met nederlands kenteken door europa als shutlebus

A

Anoniem

Guest
Hoe kun je zonder te veel kosten en of problemen door EU landen met bijvoorbeeld een nederlands kenteken shuttlen. Of misschien beter, (maar dat weet ik niet) een ander EU land kiezen met buitenland kenteken om v.v. te rijden. Voorbeeld: route nederland/ duitsland/ tsjechie v.v. Of nederland / belgie/ frakrijk / spanje v.v.
Ik wil met een slaapbus van plekje naar plekje door europa met toeristen. Wie weet het antwoord?

Ik zou eerst eens in de benodigde papieren duiken. In wezen ga je een taxi dienst leveren.

Dat kan niet zomaar! Wat je wilt gaan doen valt onder 'Collectief personenvervoer' en daarvoor zijn regels opgesteld in de wet 'Personenvervoer 2000'. Hierin kun je precies zien waar de bus aan moet voldoen qua inrichting, waar de chauffeurs aan moeten voldoen (meer dan 8 personen is het D of D1 rijbewijs nodig).
Daarnaast is het personenvervoer een uitgeknepen vechtmarkt en is het rendabel om met 40 of meer personen (zittend) te reizen dan een veel kleiner aantal liggende personen, die ook een soort badkamertje verwachten in plaats van een ultraklein toiletje.
Ik zou je businessplan iets scherper uitwerken en dan goed kijken of het rendabel is.

Ik zou me ook even verdiepen in de aansprakelijkheidsverzekering van je bedrijf.... Met betalende gasten rondrijden heeft wat impact, je wordt als touroperator aangemerkt.

Viv av zei:
Dat kan niet zomaar! Wat je wilt gaan doen valt onder 'Collectief personenvervoer' en daarvoor zijn regels opgesteld in de wet 'Personenvervoer 2000'. Hierin kun je precies zien waar de bus aan moet voldoen qua inrichting, waar de chauffeurs aan moeten voldoen (meer dan 8 personen is het D of D1 rijbewijs nodig).
Daarnaast is het personenvervoer een uitgeknepen vechtmarkt en is het rendabel om met 40 of meer personen (zittend) te reizen dan een veel kleiner aantal liggende personen, die ook een soort badkamertje verwachten in plaats van een ultraklein toiletje.
Ik zou je businessplan iets scherper uitwerken en dan goed kijken of het rendabel is.

En in dat geval ook even een NIWO vergunning aanvragen.

Als je met een buitenlands kenteken wilt gaan rijden moet je daar ook je bedrijf vestigen of een nevenvestiging.
Voor dat je begint denk ik dat er heel veel andere zaken zijn op te lossen voordat je uit gaat zoeken op welk kenteken je het goedkoopst kunt rijden.
De winst die je daarmee haalt zijn maar peanuts in vergelijking met de andere kosten.

Inderdaad. Je kan op veel vlakken op je muil gaan als je niet goed beslagen ten ijs komt.. En dat kan serieus geld kosten.

Boppie zei:
Viv av zei:
(..)

En in dat geval ook even een NIWO vergunning aanvragen.

Volgens mij is een communautaire vergunning noodzakelijk (via het KIWA aan te vragen) en geen NIWO. Dat is voor goederenvervoer.

https://www.ilent.nl/onderwerpen/communautaire-vergunning

~~~~~~~~~~

Als ik het zo een beetje begrijp is het idee eigenlijk om met een compact gezelschap exclusieve rondreizen door Europa te maken?
Op zich zie je dat wel langs de weg.. van die kleine 'midi-busjes' met Aziaten als passagier die door Europa rondgereden worden.

Terug
Bovenaan