Nico GTR
Asfaltkampioen
Autojacht, een nieuwe leaseauto in het ouderlijk huis GTR, het was deels fijn, deels ook niet. De mooie aanbieding die destijds als opvolger van de 2011 V60 D3 Summum kwam in de vorm van een 2015 V60 D4 ocean race kon niet wederom voor elkaar worden gekregen in de configurator. Zeker niet voor het nieuwe leasebedrag.
Dus de shortlist bestond niet meer enkel uit de Volvo V60 en XC40, omwille van budget kwamen de VW Tiguan, Passat, Arteon en evt. een Skoda Karoq, Kodiaq en Renault Talisman of Scenic erbij.
De pogingen om een proefrit te maken met een der VW's kwamen zonder resultaat terug, niet enkel in Groningen waren alle demo's die onze interesse hadden weg met de hoofdverkopers, die niet op de zaterdag werkten, ook was de enige Passat die evt. beschikbaar was in het noorden van Groningen een exemplaar dat niet uit Assen kon vertrekken.
Aangekomen bij de VW dealer, die we toch maar gingen bezoeken om een goed idee te krijgen van de verschillen in specificatie werden we begroet door een juniorverkoper die ons veel later in het gesprek melde nog 23 te moeten worden. Had dus goed geschat, maar desalniettemin had deze vriendelijke gozer een goed idee van de verschillen en kon hij dat van elk model goed verwoorden. Helaas ook nu geen mogelijkheid te gaan rijden.
Als jullie je nog afvragen waarom ik ook best veel auto rijd, mijn vader rijd ook minimaal 65.000 km per jaar, helaas is hij oud aan het worden dus is een goede stoel wel van groot belang. Ook hier bewijst de afgelopen 185.000 km in de V60 een zware pil te zijn, immers krijg je niet snel een stoel van dergelijke kwaliteit terug. Simpel gezegd was pa uitgegaan van de comfortline, maar kwamen we er al snel achter dat alhoewel de "comfortstoelen" beter zijn dan de standaard stoelen....de Highline R met bijbehorende sportstoelen toch echt als winnaar uit de bus zou gaan komen. Niet erg, maar de Arteon viel omwille van budget af....helaas!
Wel wat wijzer qua verschillen bespraken we de opties nog even onder het genot van een kop koffie en kregen we de prijslijsten mee op papier voor thuis en waren we wat teleurgesteld over het ontbreken van de proefrit. Immers hadden we nog steeds geen idee van de rijkwaliteiten die een Tiguan had.
Achter het gebouw van VW zit de Skodadealer, toch wel wat benieuwd naar de Tsjechische evenknie van de VAG groep liepen we langs een behoorlijk grote SUV, de Kodiaq, wat een auto. Ik vind het geen lelijke verschijning, maar groot is die wel! Pa streepte hem al een beetje weg, zo groot had die echt niet nodig!
Binnen in de showroom stond een Karoq, wit, goed zittende stoelen, netjes in de opties, nog geen leer, verschrikkelijk mooie 19 inch velgen waarbij ik al vreesde dat pa ze wat groot vond en dus toch niet ging bestellen...eerste indruk Karoq? Zeer goed!
Een van de verkopers kwam aanlopen, na een korte toer rondom de auto waarbij we erachter kwamen dat deze prettige stoel van de Skoda toch de standaard was in welke optie dan ook waren we al wat onder de indruk.
Sportstoel is hierbij dus nog een optie, helaas had hij die op het moment even niet staan. Op de vraag of we een proefrit wilde maken beantwoorde pa natuurlijk met "ja graag" ietwat verbaasd dat dit dus blijkbaar hier wel mogelijk was zonder afspraak reed de verkoper een prachtige blauwe DSG 1.5 TSi voor. Uiteraard is enkel diesel een optie voor ons maar we konden wel een goede indruk krijgen van de rijcapaciteiten van deze auto.
Wegrijdend concludeerden we maar dat de grootste zijn kwam met een beetje arrogantie dat mensen je auto toch wel gingen kopen. Maar terug naar de Karoq, fijne auto. Alle autonoom rijden opties die pa graag op zijn auto wil (onbegrijpelijk...
) zaten ook op dit exemplaar en zo konden we allebei kennismaken met een ACC die net wat trager werkte dan de Volvo, maar een lane keeping assistant die inderdaad verrassend goed zijn werk deed, met kleine bochten in de snelweg kon je hem zelf voelen sturen, weggedrag was top. Stoelen bleven goed, minder dan de V60, maar met wat afstellen kon hier echt wel een goede zitpositie in gevonden worden.
12 uur hadden wij een afspraak voor de XC40 bij Broekhuis, aangezien we om 12 uur de Karoq inleverde bedankten we de verkoper en gingen we met een goede indruk naar Volvo. XC40 hadden we al kort mee kennisgemaakt een aantal weken terug. Het witte R-design exemplaar met mooi Lava orange tapijt herkende ik direct, ook nu merk je dat alhoewel een Volvo stoel altijd goed zit, de zit van de Ocean race niet word geëvenaard. Desalniettemin, we weten wat op de XC40 mogelijk is, we weten wat er op de nieuwe V60 mogelijk is, een V40 is toch wel wat krap van binnen en alhoewel je die laatste in de CC variant volledig full option kan aankleden, werd er toch een offerte aangemaakt voor een wat kalere V40 ten opzichte van de V60. Zaken als glazen dak, leer, Harmann Kardon moeten weggelaten worden, maar de veiligheidsfeatures en autonome assistent zit erop! En das prio nr. 1.
Broekhuis kennen we uiteraard, ze kennen pa ook! En het is en blijft een zeer fijne dealer met zeer goede service! Matthijs vroeg zich af of ik al toe was aan mijn eerste echte auto.....(ik heb ooit nog even met hem gesproken over de 480) Na nog een extra kopje koffie namen we afscheid en gingen we maar kijken of de Talisman beschikbaar was.
Renault wilde geen afspraak maken maar als hij er stond was een proefrit uiteraard geen probleem en anders moesten we even wachten. Een Talisman is ook een voorbeeld dat gewoon full option besteld kan worden, DCi 160 met EDC is qua aandrijflijn prima! 4 control is ook fijn en de Talisman is de enige in het rijtje met een regelbaar onderstel. Een 110 pk sterke (handbak) Estate Intense was beschikbaar, mooie auto, maar ook hier vielen de stoelen wat tegen, met name in de steun op je bovenbenen. Kantelen is ook niet mogelijk dus helaas. Initiale Paris stoelen ontberen deze optie gek genoeg ook! Ook op het gebied van autonomie is de Renault nog lang niet zo ver als Volvo. Terwijl het rijgedrag wel echt fijn is! De instelbare dempers hebben 3 standen, sport, normal en comfort, comfortabel is wel echt heel soepel, eigenlijk te, waar normal de juiste optie is voor pa en sport voor mij...maar ja niet mijn auto!
4 control is mij niet onbekend, maar het was wel leuk om het pa te zien ontdekken, het gevoel waarmee je de kont "los" voelt worden op rotondes is heel grappig! Hoe dan ook, deze gaat hem vast niet worden.
Omdat we nog geen tijd hadden besteed aan een offerte bij Skoda vond ik dat we daar nog even naar terug moesten. Pa was het opzich wel met me eens al had hij er nog geen tijd aan besteed om de Karoq uit te pluizen dus reden we terug naar de Skoda dealer.
Omdat de 2.0 150 pk TDi standaard gekoppeld is aan 4x4 stoot deze net een paar gram CO2 teveel uit voor de leaseregeling, dus kwam er een bomvolle 1.6 TDi DSG uitrollen. Een motor die bekend is want pa had ooit dit blok in een Passat. 30.000 km mee gereden, ik ook nog een paar rondjes, fijne motor! Niks mis mee.
Zo kwam de dag ook aan een einde....enkel de keuze is lastig.
Maar dat mag die zelf doen...ik zou t wel weten. 
Dus de shortlist bestond niet meer enkel uit de Volvo V60 en XC40, omwille van budget kwamen de VW Tiguan, Passat, Arteon en evt. een Skoda Karoq, Kodiaq en Renault Talisman of Scenic erbij.
De pogingen om een proefrit te maken met een der VW's kwamen zonder resultaat terug, niet enkel in Groningen waren alle demo's die onze interesse hadden weg met de hoofdverkopers, die niet op de zaterdag werkten, ook was de enige Passat die evt. beschikbaar was in het noorden van Groningen een exemplaar dat niet uit Assen kon vertrekken.
Aangekomen bij de VW dealer, die we toch maar gingen bezoeken om een goed idee te krijgen van de verschillen in specificatie werden we begroet door een juniorverkoper die ons veel later in het gesprek melde nog 23 te moeten worden. Had dus goed geschat, maar desalniettemin had deze vriendelijke gozer een goed idee van de verschillen en kon hij dat van elk model goed verwoorden. Helaas ook nu geen mogelijkheid te gaan rijden.
Als jullie je nog afvragen waarom ik ook best veel auto rijd, mijn vader rijd ook minimaal 65.000 km per jaar, helaas is hij oud aan het worden dus is een goede stoel wel van groot belang. Ook hier bewijst de afgelopen 185.000 km in de V60 een zware pil te zijn, immers krijg je niet snel een stoel van dergelijke kwaliteit terug. Simpel gezegd was pa uitgegaan van de comfortline, maar kwamen we er al snel achter dat alhoewel de "comfortstoelen" beter zijn dan de standaard stoelen....de Highline R met bijbehorende sportstoelen toch echt als winnaar uit de bus zou gaan komen. Niet erg, maar de Arteon viel omwille van budget af....helaas!
Wel wat wijzer qua verschillen bespraken we de opties nog even onder het genot van een kop koffie en kregen we de prijslijsten mee op papier voor thuis en waren we wat teleurgesteld over het ontbreken van de proefrit. Immers hadden we nog steeds geen idee van de rijkwaliteiten die een Tiguan had.
Achter het gebouw van VW zit de Skodadealer, toch wel wat benieuwd naar de Tsjechische evenknie van de VAG groep liepen we langs een behoorlijk grote SUV, de Kodiaq, wat een auto. Ik vind het geen lelijke verschijning, maar groot is die wel! Pa streepte hem al een beetje weg, zo groot had die echt niet nodig!
Binnen in de showroom stond een Karoq, wit, goed zittende stoelen, netjes in de opties, nog geen leer, verschrikkelijk mooie 19 inch velgen waarbij ik al vreesde dat pa ze wat groot vond en dus toch niet ging bestellen...eerste indruk Karoq? Zeer goed!
Een van de verkopers kwam aanlopen, na een korte toer rondom de auto waarbij we erachter kwamen dat deze prettige stoel van de Skoda toch de standaard was in welke optie dan ook waren we al wat onder de indruk.
Sportstoel is hierbij dus nog een optie, helaas had hij die op het moment even niet staan. Op de vraag of we een proefrit wilde maken beantwoorde pa natuurlijk met "ja graag" ietwat verbaasd dat dit dus blijkbaar hier wel mogelijk was zonder afspraak reed de verkoper een prachtige blauwe DSG 1.5 TSi voor. Uiteraard is enkel diesel een optie voor ons maar we konden wel een goede indruk krijgen van de rijcapaciteiten van deze auto.
Wegrijdend concludeerden we maar dat de grootste zijn kwam met een beetje arrogantie dat mensen je auto toch wel gingen kopen. Maar terug naar de Karoq, fijne auto. Alle autonoom rijden opties die pa graag op zijn auto wil (onbegrijpelijk...
12 uur hadden wij een afspraak voor de XC40 bij Broekhuis, aangezien we om 12 uur de Karoq inleverde bedankten we de verkoper en gingen we met een goede indruk naar Volvo. XC40 hadden we al kort mee kennisgemaakt een aantal weken terug. Het witte R-design exemplaar met mooi Lava orange tapijt herkende ik direct, ook nu merk je dat alhoewel een Volvo stoel altijd goed zit, de zit van de Ocean race niet word geëvenaard. Desalniettemin, we weten wat op de XC40 mogelijk is, we weten wat er op de nieuwe V60 mogelijk is, een V40 is toch wel wat krap van binnen en alhoewel je die laatste in de CC variant volledig full option kan aankleden, werd er toch een offerte aangemaakt voor een wat kalere V40 ten opzichte van de V60. Zaken als glazen dak, leer, Harmann Kardon moeten weggelaten worden, maar de veiligheidsfeatures en autonome assistent zit erop! En das prio nr. 1.
Broekhuis kennen we uiteraard, ze kennen pa ook! En het is en blijft een zeer fijne dealer met zeer goede service! Matthijs vroeg zich af of ik al toe was aan mijn eerste echte auto.....(ik heb ooit nog even met hem gesproken over de 480) Na nog een extra kopje koffie namen we afscheid en gingen we maar kijken of de Talisman beschikbaar was.
Renault wilde geen afspraak maken maar als hij er stond was een proefrit uiteraard geen probleem en anders moesten we even wachten. Een Talisman is ook een voorbeeld dat gewoon full option besteld kan worden, DCi 160 met EDC is qua aandrijflijn prima! 4 control is ook fijn en de Talisman is de enige in het rijtje met een regelbaar onderstel. Een 110 pk sterke (handbak) Estate Intense was beschikbaar, mooie auto, maar ook hier vielen de stoelen wat tegen, met name in de steun op je bovenbenen. Kantelen is ook niet mogelijk dus helaas. Initiale Paris stoelen ontberen deze optie gek genoeg ook! Ook op het gebied van autonomie is de Renault nog lang niet zo ver als Volvo. Terwijl het rijgedrag wel echt fijn is! De instelbare dempers hebben 3 standen, sport, normal en comfort, comfortabel is wel echt heel soepel, eigenlijk te, waar normal de juiste optie is voor pa en sport voor mij...maar ja niet mijn auto!
Omdat we nog geen tijd hadden besteed aan een offerte bij Skoda vond ik dat we daar nog even naar terug moesten. Pa was het opzich wel met me eens al had hij er nog geen tijd aan besteed om de Karoq uit te pluizen dus reden we terug naar de Skoda dealer.
Omdat de 2.0 150 pk TDi standaard gekoppeld is aan 4x4 stoot deze net een paar gram CO2 teveel uit voor de leaseregeling, dus kwam er een bomvolle 1.6 TDi DSG uitrollen. Een motor die bekend is want pa had ooit dit blok in een Passat. 30.000 km mee gereden, ik ook nog een paar rondjes, fijne motor! Niks mis mee.
Zo kwam de dag ook aan een einde....enkel de keuze is lastig.