melding motortemperatuur te warm stop en de rem wordt automatisch kort ingedrukt

tommy 0777

Startmotor
Hallo,
Op de computerdashboard krijg ik soms de melding motortemperatuur te warm stop en de rem wordt automatisch kort ingedrukt wanneer je boven de 90 km/ u rijdt. Bij een lage snelheid wordt de rem niet automatisch ingedrukt maar krijg ik alleen de melding motortemperatuur te warm stop.
Als ik naar de temperatuurmeter kijk dan staat deze meter tussen 80 en 90 graden.
Tijdens het rijden gaat de temperatuur tot bijna 90 en daalt dan naar bijna 80 graden.
In begin kwam het enkel voor als de buitentemperatuur meer dan 22 graden was en niet wanneer ik op de autosnelweg rij, enkel in stad in de file. Nu komt het ook voor als de temperatuur beneden de 22 graden is en ook op de autosnelweg.
De wagen is in de garage binnen geweest en ze zijden dat de motor niet te warm werd en ze merkte niks op. Na enkele dagen ben ik terug naar de garage gegaan om te zeggen dat het probleem er nog steeds was. Ze hebben toen de auto uitgelezen en de temperatuur sensor vervangen en toen kreeg ik geen melding meer. Maar na 3 weken was het probleem terug.
De wagen heeft 115.000km en ik dacht dat de distributierem aan vervanging toe was maar blijkbaar heeft de wagen een distributieketting, is dit zo?
Wat kan hier de oorzaak van zijn van deze melding motortemperatuur te warm stop?
De wagen is een peugeot 207CC 1.6HDI van bj2009.
 
Misschien een thermostaat klep die blijft hangen af en toe.
Anders het koelsysteem even goed laten flushen en de Fans van de radiator laten controleren.
 
Mc1 - zei:
Misschien een thermostaat klep die blijft hangen af en toe.
Anders het koelsysteem even goed laten flushen en de Fans van de radiator laten controleren.
ik denk nog aan iets . ik heb reeds eens gehad dat mijn wagen de gehele dag thuis in de garage had gestaan en dat ik nog maar pas was beginnen rijden 2km, hoogstens 3km en de temperatuurmeter nog bijna niet gestegen was en ik juist snelheid aan het maken was en ik de melding kreeg motortemperatuur te warm stop en de temperatuurmeter schokkend bewoog, maar dit is nog maar 1 keer gebeurt.Op die afstand ook al was het warme die dag (30 graden) kan een motor toch nog niet opgewarmd zijn ?
 
Er kan iets mis zijn met de doorstroming van het koelsysteem. Een verstopte radiator, in of uitwendig, of een kapotte waterpomp (komt regelmatig voor dat de schoepen afgebroken zijn).
 
Het lijkt mij een draadbreuk of slechte stekker naar de temperatuursensor of computer.

Probeer het eens te forceren. Koude motor, starten, sensor lostrekken, welke melding krijg je dan? Of even 'wiebelen' met de stekker / kabel.

Je zou eigenlijk even een OBD apparaatje moeten lenen of kopen (kosten een paar tientjes, werkt vaak via je smartphone of een laptop).
Je kan dan tijdens het rijden de echte temperatuur aflezen (die meters op je dashboard worden vaak via software op 90 graden gehouden, ook al slingert het in het echt zonder problemen tussen de 85 en 110 graden.

1. Motor koelt prima je ziet hem niet oplopen naar 120 graden, over het algemeen gewoon netjes 90 graden.
2. Een dieseltje is in 5km nooit op temperatuur al is het 40 graden en rij je als een gek. De meter lijkt dit ook te beamen.
3. De sensor vervangen heeft "iets" gedaan, helaas maar voor 3 weken. Daar lijkt het probleem hier ergens in de buurt te zitten.
4. Een kapotte pomp of thermostaat zou meteen weer problemen moeten geven. Dat deed hij 3 weken niet, en de motor koelt verder prima en lijkt ook netjes op temperatuur te komen.
5. Schommelende meter duidt ook op slecht contact, koelwater (een thermometer) schommelt niet zomaar in temperatuur dat gaat altijd geleidelijk.

Dat 'remmen' is waarschijnlijk de computer die het vermogen flink beperkt om te koelen, vandaar dat hij dan ook zakt naar 80 graden. De koeling zelf lijkt dus helemaal prima te zijn.
 
V0RQ zei:
Het lijkt mij een draadbreuk of slechte stekker naar de temperatuursensor of computer.

Probeer het eens te forceren. Koude motor, starten, sensor lostrekken, welke melding krijg je dan? Of even 'wiebelen' met de stekker / kabel.

Je zou eigenlijk even een OBD apparaatje moeten lenen of kopen (kosten een paar tientjes, werkt vaak via je smartphone of een laptop).
Je kan dan tijdens het rijden de echte temperatuur aflezen (die meters op je dashboard worden vaak via software op 90 graden gehouden, ook al slingert het in het echt zonder problemen tussen de 85 en 110 graden.

1. Motor koelt prima je ziet hem niet oplopen naar 120 graden, over het algemeen gewoon netjes 90 graden.
2. Een dieseltje is in 5km nooit op temperatuur al is het 40 graden en rij je als een gek. De meter lijkt dit ook te beamen.
3. De sensor vervangen heeft "iets" gedaan, helaas maar voor 3 weken. Daar lijkt het probleem hier ergens in de buurt te zitten.
4. Een kapotte pomp of thermostaat zou meteen weer problemen moeten geven. Dat deed hij 3 weken niet, en de motor koelt verder prima en lijkt ook netjes op temperatuur te komen.
5. Schommelende meter duidt ook op slecht contact, koelwater (een thermometer) schommelt niet zomaar in temperatuur dat gaat altijd geleidelijk.

Dat 'remmen' is waarschijnlijk de computer die het vermogen flink beperkt om te koelen, vandaar dat hij dan ook zakt naar 80 graden. De koeling zelf lijkt dus helemaal prima te zijn.
Even een update : ik heb zondag de motor koud gestart aan de draait en aan de stekker zitten wiebelen maar ik kreeg geen foutmelding motortemperatuur te warm stop.
Deze morgen ben ik naar mijn stageplaats gereden( de motor had de gehele nacht niet gedraaid) en na 2km rijden Schommelende de wijzer van 0 graden naar 90 graden en daarna terug naar 0 graden, de wijzer maakte deze Schommelende beweging wel 3 keer en bij de 4de keer kreeg ik de foutmelding motortemperatuur te warm stop. Mijn snelheid was constant 50km/u. ik was een heling aan het oprijden en niet aan het versnellen. Nadat mijn dag stage erop zat heb ik de wagen warm gereden en wanneer de wagen warm was de test gedaan afremmen en daarna volle gas optrekken, dit wanneer de temperatuurmeter tegen de 90 graden stond. Maar ik kreeg geen foutmelding motortemperatuur te warm stop.
 
Hallo allemaal.

het probleem is opgeloste na bezoek aan een nieuwe garage .
De tempratuur sensor is vervangen geweest en deze keer sensor van merk zelf en geen problemen meer.
 
Terug
Bovenaan