Mercedes A Klasse (W176)

KSH555

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Na lange tijd te hebben meegelezen, ditmaal besloten om zelf eens advies te vragen over een volgende occasion.

Op dit moment rijd ik bijna 2 jaar rond in een Renault Clio (bj. December 2015). In 2 jaar tijd heb ik daar rond de 50.000 kilometer mee op de teller gezet(kilometerstand is nu 150.000). Daarvoor heb ik 2,5 jaar in een Peugeot 107 gereden en daarmee ook 50.000 kilometer op de teller gezet. Naast de Clio heb ik op dit moment een Volvo V40 (bj. 2016) van de zaak in bezit waardoor de Clio eigenlijk ongebruikt op de parkeerplaats staat. De Volvo moet helaas weer ingeleverd worden.

Op het moment dat ik 2 jaar geleden de Clio kocht wilde ik eigenlijk al voor een Mercedes A-Klasse, BMW 1 serie of Audi A3 gaan maar vond het destijds verstandiger om eerst nog wat jaren in een B-segmenter te gaan rijden in plaats van direct van een 107 naar een “premium” wagen te gaan. De Clio is een degelijke auto gebleken.

Nu 2 jaar later ben ik van plan om de Clio in te gaan ruilen en een leuke Mercedes A-Klasse te gaan kopen. 30 jaar, m'n vriendin en ik hebben geen kinderwensen dus heb de vrije hand gekregen een leuke auto te kopen. 5 schadevrije jaren opgebouwd voor de verzekering. Het enige dat wel eens vervoerd wordt is een grote koffer op weg naar de luchthaven. Vooral het uiterlijk van de A-Klasse spreekt mij enorm aan. Na het nodige onderzoek te hebben gedaan lijkt de A-Klasse me ook betrouwbaarder dan de Audi A3(VAG problemen etc.) en de BMW 1 Serie(motor/kettingproblemen bij enkele series).

Ik rijd zo’n 25.000-30.000 kilometer per jaar. 2/3e daarvan zijn snelwegen en 1/3 binnenwegen. Een deel van de kilometers worden afgewerkt in België waar de benzineprijzen lager liggen dan in Nederland. Met deze kilometers + het gegeven in België te kunnen tanken doen mij kiezen voor benzine. Daarnaast heb ik een goede regeling met werk waardoor brandstofkosten groot en deels gedekt worden. Ben zelf een sportieve rijder, een auto hoeft van mij niet perse zuinig te zijn.

Mijn eisenpakket voor een A-Klasse:
- Parkeersensoren
- Airco, Hill-hold functie, Armsteun etc.(de basics)
- Zwarte variant heeft de voorkeur(grijs / wit zijn ook prima)
- Maximaal +-120.000 à 130.000 kilometer op de teller. Dan kan ik er nog enkele jaren mee rijden.
- NAP (geen import) & met aantoonbaar onderhoud/ onderhoudsboekjes
- Bij een officiële dealer of garage met BOVAG garantie
- Budget voor aankoop 15.000 – 16.000 euro (kan altijd wat naar boven wordt afgesteld). Daarin zou ik ook eventueel de inruil van mijn huidige Clio kunnen stoppen. De ANWB geeft aan dat ik daar nog 5700 voor zou kunnen krijgen bij inruil bij een BOVAG garage. Daarnaast is er nog een mooi potje om (dure) reparaties te doen in de toekomst. Ik weet dat “premium” rijden ook “premium” kosten met zich meebrengen.

Ik houd via verschillende websites de A-Klassers al langere tijd in de gaten en met mijn eisenpakket/budget zullen de auto’s vooral uit de jaren 2013-2015 komen. De ene uitvoering met wat meer opties dan de andere.
Mijn vraag:
- Zijn er uitvoeringen / jaartallen of motorisering die ik beter links kan laten liggen? Die meer problemen geven? Het aantal ervaring bv. op autoweek met A-Klassers met 100.000+ op de teller zijn gering. Wellicht ervaringen met A-Klassers uit deze jaartallen met dergelijke kilometerstanden?
- Zit ik goed met mijn conclusie dat een gemiddelde A-Klasser betrouwbaarder is dan pakweg een BMW 1-serie / Audi A3 uit +-2015?

Alvast dank!

https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/mercedes-a-klasse-koopwijzer-dit-moet-je-weten-over-a-klasse-2012-2018/

Ik zou in ieder geval de A160 laten staan, die heeft maar 102pk, niet dat je meteen 200pk nodig hebt maar ik vind iets meer altijd prettig. De keuze is reuze en ik zou gewoon eerst kijken wat je wel en niet wilt, gewoon uitvoering om met AMG pakket. Met inruil van je auto heb je een budget van denk ik 20k en kan je voor een uitvoering met led verlichting gaan, vind ik mooier staan en geeft beter licht.
Bij de 1 serie kom je uit op de 118i met 1.5 3 cilinder dit is een betrouwbaar blok, maar wel een 3 cilinder heb deze in mijn Mini en vind dit geen probleem. De 1 serie is dynamischer de A over het algemeen wat comfortabeler. Wat ik zelf een nadeel van de A vind is het scherm van het navigatie, vind dat nogal goedkoop ogen en net alsof ze het er op het laatste moment op geplakt hebben. Maar dat is uiteraard persoonlijk.

Ja de a is een leuke auto.
Ook voor de wat langere mensen prima te doen. Al heb je wel het idee dat de auto echt om je heen zit
De A160 hoef je niet te laten staan hoor, die gaat prima mee.
Volgens mij stond er laats een test in de AW, en daar kwam hij prima uit de bus.

1 van je eisen is een betrouwbaar onderhoudsschema, maar ga je dat ook voortzetten na aankoop?
Er valt een otbrekende eis op, dat is nl de keuze tussen automaat of het zelf nog oldskool doen.
Waarschijnlijk een automaat, want ja wel leven wel in 2022, hou er rekening mee dat ook die automaten bak onderhouden is/moet worden.

Dank voor de reacties!

Ga zeker voor de 122PK. variant om toch iets meer power te hebben inderdaad. Ik verwacht geen sprintmonster in huis te halen maar iets vlotter dan de Clio mag wel. ;)

Ben zeker van plan om het onderhoudsschema voort te zetten! Heb een automaat wel even overwogen maar heb me nooit gestoord aan handmatig schakelen. Met wellicht de daarbij hogere kosten voor het onderhoud van een automaat vs. een handbak ga ik gewoon weer voor de tweede. Oldskool dus. ;)

Heb dit weekend een proefrit gepland in een A-klasser. Verdere tips zijn nog altijd welkom.

Frits79 zei:
Ik zou in ieder geval de A160 laten staan, die heeft maar 102pk.

Natuurlijk is meer altijd leuk maar 102 pk is meer dan voldoende voor de A-klasse. Het is geen zware auto dus het is vlot genoeg.

Die A160 met 102 pk heeft gewoon een geknepen 1.6 neem ik aan? Dus middels tuning zal er wel vrij makkelijk meer uit te halen zijn? TS is op zoek naar een 'leuke auto'. To each his own natuurlijk, maar een A-klasse is al niet zoveel bijzonders voor wat het moet kosten (een Clio rijdt leuker wat mij betreft), maar als er dan ook nog eens zo weinig vermogen in zit... Zelf vond ik de 122pk versie eerlijk gezegd ook al tamelijk futloos. Maar goed, ik ben diesels gewend, die hebben toch altijd wat meer sjeu door de manier waarop het vermogen vrij komt. Is niet sneller maar wat lomper en daardoor leuker. Maar desalniettemin, objectief bezien is 102 pk wel echt een beetje de ondergrens voor een C-segmenter, een typische 'leuke auto' heeft sowieso wat meer oempf lijkt me.

Als het per se zo'n 'premium' hatchback moet zijn zou mijn voorkeur altijd naar de BMW 1-serie gaan, dat is itt de A (en de huidige generatie 1-serie) wel een onderscheidende auto. Maar ook een A3 vind ik al gauw aantrekkelijker.

De Mercedes A W176 is gewoon een prima auto, er zijn ook geen echte afraders.

Je betaalt wel behoorlijk extra voor een Mercedes A, voor het zelfde geld koop je een een auto van een niet premium merk van een meer recente model generatie, die duidelijk moderner is.
Je hebt nu een Clio, je ziet dan al hoe groot de verschillen zijn tussen een Clio 3, 4 en 5.

Vergelijk dus wel nog wat auto's. Als de Mercedes A W176 dan nog steeds op 1 staat, dan zou ik die gewoon kiezen. Veel succes met de proefrit in de Mercedes A.

Beste allemaal,

Dank voor alle reacties en advies. Ze worden zeer gewaardeerd. Ik wil toch nog even een update geven.

Heb afgelopen dagen nog van allerlei merken en modellen naast elkaar gelegd en toch weloverwogen besloten voor een A-Klasse te gaan. Heb 2 proefritten gemaakt in verschillende A-Klassers.

Ben eerst in een grijze A180 gestapt bij een bovag garage die ook enkele occasions had staan, echter vond ik deze kleur niet mooi.

Daarna ook een proefrit gemaakt in een zwarte A180 Ambion (122 PK) bij de Mercedes dealer. Deze A180 is altijd bij de Mercedes dealer onderhouden geweest en kreeg er een flink pakket aan garanties bij voor komende 12 maanden. De Mercedes dealer bood ook een mooie inruilprijs voor mijn Clio. Heb er een flinke proefrit mee gemaakt over verschillende soorten wegen en de wagen reed heerlijk. De wagen zag er zowel van binnen als buiten keurig uit. Uiteindelijk heb ik deze auto gekocht. :D

Ik ben de Clio 2015 0,9TCE(pre-facelift) gewend die redelijk basic en met weinig opties was uitgerust. Daarnaast had de Clio toch last van veel rammeltjes, kraakjes, trillinkjes en veel wind- en motorgeluid. De A-Klasse was aannemelijk vlotter, stiller en luxer uitgerust met een pak meer opties en betere stoelen(al mag dat ook wel voor die prijs natuurlijk).

Blijf het een erg mooie wagen vinden om te zien, al verschillen smaken natuurlijk. ;)

Terug
Bovenaan