melding mechanisme wegklapbaar dak defect Peugeot 207 CC

tommy 0777

Startmotor
Hallo allemaal,

Bij mijn Peugeot 207 CC uit 2009 1.6 HDI krijg ik de melding mechanisme wegklapbaar dak defect.
Als ik de schakelaar van het dak indruk hoor ik wel geklik, maar er gebeurt niets.
De ramen gaan niet open, koffer gaat niet openen en het dak gaat niet open. Wanneer ik de kofferbak probeer te openen is deze op slot. Als ik even wacht, auto op slot zet en weer open, gaat de kofferbak wel open.

Wanneer ik de schakelaar gebruik om de ramen allemaal tegelijk te openen en deze daarna terug met dezelfde schakelaar sluit, en vervolgens op de schakelaar van het dak druk ging het dak open en werkt alles normaal.
Als ik daarna het dak terug wil sluiten kreeg ik dezelfde fout mechanisme wegklapbaar dak defect. Opnieuw geprobeerd de schakelaar te gebruiken om de ramen allemaal tegelijk te openen en te sluiten om daarna vervolgens op de schakelaar van het dak te drukken om het dak te sluiten maar nog steeds dezelfde fout mechanisme wegklapbaar dak defect.
Als laatste poging om het dank terug toe te krijgen heb ik de motor uitgezet en gewacht tot ik een klik hoorde in de kofferbak zodat ik zeker wist dat het systeem was afgesloten. vervolgens heb ik motor terug gestart en de schakelaar van het dak ingedrukt en toen ging het dank terug normaal dicht. Niet meer opnieuw geprobeerd om dak te openen.

visueel heb ik de kabelboom bekeken of deze beschadigen heeft maar niks te zien.
Het olieniveau in het reservoir van de hydraulische pomp van de dakbediening staat tot aan het plus teken.
Alle tips of ideeën zijn welkom wat dit zou kunnen zijn.
 
Bij elektronische/ Hydroulische dakjes zijn er zoveel dingen die kunnen misgaan. Dit ligt vast niet aan je kabelboom of aan de pomp zelf. Een gebroken mechanisch kabeltje of een foutieve sensor kan er voor zorgen dat de boel niet meer werkt. Je zal bij de dealer of goede garagist de foutmeldingen moeten kunnen laten uitlezen, dat geeft meestal wel aan waar het probleem zit. Het kan iets heel kleins zijn, maar diagnosetijd is altijd irritant, en het is haast onmogelijk zelf er iets aan te toen. Een reden waarom ik zelf geen electro/hydraulische klapdakjes cabrio's meer wil, doe mij maar een manueel dakje á la Mazda Mx-5
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt er op dat er een beveiliging niet goed wordt opgepikt.
Aangezien je aangeeft dat het open en sluiten van de ramen wel effect heeft, of het dicht/openklikken van het achterklepslot. Zou ik daar juist eens naar kijken.
De sensoren die moeten registreren dat alles in orde is voor de normale procedure kan beginnen zullen een slecht contact hebben of vervuild zijn.
Kijk ook eerst even naar de massaverbindingen. De auto heeft de leeftijd dat het langzaam voor probleempjes kan gaan zorgen door geoxideerde massaverbindingen en franse auto's zijn gevoelig qua electronica.

Als het dak mechanisch normaal werkt, zal het mechanisme zelf het probleem niet zijn.
 
Bij elektronische/ Hydroulische dakjes zijn er zoveel dingen die kunnen misgaan. Dit ligt vast niet aan je kabelboom of aan de pomp zelf. Een gebroken mechanisch kabeltje of een foutieve sensor kan er voor zorgen dat de boel niet meer werkt. Je zal bij de dealer of goede garagist de foutmeldingen moeten kunnen laten uitlezen, dat geeft meestal wel aan waar het probleem zit. Het kan iets heel kleins zijn, maar diagnosetijd is altijd irritant, en het is haast onmogelijk zelf er iets aan te toen. Een reden waarom ik zelf geen electro/hydraulische klapdakjes cabrio's meer wil, doe mij maar een manueel dakje á la Mazda Mx-5
bedankt voor de info, als het al niet de pomp is en de kabelboom valt dit al mee.
Het lijkt er op dat er een beveiliging niet goed wordt opgepikt.
Aangezien je aangeeft dat het open en sluiten van de ramen wel effect heeft, of het dicht/openklikken van het achterklepslot. Zou ik daar juist eens naar kijken.
De sensoren die moeten registreren dat alles in orde is voor de normale procedure kan beginnen zullen een slecht contact hebben of vervuild zijn.
Kijk ook eerst even naar de massaverbindingen. De auto heeft de leeftijd dat het langzaam voor probleempjes kan gaan zorgen door geoxideerde massaverbindingen en franse auto's zijn gevoelig qua electronica.

Als het dak mechanisch normaal werkt, zal het mechanisme zelf het probleem niet zijn.
Ik heb het massa punt M60 eens nagekeken er was een matte schijn te zien aan de ringen maar niet echt geoxideerd . ik heb deze opgeschuurd. Maar durf nu het dak niet opnieuw proberen. Een matte schijn aan de ringen kan dit voldoende zijn om voor problemen te zorgen ?
 
^^ denk dat je toch even op het internet naar de onderliggende werking van het daksysteem op zoek moet gaan.

Zoek op een Peugeotforum naar dak gerelateerde problemen. Je zal niet de eerste zijn met dit probleem.

Uitlezen kan maar dan heb je wel een goede lezer nodig die ook bij de aansturing van het dak kan (als het dak zijn eigen computer heeft..of dat e.e.a al met de BSI is verbonden?)

Correcte massapunten hebben is altijd goed natuurlijk. Denk echter dat dit niet direct jouw oplossing is.

Hier op het AW forum is een gebruiker die het dakprobleem van zijn 206 niet opgelost kreeg en er maar afscheid van heeft genomen. Hopelijk is het zover bij jou nog niet.
 
Update : Voor dat ik naar de garage ben gegaan had ik het contactpunt die je hier onderaan ziet op de foto eens met contactspray ingespoten.
Gisteren naar garage geweest toegekomen bij de garage het dak proberen te open alles werkte normaal dit 5 keer gedaan geen foutmelding.
Tijdens het naar huis rijden op enkele meter van de garage nog eens geprobeerd alles werkte normaal. Het was mooie weer dak open gelaten tijdens het naar huis rijden.
Thuis gekomen het dank terug dicht gedaan opnieuw proberen te open alles werkte normaal.
Als laatste het beschermnet weg gedaan in de koffer als dit niet is uitgerold dan kan het dank niet worden geopend dit is normaal.
Daarna het beschermnet terug uitgerold en daarna het dak proberen te open maar kreeg terug dezelfde fout. Na een paar keer proberen het net inrollen en uitrollen heb ik dak toch dicht gekregen.

Mijn vraag is dit een sensor die te zien is op de foto hieronder ?

WP-20230524-09-52-25-Pro.jpg
 
ziet er uit als een microswitch die als een soort sensor kan fungeren bijvoorbeeld of een onderdeel dat op een bepaalde manier moet zijn vastgezet ook echt vast zit.
Of om bijvoorbeeld te dienen als eind-aanslag voor een mechanisme.

Als je hier je Beschermnet in moet klemmen om het dak te kunnen openen kan het best zijn dat de schakelaar niet voldoende wordt ingedrukt en daarom het systeem in storing gaat.
Echter, iets wat manueel moet worden gedaan, zal meestal een foutmelding geven als "Beschermnet niet bevestigd"
 
ziet er uit als een microswitch die als een soort sensor kan fungeren bijvoorbeeld of een onderdeel dat op een bepaalde manier moet zijn vastgezet ook echt vast zit.
Of om bijvoorbeeld te dienen als eind-aanslag voor een mechanisme.

Als je hier je Beschermnet in moet klemmen om het dak te kunnen openen kan het best zijn dat de schakelaar niet voldoende wordt ingedrukt en daarom het systeem in storing gaat.
Echter, iets wat manueel moet worden gedaan, zal meestal een foutmelding geven als "Beschermnet niet bevestigd"
update:

auto laten uitlezen de fout die wordt aangeven is dat dit onderdeel defect is .PSA96.800.795.80.OR
Vraag wat is de naam van dit onderdeel en waar kan ik dit online bestellen ?

wga3qc2703ayidhctz7tp0myu77907cp.jpg


alscyixymorzfzrl62biurg38o5nt6tv.jpg
 

Lijkt me iets van een vergrendeling van de achterklep. Er staat ook iets van Tonneau Latch op die sticker.
Maar er zit een sensor in die registreert of het wel of niet is gesloten verwacht ik.
Gezien je mechanisme normaal werkt als het geen foutmeldingen geeft lijkt het me niet dat dat deel echt kapot is. Tenzij de kabels stuk zijn.

Ik weet niet waar het precies zit, maar soms is het gewoon een kwestie van smeren omdat het geheel na x jaren gewoon niet meer soepel genoeg beweegt. Zeker met kabels en mechanismes die wat troep kunnen eten.
De sensor die er in zit zal waarschijnlijk ook alleen een microswitch zijn die los te vervangen is.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb met mijn 207 exact dezelfde problemen. Het kan een keer of 6 goed gaan en dan daarna de foutmelding mechanisme wegklapbaar dak defect. En dat is altijd op een plaats waar het dak dicht moet omdat de auto uit het zicht is ofzo, of als het dreigt te gaan regenen. Mijn vertrouwen is weg, en durf het dak gewoon niet meer open te doen.

Ik heb de auto bij 2 verschillende (Peugeot) bedrijven laten uitlezen met de juiste software. Beide keren geen fouten.
Preventief is de bedieningsschakelaar binnen vervangen afgelopen zaterdag, maar vandaag weer de foutmelding tijdens dichtdoen. Ik wordt er echt niet goed van. Ik las iets over massapunt MC60. Waar is dat te vinden?
 
Update van de post:

Start post:

Bij mijn Peugeot 207 CC uit 2009 1.6 HDI krijg ik de melding mechanisme wegklapbaar dak defect.
Als ik de schakelaar van het dak indruk hoor ik wel geklik, maar er gebeurt niets.
De ramen gaan niet open, koffer gaat niet openen en het dak gaat niet open. Wanneer ik de kofferbak probeer te openen is deze op slot. Als ik even wacht, auto op slot zet en weer open, gaat de kofferbak wel open.

visueel heb ik de kabelboom bekeken of deze beschadigen heeft maar niks te zien.
Het olieniveau in het reservoir van de hydraulische pomp van de dakbediening staat tot aan het plus teken.

Update na garage bezoek:

Ik heb mijn auto laten uitlezen in de garage daar gaf de computer aan dat het slotmechanisme defect is dit onderdeel vergrendeld en ontgrendeld het dak.

wga3qc2703ayidhctz7tp0myu77907cp-1.jpg


Ik heb het onderdeel laten vervangen maar krijg nog steeds hetzelfde probleem soms gaat het dak 22 keer na elkaar perfect open/dicht naar dan bij de 23 keer is het hetzelfde probleem terug , een andere keer is het na 6 keer openen en dicht doen van het dak. Garage zegt het dak werkt perfect het stuk is vervangen we hebben het dak open en dicht gedaan.



Wat ik wel opmerk is wanneer ik op een stoeprand op of afrij is dat het dak een krakend geluid maakt alsof het dak gaat breken. Krakend geluid komt van de rechterkant passagier. Ik heb er een geluidsfragment van gemaakt link:


Ook wanneer ik tegen het dak duw hoor ik het gekraak zie video:




Nog iets dat ik opmerk is dat de ruimte tussen de rubber van het dak en de rubber van het koetswerk waar het dak open gaat aan de linkerkant groter is dan aan de rechterkant zie foto’s.

Grotere ruimte tussen de rubber van het dak en de rubber van het koetswerk, waar het dak open gaat linkerkant bestuurder zie foto hieronder.
rubber-dak1.jpg



kleinere ruimte tussen de rubber van het dak en de rubber van het koetswerk , waar het dak open gaat rechterkant passagier zie foto hieronder.
rubber-dak2.jpg


Zou de fout melding hierdoor kunnen worden veroorzaakt ?

Alle tips of ideeën zijn welkom.
 
Die minste ruimte zit aan de rechter kant.. en je schrijft dat het kraakt (door het torderen) aan de rechterkant. Dát zou wel eens met elkaar te maken kunnen hebben. Denk dat je dan iemand naar dat punt van de aansluiting moet laten kijken wanneer jij van de stoep rijdt. Als die twee delen elkaar raken, heb je een bron te pakken, denk ik.

Vervolgens is de vraag wat de fabrieksinstelling is qua ruimte tussen die twee carrosseriedelen.
 
Die minste ruimte zit aan de rechter kant.. en je schrijft dat het kraakt (door het torderen) aan de rechterkant. Dát zou wel eens met elkaar te maken kunnen hebben. Denk dat je dan iemand naar dat punt van de aansluiting moet laten kijken wanneer jij van de stoep rijdt. Als die twee delen elkaar raken, heb je een bron te pakken, denk ik.

Vervolgens is de vraag wat de fabrieksinstelling is qua ruimte tussen die twee carrosseriedelen.
Wanneer een auto tordeert dan wringt de carrosserie kan dit ervoor zorgen dat het bewegend open dak soms blokkeert en de melding heeft mechanisme wegklapbaar dak defect ?
 
Mijn Peugeot 207cc geeft code C882 en de melding schakelaar deksel wegklapbaar dak. Bij het openen van het dak gingen de ramen wel open, maar het dak niet. We kregen de melding in het display: wegklapbaar mechanisme dak defect. We denken dat het ook te maken heeft met de schakelaar van de kofferdeksel. Soms gaat de koffer nl. niet open (met afstandsbediening) en na verwijderen en het aansluiten + pool accu ineens weer wel. Iemand tips of het vervangen van het koffermechanisme dit probleem verhelpt.
 
Ik had hetzelfde probleem. Bij de rechterkoplamp zit een stekker deze heb ik schoongemaakt en met contactspray ingespoten.
Daarna geen probleem meer
 
Terug
Bovenaan