Mijn eerste wagen

Imad 4303094

Net ingestapt
Ik ga nu mijn eerste wagen halen en heb keuze tussen:
- Ford Focus (1.6i sedan 2002)
- peugeot 206 (5 deuren 2006)
- Opel Corsa (1.0i 2007)
- Peugoet 206 (1.1 2010)

Welke denken jullie dat het beste is voor een eerste wagen, of toch beter verder zoeken?
Hebben jullie misschien ook suggesties?
Ik had ook ergens gelezen dat aantal pk de verzekering kan bepalen, voor hoe veel pk zou ik dan best gaan voor een niet al te dure belastingen?
(ik ben een student en ga dus vooral naar campus rijden en misschien af en toe eens een uitstapje plannen)

Mvg

Veel van die gegevens kan je zelf opzoeken, vervolgens is het exemplaar afhankelijk welke auto een goede keus is.

Wat je opgeeft is wel erg summier. Wat is je budget? Wat zijn je plannen met de auto? (veel KM's, weinig KM's? Rij je alleen of ga je geregeld met 5 man op pad? Moet ie iets kunnen trekken?)
Een Opel Corsa D met 1.0 motor zou ik nooit kiezen. Die motor is veel te licht. Ga minstens voor de 1.2 maar liever nog de 1.4

budget ligt tussen 2000-3000 en het is vooral om te leren rijden, dus ik ga vaak alleen rijden maar na mijn rij examen ga ik meestal wel met 3+ man op pad gaan. Ik ben nu gewoon vooral aan het zoeken en ging de 4 auto's die ik net opgenoemd heb vandaag bekijken vandaar wou ik al eens zien welke van de lijst ik sowieso al kan wegschrappen.

Het is met een auto vaak afwegen welke positieve kanten je kiest en welke negatieve bijeffecten je treft dan.

Je hebt de keuze tussen grootte (en gewicht) van de auto en de wegenbelasting bijvoorbeeld, of een hogere kilometerstand maar een lagere prijs.

Als je het mij vraagt, denk ik dat er niet heel veel verschil zit in een auto van 1000 euro of 2000 euro. Ik zou proberen om de auto op een brug te krijgen ergens zodat je een goed overzicht krijgen hoe de auto er onder uit ziet. En neem vooral iemand mee die verstand heeft van auto's.

Een 18-jarige Focus of een 10-jarige 206?
Louter op papier (kilometerstand en algemene toestand van onderhoud zijn onbekend) zou ik voor de jongste kiezen.

Eén tip. Check even de verzekeringspremie voor de verschillende auto's. Kun je op vergelijkingssites makkelijk vinden. Voor jonge bestuurders die net hun rijbewijs hebben is de verzekeringspremie nogal fors en daarvoor maakt het heel veel uit welke auto je kiest.

Imad 4303094 zei:
Ik ga nu mijn eerste wagen halen en heb keuze tussen:
- Ford Focus (1.6i sedan 2002)
- peugeot 206 (5 deuren 2006)
- Opel Corsa (1.0i 2007)
- Peugoet 206 (1.1 2010)

Welke denken jullie dat het beste is voor een eerste wagen, of toch beter verder zoeken?
Hebben jullie misschien ook suggesties?
Ik had ook ergens gelezen dat aantal pk de verzekering kan bepalen, voor hoe veel pk zou ik dan best gaan voor een niet al te dure belastingen?
(ik ben een student en ga dus vooral naar campus rijden en misschien af en toe eens een uitstapje plannen)

Mvg

Van dit lijstje zou ik denk ik de jongste auto kiezen, bij de Peugeot 206 waren toen al lang de zwakke punten eruit. De onderdelen zijn goedkoop, en er is makkelijk aan te komen. En de 206 rijdt best goed voor deze klasse. En als deze minder is, er staan er veel te koop, ze zijn goed tegen roest behandeld.

De Corsa 1.0 3 cilinder met slechst 60 pk heeft vind ik te weinig vermogen, die zou ik zeker niet kiezen. Ik heb het model hiervoor gereden met de instap motor, ik werd er niet blij van.

De Focus 1 was toen best een goede auto maar is relatief gevoelig voor roest, ik zou als eerste auto eerder kiezen voor een auto die kleiner, lichter en jonger is.

Verzekeraars kijken voor het WA gedeelte o.a. naar het gewicht, bij het casco gedeelte wordt o.a. gekeken naar de nieuwwaarde, dagwaarde, postcode gebied, en het diefstal risico.

Als beginnend bestuurder kun je beter geen auto kiezen met meer dan 150 pk of die sneller dan 9 seconden op de 100 zit.

Een Goed alternatief vind ik de Renault Twingo 2 vanaf 2007.

Kijk ook een naar een Fiat Punto of een Alfa Romeo Mito.

Terug
Bovenaan