Megane 1.3 vs Octavia 1.0 vs Kia Ceed SW 1.0

Anton 5236767

Startmotor
Wij zijn op zoek naar een benzine stationwagen ter vervanging van onze Megaine dci uit 2012 (320k op de teller). We rijden de meeste kilometers met onze electrische Zoe en hebben geen diesel meer nodig en willen ook een wat nieuwere auto.
We zoeken een station vanaf 2019 die minimiaal 150 duizend km meekan. We hebben geen caravan, maar hij moet wel af en toe een aanhangertje kunnen trekken.

Onze voorkeur gaat uit naar een Megane, Octavia of Ceed. Van de Megane begreep ik dat de nieuwere 1.3 motor beter is dan de 1.2.. Van de Octavia en Ceed zie ik met name de 1.0 uitvoeringen.

Kan ik verschil in betrouwbaarheid verwachten tussen deze modellen? Kunnen ze in principe makkelijk de 2 ton halen?

In principe wel....waarom niet ff een jaartje wachten en dan een nieuwe Scenic zoeken met de kop eraf?

Wat is het budget? 2 ton kan met allen makkelijk. Denk dat het op detail gaat wat je zelf mooier vind.

Ondanks de 1.0 in de octavia voor een 3 cilinder prima is, heeft de megane wel een hele fijne 4 cilinder met meer vermogen. Die rijd het lekkerste denk ik. De octavia weer verruit de ruimste maar wat eevoudiger vorm gegeven van binnen en buiten.

De KIa zit waarschijnlijk nog een tijdje in de fabrieksgarantie en doorgaans wel goed in de spullen,

voor allen is wel wat te zeggen , zou gewoon eens gaan rijden

De 1.3 is als enige een viercilindermotor, en heeft een veel hoger maximaal koppel bij een laag toerental dan de 1.0 van Skoda en Kia.

Voordeel van een viercilinder is dat de arbeidsslagen elkaar precies opvolgen, om die reden loopt een viercilindermotor van nature rustiger dan een 3 cilindermotor.

Ik heb zelf nu 4 jaar een Renault Clio 1.3 met automaat, en rijdt probleemloos van beurt naar beurt.
Ik ben erg enthousiast over de motor. Loopt heel soepel, is erg krachtig, stil, en verbruikt weinig brandstof,het olieverbruik is niet meetbaar.

Zoals Ascona GT aangeeft maak gewoon proefritten dan ervaar je zelf de verschillen.

Met de degelijkheid en betrouwbaarheid van deze 1.3 motor zit het wel goed, een collega heeft een Mercedes met deze 1.3 motor, die nu ongeveer 160.000 km probleemloos heeft gereden.

Dank voor de reacties, budget is 15-18k afhankelijk van de leeftijd en km. Heb zaterdag al,ritje in een Megane 1.3 gemaakt, voelt vertrouwd, vond hem nog niet zo pittig als verwacht tov mijn 110pk diesel. Wil wel graag trekhaak, achteruitrijcamera en stoelverwarming.

Ik heb een Octavia 1.0 gehad.
Rijd beter dan ik op voorhand had verwacht. Best vlot en zeer zuinig.
Kan ook prima met een caravan overweg.
Nu heb ik de 1.5. die heeft 4 cilinders en loopt inderdaad wel veel mooier en rustiger.
Bij de 1.0 gaat de waterpomp vaak al vroeg stuk. Mijne moest ook na ruim 100.000km vervangen worden

Ik heb ook naar de Megane gekeken, maar las overal dat die niet zo zuinig zijn. Nu is dat met weinig kilometers misschien niet zo'n issue, maar kan toch goed zijn daar rekening mee te houden.

Wat ik gewend ben van de 1.3 TCe is dat die met normale rijstijl toch een nette 6 a 6,5 liter per 100 km laat zien.

Golf 1.0 TSi koffiemolen in een variant ook nog deed inderdaad een enorm respectabele 5 a 5,5 liter per 100 km.

Wat ik gewend ben van de 1.3 TCe is dat die met normale rijstijl toch een nette 6 a 6,5 liter per 100 km laat zien.
Mijn Renault Clio TCe 130 staat nu op een gemiddeld verbruik van 5,2 liter per 100 km, in de winter is dat maximaal 5,7 liter per 100 kilometer. De Megane is natuurlijk groter en weegt meer, en zal dus ook meer brandstof verbruiken.

Het gemiddeld verbruik hangt natuurlijk ook af van rijomstandigheden en rijstijl.

Het is een Megane 1.3 Tce Bose uit 2019 geworden. Had ook proefrit gemaakt in een Octavia 1.0, mooie auto en power voor een 1.0 viel me mee maar wel erg snel hoog in de toeren. Heb gisteren al rit van 200km gemaakt in de Megane met gemiddeld 110-120km/h en verbruik volgens boordcomputer was 4.7liter/km, viel me reuze mee. Motor is erg fijn en stuk stiller dan onze oude dci 1.5 diesel. Vering en stoelen vind ik ook beter dan in de Octavia.

Terug
Bovenaan