog niet zo oud, nu zijn deze types ook al klassiek, dus die oude vierkante modellen met de 2.4 zescilinders. De mijne was een diesel en oersterk, behalve de koppakking, die ging eens lek. Ik had toen een groot rijbewijs en reed wel eens op een vrachtwagen, dus ik was wel wat gewend. Zo’n LT is best wel groot en past niet overal op een parkeerplaats.

De emigratie werdt niks en zo kwam ik weer terug in Friesland en kreeg spijt dat ik de coupè verkocht had. Eigenlijk had ik ook niet zo’n grote bus nodig, dus werdt deze ingeruild voor een tweedehands Opel Astra F 1.6i stationwagon. Deze was van na de facelift en een gl uitvoering en groen metallic. Ook had ie een airbag en is tot nu toe de enigste auto met een airbag die ik ooit zou bezitten. En wat reed ie lekker! Heerlijk soepele vering en een heel stil interieur, hier kan mijn huidige Kadett E niet aan tippen. Het was dan ook wel een zwaardere auto dan de Kadett E. Maar geen klassieker. En met een lekke brandstoftank (Opel kwaal in die tijd). En het bleek een hel te zijn om de juiste brandstoftank te vinden voor mijn type, omdat ie van na de facelift was. En die hebben een net wat andere brandstoftank dan de types van voor de facelift, die wel te krijgen waren. Voor de mijne waren er geen nieuwe meer, dus via via kwam er een lekvrije tweedehands brandstoftank in. Maar ik was al genezen van moderne Opels, er moest maar weer een klassieker komen, die hadden nooit lekke brandstoftanks. En achterwiel aandrijving!

oJNx3OK.jpg


De zoon van een collega had een Opel Ascona B te koop. Dit bleek een hele bijzondere te wezen. De Ascona was ooit een deluxe 1.6 geweest, maar was verre van origineel. De vuurrode kleur was nog origineel en waarschijnlijk de stoelen en achterbank, en dat was het. Het meest bijzondere waren de zeer zeldzame bruin getinte ramen en dit was een vierdeurs! Er zat een Manta GSI dasboard in uit de jaren tachtig, dus met de econometer, een jaren 70 berlina stuur en een kortere versnellingspook voor de vijfbak uit een Manta of Rekord E2. De motor was een 2.0S met vijfbak dus, en een Manta GSI achteras en wielophanging. Er zaten lichtmetalen brede velgen onder met brede banden die ik niet mooi vond, maar daarmee had deze Ascona ongelooflijk veel grip!

Deze Ascona dus gekocht en die lelijke velgen bleven er wel onder zitten want met deze Ascona kon ik verschrikkelijk snel door de bochten komen. Ik heb daarna ook nooit meer een auto gehad met zo’n goede wegligging en wat mij betreft is voorwielaandrijving een ontwerpfout. En ook deze reed heerlijk. Er zat LPG in (belastingvrij toen nog) en daarop liep de 2.0S heel mooi, maar de motor liep ook nog goed op benzine, behalve stationair. Op dit blok zit een Varajet II carburateur en kenners weten dat dit een waardeloze carburateur is. Daar kwam ik zelf ook al snel achter. Op gas geen probleem, maar op benzine kon ik hem niet goed stationair afstellen. Dus een tweedehands carb gekocht en die erop gezet. Starten en gelijk 2000 toeren lopen wat ik niet terug kon stellen. Dus die er weer afgehaald en de oude er weer op. De tweedehands carb toen schoongemaakt en volgens fabrieks opgave afgesteld. Deze weer op het blok gezet en weer 2000 toeren lopen wat ik er niet uit kreeg. Dus toen maar weer de oude erop en die andere voor onderdelen bewaard, ik kon toen met de ogen dicht in 5 minuten een carb vervangen.

Vele jaren met deze Ascona gereden totdat de bekende kwalen kwamen. En alles tegelijk. Die 2.0S motor is niet echt degelijk en ook de mijne begon steeds meer olie te zuipen. Ook de elektronische ontsteking werdt steeds minder. De vijfbak is ook niet de beste en ook die was versleten. En als bekendste kwaal van de achterwiel aandrijvers; de achteras begon te janken.

Ik wou de Ascona precies zo houden als die was, dus heb ik bij Mario in Dronten een andere 2.0S motor gehaald, ergens anders een GSI achteras en de versnellingsbak werdt gereviseerd. In Workum bij een DHZ garage alles omgebouwd en daarna reed ie weer als nieuw! De carrosserie was ook nog keihard, behalve de vier deuren. Deze Ascona zou een blijvertje worden, dus ik op zoek naar vier deuren. Bij Meindert van Wijk twee deuren gevonden en ergens in het midden van Friesland de twee andere deuren gevonden bij die man met de lange grijze paardenstaart. Ik weet zijn naam niet meer maar iedereen die jaren geleden naar oldtimerbeurzen ging moet hem wel kennen, hij stond altijd met oude Opel onderdelen op beurzen. Voor de zekerheid ook twee voorspatborden gekocht alhoewel dat nog niet nodig was. Toen begonnen om alles dik in de anti roest middelen te zetten en in de grondlak totdat het noodlot toesloeg. Op een ochtend reed ik een driesprong op terwijl er van links een Audi 80 kwam en de Ascona vol in de flank raakte. Ascona total loss (was zelfs krom) maar ik zelf geen schrammetje. Ik had de gordel niet om anders had ik klem gezeten want ik werd opzij gedrukt en zat bovenop de handrem. De Ascona werdt werdt met een bergingswagen thuisgebracht, maar krom of niet, hij reed nog wel! Verzekering van de man in de Audi heeft een mooi bedrag uitbetaald (de Ascona werdt getaxeerd als klassieker) en ik heb de Ascona verkocht voor onderdelen. Ook de deuren en spatborden weer verkocht, maar de LPG tank heb ik weer in een C Kadett gebouwd.

Ik mis deze Ascona nog het meest,wat heb ik een plezier van deze auto gehad. Maar zo een vind ik nooit meer.
 
Laatst bewerkt:
Leuk deze verhalen te lezen over de vintage Opels! Jeetje, die Kadett met de ronde koplampen was inderdaad een spaaruitvoering maar het had wel wat. Hopelijk kun je meer gaan delen.
 
Mooie Opel verhalen, leuk om te lezen. Zelf heb ik een A ascona, B ascona (ongeluk mee gehad, cordia in de rechter zijkant geknald) c Kadett sedan, city en station gehad en ook nog een E Kadett. Moeders had een lichtbruin metallic A ascona voyager. (Toen al zeldzaam) Mijn kameraad heeft een C Kadett coupé gehad, een D Kadett (precies die jij had) + een E Kadett. Vriendin had een Astra F 1.8 (fijne sterke snelle auto). Er zijn dus in mijn leven héél veel ‘opeltjes’ voorbij gekomen. En andere auto’s
 
@ Joost, doordat die oude Kadettjes zo kaal waren kon je de wereld aan accesoires kopen om ze wat op te leuken. Alleen al met spul van de Halfords kon je er al een hele andere auto van maken.

@ MR PMG, blijkbaar heeft de zijkant van een B Ascona een grote aantrekkingskracht op andere auto's.

Nog wat over de blauwe coupè, Het legendarische degelijke van de 1.2 motortjes was wel afhankelijk van de onderdelen die erop zitten. De mijne kreeg na jaren gelijdelijk een onregelmatige loop. Dit kon ik zelf niet vinden, maar bij een Opel dealer in de buurt kwam de monteur erachter dat de krukas speling had, een lager dat versleten was. Er is toen een nieuwe krukas met lagers in gekomen. Daarna nooit meer iets gehad.
 
Nu ik de Ascona had, werdt dit mijn dagelijks vervoer en de Astra ging weg. Later kwam ik op Speurders een C Kadett coupè SR tegen die in Dokkum stond. Toendertijd kon je voor het noorden veel meer klassiekers vinden op Speurders dan op marktplaats. Deze SR scheen nog helemaal origineel te wezen en gerestaureerd. Een echte originele SR is èèn van mijn droomauto’s, net als de C1 GTE in de geel zwarte kleur. Ik naar Dokkum om te kijken, en achter in een loods stond de SR mooi te wezen naast een smetteloze A Manta GTE, de Manta was NIET te koop! De SR wel en wat was die mooi! Opnieuw gespoten zonder sinaasappelhuid en met alles wat er op een SR hoort te zitten, met als extra een achterruit jalouzie. Ik was verkocht en de SR ook. Er moest nog wel een APK op, want de SR was zelfs nog niet helemaal klaar, het opbouwen was nog niet klaar. Alle ramen zaten er al in, maar de biezen in de raamrubbers, en ander klein spul moest er nog op. Daar had ik al ervaring mee met de blauwe coupè, dus dat vond ik helemaal niet erg. Wat ik ook niet erg vond was dat er geen antenne voor de wel aanwezige 70’s radio op zat. De 1.2S motor maakt ook mooie muziek. Ook kwam er een vracht aan onderdelen bij, teveel om op te noemen en genoeg om nooit meer naar een onderdelenbeurs te hoeven gaan.
yFF9dQp.jpg

iyProDs.jpg

EluLEsS.jpg

Na het compleet maken van de SR was het feest rijden, want dit was de hobby auto, niet voor woon-werk verkeer. En wat een genot om er mee te rijden. Super strak sturen en toch heel licht zonder bekrachtiging. De SR had een wat sportievere wielophanging waardoor je griezelig hard door de bochten kunt, vergelijkbaar met de Ascona met Manta GSI onderstel. Met de SR heb ik eens een groepje motorrijders zoek gereden op een bochtig dijkweggetje! Ik heb dan ook het idee dat Opel de C Kadett ontworpen had om er rally’s mee te winnen. Laag zwaartepunt en ideale gewichtsverdeling doen een hoop plus achterwiel aandrijving. Als de Kadett GTE van Walter Rörhl betrouwbaarder was geweest, dan was hij met twee vingers in de neus wereldkampioen geworden. Later deed Walter dit alsnog met de Ascona 400.



Over rally auto’s gesproken, in de jaren 70 werden vooral veel Opels voorzien van verstralers, soms zelfs een hele batterij aan extra lampen op de bumper. Mijn SR had twee gaatjes in de voorbumper waar vermoedelijk ooit al eens extra lampen op zaten. Aangezien de koplampen van de C Kadett niet al teveel licht geven in het donker, heb ik er twee verstralers bij gekocht en gemonteerd. Nu had ik opeens een zee van licht, echt een wereld van verschil! Nu was de SR helemaal af, dit was mijn droomauto waar ik al sinds mijn jeugd naar verlangde.

Omdat de SR zo mooi was, kon die natuurlijk niet buiten slapen, dus kon ik met wat geluk een garagebox huren waar de SR en de meeste onderdelen gestald werden.



Zoals ik al schreef, was de SR opnieuw gespoten, ook de velgen, maar dan helemaal in velgen zilver. Hier begon de roest al snel weer doorheen te komen, dus heb ik de velgen er een voor een afgehaald en thuis op de keuken tafel opnieuw in de lak gezet. De velgen zijn toen weer in de originele kleuren gelakt; zwart met zilver “spaken”. De SR heeft ook een komplete Dinitrol behandeling gehad zodat roest geen kans meer had. Daarna durfde ik het ook wel aan om in de winter naar Zweden op vakantie te gaan tot boven de poolcirkel. In Zweden rijden ze met spijkerbanden die bij ons niet te krijgen waren, maar met Vredestein winterbanden heb ik geen enkel probleem gehad. Ook de verstralers kwamen goed van pas daar in het donker. En daar heb ik pas echt leren driften, op den duur stuurde ik de SR met de achterwielen door de bocht zonder correctie van het stuur. En altijd starten en lopen, ook met -25!

wjb52Z8.jpg

UTKupXx.jpg

vG73k6p.jpg


De SR heeft nooit mankementen gehad en kwam altijd zonder problemen door de keuring. Ik vertroetelde deze auto als geen andere auto die ik heb gehad en hield de SR als nieuw. Dan begint het toch te knagen, want zelfs modder op de weg was al te erg (steenslag!) Ik reed alleen maar met echt mooi weer en was als de dood dat een ander tegen de SR aan reed. En als een auto meer in de garagebox staat dan rijd, waar heb je dan een auto voor. Inmiddels had ik ook al weer een andere C Kadett gekocht, dus de knoop doorgehakt en de SR aan een liefhebber verkocht, die geen plek had voor de enorme hoeveelheid onderdelen, dus vooral de specifieke coupè onderdelen weer aan een ander verkocht. Aan de ene kant had ik wel spijt, het was toch wel mijn droomauto, maar met de andere C Kadett reed ik wel weer relaxed. En auto’s zijn gemaakt om mee te rijden.
 
De mintgroene sedan



Na jaren van Dafjes rijden, kocht mijn vader in de jaren 70 eens een Opel, een bijzondere naar later bleek. Het was een Kadett City J in een zeldzame mint groene kleur.
K9PEqDJ.jpg

Deze foto heb ik op het internet gevonden ter illustratie.

De hele familie vond die mint groene kleur prachtig en we waren gek op de City. Toch werdt de City ingeruild voor een Kadett sedan, maar we hebben het nog vaak over de City gehad, zo’n aparte kleur blijft je bij. Ik heb zelfs een schaalmodel van een Kadett Coupè in diezelfde mint groene kleur gelakt. Na de City van mijn vader heb ik ooit nog eens een Ascona in die mint groene kleur gezien, verder nooit. Het bleek dat deze kleur alleen maar in het jaar 1975 geleverd werdt door Opel.



Ik had al de Ascona en de Coupè SR, maar toen ik op Speurders opeens een mint groene Kadett zag staan, heb ik de verkoper gelijk gebeld om te vragen of ik de Kadett kon komen bekijken. Dat kon en ik naar Stiens waar de Kadett sedan achter in een schuur opgeslagen stond, achter wat andere klassiekers. Het bleek dat de verkoper deze sedan uit Duitsland had gehaald met het idee om er zelf mee te rijden/op te knappen. Het was een automaat in standaard uitvoering, dus met de ronde koplampen. Ik kon dus niet zo veel zien van de Kadett, maar toen ik de linker portier open deed om een blik op het interieur te werpen, wat nog smetteloos was, kwam er opeens een hele oude jeugd herinnering boven, de geur. Het interieur rook nog hetzelfde als de city van mijn vader. Deze Kadett MOEST ik hebben. De prijs was niet hoog, ook omdat er nog geen nederlands kenteken op zat. Dat ik geen proefrit of zelfs maar de motor kon starten was voor mij geen probleem, er zat een 1.2s motor in, kan niet kapot zijn.
xHwAP9F.jpg

Ik heb toen een autoambulance geleend met de Ascona als trekpaard en de sedan opgehaald. Met de Kadett op de autoambulance ging het ook maar net, met 100pk kwam ik wel vooruit, maar remmen deed de ambulance! Weer thuis een afspraak gemaakt met de RDW in Heerenveen, van stukjes karton voorlopige kentekenplaten gemaakt, en met de sedan naar de RDW gereden. Dit was dus de eerste proefrit, maar wat reed die automaat goed. De sedan voelde aan als nieuw. De keurmeester was ook onder de indruk van de staat van de Kadett, dus er kwam een (historisch) kenteken op en kon ik de platen bestellen, in de oude blauwe kleur uiteraard met mooie verchroomde kentekenplaathouders.
HlWjkyY.jpg

32eZVqp.jpg

De sedan was niet smetteloos aan de buitenkant meer, het linker voorspatbord had een deukje, en de beide achterwielkasten waren wat roestig, en zagen er niet mooi uit. Het leek mij dat een beunhaas er al eens nieuwe randen ingelast had, maar slordig werk heeft geleverd. Ik heb er toen weer nieuwe randen in laten lassen door een professional, en het strakplamuren en lakken deed ik zelf. Had ik nog nooit eerder gedaan, maar ik bleek het nog wel aardig te kunnen. Plamuren deed ik met een oude creditcard, het lakken met de roller. De lak kwam van de verfwinkel aan de overkant van de straat, waar ze de kleur konden meten en daarmee de juiste kleur konden mengen wat heel goed gelukt is. Het resultaat was veel beter dan van de beunhaas.
OqE3W6i.jpg

dAFjYPL.jpg

qHw6mZo.jpg

Het interieur was zoals ik al schreef, smetteloos. Als extra zat er een klokje in en een oude originele radio uit die tijd en gordels achterin. In de kofferbak lag vanalles; een gevarendriehoek verpakt in een duitse krant van 1975, een extra kruissleutel en krik, verbanddoos en nog wat klein spul.
JqX0vaa.jpg

PP9PsrT.jpg

YKM0Gbn.jpg

EuWzjyX.jpg

De Ascona was nog altijd voor dagelijks gebruik, dus ook de sedan was een hobby auto. Maar nu kon ik de knoop wel doorhakken, en verkocht ik de SR. De sedan kwam nu in de garagebox.

Ondertussen was ik druk bezig met de vier portieren van de Ascona te vervangen, totdat de Ascona totallos werd gereden. Ik heb toen de LPG tank uit de Ascona gehaald en in de Kadett gezet, de rest van de installatie door een vakman laten doen en de Kadett werdt mijn dagelijks vervoer. Nu kwam ik erachter dat LPG niet goed is voor de kleppen van een 1.2 motor. Op benzine hoefde ik zelden de kleppen te stellen, maar op LPG zeker elke 5000 km, en dan ook echt alle kleppen. Verder reed ie best goed op LPG, maar veel kilometers voor woon-werk verkeer, deed me uitzien naar een auto die daar wat beter geschikt voor was. Een Opel Rekord D op LPG werdt gekocht, en de Kadett verkocht ik aan een liefhebber.
 
Tussendoor even een kleine update over mijn huidige auto, de Kadett E 1.6i expression met de naam Sneeuwvlokje waar ik ook een review over geschreven heb.
Sneeuwvlokje heeft mij afgelopen dinsdag toch laten staan, wou niet starten. Dit kwam heel slecht uit want ik moest met mijn vrouw naar de dokter.
Omdat ik nog altijd niet het volste vertrouwen heb in de injectiesystemen van Opel, ben ik eerst gaan kijken of de stekkers nog goed op de computer zaten, en die zaten nog goed. De elektrische benzinepomp kon ik ook nog horen, dus toen naar de ontsteking gekeken. Alle kabels zaten nog goed vast, dus daarna de verdelerkap even los gehaald en zag ik het probleem. De rotor stuk, het metalen stripje afgebroken. Eigen schuld, ik weet uit ervaring dat ze na vele jaren gebruik wel wat broos worden. Dus nieuwe rotor en verdelerkap besteld en gemonteerd, daarna starten en direkt al respons van de motor, maar ook direkt weer uit. Weer starten met een opvallend langzaam draaiende startmotor. Na een aantal pogingen nog niks, dus ik haal de accu eruit om op te laden. Met mijn simpele oude Opels was een langzaam draaiende startmotor de zwakke accu altijd de boosdoener is mijn ervaring. De opgeladen accu er weer in en nog steeds een te langzaam draaiende startmotor. Ik bel mijn vaste garage voor advies en die dacht dat het een slechte massa was, maar dat is te verbeteren met een extra massa te maken met een startkabel tussen de motor en de massa op de accu. Nu ging het ietsje beter en ik kreeg het idee dat er weer wat leven in kwam, en na twee pogingen liep de motor. De motor liep wel slecht, ik denk zelfs even op drie cilinders, het maakte lawaai, trilde en schudde, maar ging steeds beter lopen. Ik maak een proefrit en de motor ging steeds beter lopen en weer thuis liep die perfect, naar mijn idee zelfs beter dan ooit. Uitgezet en weer gestart wat ook veel beter ging.
Naar mijn idee hadden de oude bougiekabels even tijd nodig om goed contakt te maken met de nieuwe verdelerkap en kreeg de computer een signaal dat er teveel onverbrande benzine naar de catalysator ging, waardoor de startmotor afgeknepen is. Ik ben ook nog steeds een leek op dit gebied, maar wel weer wat geleerd.
 
Wat een leuke Opels! Leuk om alles door te lezen! De mintgroene Kadett is echt geweldig. (y)
 
Het slagschip



Nadat de Ascona totallos was en de Kadett sedan het dagelijks vervoer werdt, kwam ik toch weer een verleidelijke Opel tegen die te koop stond; een Opel Rekord D (geen diesel maar het D model) met 2.0S motor met vijfbak en LPG. Bouwjaar was 1975 dus blijvend belastingvrij dus eigenlijk de ultieme woon werk klassieker. Ondanks de slechte ervaring met die 2.0S motor in de Ascona, toch maar kijken. Het was een tweedeurs in goud metallic kleur en zag er heel origineel uit, inclusief de al wat verweerde lak. Tot mijn verbazing was de niet originele vijfbak uit de laatste type Rekord (of misschien Manta) gekoppeld aan de originele lange versnellingspook van de Rekord D. Tijdens de proefrit bleek deze kombinatie boterzacht te schakelen. Geen jankende achteras en een heel mooi lopende motor op zowel benzine als LPG deed mij besluiten de Rekord te kopen. De verkoper liet mij ook zien dat deze Rekord in een oldtimer catalogus stond afgebeeld. De verkoper had er eerst nog andere velgen onder zitten, maar verkocht de Rekord met de originele velgen met chromen wieldoppen. Die 2.0S motor was trouwens ook niet origineel, er zat ooit een 1.7N motor in met, hou je vast, 60 hele PK’s.
4Ii9ViR.jpg

V659Ltm.jpg

Allereerst even wat over het rijden met dit slagschip. De grotere Opels hadden in die tijd de reputatie dat het dweilen op de weg waren, maar dat was in de tijd van de diagonaal banden, met moderne radiaal banden is er wel grip. Het veercomfort is heel hoog, zelfs nog verhoogd door de ouderwetse met skai beklede voorstoelen met springveren (zonder hoofdsteunen, dat was een onbetaalbare optie voor de grote Opels in die tijd). De Rekord helt wat over in de bochten wat opvalt doordat je een goed uitzicht hebt op de lange motorkap. Ook zonder stuurbekrachtiging gaat het sturen licht, geholpen door het grote dunne stuur. En met die vijfbak rijdt je weinig toeren dus is het niet rumoerig in de auto. Met de 100pk (wat minder op LPG) kom je goed mee in het verkeer, maar dit slagschip nodigd uit tot relaxed cruisen. Maar door dat de stroomlijn van dit slagschip hetzelfde is als een vrachtwagen, reed ie niet zuinig, vooral op lpg. Dan kom je erachter dat de gas tank wel vaak gevuld moet worden en dat er niet overal getankt kan worden. Voordeel is dan weer dat je noodgedwongen wel regelmatig moet overschakelen op benzine waardoor de carburateur niet teveel uitdroogd. Maar ik had niet het idee dat ik met dit slagschip op lpg lekker goedkoop reed, de mintgroene Kadett reed veel goedkoper. Maar het slagschip reed veel lekkerder en ik houd wel van comfortabel rijden.
7VNxRCg.jpg

VmrAr20.jpg

PuBAGJt.jpg

De lak was dus al wat verweerd, maar al het chroom was nog roestvrij en met wat poetsen kon het weer blinken in de zon. Het chroom van auto’s uit die tijd is over het algemeen goed, ook bij deze Rekord. Aangezien dit slagschip dagelijks vervoer werdt, was ik niet bang voor lakschade o.i.d, ideaal dus zo’n verre van smetteloze auto. Van binnen zag het slagschip er nog goed uit en wat heel erg opvalt als je voor de eerste keer in zo’n oude Rekord stapt is het stuur dat ver in het interieur steekt. Dit is een blast of the past vanwege het feit dat alle Rekords vanaf de jaren 50 stuurversnellingen hadden, vanaf de Rekord A vloerschakeling als optie, of standaard in de sportievere types. Ook de Rekord D was leverbaar met stuurschakeling, maar die zijn zeldzaam in ons land. Het schijnt dat de Rekord D met stuurschakeling erg populair was bij taxi’s in Duitsland. Vandaar de lange stuurkolom. Als je er eenmaal aan gewend bent weet je niet beter. Dat grote diameter stuur is ook een blast of the past, gemaakt van bakkeliet, en in mijn geval was het stuur op twee plaatsen gebarsten, alsof het bakkeliet gekrompen was. Het dashboard is prettig en er zit in de Rekord D standaard een middenconsole in, waarin de radio en een mono speaker een plek vinden. In de latere types zijn de klokkenwinkel, de speaker en de versnellingspook bekleed met nephout, weer eens wat anders dan het eeuwige zwart. In mijn slagschip was de hout bekleding van de speaker vervangen door een paneel met drie metertjes, die nergens op aangesloten waren en dus alleen voor de sier. De skai bekleding en het bakkelieten stuur zijn bloedheet in de zomerzon, en ijskoud in de winter. Ik ben opgegroeid in de jaren 70, dus ik wist wat de remedie was: schapenvachtjes. Ik vond op marktplaats een bedrijf dat op maat gemaakte schapenvachtjes konden leveren voor de stoelen en die ook een stuurhoes konden leveren, en dat was een hele verbetering, meer comfort kon ik mij niet wensen! Een Mercedes met stoelverwarming? Ha! Komt nog niet in de buurt van mijn slagschip! De leverancier van de schapenvachtjes vroeg mij om foto’s te sturen van de schapenvachtjes in mijn Rekord, want die hadden ze nog niet.
ITif3PO.jpg

De algehele staat was redelijk op wat kleine deukjes na. Het voorfront was wel roestig, niet erg zichtbaar aan de buitenkant, maar het was wel iets wat aangepakt moest worden. Ook de rechterportier had wat roest aan de binnenkant onderin, de bekende plekken. Ook kwam ik erachter dat de rem linksvoor bleef hangen. Die remklauw zag er ook uit alsof die nog de originele remklauw was en aangezien deze remklauwen nog te krijgen waren (toen nog wel!) een nieuwe besteld. De remschijf was nog goed en niet krom dus die bleef zitten. Vervangen was geen probleem voor mij, de oude klauw kwam los zonder geweld te gebruiken, en het slagschip kon weer vrij rollen. Later werdt voor een apk ook de remslangen voor vervangen.

Aangezien de 2.0s motor toch goed bleef lopen, besloot ik om het slagschip verder op te knappen. En als je in Friesland woont en een oude Opel hebt, dan is Mijndert van Wijk, van het Opel museum in Tijnje, je vriend. Daar heb ik toen een gebruikt voorfront gekocht, want dat spul ligt daar gewoon op voorraad. Zo’n bezoekje doe je ook niet zomaar even, dan sta je ook zomaar een uur naast het slagschip met Mijndert te filosoferen over oude Opels en bezoek je het museum ook. De vrouw van Mijndert is ook Opel gek en die kan er ook over meepraten. Tijdens de rit naar Tijnje kwam ik erachter dat de motor van het slagschip toch wel olie verbruikte. De aftakeling van de 2.0s motor was al in gang gezet.



Ik bleef zoeken naar een rechterportier, want die had Mijndert op dat moment niet. Een tweedeurs Rekord D is echt niet zeldzaam, maar die deuren wel. Voor een vierdeurs kon ik wel wat vinden op de oldtimerbeurzen, maar geen tweedeurs. Kan ook veroorzaakt zijn doordat deze deuren ook op een coupè passen, Rekord en Commodore, alleen even de raamlijsten er af slijpen.

Verder nog eens de uitlaat vervangen, was toen ook nog te krijgen, maar verder geen problemen met het slagschip. Met de mintgroene Kadett er naast, die ook af en toe voor woon werk verkeer gebruikt werdt, totdat die verkocht werdt, gingen de jaren voorbij. Met alleen het slagschip ging ik toch kijken voor iets goedkoper vervoer, en bij de lokale garagist waar ik vaste klant ben (apk en onderdelen) stond een Peugeot 306 diesel. Met de dieselprijzen van toen was dat zeker goedkoper, zelfs met de mrb erbij. Het slagschip was na het vertrek van de mintgroene Kadett al in de garagebox gezet, en werdt puur voor de hobby gebruikt, en de Peugeot werdt de dagelijkse auto.



Het slagschip had op den duur nieuwe banden nodig, maar mijn vaste garage zei me dat banden in die maat voor 14 inch niet meer door de meeste bandenleveranciers geleverd werdt, behalve wat goedkope merken. Nou deed die garage ook in aanhangers en caravans en die hebben vaak 14 inch wielen, en zo kwamen er caravan banden onder het slagschip. Dit waren zeker geen slechte banden met genoeg grip, ook in de sneeuw! Ik had natuurlijk ook kunnen kiezen voor 15 inch lichtmetalen velgen maar ik wou het slagschip er origineel laten uitzien. Na een tijdje met de Peugeot diesel gereden te hebben, kwam ik op marktplaats een mooie Kadett D (geen diesel) tegen. Die werdt aangeschaft, en zo had ik weer drie auto’s. Totdat een collega informeerde of de Peugeot ook te koop was, en zo ging de Peugeot weer weg. De Kadett had wat roestvorming rond het raamrubber van de voorruit, dus die kwam in de garagebox om de roest te verhelpen, en het slagschip werdt weer even dagelijks vervoer. Toch handig als je meer dan èèn auto hebt. Toen de Kadett weer klaar was, kwam het slagschip weer in de garagebox. De Kadett als dagelijks vervoer en het slagschip weer als hobby auto, totdat die 2.0s motor met de bekende kwaal kwam. De ontsteking ging stuk. Toevallig stond het slagschip op de parkeerplaats naast mijn huis, de plek waar ie bleef staan tot het einde. Ook door het olie zuipen en nu weer die ontsteking, had ik genoeg van die 2.0s motor, en heb ik het slagschip te koop gezet. Het slagschip had zowiezo een opknapbeurt nodig, maar in die tijd ontbrak het mij aan tijd en zin om er mee te beginnen. En zo eindigde het slagschip bij iemand die er misschien wel mee aan de gang gaat, want er wordt sindsdien niet mee gereden, de apk is nooit meer vernieuwd tot nu toe.
kMYCJU5.jpg
 
Gister was het 5 december en wat denk je? Sinterklaas kwam langs. Vanwege het slechte weer kwam hij met de auto om mijn kado's te brengen. En wat voor auto, een knal oranje Kadett C vierdeurs automaat. Aangezien de staf niet in een C Kadett past en sinterklaas daarom met het raam open moest rijden, werdt hij alsnog nat. Dus verkocht de sint de Kadett aan mij en ging hij weer op zoek naar een schimmelig paard.
Ik ben nu dus weer de eigenaar van een Kadett C en het is een pracht. Oranje zoals alleen oranje kan zijn, feller kan bijna niet en een echte 70s kleur waarvan er toen in 1975 vele auto's getooid waren. De Kadett is dus van eind 1975 in grand luxe uitvoering, met vier deuren en automaat was het in 1975 het op èèn na duurste model, alleen de GTE was duurder. En er zit geen radio in en die heeft er nooit in gezeten, want met de kado's kwam ook de originele aankoopbon van de eerste duitse eigenaresse, van bouwjaar 1920, Gertrud geheten. Zij heeft deze Kadett als eerste gekocht, met opties zoals sierlijsten met rubber inleg op de flanken (was een optie), waarschuwingslampje voor de choke, tankdop met slot (was in 1975 niet standaard bij Opel), de oranje signaalkleur en nog wat maar door het handschrift op de bon kan ik dat niet ontcijferen. Kan wel het opbergvakje zijn op de plek waar anders de radio zit, want dit unieke accesoire zit er dus wel op, heb ik nog nooit gezien! Er zit ook een toerenteller op die onderaan het dashboard hangt en half verborgen achter het stuur zit. Of deze er naderhand door de tweede eigenaar opgezet is weet ik niet. Verder is de Kadett volgens mij nog precies zo als Gertrud de auto kocht, dus noem ik de Kadett Gertrud.
Van buiten ziet Gertrud er nog strak uit, geen deukje of krasje en geen roest, onderhuids is er wel wat werk, vooral boven de koplampen, dit wordt een lasklusje. De deuren, a stijlen, dorpels en bodem lijken goed, binnenin de kofferbak waar de ronding zit onder de bumper zit bewerkte roest. Dit is een bekende roestplek weet ik uit ervaring, maar is dus al eens bewerkt. Van buiten is er niks te zien, dus ik zal de verf aan de binnenkant verwijderen om te zien of hier een roestomvormer oid is gebruikt. Maar eerst maar eens oranje lak aanschaffen. Ook de stenenvanger voor heeft zo'n plek. De beruchte plek onder het reservewiel is goed, de accubak is ook al flink onderhanden genomen met iets zwarts.

En technisch als nieuw, letterlijk. Aangezien ik bijna 50 jaar aan dokumentatie heb bij Gertrud waaronder meerdere rekeningen, weet ik dat Gertrud nog geen 100.000km gereden heeft. Deze Kadett is nog net niet helemaal ingereden en dat merk je. De motor loopt verschrikkelijk mooi, nog nooit heb ik met de vele Opels met 1.2 motor die ik heb gehad zo'n mooi lopende motor horen en zien lopen. Dan ben je als klassieke Kadettjes liefhebber wel even zwaar onder de indruk. Deze kan dus nog 300.000km mee en zal zelfs nog altijd lopen als ik overleden ben. De automaatbak is dus ook als nieuw, boterzacht schakelen zoals ik alleen met grote amerikanen gewend ben, is dus ook een GM automaat. De mintgroene sedan met automaat schakelde niet zo zacht als deze. En als C Kadett liefhebber is rijden met Gertrud een groot plezier. Wat hebben die C Kadettjes toch een geweldige wegligging, strak sturen en volop grip. Rotondes zijn kleine kronkels in de weg en afremmen voor bochten hoeft eigenlijk niet. Ja, het veert wat stugger, zeker vergeleken met sneeuwvlokje, maar sneeuwvlokje is als Dik Trom die snel de hoek om wil als het om bochten gaat. Gertrud is meer als een zwaluw die als een flits door de lucht vliegt. Waarom ben ik met die voorwiel aandrijvers begonnen?

O, ja, de kado's. Het mooiste kado is de splinternieuwe uitlaat, het laatste deel met de einddemper. Deze zijn in Nederland onvindbaar! Gertrud heeft die wel, de vorige eigenaar heeft na lang zoeken deze in Duitsland gevonden. (was dus ook prijzig) Ook kwamen er twee dozen met onderdelen bij, 2 splinternieuwe remschijven, remschoenen voor de trommelremmen achter met toebehoren (ook de rubber onderdeeltjes!) het hele ontstekings verhaal zonder de kabels, klepdeksel pakking, oliefilter en nog wat klein spul. Als kers op de taart een oud werkplaatshandboek voor de automaatbak in het nederlands! en.... de bijbel voor Kadett liefhebbers, Das Grosse Opel Kadett buch!
En het lijkt er op dat al het boordgereedschap er nog is, moet ik nog even naar kijken.
Was ik bijna het nieuwe kofferbak rubber vergeten dat nog in de kofferbak ligt, is ook nodig trouwens.

Bedankt sinterklaas!

Foto's volgen nog, ijs en weder dienende. Schaf maar vast een zonnebril aan, Gertrud is best wel oranje.
 
Nadat ik wat dieper in de papieren ben gaan snuffelen, kwam ik erachter dat de eerste eigenaresse de Kadett tot 2009 heeft gehad, daarna is de farhzeugbrief ongeldig verklaard. In 2016 kwam er weer een kenteken op en was Gertrud (mijn Kadett, niet de eeerste eigenaresse) wit gespoten! De derde eigenaar kocht toen de witte Kadett in 2018 en had ze tot 2022. In mei 2023 is Gertrud ingevoerd door een garagebedrijf en was weer oranje. Nu ik de gegevens heb van het bedrijf die Gertrud ingevoerd heeft, kan ik er misschien achter komen of zij Gertrud weer oranje gespoten hebben, of dat ze dat al was. Ben ook benieuwd wat er nog meer gedaan is.
O,ja, het andere accessoire dat de eerste eigenaresse kocht bij aflevering, was een klep voor het handschoenenkastje. Dit was in Duitsland niet standaard bij de luxus? In Nederland was dat wel zo. En nog meer kado's gevonden; een pak zekeringen en meerdere dashboardlampjes. Dat is heel mooi want de dashboardlampjes die ik zelf al had kan ik zo gauw niet meer vinden. Als boordgereedschap is er een wielmoersleutel waaraan een wieldoppenwipper zit, standaard bij alle Opels in die tijd. De originele krik is er ook nog. Er ligt ook een gevarendriehoek in de koffer en een Duitse verbanddoos.
En Gertrud heeft een typisch Opel kwaaltje uit die tijd: de achterruitverwarming doet het niet. Dat was in die tijd dan ook een super modern gadget, vele auto's werden toen nog steeds zonder achterruitverwarming verkocht. Deze achterruitverwarmingen waren toen zeer kwetsbaar en gaven al gauw de geest. Bij sneeuwvlokje werkt die nog wel, maar ook niet meer optimaal.
En na bijna 50 jaar werkt het lampje in de kofferbak nog steeds!
 
Heel leuk om al die verhalen te lezen over je avonturen met de oude Opels.

Nieuwe Opels vind ik niet zo interessant, maar de klassiekers zijn wel erg gaaf.
 
Leuk om te lezen, sinterklaas komt hier helaas al jaren niet meer. Maar kom maar gauw door met de foto's ik ben erg benieuwd.
 
Wat een leuke hobby heb je zo. Ook een ooit dertien-in-een-dozijn-auto wordt na lang wachten een leuke auto.

Bedenk me net dat ik mijn rijbewijs in een C kadett heb gehaald.
 
Laatst bewerkt:
Wat een leuk topic! Ik heb het idee verhalen uit de jaren 70 te lezen, maar het gaat gewoon over nu :D

Die velgen van die Ascona zijn trouwens 'Teardrop' velgen van een Golf 2 10Millionen editie, ik herken ze meteen.
 
Mechanix: Ik kan het nog sterker vertellen, ik heb helemaal niks met moderne Opels. Sneeuwvlokje vind ik al wat te modern. Maar op de oudjes uit de 70s en ouder raak ik nooit uitgekeken.

Dave R1517: Ik zit te wachten op wat zonneschijn zodat de oranje kleur nog wat oogverblindender is. Aan de andere kant ben jij wel wat gewend met de oude Renaults.

Janneman: Ik haalde mijn rijbewijs in een Nissan Sunny diesel zonder stuurbekrachtiging. Dat was rijles met fittnes straining.

Barri: Toen ik de Ascona had was het vermoeden er al dat het VW velgen waren, maar ik wist niet welk type. Die velgen zijn dan zeker wel zeldzaam.

En ik heb bericht gehad van het bedrijf dat Gertrud heeft geimporteerd, ze was al weer oranje dus zal de derde Duitse eigenaar dit gedaan hebben. Die heeft dan waarschijnlijk ook alle deurrubbers vernieuwd en de raamrubbers.
Gertrud heeft ook extra geluidsisolatie, er zit van dat schuimspul binnenin op de vloer tot aan het schutbord. Daarom is Gertrud zo stil, dat viel mij bij de proefrit al op. Helaas zuigt dit schuimspul zich vol met vocht en deze Kadettjes zijn niet goed waterdicht te krijgen, dus die schuim rommel gaat eruit. Geeft niks want hoe meer toeren dit blok maakt, hoe mooier die zingt.
 
Zit de zonnebril goed? Dan hier wat foto's;

c1AYGWP.jpg

l38wIgP.jpg

rEK5On4.jpg

GSq6qSb.jpg


Gertrud heeft wel een ochtendhumeur, de koude start is niet best. Direkt na aankoop had ik er al Vpower in getankt, maar de tank was nog lang niet leeg. Ik denk dat de vorige eigenaar er alleen goedkopere 96 in getankt heeft. Maar als ze eenmaal loopt, komt ze heel snel op temperatuur, de termostaat werkt goed. Ook nu weer, dit is de eerste C Kadett waarbij de termostaat goed werkt. Bij mijn andere Ctjes werkte deze nooit goed, ze bleven vaak koud, zelfs als ik er een nieuwe opgezet had.

Om het starten beter te maken zal ik regelmatig moeten rijden en Vpower tanken. Wat een straf! :giggle:
 
Die kleur is inderdaad wel heel erg, ehh oranje.

Maar wel een typische jaren '70 kleur. Samen met lichtblauw, verschoten rood, verweerd groen, vlaflip geel en roomwit. Toen lekker bont op straat.
 
Prachtig hoor.
Best zeldzaam hoor een vierdeurs kadett, zijn in NL niet veel verkocht.
Zelf ook een vierdeurs c1 gehad, met ronde koplampjes, hij schijnt nog te leven.
Koude start was bij mij ook een dingetje, totdat mij iemand vertelde hoe te starten.
Plank gas, gas los, contact, choke open en starten maar.
In een andere volgorde ging hij maar moeilijk aan.
Succes en vooral veel plezier
 
Voor nu wil ik er regelmatig mee rijden om te kijken of het starten verbeterd. Met de huidige troep die ze benzine noemen is twee dagen niet rijden al moeilijk starten. Vroeger toen er nog echte benzine was, was het bij koude start choke helemaal uittrekken, milimeter terugduwen, starten en lopen en dan ook echt binnen een seconde. Tegenwoordig met euro in de tank verdampt die troep in de carburateur bij stilstand en moet het benzinepompje eerst weer wat benzine oppompen om de vlotterbak te vullen en wie weet wat voor residu in de sproeiers achterblijft. En Gertrud moet nog aan mijn startmethode wennen. Mocht het starten slecht blijven dan wordt het carb schoonmaken.
 
Een weekje met Gertrud gereden en het niet direkt starten bleef. Ik kreeg al een vermoeden wat het was, en vandaag bleek ook al wat de oorzaak was. De chokeklep sluit niet af maar blijft half open staan. De klep gaat ook wat stroef en is zo zwart als de nacht, het lijkt wel of er roet op zit. Starten lukt met gebruik van het acceleratiepompje op de carburateur die een straaltje benzine inspuit, alsof je remmenreiniger in het luchtfilter spuit. Als de motor een keer loopt, dan loopt ie op de halfopen choke 2000 toeren, waarna de choke verder open kan totdat ie mooi op 1000 toeren draaid. Zonder choke loopt ie 850 toeren en met de automaat in D loopt ie iets van 500 a 600 toeren. De reaktie op het gas is perfekt, de motor pakt goed op en loopt met elk toerental heel regelmatig. De gasklep is dus nog goed, alleen de chokeklep niet. Later maar eens de carburateur eraf halen en schoonmaken en goed bekijken.

In de praktijk bevalt Gertrud goed, de verwarming werkt zeer goed en zelfs wanneer het maar 1 a 2 graden boven nul is dan staat het hendeltje van de verwarming maar een beetje omhoog. Zou ik de hendel verder omhoog doen dan zit ik in een rijdende sauna. De voor en zijruit ontwaseming is ook goed, beter dan van de Kadett E, terwijl er in een C1 Kadett er zelfs geen ventilatieroosters voor de zijruiten in het dashboard zitten. Je moet het doen met de sleuven onder de voorruit, maar daar komt zoveel lucht uit dat het ook de zijruiten ontwasemd. Dit en de achterwielaandrijving in combinatie met een goede gewichtsverdeling en laag zwaartepunt doen mij verwonderen waarom Opel een grote stap terug heeft gedaan met de Kadett D. En wanneer ik terug in de Kadett E stap wordt ik bijna claustrofobisch, wat zit dat stuur en het hele dashboard dicht bij. In de Kadett C heb je een zee van ruimte, naar mijn gevoel veel prettiger. En de rijbeleving in een Kadett C is veel groter. Je voelt veel meer wat de auto doet, je hoort alles, dit is nog echt rijden. Moderne auto's zijn zo klinisch.
 
Werk in uitvoering.

Het eerste klusje afgerond, de meegeleverde rubber van de kofferbak er op gezet, de oude was gescheurd. En zoals ik gewend ben van C Kadetts, nu moet de klep van de kofferbak weer bijna met geweld dicht geklapt worden. Als dat niet afdicht dan weet ik het niet meer. Ook even naar het vocht op de vloer voorin aan de passagierskant gekeken. Daarbij ook het paneeltje aan de zijkant vlak voor het portier even weggehaald zodat ik ook een blik aan de binnenkant (holle ruimte) kan werpen. Tot mijn vreugde was het plaatwerk binnenin lekker vet, dus Gertrud heeft een anti roest behandeling gehad voor de holle ruimten. Dat is het goede nieuws, het slechte nieuws is dat de binnendorpel roestig is. Het is niet krokant, maar zal ook een keer aan de (las) beurt zijn. Het vocht komt binnen via het voorruitrubber maar niet overvloedig, aan de bestuurderskant is de vloer droog. Het rubber is niet nieuw meer maar deze zijn nog wel uit voorraad leverbaar, dus zal er ook een nieuw rubber komen en laat ik het plaatsen door een specialist die de zaak ook afkit. Heb ik ooit ook bij een D kadett laten doen en het scheelt merkbaar.
In Februari zullen de rotte plekjes boven de koplampen gelast worden. Verder wil ik de ijzeren strippen waar de voorbumper aan hangt ontroesten en opnieuw in de verf zetten en daarbij ook de binnenkant van de bumpers zelf ontroesten/in de anti roestrommel zetten.
 
Laatst bewerkt:
Dit topic zojuist eens helemaal doorgelezen.
Prachtige verhalen, mooi dat deze oude Opels gewoon lekker gebruikt worden.
 
Ik ben blij dat ik anderen kan entertainen met verhalen over oud ijzer. Vandaar nog wat meer verhalen uit het verleden.

De D Kadett

Zoals ik al schreef in het verhaal over het slagschip, kocht ik er ook een D Kadett bij. Stond te koop op marktplaats en de groene kleur viel mij direkt op, evenals de andere klassiekers die rondom de Kadett stonden. Alle foto’s waren gemaakt in een schuur of loods, het leek wel een museum. Gebeld met de eigenaar die zei dat zijn vrouw vond dat ie wel weer eens wat auto’s moest verkopen uit de verzameling! Ik kwam naar Wijhe waar de eigenaar een witgoed winkel had, en we reden naar de boerenschuur waar de Kadett stond. De deur ging open en ik keek naar een verzameling auto’s waarvan de meeste klassiekers waren. Er stonden ook wat motoren gestald maar die waren van anderen. Terwijl ik mijn ogen uitkeek naar dit prive museum zei de man dat ie nog een schuur vol met auto’s had staan! De Kadett stond wat achterin dus een proefrit zat er niet in, maar de goede staat zei mij al genoeg, en er zat een 1.2S motorblok in en die vertrouw ik blind. Dit was een special uitvoering met als extra’s bolle wieldopjes die eigenlijk alleen op de Ascona C geleverd werden en een zwarte sierplaat tussen de achterlichten en mistlampen voor en achter en een trekhaak. Als grootste pluspunt was het driespaaks stuur uit een SR. Verder als pluspunt en minpunt was het kanteldakje, zo’n universeel ding van de automateriaal zaak. De Kadett werdt nog wel gebruikt voor zondagse ritjes, was dus verzekerd en had een geldige apk. De apk was nog niet verlopen, maar toch deed de eigenaar er nog een nieuwe apk bij, dus de Kadett gekocht.



Toen ik de Kadett kwam ophalen was het een feest der herkenning. Mijn allereerste auto was zo’n D Kadett special die ook een sedan was, dus met het kleine kofferbakklepje, en met een 1.2 motor. Choke uittrekken starten en lopen. Het reed als een zo goed als nieuwe Kadett zoals het interieur er ook al uitzag.

Dit was dus een special uit 1984 wat betekend dat het een ietsiepietsie luxer type was als de standaard. Voorzover mijn kennis rijkt was het verschil met de standaard hoofdsteunen op de voorstoelen en rubber beschermstrips aan de zijkant van de carrosserie, en een klepje voor het handschoenenvakje. Jawel, dit was toen bij Opel geen standaard iets, zoiets was extra luxe! 1984 was het laatste jaar van de D Kadett waarbij toen alle D Kadetts de rechthoekige halogeen koplampen hadden, in 1983 hadden ze nog ronde koplampen voor de standaard en special types. De extra opties op deze Kadett had ik al benoemd, verder zaten er ook gordels achterin, een radio en een echte jaren 70 zwiepantenne. Aan de zijkanten en achterkant zat Halfords striping in wit. Zoals deze er bijstond was ie vrij uniek.
k9FNpwE.jpg

LZuLgAJ.jpg

Cwy5nOc.jpg

UBx0T6w.jpg

ghxvAId.jpg

cJkG3Za.jpg

Omdat de algehele staat nog zo goed was, heb ik de holle ruimten binenin behandeld met RX 7. Dit is met een D Kadett goed zelf te doen omdat er zo weinig bekleding in het interieur zit. Een paar stukjes karton en de simpele deurbekleding eraf en je kunt zowat overal bij met behulp van een slangetje. Zolang ik deze Dett had is er nooit roest verschenen van binnenuit. Het roestprobleem kwam wel ergens anders vandaan, de voorruit sponningen. Des te langer ik de Dett had, hoe vochtiger het interieur werdt. De ramen waren bijna altijd beslagen en het begon wat muf te ruiken binnen. Dus ben ik er naar wezen kijken, te beginnen met de vloerbedekking. De extra matten waren al zeiknat, dus die eruit en te drogen gelegd. Daarna het bakje op de tunnel verwijderd en de hele voorste vloerbedekking verwijderd, die echt doorweekt was. Daaronder zat nog meer! En dan bedoel ik de geluidsisolatie op de vloer. Dit was een stinkende volgezogen spons aan bestuurderskant en passagierskant. Deze waren ook nog aan het schimmelen, dus die gingen regelrecht de kliko in. Nu zag ik de bodem en eigenlijk alleen maar omdat het water helder was. Rob met zijn Daf 44 zag tenminste nog een Texels eiland in het water, bij mij leek het meer op de Noordzee. Wat doe je dan als ouwe Opel liefhebber? Wat elke andere ouwe Opel liefhebber zou doen, de rubberen doppen die in de gaten van de bodem zitten doorprikken om het water te laten weglopen. Mijn Gertrud heeft deze behandeling al ondergaan, een van de vorige eigenaars is dus ook een ouwe Opel liefhebber. Sneeuwvlokje is een E Kadett en die heeft deze behandeling niet ondergaan, maar een E Kadett is geen ouwe Opel meer maar een moderne, met gelijmde voorruit en beter beschermde A stijlen, dus best wel waterdicht. Vandaar geen ouwe Opel en daarom zitten er ook elektrische snufjes op, dat hoort niet op een ouwe Opel. Moderne meuk.

Affijn, ik wist ook al waar al dat water vandaan kwam, door de voorruit, of beter, door het rubber. Met een stevige regenbui voelde ik water op mijn voeten druppelen, en dan weet je als ouwe Opel liefhebber al wat er loos is.

Dus werdt de Dett in de garagebox gezet en heb ik even vakkundig alle ruiten verwijderd, want als het bij de voorruit lekt, waarom zal dat niet kunnen bij de andere? Terwijl ik bezig was bedacht ik me dat de plastic ventilatieroosters in de C stijl ook wel eens vuil en vocht konden verbergen, dus die er ook maar af. En wat ik toen zag………….viel nog best mee. Achter de ventilatieroosters zat geen roest of ook maar een kruimeltje vuil. Het rechterachterzijraam was vrij van roest en wat de rest betreft, zie foto’s.
VoLHFLf.jpg

K20FiOB.jpg

5P53SaQ.jpg

JogBk1F.jpg

rPNE2R8.jpg

Ek3b26g.jpg

Vooral oppervlakteroest dus laswerk was niet nodig. Dat het vooruitrubber lekte was dan ook te danken aan de aanwezige roest, want waar roest zit kan een rubber niet meer vlak aansluiten op het metaal en hoe meer roest hoe meer het lekt. Dus de roest aangepakt met roestomvormer met daaroverheen lak en weg was de roest. Nu moesten de ruiten er weer in, maar de voorruit wilde ik gekit hebben. Na wat navraag hierover heb ik besloten om dit te laten doen. Om het echt lekvrij te krijgen is de specialist de aangewezen persoon. Ik kan het mezelf ook leren, maar hoevaak zal ik dan weer het voorruit eruit moeten hebben voordat ik het ook perfect kan? En ik was dat zwembad onder mijn voeten wel zat. Die bodem zag er trouwens nog verbazend goed uit dus hoelang heeft ie wel niet in dat museum gestaan?

Al dat water had nog een consequentie, het druppelde regelrecht op het relais van de richtingaanwijzers, dus die ging daardoor ook stuk. Gelukkig zijn knipperlichtrelais nog gewoon verkrijgbaar.



Op de foto van de ruitloze voorruit kun je nog net het ruitenwissermechanisme zien. Bestaan er langere woorden dan dat? Jawel, ruitenwissermechanismestang, en dat is niet eens een Duits woord. En die was een keer doormidden gebroken, uiteraard in een plensbui, dus maar 1 werkende ruitenwisser. En die ruitenwissermechanismestangen (het kan nog langer!) zijn niet meer te vinden. Die waren in 1984 waarschijnlijk ook al nooit bij de dealer te krijgen en behalve deze keer heb ik het ook nooit gehad. Maar mijn vaste garage wist de oplossing: popnagels. Nee, geen beun oplossing, maar nood breekt wet, want toen dit gebeurde waren de D Kadettjes al ruim uitgestorven op de wereldwijde sloopterreinen. De Dett was toen dagelijks vervoer en enigste auto dus ja.

Dus werdt het probleem opgelost met popnagels (zie foto) en het werkte!
jqkrPkG.jpg


Ik mag graag opscheppen over de oerdegelijkheid en betrouwbaarheid van het Opel 1.2 motorblokje. Je mag het ook overdrijven noemen. Nou ik toch ga overdrijven, met zo’n motorblok durf ik naar de maan en terug te rijden. Steek dat maar in je zak Elon Musk!

Maar zonder overdrijven, een motorblok is zo sterk als de zwakste lagers. Wat is het geval. De motor ging wat onregelmatig lopen, dus klepspeling gecheckt, contactpuntjes gecheckt, vernieuwd en nog hetzelfde. Rotor en verdeelkap waren nog goed, dus wat is het. Tijdens dit gecheck merk ik opeens dat het asje waar de rotor op zit beweegt, dus speling heeft. Dan komt de rotor dus niet altijd bij de contactjes. Mijn vaste garage, waarvan de toenmalige eigenaar vroeger een Opel garage in Rotterdam had en bij de verhuizing naar mijn dorp een zeecontainer aan ouwe Opel meuk meenam, daar tussen al die meuk (puur goud voor de ouwe Opel liefhebber) een ontstekingsas lag. Dus de oude as van de motor eruit getakeld, en de oude as er weer in (die van puur goud), het ontstekingstijdstip weer goed zetten en het liep weer perfect! En dat zonder stroboscoop! (ja ik ben mij er eentje) Lang leve de eenvoudige techniek. Vraag mij niet om ook maar iets van een injektieblok af te stellen want het enigste wat er dan gebeuren zal is dat ik met lede ogen naar het blok kijk en dan zal zeggen, oh.

Die ontstekingsas heeft een bronzen lager en kundig dat ik ben in metalurgie, heb ik mij laten vertellen dat brons zachter is dan ijzer, dus dat lagertje verslijt een keer. Hoeveel miljoen kilometer dit lager aan kan weet ik niet, maar met alle Dettjes met 1.2 motor heb ik dit nog nooit eerder gehad. Weer wat geleerd. Ben ik nu geslaagd als betweter professor in de 1.2 Opel motortechniek? Ik denk wel dat ik nu zo’n beetje de zwakke plekken van dit blok ken.

Verder heeft dit oerbetrouwbare stuk degelijke, zeg maar gerust onverwoestbare techniek mij nooit laten staan.



Dus durfde ik ook wel een wereldreisje te maken. Dus mijn werk opgezegd en met de Dett naar Hoek van Holland gereden, met de ferry naar die afgelegen Friese provincie die in de volksmond Engeland heet, overgevaren. De dag ervoor stond er een zware storm waardoor de ferry’s niet uitvoeren, maar die dag wel. Nog altijd golven van het formaat mount everest, maar geen nood, ik heb zeebenen.

Die wereldreis eindigde bij het adres van mijn toekomstige vrouw. Toen ik haar begroette was het eerste wat ik zei: waarom rijden al die idioten aan de verkeerde kant van de weg? Later toen we vanaf de ferry naar Friesland reden zij mijn toekomstige vrouw precies hetzelfde! Enfin, daar in die vreemde wereld die ook wel Albion genoemd wordt, reden we met de oerdegelijke Dett waarbij we opeens “bonk” hoorden. Mijn toen nog toekomstige vrouw kijkt mij even aan met een bezorgde blik over die erg antieke techniek, en ik zeg “don’t worry, it’s an Opel”. Dat had ik beter niet kunnen zeggen, want ze sommeerde mij om het gebonk te verhelpen. Het was een kapot ophangrubber van de uitlaat. Ik zeg tegen mijn toekomstige vrouw dat die in het beloofde land van Friesland nergens meer te krijgen zijn, maar zij zei “don’t worry, this is England”. Dus belde ik de dichtstbijzijnde Vauxhall garage op (deze Dett heet daar Vauxhall Astra MK1) en die hebben zulke rubbers gewoon op voorraad. Wablief? I beg your pardon? Ouwe Opel meuk op voorraad hebben? Buiten Duitsland? Ik dacht er serieus over om daar te blijven, werdt zelfs lid van het ouwe Vauxhall forum. Nieuw rubber was dus zo geregeld en gemonteerd, je mag daar ook op de openbare weg sleutelen.

Als ik daar had willen blijven, en dit is van voor de brexit dus dat had zo gekunt, dan had ik wel een probleempje met de Dett. Het invoeren van zo’n ouwe Opel is daar heel moeilijk, iets met miljeuvervuiling of zo. Dus besloten we om dan maar naar het beloofde land van Friesland te gaan, en zo geschiedde.

Toen moesten we zo nodig trouwen en de Dett was onze trouwauto. Je had de gezichten van de roddeltantes moeten zien die bij het raadhuis stonden te kijken toen er dus geen glimmend witte Cadilac aan kwam maar een niet eens gewassen groene Kadett.



Er zat dus ook zo’n goedkoop kanteldakje in. Dat gaf problemen. Het begon met het gedeeltelijk afbreken van de hendel om het dakje te openen. Daarna begon de lekkerij, niet veel, maar bij langdurige regen kreeg ik soms een drup koud water op mijn kale kop, en bij een bocht zelfs een straaltje. Ik zat al te kijken voor een nieuw goedkoop dakje, maar vond het het geld niet waard. Heb ook gedacht aan het dakraam eruit en het gat dicht laten lassen, maar dan moet er ook weer een nieuw hemeltje in. Dus dan maar de beste duurzaamste oplossing, dichtkitten. Geen lekkerij meer.



Dan de roest. Daar waar ik niet bij kon met de anti roest middelen, kwam roest. Achter bij de wielkasten moesten stukjes ingelast worden, maar dit waren kleine stukjes, niet de hele wielrand. Dit is toch beter bestand tegen roest dan bij een Kadett E, verbazend. Wat ook wel wil roesten bij een Kadett D zijn de onderste A stijlen, eigenlijk de hele hoek tussen schutboard en deuren. Daar kwam op den duur ook al water doorheen, dus dat is ook gelast. Verder geen echte rotterij gehad aan de carrosserie. Totdat na vele jaren gebruik, ik weet niet eens meer hoelang ik deze Dett heb gehad, begon de roest toch aan de dragende delen/wielophanging te knagen. Voorheen altijd blind naar de apk gebracht en nooit problemen, maar deze laatste apk poging ging dus toch niet goed. Er moest wel wat gelast worden en dat zou meer kosten dan de Kadett waard was, en het zou ook wat tijd vergen. Bijna een gedeeltelijke restauratie als het goed zou gebeuren. Als ik dan toch een tweede auto zou moeten aanschaffen om toch nog naar mijn werk te kunnen rijden, dan maar gewoon afscheid nemen van de Dett. Een monteur die bij mijn vaste garage werkte zag het wel zitten om een ouwe Opel op te kalefateren, dus die mocht hem voor wat zakgeld overnemen. Ik had wel een voorwaarde. Die monteur mocht mijn Dett overnemen, als hij mij een lift gaf naar Stiens om mijn nieuwe ouwe……………..Audi 80 op te halen. Die had ik even heel snel opgescharreld en stond toevallig te koop.



De monteur lapte de Dett weer op, er kwam weer een apk op, en iemand uit de buurt kocht de Dett als dagelijks vervoer. Ik kwam mijn ouwe Dett dus nog regelmatig tegen op de weg en zag ‘m wel eens geparkeerd staan bij een bedrijf in ons dorp, maar langzamerhand begon de Dett wel achteruit te gaan. Op het moment dat ik dit schrijf is de apk van de Dett al 2 jaar verlopen, dus ik denk dat ie ergens in een schuur staat. Of voor een totale restauratie, of wachtend op een handelaar die er goud in ziet.
 
Laatst bewerkt:
Ik was alweer een typisch oh shit moment vergeten die ik met de groene Dett had.
Ik reed op de rondweg van lemmer waarbij ineens de uitlaat afbrak nog voor de eerste demper, dus opeens klonk de Dett als een autocross barrel. En alsof de duivel een pleurishekel aan Kadettjes heeft kom ik gelijk een politiewagen tegen, die dus terstond omkeerden en met sirene en zwaailichten achter deze asociale wegpiraat aan kwamen. Dan kun je ook alleen maar beamen dat ie wel wat herrie maakt maar dat dit nog maar pas gebeurde en dat je plechtig beloofd om de zaak weer te repareren. Dus ik mocht weer verder rijden naar huis en ik kan je vertellen dat zonder enige uitlaat demping, en ook de geluidsdemping verwijderd, want vocht op de bodem, dat op een 100km weg het lawaai oorverdovend is. De uitlaat was dus net achter de verbinding met het spruitstuk doorgerot. Toen was een kompleet uitlaatsystem nog te krijgen, dus was het rally kanon alweer snel getemd.
 
Even wat meer foto's van Gertrud:

zWhNJLH.jpg


Dat stuur is bij een standaard of special uitvoering zo'n hard dun bakkelieten stuur, maar bij de luxe uitvoering is het gehele stuur inclusief de claxonknop bekleed met zacht materiaal. Daardoor is het stuur ook wat dikker dan de bakkelieten versie. Half verscholen achter het stuur is nog net wat van de toerenteller te zien. Zo zie je die normaal gesproken ook als je achter het stuur zit.

0VMSoDi.jpg


Het ding werkt wel en stiekum kijk ik er wel vaak naar. Is in het donker beter verlicht dan de klokkenwinkel in het dashboard. Ook binnenin straalt het oranje je tegemoet:

dhVrEk1.jpg


Die kleur is echt zo fel dat het zelfs een digitale camera doet falen met het voorkomen van overbelichting. Die chromen stripjes zijn nog voor het grootste deel chroom en dat is zeldzaam. Het zijn dan ook gewoon stukjes plastick met een flinterdun chroomlaagje erop. Rondom de deurhendel zie je dat het chroom al weg is, deze worden op den duur wat geel. Maar met zoveel oranje in het interieur wordt je vanzelf vrolijk. (ben niet koningsgezind of zo mocht je denken dat ik fan was van die haagse belastingontduikers)

hmc7bjC.jpg


Nu is de kofferbak nog vrij netjes voor mijn doen, dit wordt wel anders uiteindelijk. Het oude kofferbakrubber ligt er nog in, misschien over 50 jaar ook nog, wie weet. Links de EHBO koffer voor mensen, in het midden de EHBO koffers voor de auto waarmee ik Gertrud als het moet helemaal kan ontleden en weer in elkaar kan zetten.

n3kC5vW.jpg


Het reservewiel ziet er nog als nieuw uit, maar ik ben er al achter dat er gewoon even met een busje velgenzilver over de roest heen gespoten is. De verf komt er alweer af bladderen.

oUNKJRn.jpg

ZqqB9sL.jpg


Ik denk dat de klep nieuw is. Maar aan de bodem zit nog wel wat werk.

iDrlR0Z.jpg

hHsFTlx.jpg


Onder de motorkap is het ook nog aardig oranje, roestende delen zijn al behandeld, ik denk door de derde Duitse eigenaar. Maar wat die Duitsers in de ruitewisservloeistof doen weet ik niet, maar blijkbaar is er een filter voor nodig.

RorTnp0.jpg

hOQO4j1.jpg


En deze plekken worden eind deze maand gelast en gelijk in de antiroest middel en grondlagen gezet, dat gaat een paar dagen duren, dus er wordt niet even snel wat op het nieuwe staal gekwakt, het wordt grondig behandeld. Ik moet nog verf halen en zal het dan wanneer het wat warmer is aflakken.
 
Audi 80 cl



Dit is de laatste in het rijtje van auto’s die ik gehad heb. En dit is ook de eerste en enigste auto die ik gekocht heb die in een echte showroom stond. De handelaar waarvan ik hem kocht had net een nieuw bedrijfspand en was nog bezig met inrichten. Er stonden al wel twee kevers en een Porsche 911 in het pand maar verder niet. De Audi stond bij een bevriende autohandelaar met showroom waar vooral jonge occasions stonden en een Peugeot oldtimer.

Waarom een Audi? Ik heb stiekum toch wel een zwak voor oudere Audi’s en een Audi 100 coupè S is in mijn ogen èèn van de mooiste gelijnde coupè’s die er zijn. Ook de Audi 80 B2 heb ik altijd al een mooie auto gevonden met die slanke lijnen en lange neus. Verder heeft dit model ook een sjieke uitstraling, zijn ze oerdegelijk en betrouwbaar. En dit model is van voor de facelift welke ik mooier vind dan van na de facelift. Wat ik ook een groot pluspunt vond was het lage gewicht, hij zat in de zelfde gewichtsklasse voor de HSB als Sneeuwvlokje, maar de Audi is echt een stuk groter.



Ik heb voor de Audi een review geschreven, dus voor wie geinteresseerd is in de omschrijving van de Audi met foto, zie hier



Omdat ook deze Audi oerbetrouwbaar was, heb ik weinig te melden over reparaties. De niet werkende airco was geen gemis, ook al rij ik met de auto’s van mijn werk wel altijd met de airco aan. Waar ik me wel steeds meer aan ging ergeren was de automatische choke, die bleef naar mijn mening te lang een verhoogd toerental geven. De motor liep perfect, dus zou de choke er al vrij snel af kunnen.

Deze Audi’s en ook de VW’s van die tijd hadden een wat zwakke deurgrendel en die kunnen stuk gaan. Dit is een bekend euvel. Die van mij had dit dan ook, uiteraard aan de linker voordeur. Dan moet de hele deurklink vervangen worden en die waren toen in ieder geval nog gewoon te krijgen. Het is te doen, maar wel een gepriegel, je moet de stangetjes secuur aan de grendel bevestigen. En als je denkt dat het gelukt is, je de deurbekleding weer op zijn plek hebt, dan blijkt dat het stangetje om de deur los te doen toch weer loszit. Het kostte mij drie pogingen om het werkend te krijgen (en vele verwensingen naar de VAG waarom ze dit niet anders gemaakt hadden).



Oude Audi’s hebben een erfenis van de oude DKW’s waarvan de eerste Audi’s in de jaren 60 van afgeleid zijn. Voorwielaandrijving en een motorblok met versnellingsbak in de lengte richting, niet dwars geplaatst. Het blok hangt dan ook voor de vooras, vandaar die lange neus. Naar mijn mening komt het hierdoor dat de koersvastheid in bochten niet optimaal is, minder dan bij voorwielaangedreven Opels. Misschien komt het ook wel door het relatief lichte gewicht en niet zo brede banden van die Audi’s en is het beter bij de vijf cilinders. Ik denk ook dat de banden die er onder mijn Audi zaten (weet niet meer welk merk) niet voldoende grip boden. Ik heb ooit eens flink moeten remmen voor een rotonde met regen en alle wielen blokkeerden gewoon, en de Audi gleed verder alsof er ijs lag. Direkt reageren en opnieuw met beleid remdruk opbouwen voorkwam een ongeluk, maar daarna had ik lang zoveel vertrouwen niet meer in de Audi.

Toendertijd gingen de benzineprijzen als een raket omhoog, en vlak voordat de prijzen echt gingen stijgen, ruilde ik de Audi in voor sneeuwvlokje. Ik zei tegen mijn vrouw dat ik even naar een auto ging kijken, reed weg met de Audi en kwam weer thuis met een Kadett E. S’winters reed de Audi 1op11, in de zomer dan wel weer 1op14,5. De Kadett doet jaarrond 1op18 op binnenwegen en is op de snelweg extreem zuinig. Dus toen de benzineprijzen torenhoog waren, lachte ik iedereen uit, zelfs bestuurders in een Fiat Panda.
 
Het laswerk aan Gertrud is gedaan en het nieuwe plaatwerk is gelijk in de tektyl en Novirox gezet. De zoektocht naar lak kon beginnen. Zoekend op het internet kwam ik er achter dat meerdere fabrikanten hetzelfde kleurnummer 509 gebruikt hebben. En dan kom je op andere kleuren en omdat het over meer recente modellen gaat, kom je altijd op de verkeerde kleur uit, meestal geel. De verfwinkel naast de deur kon de kleur niet meten, dus toen maar naar het schadeherstelbedrijf in het dorp. Daar konden ze de kleur wel meten en werdt er gelijk een potje verf gemengd en kwam er ook wat verharder bij. Toen Gertrud daar in de werkplaats stond onder fel TL licht, zach ik nu ook het kleurverschil tussen de motorkap en de rest, dit is in daglicht niet te zien! De kleur is dan ook gemeten van het spatscherm.

En wat zag ik daar ook nog in de werkplaats staan? Eleanor! Als ik ooit nog eens een Amerikaan koop dan is het Eleanor!
 
Tijdens die mooie warme dagen laatst heb ik de ingelaste plaatjes in de Hammerite gezet, waarna de temperatuur gelijk weer naar beneden ging. De oranje lak moet nog maar weer wat wachten.
Aangezien ik Gertrud nog niet zo lang ken heb ik maar even de verdelerkap er af gehaald en zag ik een heel zeldzaam onderdeel zitten, een plastic kapje dat over de contactpuntjes zit waardoor de binnenkant van de verdeelkap mooi schoon blijft. Had ik nog bij geen van mijn andere Kadettjes gezien. De contactpuntjes waren wat te krap afgesteld en er was wat lichte pitting, dus met een schuurpapiertje er over heen en opnieuw afstellen met de juiste afstand en de motor liep weer beter. Nu dacht ik dat ze bij de koude start ook sneller wou starten, maar Gertrud blijft nukkig. Met choke minimaal 2 pogingen, maar de choke kan er al heel snel weer af. En wanneer de buitentemperatuur hoog genoeg is, start ze zonder choke, maar met een beetje gas in 1 keer en loopt gelijk perfect! Dit heb ik alleen nog maar met de gerestaureerde coupè meegemaakt, en dat was een 1.2n.
En 3 april krijgt ze de laatste apk en ook met Gertrud heb ik er vertrouwen in dat ze er met vlag en wimpel door komt.
Voor die tijd wil ik nog wel even de klepspeling nakijken.
 
De kleppen gesteld van Gertrud, die van cilinder 2 waren het ergste, de uitlaatklep had helemaal geen speling meer. En wat een genot om aan zo'n oude Opel te werken, een zee van ruimte onder de kap en alleen het luchtfilter en het kabeltje van de temperatuurmeter aan de kant leggen en je wurmt het kleppendeksel tussen alle andere kabels en slangen door. Diegene die als laatste het kleppendeksel er af gehaald had, heeft nooit vloeibare pakking gebruikt, eigenlijk een must bij deze blokjes om olielekkage tegen te gaan. Het motortje tikt er weer zachtjes op los en liep weer net wat beter. Daardoor heb ik met de CO schroef het stationaire toerental wat verlaagd zodat de APK keurmeester blij verrast zal zijn met die bijzonder lage CO waarde van zo'n 1.2 motor voor die tijd (half jaren 70)

En elke keer dat ik met Gertrud bezig ben krijg ik positieve reacties over de Kadett van voorbijgangers. Ze wordt ook gefotografeerd en zelfs een jongen van een jaar of 7 of 8 poseerde bij de Kadett waarbij moeders een foto nam. Een bijna 50 jaar oude auto is toch wel wat bijzonders, 20 jaar geleden keek bijna niemand om van een C Kadett.
 
De rechter koplamp van Gertrud had wat vocht aan de binnenkant van de lens, dus die koplamp was niet meer waterdicht. Deze koplamp zag er ook wat anders uit dan de linker met een soort van kit rondom het glas. Vandaag maar eens de koplamp uit de auto gehaald om die eens goed te bekijken.
InGYuZ7.jpg


Zoals op de foto te zien is zit er inderdaad een kitlaag rondom de aansluiting van het glas met de plastic behuizing. Dit zit niet aan elkaar met klemmetjes zoals bij een Opel Rekord uit diezelfde tijd, maar lijkt gelijmd te zijn. Een vorige eigenaar moet deze koplamp ook al lek hebben gehad en dacht slim te wezen door het spul te kitten. Ik kwam erachter dat de kit zeer goed aan het plastic hecht, maar niet zozeer aan het glas en zal er dus vocht onder de kit kruipen. Met het wassen van de auto zal een waterstraal de grootste boosdoener zijn. Ik ben ook bang dat als de kit ook de lens vast moet houden dit op den duur fout gaat. Er is ook een kleine beschadiging in de plastic behuizing. De beste optie lijkt mij een andere koplamp te vinden, gelijk maar een linker en rechter. En wat doe je dan om de lamp toch voorlopig even te repareren? Gewoon ducttape eromheen, weet ik zeker dat de lens er niet af valt.
 
En dan koop je via marktplaats twee gebruikte koplampen en dan krijg je er vier! Eentje mist wel wat onderdeeltjes en er is een bij met beginnende roest of aanslag op de reflector, maar alle glazen zijn heel en schoon/helder. Hier kan ik vele jaren mee vooruit.
 
Een lang hemelvaart weekend dus mooi de tijd voor een klusje. Ik had dus 4 gebruikte koplampen kunnen kopen en de meest geschikte uitgezocht. Omdat ik eigenlijk alleen de lens nodig heb en de reflector met toebehoren van de gebruikte koplamp iets anders is, en in mindere staat dan die van Gertrud, heb ik de lens van de gebruikte koplamp van de reflector gescheiden. Die reflector zit vast met 2 schroefjes en er zit een pakking tussen de ijzeren behuizing waar de reflector aan vast zit, dus de achterkant van de lamp, en de plastick behuizing van de lens. Deze pakking is van een soort schuimspul dat vastgelijmd zit. Zo ziet dan de scheiding eruit:
lfBnlJb.jpg


De reflector is nog heel mooi, wel wat stoffig, maar 1 van de stelschroeven was afgebroken. Daarna de oude pakking restanten verwijderen en alles schoonmaken en dan ziet het er nog best aardig uit:
2fxB0Xt.jpg

aNdzHMn.jpg


Deze lens is wel gebruikt, er zitten wat minuscule putjes en krasjes in maar dat is alles. Daarna een nieuwe pakking besteld bij Cope parts, die hebben deze pakking nog op voorraad, en gelijk ook maar een nieuwe handremkabel. De oude is nog goed, maar het is wel handig om wat onderdelen die toch een keer stuk gaan te hebben liggen. Wanneer de pakking binnen is kan Gertrud's koplamp er uit en die reflector op de andere lens geplakt worden met de nieuwe pakking er tussen.

Sneeuwvlokje is na de komst van Gertrud wat genegeerd, en oude auto's straffen dit meteen af. De wielkastrand rechts achter is aan het rotten en moet gelast worden, maar ook de dorpel rechts heeft nu een gaatje. Dit is apk afkeur dus nu komt de vraag, lassen of in de verkoop. Verkoop wordt lastig zonder het laswerk eerst te doen, maar als ik eerst het laswerk laat doen, kost me dit net wat teveel zodat verkoop daarna een soort weggeven wordt. Deze Kadettjes worden op dit moment voor zeer lage prijzen aangeboden en dan staan ze soms nog jaren te koop.
 
Goed nieuws en slecht nieuws. Het goede nieuws is dat ik de koplamp heb gerepareerd, maar dan zonder de pakking. Die pakking die ik besteld had was niet meer op voorraad en ze wisten niet wanneer/of die weer leverbaar is. Dus ben ik zelf aan het knippen en plakken gegaan met een soort afdichtings spul waarmee je ramen of kozijnen kunt afdichten. Het is een soort bitumen spul welke de juiste dikte heeft en goed in vorm te snijden is. En het werkt, de koplamp is weer waterdicht! Het slechte nieuws is dat de oranje lak snel verweerd. Op de motorkap viel het als eerste op, maar nu ook op het dak en de klep van de kofferbak, of eigenlijk alle vrij horizontale delen van de auto. De derde Duitse eigenaar van Gertrud heeft haar weer oranje gespoten, of dit laten doen, maar de kwaliteit van de lak moet van Ali express knikkerbus kwaliteit zijn. Ja, we hebben dit jaar wel heel veel zonneschijn, maar dan nog zou de lak beter bestand moeten zijn tegen zonlicht. Ik was Gertrud met shampo met was er in, en ook regelmatig (zeer tegen mijn gewoonte in!) maar dat helpt niet echt. De lak cleaneren zal even resultaat hebben, maar na een half jaar zal de lak toch weer gaan verkleuren. Als ik de lak weer goed wil hebben zal ze weer helemaal gespoten moeten worden.

Het starten is geen probleem meer, bij deze temperaturen gebruik ik de choke helemaal niet meer. In de ochten met koude motor even met het gas een pompje geven en na 1 of 2 keer loopt ze. Daarna op dezelfde dag weer een koude start is het alleen maar een klein beetje gas geven, starten en lopen, en dan ook binnen een seconde zoals ik gewend ben van dit 1.2 blok.

En met Gertrud rijden is een feest, koppen die omdraaien en het lijkt wel of iedereen mij kend, zoveel mensen die mij nu groeten, echt bizar. Ik ken er geen een, maar toch zwaaien er veel mensen naar mij als ik in Gertrud rijdt, inclusief mensen in moderne auto's en fietsers!
 
Terug
Bovenaan