Mercedes aerodynamica of iets anders?

Guest
D2rTAbYnjIMyksnm3Hz3CrU-qfLdNrVjCR1umtLqkx8.jpg

Hallo,

Recent viel mij bij verschillende Mercedessen het stuk plastic op. Het zit alleen bij de achterwielen en niet bij de voorwielen.
Kan iemand uitleggen waar het voor dient?

Of toch iets teveel uitstekende wielen voor de regelgeving? De onderste 30cm wordt daar immers nog steeds vies.

V0RQ zei:
Of toch iets teveel uitstekende wielen voor de regelgeving? De onderste 30cm wordt daar immers nog steeds vies.

Geloof ik niet. Meer auto's hebben dit tegenwoordig, de Clio heeft er bv ook zo'n maffe uitstulping zitten:

nieuwe-renault-clio-estate-private-lease.jpg

Is toch echt voor de aerodynamica, niet voor steentjes of wat dan ook. De fabrikant zal het worst wezen of er steenslag op de bumper komt.
Anders zouden ze de volledige auto wel in ppf afleveren.

pakkingharry zei:
Is toch echt voor de aerodynamica, niet voor steentjes of wat dan ook. De fabrikant zal het worst wezen of er steenslag op de bumper komt.

Wat doet het dan voor de aerodynamische kwaliteiten van de Mercedes.
Doen ze ook, bij de dealer komt de auto binnen met ppf

Nico GTR zei:
pakkingharry zei:

Is aannemelijker dan modder en stenen 'opvangen'. Hoe zie je dat voor je?

Roder zei:
Nico GTR zei:
pakkingharry zei:

Water blijft altijd plakken aan je band, neemt daarbij zand mee en gooit dat als het ware omhoog. Als je de auto schoonmaakt en de wielkuipen ontdoet van zand creëer ik ook altijd een spoor van water en zand over het spatbord en de deur. Dat stukje plastic zit bij de nieuwe Clio en bij deze Mercedes precies op die plek.

Het is voor mij de meest logische redenering. Regelgeving kan, maar dan vind ik het raar dat er een uitstulping op moet om de wielen in de kasten te laten vallen, terwijl bij veel auto's er ook prima een spacer tussen zou kunnen. Aerodynamica.....als Aston Martin, Mclaren en Ferrari dat stukje plastic niet toepassen en juist een sleuf maken langs de wielen. Waarom zou Mercedes dan een stukje plastic van 1 cent gebruiken?

pakkingharry zei:

Ik heb er lang op gezocht, deze rear trim spoilers. Kan er weinig over vinden. Wel zie je bij de luchtstromen op de aerodynamica plaatjes van Mercedes een uitstulping in de luchtstroom naast de wielkasten. Die kasten veroorzaken veel luchtweerstand. De achterbumper wat naar binnen knijpen scheelt, maar ik kan niet vinden of deze spoilertjes daar ook aan bijdragen.

Volgens mij heeft mijn Punto ook zulke flapjes. Kan me herinneren eerder een discussie erover gelezen te hebben, maar het antwoord was vast niet heel duidelijk, anders had ik het nog wel geweten :)

De Toyota C-HR heeft ook zo´n raar randje.
Toyota-C-HR-7-720x450.jpg

Met de originele spatlappen sluit het ook niet geheel aan
$_1.JPG

Nico GTR zei:
Roder zei:
Nico GTR zei:
pakkingharry zei:

Water blijft altijd plakken aan je band, neemt daarbij zand mee en gooit dat als het ware omhoog. Als je de auto schoonmaakt en de wielkuipen ontdoet van zand creëer ik ook altijd een spoor van water en zand over het spatbord en de deur. Dat stukje plastic zit bij de nieuwe Clio en bij deze Mercedes precies op die plek.

Het is voor mij de meest logische redenering. Regelgeving kan, maar dan vind ik het raar dat er een uitstulping op moet om de wielen in de kasten te laten vallen, terwijl bij veel auto's er ook prima een spacer tussen zou kunnen. Aerodynamica.....als Aston Martin, Mclaren en Ferrari dat stukje plastic niet toepassen en juist een sleuf maken langs de wielen. Waarom zou Mercedes dan een stukje plastic van 1 cent gebruiken?

Ah ok, ik dacht dat je het echt wist en niet alleen van je eigen duim uit ging. Ik weet het ook niet zeker, maar als het opspattend water was geweest dan had het niet altijd deze vorm gehad imo. Nu is het meer een aerodynamische vorm, of zo min mogelijk 'hinderende' vorm. Kijk voor de grap eens naar de Punto;)

Het verhaal van de uitstekende wielen heb ik van meerdere mensen gehoord, werkend in autobranche. Weet niet of het waar is, maar als mensen met verstand van zaken het, los van elkaar, op deze manier uitleggen lijkt het mij op zijn minst aannemelijk...

En waarom een stukje plastic van 1 cent gebruiken? Waarom meer uitgeven als dat volstrekt onnodig is? Zou jij als iemand met technische opleiding toch moeten weten;)

Roder zei:
Elke Renault heeft het, niet alleen de Clio. Ik denk dat VORQ gekijk heeft;)

Enkele jaren terug werd dit ook op dit forum besproken, met name voor Renaults. Toen werd gemeld dat het inderdaad met de uitstekende wielen en regelgeving te maken heeft.

Alleen Adinsx beweerde toen iets anders en zou de volgende dag met bronnen komen. Die zijn 'toevalligerwijs' niet gevonden...

Roder zei:
Nico GTR zei:
Roder zei:
Nico GTR zei:
pakkingharry zei:

Ah ok, ik dacht dat je het echt wist en niet alleen van je eigen duim uit ging. Ik weet het ook niet zeker, maar als het opspattend water was geweest dan had het niet altijd deze vorm gehad imo. Nu is het meer een aerodynamische vorm, of zo min mogelijk 'hinderende' vorm. Kijk voor de grap eens naar de Punto;)

Het verhaal van de uitstekende wielen heb ik van meerdere mensen gehoord, werkend in autobranche. Weet niet of het waar is, maar als mensen met verstand van zaken het, los van elkaar, op deze manier uitleggen lijkt het mij op zijn minst aannemelijk...

En waarom een stukje plastic van 1 cent gebruiken? Waarom meer uitgeven als dat volstrekt onnodig is? Zou jij als iemand met technische opleiding toch moeten weten;)

Ik vind het ook wel aannemelijk, raar maar dat vind ik van mijn eigen redenatie ook altijd.

Tuurlijk moet het zo goedkoop mogelijk! Dat staat verder los van de functie. Al vind ik wel dat we daarin doorslaan.

Is onderdeel van de aerodynamica, mijn CLK had ze ook, is onderdeel van het AMG optie pakket.
Tenminste was zo bij mijn CLK die ze ook had.

Zou het niet juist zijn om de aerodynamica te verstoren om hinderlijke resonanties tegen te gaan?
Dit is bijvoorbeeld ook de reden om de "wikkel" rond de auto antenne

28215EB30Aa.jpg

Meer info: https://youtu.be/SSMrnGqIaNo?list=PLZ0df6wQ5oO8XVfZuHCvEetsuUuhePnYQ

Roder zei:
Alleen Adinsx beweerde toen iets anders en zou de volgende dag met bronnen komen. Die zijn 'toevalligerwijs' niet gevonden...

Goed geheugen Roder, en je hebt gelijk. Ik ben toen aan het zoeken gegaan en kon geen concrete betrouwbare bron vinden. Heb het toen nog wel uitgezet naar Renault, maar daarna is het in vergetelheid geraakt. Niettemin wel interessant om weer eens in te duiken.

Met dank aan Irwin via Twitter kwam dit filmpje boven:
https://www.youtube.com/watch?v=JsWE1GO_KcQ

Ik denk nog altijd dat het bobbeltje of de stripjes voor de windgeleiding zijn. Minder wervelingen, minder smerig worden van de auto, etc. etc.
Het effect op luchtweerstand is wellicht klein, maar ze zitten er zeker niet om stenen of modder op te vangen. Renault voert ze niet als los stripje uit bij de Clio IV, maar verwerkt het (complex) in de bumper én spuit het mee. Dat doe je niet als ie er als stenenvanger zit naar mijn idee.

Zoals gezegd, ik ga er echt nog een keer achteraan, maar ook de PR-contacten weten hierop geen antwoord en moeten het verder uitzetten richting ontwikkelingsafdeling lijkt me.

Ik heb nog eens gekeken, maar bij de Punto is het wel een zwart stuk kunststof, dus niet in carrosseriekleur. Het valt ook best op!

Moeten we de onduidelijkheid maar 's gaan oplossen dan? ;)

In de prijslijst en configurator bij Mercedes-Benz vind je de optie 'wielkastverbreding voor AMG-velgen (776). Een optie van 0 euro, waarbij je wel een setje AMG-wielen moet aanschaffen. De wielen uit de openingspost voldoen aan die kwalificatie ;).

Nu heb ik op een aanbodsite twee nieuwe E 220 d's naast elkaar gezet, waarvan de ene een fraaie Exclusive-uitvoering is en de andere eentje met AMG-pakket. Op de eerste zie je geen plasticje in de wielkast, bij de tweede wel.

De conclusie lijkt mij dan ook eenvoudig: dit is de betreffende wielkastverbreding, waardoor ook de iets breder staande AMG-wielen voldoen aan de wetgeving en dus straffeloos onder de auto passen. Dit wordt gestaafd door de configurator van MB, waarbij optie 776 automatisch wordt aangevinkt als je het AMG-exterieur met bijbehorende wielen kiest. Voor de aerodynamica doet het niets (relevants), anders zou je het ook wel terugvinden op de reguliere uitvoeringen.

En omdat kijken leuker is:

y4mb8DFR-pTq-PfUkI7lay7Wzy1DzN3qL2Agr_ERdgKptanzZjsceYm9f4ZiMwH03deN_Tz-vR9AsQpEbWWNStzl_7-gfVhzeBSo73NVhUS8QEfYxMbrtaDb15JnpSKOvFcC7Cj2LSgZ6iu3KMJ95IF4GV8ofkBitQvLDMM3Erqz7GOegbyRswYGYtmEjgwVFVwBMEYnRcQy7OATEGbEi704g

De E-Klasse Exclusive, zónder optie 776...

y4mzCYZiJOYOZh1eU-GrD_qQ7CrmuKKZMIzj0j0ONiT9RzCuvUvlxhUrtNMP2xfzs73ds0ajcTt7uTxDgJxUi9sYUB8TZGgvGbhELVS8eTc85Ri-pKOShjuHSIuqHxVz1OjStX99-K4r_luCOAv_1uaqJnOfKAxKIXV6XA024H0qrrQh-Vy2g_dhOm90_791RPjOiLlXE-XqWsnruxLwiFmvg

...en de AMG-line, mét.

Ik heb ook altijd begrepen dat het met regelgeving te maken had m.b.t. de breedte van de wielen. Het is echter voor het eerst dat ik een auto zie met en zonder zo'n lipje. Leuk 'speurwerk' Elco!

Goed uitgezocht Elco(y)!

Begrijp steeds beter waarom sommigen geen bronnen kunnen vinden;)

Beste Elco,

Mijn CLK was er ook mee uitgerust, wellicht zijn ze later toegevoegd, want ze zijn wel los bestelbaar bij de dealer.
Kosten 45 euro p/stuk en dan moeten ze nog in kleur :T

Maar goed uitgezocht (y)
Dat het een AMG onderdeel was wist ik al, omdat ik ze destijds nieuw heb besteld omdat de oude minder mooi waren geworden.

Lancia Lover zei:
Ik heb ook altijd begrepen dat het met regelgeving te maken had m.b.t. de breedte van de wielen. Het is echter voor het eerst dat ik een auto zie met en zonder zo'n lipje. Leuk 'speurwerk' Elco!

Toch ben ik eerlijk gezegd benieuwd naar de bron waaruit blijkt dat dit een verplichting is bij bepaalde wielen, dat zou dan ergens te vinden moeten zijn.
Een kostenloze optie bij een bepaald merk in een bepaalde uitvoering zegt mij nog niet zo veel. Als het inderdaad verplicht is bij een bepaalde overstek, zou dat ergens een wettekst moeten zijn. Voor de APK mag een wiel tot 3 centimeter uitsteken buiten de spatborden en vermoedelijk is die regel weer gebaseerd op europese wetgeving. Die AMG wielen steken geen 3 cm buiten de wielkast uit, voor zo ver ik dat kan beoordelen. De wielen van een Clio doen het in elk geval niet. Het enige wat ik tot nu toe kan vinden is dat het aerodynamisch blijkbaar gunstig is om om de achterbumper naar binnen drukken. Dit onderzoekje zegt daar iets over:

https://www.slideshare.net/grds758/grds-conferences-icst-and-icbelsh-8-36430336

Is dat de reden dat die wheel trim spoilers of rear trim spoilers nodig zijn? Aerodynamisch kan ik over die dingen niets vinden, behalve dat ze in geen enkele, mij bekende taal "wielkastverbreder" genoemd worden. Ze heten structureel "spoiler", "aerilon" of "flare"

Overigens zijn er ook veel auto's voorzien van zo'n ril in de bumper die helemaal niet bekend staan om hun potentieel en met wielen diep in de wielkasten, zoals de Citroen c3, de Mazda cx3, de evoque, de clio station, de focus station en de fiesta. In een tijd waarin fabrikanten letterlijk iedere cent eruit wringen die ze kunnen een waarin niets aërodynamisch overbodigs wordt gedaan (en naadjes in testen zelfs afgeplakt worden) zo'n die oortjes op standaard modellen toch moeilijk te geloven zonder functie, wettelijk of aërodynamisch. Een van de twee moet toch met een echte bron te bewijzen zijn?

Wat de Clio en Clio Estate betreft: die zijn ook - met dezelfde bumpers - geleverd in R.S. en GT-uitvoering. Hierbij staan de wielen een stuk verder naar buiten. Ook de Citroën C3 is met behoorlijk brede wielen leverbaar geweest. Voor de C-HR heb ik het vermoeden dat 'the best' yet 'to come' is. Wanneer je goed naar die auto kijkt zouden iets bredere wielen al snel veel gaan uitsteken omdat de achterbumper nogal sterk naar binnen loopt.

De 3 centimeter-eis lijkt me echt niets meer dan een Nederlandse APK-eis, bij homologatie van een auto zullen andere regels gelden. Dat zal ik nog eens uit proberen te zoeken. Tot op heden zie ik nog geen reden om mijn conclusie te herzien ;).

Elco zei:
Wat de Clio en Clio Estate betreft: die zijn ook - met dezelfde bumpers - geleverd in R.S. en GT-uitvoering. Hierbij staan de wielen een stuk verder naar buiten. Ook de Citroën C3 is met behoorlijk brede wielen leverbaar geweest. Voor de C-HR heb ik het vermoeden dat 'the best' yet 'to come' is. Wanneer je goed naar die auto kijkt zouden iets bredere wielen al snel veel gaan uitsteken omdat de achterbumper nogal sterk naar binnen loopt.

De 3 centimeter-eis lijkt me echt niets meer dan een Nederlandse APK-eis, bij homologatie van een auto zullen andere regels gelden. Dat zal ik nog eens uit proberen te zoeken. Tot op heden zie ik nog geen reden om mijn conclusie te herzien ;).

Het zou kunnen. De Twingo en Ford ka hebben ook zo'n ril trouwens. De clio Estate heeft bij mijn weten een eigen achterbumper en geen snelle uitvoering, maar wel die lelijke flaporen. Mijn buurman heeft er een staan met tamelijk brede wielen. Opvallend is dat je de rillen zou kunnen wegsnijden en dan nog blijven de wielen binnen de kasten. Het blijft koffiedik kijken en speculeren, ik heb helaas nog nergens een test gezien die het aërodynamisch voordeel verklaart danwel een wettekst die aangeeft dat het spatbord op die plek zoveel cm moet uitsteken. Die rillen zitten wel altijd op dezelfde plek, bovenkant band, hoek bumper.

Ik heb het nagevraagd bij een technische man van Peugeot, die bevestigde mijn vermoeden dat het gaat om een homologatie-dingetje. Geen aerodynamica, gewoon een verbreding van de wielkast zodat de wielen onder alle omstandigheden en met alle leverbare ET-waarden daarbinnen blijven.

Elco zei:
Ik heb het nagevraagd bij een technische man van Peugeot, die bevestigde mijn vermoeden dat het gaat om een homologatie-dingetje. Geen aerodynamica, gewoon een verbreding van de wielkast zodat de wielen onder alle omstandigheden en met alle leverbare ET-waarden daarbinnen blijven.

Helder(y)

Het valt me overigens pas sinds dit topic op hoeveel auto's er tegenwoordig voorzien zijn van die flaporen... Ook bv de DS5 heeft van die oormerken, ondanks de al best brede wielkasten. Geen gezicht eigenlijk.

Terug
Bovenaan