Mg tf voor erbij

Robert 9775288

Net ingestapt
Beste gebruikers,

Ik zit er al langere tijd over na te denken om een liefhebbers auto (in wording) erbij aan te schaffen

De keuze valt op een cabrio. Niet te groot en zwaar met een fraaie uitstraling

Voor zover ik er nu in sta is er maar 1 die ik interessant vind
De mg tf. Mg als merk is al een zeldzaamheid. Daarnaast ziet hij er ook heel strak uit.

Maar waar moet ik nu op letten bij aanschaf?
Welke motor?
En heeft iemand nog fun facts over de mg tf?

Andere optie is de mx5. Die zit betreft mij interesse heel dicht bij de mg
Alleen de mx5 is gewoonweg niet zo bijzonder in het dagelijkse verkeer

Ik hoor het graag.

Robert

Let vooral op het dak, ze staan bekend om lekkende daken. Volgens mij is er maar 1motor geleverd.

Frits79 zei:
Volgens mij is er maar 1motor geleverd.
Drie ;) 1.6 / 1.8 / 1.8 VVC. In de TF worden deze achtereenvolgens 115 / 135 / 160 genoemd.

De 'normale' 1.8 heb ik in mijn F liggen, de VVC-versie in mijn Rover. Wil je écht kunnen knallen, zoek dan een VVC (160). Ben je meer van het rustiger toeren, dan voldoet de reguliere 1.8 (135) meer dan prima.

Je mag er van uit gaan dat bijna iedere F / TF in enige mate last heeft van lekkage, met name bovenaan de A-stijl. Het druppelt dan langs het raam naar binnen, maar met het afstellen van de zijruit kun je dat grotendeels verhelpen. Het dak zelf is eigenlijk geen probleem.

Let verder met name op het koelsysteem - de koppakking bij de K-serie motoren is nogal problematisch. Veel blokken hebben inmiddels al een nieuwe, sterkere pakking, maar toch altijd checken of er geen symptomen van een lekke koppakking aanwezig zijn.

Voordeel van een TF over een F is dat deze "normale" vering heeft. De F heeft veerbollen met gas die wel eens lek willen gaan, kijk maar eens hoeveel F-jes op marktplaats "op hun buik" liggen. Dat is geen verlaging, dat is hartstikke kapot. De TF staat op standaard schokbrekers en veren, daarbij heb je een stuk minder kans dat het in de soep loopt.

En we hebben het natuurlijk over auto's van bijna 20 jaar oud, dus onderhoudskosten ga je sowieso hebben. Maar verder kan ik deze keuze alleen maar toejuichen, het zijn superleuke autootjes om mee te sturen! :)

Leuke, originele keuze. Daar hou ik van. (y)

Inhoudelijk kan ik niks bijdragen maar Timo heeft al het nodige aan nuttige informatie aangeleverd. Goed zo'n forum. :D

@Timo, ik heb één van de “late” MG F jes en die heeft normale vering hoor. On topic: Als de koppakking vervangen is voor de verbeterde versie inclusief de kopbouten is de k serie een betrouwbare motor. Ook de koppelings cilinder (hydraulische bediening, géén kabel) even controleren en de koelbuizen die onder de auto doorlopen controleren op roest. Het is een fantastisch wagentje. Gerard Kramer klassiekers heeft een leuke F te koop en néé, ik heb geen aandelen :p

De lekke koppakking (Vaak rond 100k km) werd veroorzaakt door de plastic paspennen die gebruikt zijn om de kop op het blok te monteren (De kop "wandelde" van het blok af) Bij het vervangen van de koppakking dienen er ook stalen paspennen gemonteerd te worden en de problemen waren dan opgelost.

@Timo je hebt gelijk ik was in de war met de F.
Maar 135pk is de beste keuze, staan er het meeste van te koop.

MR PMG zei:
@Timo, ik heb één van de “late” MG F jes en die heeft normale vering hoor.
Ha, dat wist ik niet. Ik dacht dat elke F voorzien was van de bollen. Weer wat geleerd :)

Vraag je eens af waarom die MGs zo goedkoop zijn in vergelijk met een deftige MX5…
(Omdat ze onbetr… rom… zijn), denk hier echt nog eens goed over na voor je zuurverdiende centen hieraan uit te geven.

Je zou ook naar het laatste model mr2 kunnen kijken.
Heb er vroeger zelf 1 gehad en vond het een erg leuke cabrio. 140 pk op 950 kg

Niseko zei:
Vraag je eens af waarom die MGs zo goedkoop zijn in vergelijk met een deftige MX5…
(Omdat ze onbetr… rom… zijn), denk hier echt nog eens goed over na voor je zuurverdiende centen hieraan uit te geven.

Ik heb er zelf ook enige tijd naar gekeken en 'goedkoop' was nou niet echt mijn indruk. Ik vond ze eigenlijk vooral duur.
Maar wellicht omdat ze voor een appel en een ei te koop waren/zijn in Engeland, waar ik enkele jaren geleende woonde.

De MG TF is een hele leuke en orginele keus. Zoals bij elke cabrio let op lekkage, en over de koeling en koppakking is al uitleg gegeven.

De Rovers en MG's uit de jaren 90 en later zijn veel beter dan de meeste mensen nog steeds denken.

@Niseko,
Je bent met jouw vooroordelen blijven hangen in de jaren 70. Dat mag maar verstoor daar een leuk topic niet mee.

Yaris Verso zei:
Je zou ook naar het laatste model mr2 kunnen kijken.
Heb er vroeger zelf 1 gehad en vond het een erg leuke cabrio. 140 pk op 950 kg
Heb je wel eens naar de prijzen gekeken? Die beginnen rond de 6k.

Is een Fiat Barchetta nog iets?

Olav Geleyns zei:
@Niseko,
Je bent met jouw vooroordelen blijven hangen in de jaren 70. Dat mag maar verstoor daar een leuk topic niet mee.

Geen vooroordelen hoor, letterlijk commentaar van mijn broer die 4 Britse klassiekers in bezit heeft (Elise, Spitfire, Mini Cooper en Morris) en iets “moderner” zocht voor er bij, meer geschikt als een daily driver. Hij is dus wel heel wat onbetrouwbaarheid, lekkages allerhande etc gewoon, maar vond de MG TF in elkaar geflanste brol.
Mooi zijn ze wel en al helemaal in British Racing Green en het midden motorconcept is uiteraard ook vrij uniek in dat prijssegment, maar ik zou er hard van weghollen…

@Niseko. Dank voor de toelichting. Wat voor problemen heeft jouw broer met de TF gehad? Zo te lezen is jouw broer overigens wel een fan van die Engelse rommel.

Koppakking (bekend kwaaltje van het Rover blok dat ook in de Elise zit), lekkages allerhande (“als het regent maakt het weinig uit of de kap dicht is of open” en dat was ook bij zijn Elise zo) en allerlei vreemde elektronica gremlins, al dan niet door gepruts van vorige eigenaars.

Ik wou gewoon zeggen dat het een auto is waarmee je moet uitkijken, niet een merk of liefhebber afkraken, het merk van mijn hobby auto heeft dan wel een goede reputatie op technisch vlak, maar een erg slechte qua corrosie…- je hebt trouwens ook een fraaie autocollectie in bezit / gehad!

De cabrio zal altijd binnen staan. Verwarmt en wel.
Heb zelf de beschikking over een brug, en vind het wel leuk om problemen op te lossen.
Dus als er wat stuk gaat, is dat vervelend. Maar voor een 'erbij' auto Vind ik dat geen punt om h te laten staan.

Als de rpeofrit mij aanstaat, en ik vind de betreffende auto echt gaaf, dan gaat hij mee☺️

Maar wel hartelijk dank voor de kritische noot. Ook dat neem ik uiteraard mee.

Overigens, de genoemde Fiat is een optie, evenals de alfa spider.
Maar ook de mr2 vind ik de moeite waard te bekijken.

Maar zoals eerder gezegd, de tf en mx5 vind ik toch echt het mooist. Het meest cabrio uiterlijk zegmaar

De echt mooiste cabrio vond ik altijd de 306. Maar die vind ik toch wel wat gedateerd nu.
Al zijn de looks nog steeds wel heel strak.

Gedateerd is meestal een tussenfase. Daarna wordt het weer gewaardeerd. Althans zo gaat het vaak, je ziet dan toch de oudere types vaak weer het eerst als mooi. In dat licht bezien vind ik een 306 best een hele goede optie.

300EW124 zei:
Gedateerd is meestal een tussenfase. Daarna wordt het weer gewaardeerd. Althans zo gaat het vaak, je ziet dan toch de oudere types vaak weer het eerst als mooi. In dat licht bezien vind ik een 306 best een hele goede optie.

Mooi verwoord, ik verwacht een hoop van de stalenklapkap cabrioletten als de 206/7 cabrio, de micra cc en de colt cabrio. De micra cc in automaat uitvoering is al best een prijzige optie als die al eens te koop staat.

Terug
Bovenaan