Mijn eerste auto kopen, graag advies (budget 15.000)

A

Anoniem

Guest
Beste dames en heren,

Ben erg fan van de autoweek forum, nu is het eens tijd voor mij om actief deel te nemen! In verband met mijn werk heb ik een auto nodig, tot nu toe altijd alles gedaan met het OV of met de auto van mijn vader (auto is nu meer bij mij dan bij hem). Ook privé ga ik er natuurlijk veel mee rijden alleen heb ik niet zoveel verstand van auto's als dat ik zou willen dus graag jullie advies. Wat voor mij belangrijk is toch kwaliteit, ik wil wel op de auto kunnen rekenen en niet elke keer mee naar de garage moeten, beetje luxe of opties zou leuk zijn maar ook relatief natuurlijk ivm mijn budget.

Ik twijfel voornamelijk tussen:
de Peugeot 308 (2014, 2015),
Volvo S60/ S80 (2007-2011),
Kia Optima
Audi A3 (sportback) / Audi A5 (coupe/sedan)

Mijn budget is max. 15.000 euro
Km's per jaar: ong. 25.000
Benzine heeft meer mijn voorkeur
Graag een 5-deur (sedan of hatchback)

Wellicht kunnen jullie mij helpen, andere tips en adviezen zijn van harte welkom!

Eigenlijk zijn het zeer verschillende auto's.

De Kia Optima vind ik een erg leuke keus, door de hybride techniek is de auto heel zuinig, en staat ook bekend als heel betrouwbaar. Nadeel is dat je maar weinig aanbod vindt in de prijsklasse die je zoekt.

Bij de Peugeot 308 2 zou ik gezien je kilometers gewoon een diesel kiezen, door het enorme aanbod van diesels zijn die duizenden euro's goedkoper dan een benzine, hierdoor ligt het omslagpunt heel laag. Je koopt dan gewoon heel veel auto voor je geld.

De S60 S80 zijn al wat ouder, de benzine modellen zijn niet heel zuinig, dat maakt het bij het aantal kilometers al snel duur. Ze zijn wel goedkoper dan de Volvo stations, die zijn populair dus duurder.

Nadeel van de Audi A3 is dat ze erg populair en hier door gewoon erg duur zijn. Het beste kun je het model 8V kiezen (vanaf 2012), de voorganger kende relatief veel problemen met de benzine motoren en automaten, en was zeker geen topper in betrouwbaarheid.

Binnen dit budget zou ik ook kijken naar de Renault Megane 3 en 4 (vanaf 2016). Om de zelfde reden als bij de Peugeot zou ik een 1.5 DCI diesel kiezen. Door het enorme aanbod in diesels koop je gewoon heel veel auto voor je geld. Ze staan bekend als betrouwbaar.

Als je toch op benzine wil rijden kijk dan naar een Toyota Auris hybride.

Een betrouwbare auto voor 25dkm per jaar, dan zou ik iets Aziatisch kiezen. Een Toyota hybride kan, maar de Optima is een leuke outsider! En als sedan weer eens wat anders dan de zoveelste SUV of stationwagon.

Overigens heb ik met een iets kleiner budget en hetzelfde jaarkilometrage anderhalf jaar terug gekozen voor een Focus Wagon 1.0 EcoBoost uit 2013.

Even wat ideeën:

Goed opletten want deze Audi is relatief zeer goedkoop.
https://www.autotrack.nl/tweedehands/audi/a3/43819637
0-c50cb8df-c348-4b61-8e77-184c37067e0d.jpg

https://www.autotrack.nl/tweedehands/mitsubishi/lancer/43567269
0-c56d25f7-6a75-481a-b99a-5cd2a1819c42.jpg

https://www.autotrack.nl/tweedehands/honda/civic/37397138
0-5bd2cadd-26014.jpg

Wat hoger model:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/mitsubishi/asx/43740464
0-55629db4-c3fd-4f0f-aec4-43b151d56902.jpg

Wat kleiner, maar wel zeer zuinig:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/suzuki/baleno/41733256
0-c5185492-e6d6-4e63-a933-156d8f1e14ed.jpg

ak2 zei:
Binnen dit budget zou ik ook kijken naar de Renault Megane 3 en 4 (vanaf 2016). Om de zelfde reden als bij de Peugeot zou ik een 1.5 DCI diesel kiezen. Door het enorme aanbod in diesels koop je gewoon heel veel auto voor je geld. Ze staan bekend als betrouwbaar.

Als het maar niet koud wordt!

Iets kleiner dan een Audi A3 SB misschien, maar het lijkt me wel een goede aanbieding:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/peugeot/208/41911209

Alexander zei:
Beste dames en heren,

Ben erg fan van de autoweek forum, nu is het eens tijd voor mij om actief deel te nemen! In verband met mijn werk heb ik een auto nodig, tot nu toe altijd alles gedaan met het OV of met de auto van mijn vader (auto is nu meer bij mij dan bij hem). Ook privé ga ik er natuurlijk veel mee rijden alleen heb ik niet zoveel verstand van auto's als dat ik zou willen dus graag jullie advies. Wat voor mij belangrijk is toch kwaliteit, ik wil wel op de auto kunnen rekenen en niet elke keer mee naar de garage moeten, beetje luxe of opties zou leuk zijn maar ook relatief natuurlijk ivm mijn budget.

Ik twijfel voornamelijk tussen:
de Peugeot 308 (2014, 2015),
Volvo S60/ S80 (2007-2011),
Kia Optima
Audi A3 (sportback) / Audi A5 (coupe/sedan)

Mijn budget is max. 15.000 euro
Km's per jaar: ong. 25.000
Benzine heeft meer mijn voorkeur
Graag een 5-deur (sedan of hatchback)

Wellicht kunnen jullie mij helpen, andere tips en adviezen zijn van harte welkom!

Geen verwijt/niet negatief bedoeld, maar hoe ben je aan deze 'shortlist' gekomen? Wat zijn de redenen voor jou om deze auto's op je lijst te zetten. Ze zijn nogal verschillend.
Nogmaals: Niet bedoeld als kritiek. Ik zelf vind het de ene keer leuk om een suv te kopen en de volgende dag enthousiast worden van een coupé. Het liefst zou ik er meerdere hebben. Inzicht in jouw beweegredenen kan echter wel helpen bij de 'advisering' naar aanleiding van je vraag.

Bedankt voor de reply! Ik ben wat vooringenomen wat betreft diesel, hoor soms dat de motoren wat minder krachtig zijn of iets dergelijks - weet niet of dat waar is maar vandaar.
Zijn er qua motoren nog dingen waar ik op moet letten bij de Audi? Lees inderdaad de de TFSI motoren problematisch waren. Zijn er verder nog voordelen of nadelen wat betreft benzine en diesel? Alvast bedankt!

Thanks voor de advertenties en verschillende auto's, zal ze eens bekijken.

Wat dan? Krijgen die problemen in de winter? Dat wil ik juist nou net niet hebben, haha.

Ik zag de nieuwe "gefacelifte" Peugeot 308 en vond 'm er erg moo uit zien, zat comfortabel en had veel opties wel. Groot genoeg qua ruimte ook, sportief uiterlijk.

De Kia Optima zag ik vooral in Rusland veel rijden, ze bieden best veel voor dat bedrag - de grootte is ideaal voor mij en zijn meestal hele betrouwbare auto's, inderdaad zijn deze moeilijk te vinden wel. De Audi en Volvo vind ik vooral erg mooi, Audi is wat moderner, sportiever - de Volvo wat meer klassiek maar ook groot genoeg met genoeg vermogen.

De keuze voor een sedan of 5 deur hatchback is vooral omdat ik binnenkort ga samenwonen en ook graag op vakantie wil met de auto, dus die ruimte heb ik dan wel nodig.

Voor mij is er dan relatief veel keuze, dan wil ik graag wel waar voor mijn geld, graag wat extra opties erbij ipv een kale uitvoering. Zou zonde van het geld zijn, dat zijn een beetje mijn beweegredenen.

Alexander zei:
Wat dan? Krijgen die problemen in de winter? Dat wil ik juist nou net niet hebben, haha.
Deze problemen kwamen naar voren bij eerst extreem vochtig weer en daarna zeer strenge vorst, vocht in de intercooler of motor bevriest dan. Met als gevolg dat de auto niet wil starten. Dit kan overigens ook bij andere merken voorkomen. Renault heeft de problemen kosteloos hersteld, vooral de nieuwste modellen hadden er last van.

Zoals bekend bij de kenners bouwt Renault na een slechte periode vanaf ongeveer 2005/2007 afhankelijk van het model weer prima auto's, en horen ze (samen met Ford) al weer jaren tot de Europese autobouwers die de betrouwbaarste auto's produceert.

De gefacelifte Peugeot 308 2 is inderdaad een hele goede optie, je krijgt heel veel auto voor je geld.

Mooie auto wel, nooit aan gedacht. Wel duur qua belasting.

Tip: kijk ook eens naar een lexus ct 200h. Leuke versies te verkrijgen binnen je budget!

Terug
Bovenaan