Met een Duitse auto in Nederland rijden

A

Anoniem

Guest
Hey jongens,

Na een jaartje is het wel genoeg geweest om altijd met de familie-auto te rijden en ben ik nu van plan om mijn eerste, eigen auto te kopen! Hierop zei een neef van mij dat het veel beter is om met een Duitse auto (Duitse nummerplaat), Duitse papieren enz. te rijden in Nederland.

Hij vertelde me dat de kosten (belastingen...) in het algemeen goedkoper gingen uitkomen. Ik zou ook graag willen vermelden dat ik over een jaartje in Duitsland ga wonen, aangezien mijn verloofde daar woont. Zou het dus beter uitkomen EN legaal zijn om mij als 2de bestuurder in te schrijven en verloofde als 1ste bestuurder? Ik ben van plan om een jaartje ermee in Nederland te rijden, totdat ik naar Duitsland verhuis.

Alvast bedankt voor de info,
Sip

Heb je het ook al eens op google ingevoerd?
Eerste hit:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/auto/vraag-en-antwoord/mag-ik-een-auto-met-een-buitenlands-kenteken-hebben

Hierop zei een neef van mij dat het veel beter is om met een Duitse auto (Duitse nummerplaat), Duitse papieren enz. te rijden in Nederland.

Toptip van je neefo_O

Als Nederlander in Nederland rondrijden in een auto met buitenlands kenteken wordt door met name de Belastingdienst erg argwanend bekeken. Ook als je een "ja maar het is mijn auto eigenlijk niet" gebruikt als excuus. Voor incidenteel gebruik kan het eventueel wel maar als dat niet oprecht het geval is en louter bedoeld om geld te besparen zou ik me er niet aan willen branden.

Fout dus, zoals aangegeven word in je eigen link.:confused: Je gaat er geen belastingvoordeel uit halen, want je moet gewoon de Nederlandse belastingen betalen. Maar het mag gewoon. Als hij over een jaar naar Duitsland gaat, zal een duitse auto kopen veel makkelijker zijn.

Anders is het gewoon belastingfraude, en daar kan je wel eens grote problemen mee krijgen.

Nog makkelijker: nog even in de familie-auto rond blijven crossen tot de verhuizing.
Mits de omstandigheden dat toelaten uiteraard.

Bedankt voor de feedback jongens! Bij deze weet ik genoeg. Ik ga dan maar nog eventjes wachten met een Duitse auto totdat ik wel degelijk in Duitsland woon.

Nog een fijne dag,
Sip

Opgelost dus, maar je kunt 1x per jaar twee weken vrijstelling krijgen van belastingplicht in dergelijke situaties. Is vooral handig als je een buitenlandse auto zelf wil importeren.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/vrijstelling_voor_bpm_en_mrb_bij_kortstondig_gebruik

(edit: wel de goede link geven... )

Terug
Bovenaan