Met een kleine auto op vakantie?

Re 7439553

Net ingestapt
Ik heb altijd begrepen dat je voor lange vakantieritten beter geen auto uit het kleinste segment kon kopen, maar minimaal een 4 cilinder met minimaal zo'n 1300cc.
Dan viel je in vroeger altijd minimaal aan de onderkant van het middensegment.
Tegenwoordig is dit type auto veelal uitgerust met bijv. een 900cc of 1l 3 cilinder.
Nu vraag ik me af of ik voor lange vakantieritten (los van het comfort natuurlijk) nu dan net zo goed bijv. een Fiat Panda of Toyota Aygo of iets dergelijks kan kopen. Die lijken toch dezelfde motoren als auto's die net een segmentje hoger zitten te hebben.

Of sla ik de plank nu helemaal mis?

Wat vind/wil je zelf?

Ieder heeft zijn eigen wensen en eisen. Elke auto kan prima langere afstanden rijden, dus daar is geen argument tegen.
Gewoon niet te moeilijk denken, en kiezen wat je zelf wilt en/of prettig vindt.

Modernere downsize motoren moet je vooral op de pks en nm letten voor als je bijvoorbeeld een caravan wilt trekken op vakantie.
Er zijn genoeg grote auto's met een heel klein motortje waar men probleemloos mee door de alpen rijdt.

De kleine motoren doen qua prestaties niet onder voor de vroegere 1.4 en 1.6 en zwaardere motoren, dit o.a. door gebruik van turbo's.
Uiteraard merk je wel verschil op hoe de koppel en vermogenskromme daadwerkelijk loopt.

Maar het is eigenlijk geen enkel probleem om met een 1l 3pitter aygo of panda op vakantie te gaan.
Het is een fabeltje dat je daar niet mee de bergen zou kunnen rijden. Het kan alleen wel zijn dat je een wat lagere versnelling moet gebruiken voor het ideale koppelmoment.

Je hebt alleen beduidend minder laadruimte dan in een andere auto natuurlijk.
En je levert natuurlijk enorm in op comfort. Klein segment auto's zijn gericht op korte ritten en missen dus het comfort (geluidsisolatie, zitpositie e.d.) dat je graag op een langere rit zou hebben. Maar er zijn genoeg mensen die daar geen enkel probleem mee hebben.

Er zijn ook horden mensen met 4 man in een 600cc Trabant op vakantie gegaan in het verleden ;)

Tja, mijn Saab 96 uit 1973 heeft een 1,5 liter 4-cilinder, een grote kofferbak, etc. Toch heeft die minder vermogen en koppel dan de 2006 Citroen C1 (met 1.0 3-cilinder) en al is daarvan de kofferbak kleiner, de interieur ruimte is wel groter. En daarbij is die C1 ook echt makkelijker en prettiger te rijden dan de 96. Vroeger is vroeger en nu is nu.

Een 1.0 met of zonder turbo is nogal een verschil. Veel grote auto's met kleine motoren kunnen prima, zelfs met nog ook een caravan erachter.
Het formaat auto is wel veel bepalender in wat je krijgt in geluidsisolatie en comfort (vooral een lange wielbasis doet best veel in comfort).

Maar een beetje avontuur kan ook leuk zijn. We gingen vroeger met bijvoorbeeld onze 1.4 Opel Astra van toen al ruim 20 jaar oud op vakantie. Met een tent en alles, geen probleem, ook niet in de Alpen.

Ik weet heus wel, vroeger is vroeger, maar toen ik in de jaren 70/80 naar Zwitserland reed met de brommer of auto (mijn zus woonde eerst aan het meer van Neuchatel en later aan het meer van Geneve) , het mij gewoon opviel dat er gewoon gezinnetjes in een Eend of Renault 4 (dus kinderen achterin) door Frankrijk reden (ook bergopwaarts dus), wellicht gebonden door hun budget , maar daar reden ze dan. Moet het dan allemaal turbo zijn en boven de 100 PK? Ik ben het met Jan eens.

2016 Toyota Aygo is een prima wagentje.

Wij hebben er ook eentje, heel zuinig en prima in te vertoeven met 2 personen op weg naar Frankrijk. Aircootje goed, stoel goed, als je beetje doorpookt precies voldoende vermogen en rijd daarmee ook gewoon prima.

En 1:20 a 1:25 afhankelijk van je snelheid.

Vrienden van mij zijn wel eens met een originele Smart naar Zuid Frankrijk gereden inclusief kampeeruitrusting.
Ik moet er niet aan denken mij te oncomfortabel teveel herrue, matige stoelen en te stuiterig.

Gewoon iets minder haast hebben.... Met een Eendje met 28 pk kwamen ze vroeger ook overal in Europa. Lange hellingen (naar boven) zijn soms een beetje vervelend.

Met een Corsa B 1,2 heel Europa rond getrokken. Routes van 7500km in 5 weken en nooit een pijntje of wat dan ook. Zelfs nachten dan wel in de auto geslapen. Het is maar net wat je wil en hoe je bent. Zijn mensen die uit een 7 serie stappen en nog klagen dus er kan altijd wat zijn.

Jan 7666490 zei:
Stoelen van een Smart zijn comfortabeler dan menig grotere auto, en door de motor achterin valt het geluid ook mee. Die gedachte zit meer tussen je oren;)
Dat jij dat vind maakt nog niet dat het een feit is
Ik vind de stoelen waatdeloos en waar de motor ook zit hij moet hard werken en maakt dus veel herrie.

Wat is klein, kleine auto's worden steeds groter, en bieden ook steeds meer comfort.
Je ziet ook dat er ook met kleine auto's grote stappen worden gemaakt in comfort en wegligging.
In de zelfde klasse kunnen er wel grote verschillen zijn in comfort en wegligging

Even als voorbeeld in de B segment Renault Clio 5 die ik nu heb, heb je veel betere stoelen, en veel meer comfort dan je vroeger vaak in D segment auto's had. Met de Clio rijd je heel gemakkelijk enorme afstanden per dag.

Qua gewicht zit die op het niveau van een auto uit het kleinere segment en is er met zowel 3 (1.1)als 4 cilinder motoren (1.3/1.5)

https://youtu.be/V2jtQ9eSWgw

Staar je niet blind op de cilinderinhoud, vooral het koppel is relevant als je wat heuveltjes op je route hebt. Toch heb ik ook met een Citroën C1 een groot deel van Europa gezien. Dat gaat prima, gewoon wat vaker terugschakelen.
En eigenlijk ging dat met die auto beter dan met een Golf 2 1.3 van 1987, terwijl die toen niet gezien werd als kleine auto.

Als het qua ruimte voldoende is kun je prima km's maken met b.v een Suzuki Alto of Celerio.

Neem b.v. deze:
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/155826436/app-andr?s=103-20-40-16-1-6&portals_amount=5&portals_dealersite=1&sorteren=df-a

Hiermee kun je bij goed onderhoud zeker nog wel een ton en misschien wel 2 ton bijrijden.
Ook al zou je 10.000 achter elkaar rijden. Gewoon op schema onderhoud laten doen.

Toevoeging: met deze auto's moet je natuurlijk geen 140 willen, dat gaat ten koste van het comfort. Met 110 is het prima te doen.
Alhoewel ik wel denk dat je met deze motoren gerust een paar honderd km achter elkaar met 140 kunt rijden qua betrouwbaarheid.

vraagje: ik heb een toyota aygo uit 2020 (automaat). Is het te doen om hiermee richting het Gardameer te rijden? Zijn er verschillen omdat ik een automaat heb en geen handgeschakelde auto. We twijfelen een beetje of mijn auto het aankan in de bergen etc.

Ik vraag me altijd af waar dit soort 'zorgen' vandaan komen. Waarom zou een (notabene zo goed als nieuwe) auto in Godsnaam geen langere afstand of een heuvel/bergje op kunnen? Wat denk je dat er gebeurt, dat een auto honderdduizenden kilometers getest wordt, maar dat ze bij een klein hoogteverschil er mee ophoudeno_O?
Heb je überhaupt wel eens het gaspedaal tot de vloer ingetrapt, vraag ik me dan af...:rolleyes:

Het enige waar je op hoeft te letten is het oliepeil.
Met veel korte stukjes rijden komt er veel vocht bij de olie ga je een lang intensief stuk rijden verwijnt dat.
Ergo zakt het olienivo.

Ach, ben al met mijn 1300cc mazda 818 (bj.1977) en 4 versnellingen, naar noord italie geweest, denemarken, Zuid-duitsland.
Maat van me heeft met zijn 818 een rondrit gemaakt door europa, van ruim 5000km.
Dus dat kleine licht gemotoriseerde auto's dat niet kunnen is een fabel.
Wellicht dat het comfort een dingetje is.

vraagje: ik heb een toyota aygo uit 2020 (automaat). Is het te doen om hiermee richting het Gardameer te rijden? Zijn er verschillen omdat ik een automaat heb en geen handgeschakelde auto. We twijfelen een beetje of mijn auto het aankan in de bergen etc.
De automaat van jouw Aygo heeft een handgeschakelde stand (M). Die zal in de bergen zeker van pas komen om de bak op hellingen en in afdalingen in een lage versnelling te houden om goed omhoog te komen cq. op de motor af te remmen. Het motortje mag best een beetje brullen, kan-ie hebben.

Met een Aygo op vakantie kan prima, vergt wel een andere instelling. Dus niet richting Zuid Frankrijk non-stop op de linkerbaan willen rijden met 150, maar misschien 100 á 120 aanhouden. Ookal mag je in Frankrijk op veel plekken 130.

Mijn ervaring met een C1 is dat het prima rijdt, ze ook op de snelweg kunnen maar dat voor je eigen comfort je tempo er wel wat op moet aanpassen ondanks dat ze de 150 wel halen.

Nu zijn (auto)stoelen erg persoonlijk, maar ik zit eigenlijk best prima in onze C1. Weinig zijdelingse steun, maar dat heb je op de snelweg ook wat minder nodig ;)

Enne, als de Aygo je enige optie is qua auto dan heb je ook geen andere keuze toch? Lekker gaan en genieten (y)

Ik heb altijd begrepen dat je voor lange vakantieritten beter geen auto uit het kleinste segment kon kopen, maar minimaal een 4 cilinder met minimaal zo'n 1300cc.
Dan viel je in vroeger altijd minimaal aan de onderkant van het middensegment.
Tegenwoordig is dit type auto veelal uitgerust met bijv. een 900cc of 1l 3 cilinder.
Nu vraag ik me af of ik voor lange vakantieritten (los van het comfort natuurlijk) nu dan net zo goed bijv. een Fiat Panda of Toyota Aygo of iets dergelijks kan kopen. Die lijken toch dezelfde motoren als auto's die net een segmentje hoger zitten te hebben.

Of sla ik de plank nu helemaal mis?
Van wie heb je dat begrepen dan? Ik ken zelf iemand die met een Twingo van de vorige generatie vorige jaar naar barcelona is gereden. Zuinig, comfortabel, en heel goed te doen volgens die gene. Er zijn genoeg mensen die met kleine auto's heel ver rijden. Dat een grotere, luxere auto beter rijd is zeker waar, maar neemt niet weg dat het met die kleintjes niet kan. je levert alleen wat in aan comfort.

bovendien zit er tussen die kleintjes wel een groot verschil. Met een aygo zou ik het zelf niet snel doen (matige stoelen, veel geluid, weinig luxe), maar met een Picanto, Up of Karl zou ik prima langere vakanties mee kunnen volhouden als het budget niet toe laat.

Doet een Aygo van de tweede generatie nog zoveel onder voor de Picanto, Up! of Karl?

Ja, vind ik wel. Ja ze hebben een enorme sprong voorwaards gemaakt. Maar als het gaat om stoelen en geluid tijdens het rijden dan staan auto's als een Up op een hoger plan. Bij een Up is ook alles met kaal plaatwerk afgewerkt, maar daar voelt het tenminste wel degelijk. Als je de deuren en de achterklep vast houd bij een aygo dan is het allemaal wel erg met oog up budget gemaakt. Al zal de feitelijke kwaliteit in de zin van problemen ook bij een aygo dik in orde zijn, maar met een langere rit zou ik zelf eerder in een Up, Picano, Karl of i10 of iets maken mocht het een kleintje zijn.

Met een kleinere auto op vakantie kan prima. Ik reed met een Volkswagen up! non-stop naar Rome, continu op de linkerbaan met 150. Nu heeft een up! wel uitstekende stoelen en goed comfort op de snelweg, weet niet hoe dat bij een Aygo zit.

Met een 50cc brommer kan je toch ook op vakantie? Een 125cc motor kan dat nog via de snelweg ook.

Terug
Bovenaan