Guest

Hallo,
Recent viel mij bij verschillende Mercedessen het stuk plastic op. Het zit alleen bij de achterwielen en niet bij de voorwielen.
Kan iemand uitleggen waar het voor dient?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
V0RQ zei:Of toch iets teveel uitstekende wielen voor de regelgeving? De onderste 30cm wordt daar immers nog steeds vies.
pakkingharry zei:Is toch echt voor de aerodynamica, niet voor steentjes of wat dan ook. De fabrikant zal het worst wezen of er steenslag op de bumper komt.
Anders zouden ze de volledige auto wel in ppf afleveren.
Nico GTR zei:pakkingharry zei:Is toch echt voor de aerodynamica, niet voor steentjes of wat dan ook. De fabrikant zal het worst wezen of er steenslag op de bumper komt.
Wat doet het dan voor de aerodynamische kwaliteiten van de Mercedes.
Roder zei:Nico GTR zei:pakkingharry zei:Is toch echt voor de aerodynamica, niet voor steentjes of wat dan ook. De fabrikant zal het worst wezen of er steenslag op de bumper komt.
Is aannemelijker dan modder en stenen 'opvangen'. Hoe zie je dat voor je?
pakkingharry zei:Is toch echt voor de aerodynamica, niet voor steentjes of wat dan ook. De fabrikant zal het worst wezen of er steenslag op de bumper komt.
Nico GTR zei:![]()
Honda had het juiste antwoord!![]()
Nico GTR zei:Roder zei:Nico GTR zei:pakkingharry zei:Is toch echt voor de aerodynamica, niet voor steentjes of wat dan ook. De fabrikant zal het worst wezen of er steenslag op de bumper komt.
Water blijft altijd plakken aan je band, neemt daarbij zand mee en gooit dat als het ware omhoog. Als je de auto schoonmaakt en de wielkuipen ontdoet van zand creëer ik ook altijd een spoor van water en zand over het spatbord en de deur. Dat stukje plastic zit bij de nieuwe Clio en bij deze Mercedes precies op die plek.
Het is voor mij de meest logische redenering. Regelgeving kan, maar dan vind ik het raar dat er een uitstulping op moet om de wielen in de kasten te laten vallen, terwijl bij veel auto's er ook prima een spacer tussen zou kunnen. Aerodynamica.....als Aston Martin, Mclaren en Ferrari dat stukje plastic niet toepassen en juist een sleuf maken langs de wielen. Waarom zou Mercedes dan een stukje plastic van 1 cent gebruiken?
Roder zei:Elke Renault heeft het, niet alleen de Clio. Ik denk dat VORQ gekijk heeft![]()
Roder zei:Nico GTR zei:Roder zei:Nico GTR zei:pakkingharry zei:Is toch echt voor de aerodynamica, niet voor steentjes of wat dan ook. De fabrikant zal het worst wezen of er steenslag op de bumper komt.
Water blijft altijd plakken aan je band, neemt daarbij zand mee en gooit dat als het ware omhoog. Als je de auto schoonmaakt en de wielkuipen ontdoet van zand creëer ik ook altijd een spoor van water en zand over het spatbord en de deur. Dat stukje plastic zit bij de nieuwe Clio en bij deze Mercedes precies op die plek.
Het is voor mij de meest logische redenering. Regelgeving kan, maar dan vind ik het raar dat er een uitstulping op moet om de wielen in de kasten te laten vallen, terwijl bij veel auto's er ook prima een spacer tussen zou kunnen. Aerodynamica.....als Aston Martin, Mclaren en Ferrari dat stukje plastic niet toepassen en juist een sleuf maken langs de wielen. Waarom zou Mercedes dan een stukje plastic van 1 cent gebruiken?
Ah ok, ik dacht dat je het echt wist en niet alleen van je eigen duim uit ging. Ik weet het ook niet zeker, maar als het opspattend water was geweest dan had het niet altijd deze vorm gehad imo. Nu is het meer een aerodynamische vorm, of zo min mogelijk 'hinderende' vorm. Kijk voor de grap eens naar de Punto
Het verhaal van de uitstekende wielen heb ik van meerdere mensen gehoord, werkend in autobranche. Weet niet of het waar is, maar als mensen met verstand van zaken het, los van elkaar, op deze manier uitleggen lijkt het mij op zijn minst aannemelijk...
En waarom een stukje plastic van 1 cent gebruiken? Waarom meer uitgeven als dat volstrekt onnodig is? Zou jij als iemand met technische opleiding toch moeten weten![]()
Roder zei:Alleen Adinsx beweerde toen iets anders en zou de volgende dag met bronnen komen. Die zijn 'toevalligerwijs' niet gevonden...
Lancia Lover zei:Ik heb ook altijd begrepen dat het met regelgeving te maken had m.b.t. de breedte van de wielen. Het is echter voor het eerst dat ik een auto zie met en zonder zo'n lipje. Leuk 'speurwerk' Elco!
Elco zei:Wat de Clio en Clio Estate betreft: die zijn ook - met dezelfde bumpers - geleverd in R.S. en GT-uitvoering. Hierbij staan de wielen een stuk verder naar buiten. Ook de Citroën C3 is met behoorlijk brede wielen leverbaar geweest. Voor de C-HR heb ik het vermoeden dat 'the best' yet 'to come' is. Wanneer je goed naar die auto kijkt zouden iets bredere wielen al snel veel gaan uitsteken omdat de achterbumper nogal sterk naar binnen loopt.
De 3 centimeter-eis lijkt me echt niets meer dan een Nederlandse APK-eis, bij homologatie van een auto zullen andere regels gelden. Dat zal ik nog eens uit proberen te zoeken. Tot op heden zie ik nog geen reden om mijn conclusie te herzien.
Elco zei:Ik heb het nagevraagd bij een technische man van Peugeot, die bevestigde mijn vermoeden dat het gaat om een homologatie-dingetje. Geen aerodynamica, gewoon een verbreding van de wielkast zodat de wielen onder alle omstandigheden en met alle leverbare ET-waarden daarbinnen blijven.