Hallo allemaal,
Na lange tijd te hebben meegelezen, ditmaal besloten om zelf eens advies te vragen over een volgende occasion.
Op dit moment rijd ik bijna 2 jaar rond in een Renault Clio (bj. December 2015). In 2 jaar tijd heb ik daar rond de 50.000 kilometer mee op de teller gezet(kilometerstand is nu 150.000). Daarvoor heb ik 2,5 jaar in een Peugeot 107 gereden en daarmee ook 50.000 kilometer op de teller gezet. Naast de Clio heb ik op dit moment een Volvo V40 (bj. 2016) van de zaak in bezit waardoor de Clio eigenlijk ongebruikt op de parkeerplaats staat. De Volvo moet helaas weer ingeleverd worden.
Op het moment dat ik 2 jaar geleden de Clio kocht wilde ik eigenlijk al voor een Mercedes A-Klasse, BMW 1 serie of Audi A3 gaan maar vond het destijds verstandiger om eerst nog wat jaren in een B-segmenter te gaan rijden in plaats van direct van een 107 naar een “premium” wagen te gaan. De Clio is een degelijke auto gebleken.
Nu 2 jaar later ben ik van plan om de Clio in te gaan ruilen en een leuke Mercedes A-Klasse te gaan kopen. 30 jaar, m'n vriendin en ik hebben geen kinderwensen dus heb de vrije hand gekregen een leuke auto te kopen. 5 schadevrije jaren opgebouwd voor de verzekering. Het enige dat wel eens vervoerd wordt is een grote koffer op weg naar de luchthaven. Vooral het uiterlijk van de A-Klasse spreekt mij enorm aan. Na het nodige onderzoek te hebben gedaan lijkt de A-Klasse me ook betrouwbaarder dan de Audi A3(VAG problemen etc.) en de BMW 1 Serie(motor/kettingproblemen bij enkele series).
Ik rijd zo’n 25.000-30.000 kilometer per jaar. 2/3e daarvan zijn snelwegen en 1/3 binnenwegen. Een deel van de kilometers worden afgewerkt in België waar de benzineprijzen lager liggen dan in Nederland. Met deze kilometers + het gegeven in België te kunnen tanken doen mij kiezen voor benzine. Daarnaast heb ik een goede regeling met werk waardoor brandstofkosten groot en deels gedekt worden. Ben zelf een sportieve rijder, een auto hoeft van mij niet perse zuinig te zijn.
Mijn eisenpakket voor een A-Klasse:
- Parkeersensoren
- Airco, Hill-hold functie, Armsteun etc.(de basics)
- Zwarte variant heeft de voorkeur(grijs / wit zijn ook prima)
- Maximaal +-120.000 à 130.000 kilometer op de teller. Dan kan ik er nog enkele jaren mee rijden.
- NAP (geen import) & met aantoonbaar onderhoud/ onderhoudsboekjes
- Bij een officiële dealer of garage met BOVAG garantie
- Budget voor aankoop 15.000 – 16.000 euro (kan altijd wat naar boven wordt afgesteld). Daarin zou ik ook eventueel de inruil van mijn huidige Clio kunnen stoppen. De ANWB geeft aan dat ik daar nog 5700 voor zou kunnen krijgen bij inruil bij een BOVAG garage. Daarnaast is er nog een mooi potje om (dure) reparaties te doen in de toekomst. Ik weet dat “premium” rijden ook “premium” kosten met zich meebrengen.
Ik houd via verschillende websites de A-Klassers al langere tijd in de gaten en met mijn eisenpakket/budget zullen de auto’s vooral uit de jaren 2013-2015 komen. De ene uitvoering met wat meer opties dan de andere.
Mijn vraag:
- Zijn er uitvoeringen / jaartallen of motorisering die ik beter links kan laten liggen? Die meer problemen geven? Het aantal ervaring bv. op autoweek met A-Klassers met 100.000+ op de teller zijn gering. Wellicht ervaringen met A-Klassers uit deze jaartallen met dergelijke kilometerstanden?
- Zit ik goed met mijn conclusie dat een gemiddelde A-Klasser betrouwbaarder is dan pakweg een BMW 1-serie / Audi A3 uit +-2015?
Alvast dank!
https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/mercedes-a-klasse-koopwijzer-dit-moet-je-weten-over-a-klasse-2012-2018/
Na lange tijd te hebben meegelezen, ditmaal besloten om zelf eens advies te vragen over een volgende occasion.
Op dit moment rijd ik bijna 2 jaar rond in een Renault Clio (bj. December 2015). In 2 jaar tijd heb ik daar rond de 50.000 kilometer mee op de teller gezet(kilometerstand is nu 150.000). Daarvoor heb ik 2,5 jaar in een Peugeot 107 gereden en daarmee ook 50.000 kilometer op de teller gezet. Naast de Clio heb ik op dit moment een Volvo V40 (bj. 2016) van de zaak in bezit waardoor de Clio eigenlijk ongebruikt op de parkeerplaats staat. De Volvo moet helaas weer ingeleverd worden.
Op het moment dat ik 2 jaar geleden de Clio kocht wilde ik eigenlijk al voor een Mercedes A-Klasse, BMW 1 serie of Audi A3 gaan maar vond het destijds verstandiger om eerst nog wat jaren in een B-segmenter te gaan rijden in plaats van direct van een 107 naar een “premium” wagen te gaan. De Clio is een degelijke auto gebleken.
Nu 2 jaar later ben ik van plan om de Clio in te gaan ruilen en een leuke Mercedes A-Klasse te gaan kopen. 30 jaar, m'n vriendin en ik hebben geen kinderwensen dus heb de vrije hand gekregen een leuke auto te kopen. 5 schadevrije jaren opgebouwd voor de verzekering. Het enige dat wel eens vervoerd wordt is een grote koffer op weg naar de luchthaven. Vooral het uiterlijk van de A-Klasse spreekt mij enorm aan. Na het nodige onderzoek te hebben gedaan lijkt de A-Klasse me ook betrouwbaarder dan de Audi A3(VAG problemen etc.) en de BMW 1 Serie(motor/kettingproblemen bij enkele series).
Ik rijd zo’n 25.000-30.000 kilometer per jaar. 2/3e daarvan zijn snelwegen en 1/3 binnenwegen. Een deel van de kilometers worden afgewerkt in België waar de benzineprijzen lager liggen dan in Nederland. Met deze kilometers + het gegeven in België te kunnen tanken doen mij kiezen voor benzine. Daarnaast heb ik een goede regeling met werk waardoor brandstofkosten groot en deels gedekt worden. Ben zelf een sportieve rijder, een auto hoeft van mij niet perse zuinig te zijn.
Mijn eisenpakket voor een A-Klasse:
- Parkeersensoren
- Airco, Hill-hold functie, Armsteun etc.(de basics)
- Zwarte variant heeft de voorkeur(grijs / wit zijn ook prima)
- Maximaal +-120.000 à 130.000 kilometer op de teller. Dan kan ik er nog enkele jaren mee rijden.
- NAP (geen import) & met aantoonbaar onderhoud/ onderhoudsboekjes
- Bij een officiële dealer of garage met BOVAG garantie
- Budget voor aankoop 15.000 – 16.000 euro (kan altijd wat naar boven wordt afgesteld). Daarin zou ik ook eventueel de inruil van mijn huidige Clio kunnen stoppen. De ANWB geeft aan dat ik daar nog 5700 voor zou kunnen krijgen bij inruil bij een BOVAG garage. Daarnaast is er nog een mooi potje om (dure) reparaties te doen in de toekomst. Ik weet dat “premium” rijden ook “premium” kosten met zich meebrengen.
Ik houd via verschillende websites de A-Klassers al langere tijd in de gaten en met mijn eisenpakket/budget zullen de auto’s vooral uit de jaren 2013-2015 komen. De ene uitvoering met wat meer opties dan de andere.
Mijn vraag:
- Zijn er uitvoeringen / jaartallen of motorisering die ik beter links kan laten liggen? Die meer problemen geven? Het aantal ervaring bv. op autoweek met A-Klassers met 100.000+ op de teller zijn gering. Wellicht ervaringen met A-Klassers uit deze jaartallen met dergelijke kilometerstanden?
- Zit ik goed met mijn conclusie dat een gemiddelde A-Klasser betrouwbaarder is dan pakweg een BMW 1-serie / Audi A3 uit +-2015?
Alvast dank!
https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/mercedes-a-klasse-koopwijzer-dit-moet-je-weten-over-a-klasse-2012-2018/