Met Duitse auto als Duitser in NL rijden

Laura 4942310

Net ingestapt
Hoi,
Ik krijg eind van het jaar de auto van mijn opa cadeau. De auto komt uit Duitsland en is daar geregistreerd en verzekert. Ik ben zelf ook Duits, maar woon in Nederland. Ik ben nu aan het uitzoeken of ik met de auto die geregistreerd is in Duitsland fulltime in Nederland mag rijden.
Er zijn meerdere opties die ik kan bedenken:
1. De auto blijft op de naam en verzekering van mijn opa en ik rijd ermee in Nederland.
2. Ik zet de auto in Duitsland op mijn naam (met het adres waarop ik daar gemeld ben) en rijd in Nederland met een Duits kenteken.
3. Ik registreer de auto in Nederland, houd het Duitse kenteken en de auto blijft in Duitsland verzekerd.
4. Of de optie dat ik een Nederlands kenteken moet krijgen en alles (registratie, belastingen en verzekering) in Nederland moet doen.

Weet iemand of een van die opties kan? Of is er nog een andere optie?

Bedankt alvast!
 
Optie 4. Je bent Nederlands belastingplichtig en je hebt je heir gevestigd anders dan tijdelijk. Dus gewoon Nederlands kenteken met de bijbehorende lasten (en lusten:rolleyes:)
 
Als je in NL woont moet je NL platen, importeren dus. Een paar uitzonderingen zijn er als je bijvoorbeeld ontheffing krijgt en met een rittenadministratie laat zien dat je het overgrote deel in het buitenland rijdt.

Hoe lager de waarde hoe goedkoper de import.
 
Optie 5 : Je sluit een leen overeenkomst voor de auto met je opa voor bepaalde tijd. De auto houdt zijn Duitse kenteken en blijft op je opa's naam staan, houdt de Duitse verzekering, maar je betaald BPM en Nederlandse wegenbelasting (plus Duitse) over de leen-periode.
 
EVV zei:
Optie 5 : Je sluit een leen overeenkomst voor de auto met je opa voor bepaalde tijd. De auto houdt zijn Duitse kenteken en blijft op je opa's naam staan, houdt de Duitse verzekering, maar je betaald BPM en Nederlandse wegenbelasting (plus Duitse) over de leen-periode.

Dat kan ook inderdaad maar is zoals je vermeld alleen mogelijk als je BPM en MRB in Nederland betaald. Dure optie dus. Importeren en op NL kenteken zetten is de weg. De BPM bij importeren is afhankelijk van CO2 en van de leeftijd. Als de auto 10 jaar oud is bijvoorbeeld is BPM nog maar weinig.
 
Engineer2 zei:
EVV zei:
Optie 5 : Je sluit een leen overeenkomst voor de auto met je opa voor bepaalde tijd. De auto houdt zijn Duitse kenteken en blijft op je opa's naam staan, houdt de Duitse verzekering, maar je betaald BPM en Nederlandse wegenbelasting (plus Duitse) over de leen-periode.

Dat kan ook inderdaad maar is zoals je vermeld alleen mogelijk als je BPM en MRB in Nederland betaald. Dure optie dus. Importeren en op NL kenteken zetten is de weg. De BPM bij importeren is afhankelijk van CO2 en van de leeftijd. Als de auto 10 jaar oud is bijvoorbeeld is BPM nog maar weinig.
Dat klopt, optie 4 is de voordeligste legale manier.

Voor de topic starter: Het BPM bedrag wordt inderdaad per jaar minder, er wordt op afgeschreven. Deze afschrijving kan op 3 manieren bepaald worden: Op basis van een lijst van de belastingdienst (online te vinden), op basis van taxatie (interessant als het een schade auto is) of op basis van koerslijst (bijvoorbeeld van de ANW:cool:. Je neemt dan oorspronkelijke nieuwprijs in Nederland en bepaald wat de auto volgens de ANWB lijst nog waard is. Het percentage afschrijving mag je ook toepassen op de BPM. Dit laatste kan interessant zijn als de auto relatief veel afschrijving heeft, bijvoorbeeld een model dat niet erg in trek is. Je mag zelf kiezen welke methode je kiest, kies dus de voordeligste.

Ook heb je keuze om de daatwerkelijke BPM berekening te baseren op de BPM berekening geldig op dit moment, of welke van toepassing was toen de auto nieuw was.
 
Terug
Bovenaan