Merc B200 als familieauto?

Peter 9825943

Net ingestapt
Hoe is de ervaring met een B200 als gezinsauto?
Ik overweeg de aanschaf van een B200 met een budget van ca. 9K - 13K.
Belangrijke eisen:
    • Er moeten drie kinderen op de achterbank passen (waarvan één in een Autostoel via isofix). Is middelste plek dan nog ruim genoeg?
    • Moet automaat zijn (automaat motor/systeem even betrouwbaar als schakel?)
    • Ik zoek een gezinsauto die ook een kleine caravan van ongeveer 1000 kg kan trekken (B180 te zwak?).
    • Het moet een benzinemodel zijn, en ik wil liever geen Renault-motor.
    • Ruime kofferbak
    • Zuinig in verbruik en wegenbelasting
Mijn vooroordeel is dat een B200 aanzienlijk meer onderhoudskosten heeft dan mijn alternatieven: een Mazda6, Kia Carens of Toyota RAV4. Vergelijkbaar met mijn andere alternatief de BMW Gran Tourer Klopt dit?

Waarop moet ik letten bij de aanschaf? Heeft iemand een goede buyer's guide?
1f642.png

Laatst bewerkt:
De vorige generatie b-klasse heeft een 1.6 turbo van mercedes zelf en de automaat is er 1 met dubbele koppeling die ook in renault modellen zit. Alternatief is de lancia delta automaat die heeft een 6 traps vol automaat en heeft een verschuifbare achterbank. 3 kinderen wordt denk ik in zowel de b-klasse als de delta krapjes als er bagage mee moet. Jammer dat je renault uitsluit een laguna van de laatste generatie is echt heel interessant in jouw situatie

Bij de 2e generatie hebben de b160, b180 en b200 allemaal dezelfde 1.6 turbo. Ik denk dat generatie 2008 tm 2011 niet de bedoeling is , deze heeft een cvt bak en deze kent aandacht

Als je een caravan wilt trekken, kun je maar beter de Mazda direct schrappen. Doordat Mazda aan ouderwetse atmosferische motoren vasthoudt zijn dat slechte caravantrekkers. Pas bij 4000tpm komt die eens een keer aan zijn maximum koppel, zodat je steeds hoog in de toeren moet blijven!

Dat de caravan relatief licht is maakt daarvoor niet echt uit, vooral de luchtweerstand speelt mee en is voor lichte kleine caravans meestal niet echt lager dan bij grotere.
Maar zelfs dat zgn lage gewicht is al een uitdaging voor zo'n Mazda, dat is al gauw 80% van het eigen gewicht van de auto dus hellingen worden ook zwaar voor zo'n ouderwetse motor zonder trekkracht onderin.

Voor jouw budget zou een Mazda 6 trouwens ook wel erg oud worden, minstens 11 jaar oud en tweehonderduizend of meer op de teller. Zou ik zelf ook daarom al niet fijn vinden om daarmee met caravan op pad te moeten.

Laatst bewerkt:
Als je een caravan wilt trekken, kun je maar beter de Mazda direct schrappen. Doordat Mazda aan ouderwetse atmosferische motoren vasthoudt zijn dat slechte caravantrekkers. Pas bij 4000tpm komt die eens een keer aan zijn maximum koppel, zodat je steeds hoog in de toeren moet blijven!
Twee vragen: 1) Is dat hogere toerental erg? Bij non turbo's ;igy het maximum koppel veelal bover de 4.000 toeren per minuut én bij gasklep volledig geopend (!).
2) wat doen de versnellingsbakverhoudingen? Zijn die gelijk bij de voertuigen?

In de B klasse van de 1e generatie zit in de meest voorkomende uitvoeringen de 1.6 van Mercedes. Alleen de 1.5 DCI komt van Renault, en staat bekend als zeer betrouwbaar.

In de B klasse 2e generatie ( vanaf 2018) zit meestal de 1.3 benzine die door Mercedes , Renault en Nissan is ontwikkeld, wordt ook gebruikt door Mitsubishi en Dacia.
Is een echte aanrader, is erg soepel, krachtig, zuinig, degelijk en betrouwbaar.

Mercedes en BMW zijn meestal wel duurder in onderdelen en reparaties, dan de niet premium Europese merken.

Goede info over modellen zijn te vinden bij The Carexpert, en ANWB occasiontest.

Of de B klasse groot genoeg is, is een kwestie van uit proberen.
Is niet de ruimste optie.

De al geopperde Renault Laguna 3 en Renault Talisman zijn hele goede opties. Ik heb 9 jaar een Laguna 3 2.0 16V gehad, zeer degelijke en zeer betrouwbare auto, vaak bijzonder onderschat.
In de Talisman 1.6 zit meestal een 1.6 van Nissan, of de 1.3 die ook in enorm veel modellen van Mercedes zit. (A, B, CLA en GLA)
in mijn Laguna 3 zat de 2.0 zonder turbo van Nissan.
De Laguna 3 is alleen al wel behoorlijk oud.

Mijn advies is om bij een Kia Carens niet te oud te kiezen, dus minimaal de derde generatie vanaf 2013 of nieuwer. De ontwikkelingen per generatie waren erg groot bij Kia.

Voor het trekken van een caravan of zware aanhangwagen is een auto met turbo vaak erg prettig, vanwege het hoge koppel bij lage toeren. Door de grote luchtweerstand van een caravan wordt het verbruik flink hoger.

Kijk ook gewoon bij welke merken het meeste auto voor het geld is.
Occasions zijn duur, en bij erg gewilde auto's kom je al snel bij hele oude auto's, en ouderdom komt vaak met gebreken.

@ak2 In de 1e generatie van de b-klasse zat nog geen 1.5 diesel van renault. Mercedes eigen 1.5 diesel zat destijds alleen in de forfour en in de colt.
Bij kia en hyundai is het interessant om nog voor de 2.0 cvvt te gaan met 6 traps vol automaat.

In de bouwjaren waarin de TS zoekt vanaf 2011 gebruikte Mercedes naar mijn weten de 1461 CC 1.5 DCi van Renault.

Voor een ruime en praktische gezinsauto is een stationcar of een MPV vaak een goede keus.

Het moet een benzinemodel zijn, en ik wil liever geen Renault-motor.

toch blijft het grappig, zoals de werkplaats receptionist bij MB (oud collega) tegen mij zei over de A-klasses. Die renault motoren mankeert bijna nooit wat aan (1.3 TCE). Dat terwijl lang niet alle leaserijders in A-klasses er even zuinig mee om gaan. In tegenstellig tot sommige MB motoren in sommige automodellen.

Maar zoals gezegd; de renault motoren zitten volgens mij in de recentere B-klasses, niet in de oudere modellen

Er moeten drie kinderen op de achterbank passen (waarvan één in een Autostoel via isofix). Is middelste plek dan nog ruim genoeg?

even zelf passen of het voor jou ruim genoeg is. Er zijn mensen die vinden een Kia picanto nog ruim genoeg voor 3 kinderen terwijl een andere persoon met 2 kinderen toch al echt een skoda Kodiaq nodig heeft.

Ruime kofferbak

zie hierboven

Zuinig in verbruik en wegenbelasting

mijn auto weegt 1600kg en rijd 1 op 11. Dat vind ik relatief zuinig en licht . Maar voor een ander kan dat fors zijn

Vooropgesteld dat een mercedes of BMW doorgaans wat duurder is dan een bijvoorbeeld renault of opel , zeker in aanschaf, is een feit. Je kun je daarbij ook nog afvragen of het de meerprijs waard is. Ik krijg namelijk totaal niet het gevoel in een 'echte mercedes' te rijden als het gaat om het rijden zelf en afwerking in deze generatie B. Neemt niet weg dat het gewoon een prima ding is.

met andere woorden; ga zelf rijden en kijk of het ruim genoeg is voor jou op de achterbank en kofferbak

Voor jou budget haal je ook een heel fijne Scenic uit 2018, met de fijne 1.3 TCE die mercedes ook monteert in hun modellen, en automaat. En 3 gelijke stoelen achterin , zodat iedereen een goed zit. En mag zelfs 1850kg trekken (!) dus als je compacte caravan inruild voor een dubbelassige tabbert kan het ook nog (zou het niet aanraden overigens achter deze auto ;) )

Daar ben ik wel benieuwd naar, waarom?
Is idd ook wel uitzoeken want wat is een renault motor en wat is een nissan motor en wat is een mercedes motor en welke hebben ze samen ontwikkeld en wie deed wat. En dan is er nog een 1.6 van nissan renault die wel in de pulsar zat maar niet in infiniti q30 die had weer een mercedes 1.6 , maar de q30 en pulsar kwamen volgdns mij wel uit dezelfde Engelse fabriek en de b-klasse uit een Duitse fabriek.herstel de pulsar rolde in Spanje van de band

Laatst bewerkt:
Wij hebben een B200 CDI met DCT van bouwjaar 2014 gehad, gekocht met kilometerstand rond de 100k en om en nabij de km stand 320k is de auto aan een handelaar (export) verkocht. Enige probleem die hebben gehad rond de 200k km was dat de tweemassavliegviel kapot is gegaan. De auto werd zeer goed onderhouden; zo werd om de 12/15k standaard olie+oliefilter verwisseld, automaatolie + filter elk 60K vervangen, eniedere 30k een flesje kwalitatief goede verstuiver reiniger (Forte). Betrof een 1800cc Mercedes motor, net voor de Renault generatie. z'n intrede deed.

Over het algemeen was het een betrouwbare comfortabele auto, waar we ook lange vakantiereizen (> 2000 km enkele reis) mee hebben gereden. Wat in negatieve zin opviel was de korte zitting van de achterbank bij lange reizen. De kinderen hadden hier geen last van, maar volwassenen zaten acher beduidend minder comfortabel dan voorin.

Voor jou budget haal je ook een heel fijne Scenic uit 2018, met de fijne 1.3 TCE die mercedes ook monteert in hun modellen, en automaat. En 3 gelijke stoelen achterin , zodat iedereen een goed zit. En mag zelfs 1850kg trekken (!) dus als je compacte caravan inruild voor een dubbelassige tabbert kan het ook nog (zou het niet aanraden overigens achter deze auto ;) )
Die Scenic is mooi, maar waarom zitten er toch van die rare tafeltjes in? Dat lijkt me erg onhandig met autostoeltjes voor kinderen.

Die Scenic is mooi, maar waarom zitten er toch van die rare tafeltjes in? Dat lijkt me erg onhandig met autostoeltjes voor kinderen.
De tafeltjes zijn heel eenvoudig op te klappen, en zijn juist bijzonder handig.

Er zijn ook uitvoeringen zonder tafeltjes geleverd, als je dat liever hebt.

Wij hebben zelf de C-Klasse met de 1.6 turbo en inmiddels 145k km feilloos gereden. Hele fijne motoren! Zwager van me heeft ook een B180 met deze motor en is ook super tevreden. Heeft alleen een keer de ecu stuk gehad, maar dat is de vraag of marters de oorzaak zijn geweest of niet.

Bedankt voor de heldere feedback. Het is (toch) de Kia geworden!
Mede gestuurd door zeer goede deal binnen de familie.

Nu willen we als tweede auto de B-klasse aanschaffen.
We neigen hierbij naar de Electric Drive-variant uit 2015 of 2016 (aangezien de Kia de caravan kan trekken, vervalt de 'trek eis').
De B-klasse EV zou worden gebruikt voor woon-werkverkeer, ongeveer 35 km enkele reis, 5 dagen per week.
Heeft iemand advies of ervaring specifiek met deze B-klasse EV (Tesla in een Mercedes-jasje?)

Terug
Bovenaan