Mechanix: '13 Toyota Verso-S

Mechanix

Kilometervreter
Na veel overpeinzingen welke auto mijn illustere Ford Fiesta 1.3 Classic uit 2002 moest vervangen, is de opvolger nu eindelijk gearriveerd. Helaas geen oude Benz of Suzuki Liana, maar een vrij reguliere Ford Fiesta 1.25 5-deurs uit 2010. Reden waarom het deze auto geworden is? Mijn vader wilde een nieuwe auto en ik kon deze tegen het dealerbod overnemen. Goedkoper ga je zo'n auto natuurlijk niet vinden. En dit type Fiesta rijdt erg lekker en is voorzien van een aantal fijne opties. Bovendien vind ik hem in het groen ook nog eens erg leuk ogen. Blij mee dus!





In principe heb ik weinig plannen met deze auto. De distributieriem moet op korte termijn worden vervangen en op iets langere termijn wil ik nog een setje nieuwe voorbanden laten plaatsen. Verder (hopelijk) veel kilometers maken tegen lage kosten.

En dan nog mijn voorgaande auto's. Van 2015 tot 2018 reed ik de '02 Fiesta. Nu is m'n zusje de gelukkige eigenaar van deze auto!:)



En het begon allemaal met de '92 Golf II, waarmee ik zelfs naar Italie ben gereden. In bezit gehad van 2010 tot 2015.



Naast auto rijd ik sinds 2015 ook motor. Sinds kort is de '96 Suzuki Bandit 600 m'n ex... :cry:



Maar daarvoor komt een '06 Bandit 1200 in de plaats!:cool: Hopelijk ga ik daar net zoveel fijne kilometers op rijden als op de 600.



Zo, dan weten jullie dat ook weer!:)
 
Laatst bewerkt:
Eindelijk wat anders, gelukkig niet zo’n Liana! Nette kleur een veel plezier ervan. Is dit de 60 of de 80pk 1.25? (Ik hoop dat laatste)
 
Leuke auto, veel plezier ermee.(y)

Motor zal wel snel zijn als het een 1200 is, flinke verbetering.
 
Heeft even geduurd voor de kogel door de kerk was maar dan heb je ook wat.
Je zal wel veel tijd over hebben nu je niet meer op zoek hoeft naar iets anders! ;)
Veel plezier ermee. (y)
 
Fantastische Fiesta Mechanix! Stuurt heel erg fijn, ziet er goed uit, alles werkt leuk en zit goed in elkaar. Als 1.6 sport helemaal leuk...maar ja deze is lekker zuinig. ;)

Motor is ook gaaf! (y)
 
Dank allen.

Het is op papier een 60pk maar hij heeft tegen de 90pk. De 60pk versie was namelijk vrij makkelijk en goedkoop te 'ontgrenzen' naar het volledige vermogen dat de 1.25 kan leveren. Alsnog geen snelle auto, maar dat hoeft ook niet.

De motor is met z'n 1200cc aardig rap, maar rijdt toch rustiger dan de 600cc. De laatste moet je namelijk flink op toeren houden voor vermogen, en dan rij je al snel veel te hard. De 1200cc is zo soepel dat je in alle versnellingen wel koppel hebt om vlot weg te trekken.
 
Bijna 50% vermogenstoename

Hij zal er wel een stuk leuker door rijden:)

[size=x-small](maar je ouwe heer heeft het niet gemeld bij het RDW [>20%][/size]
 
Lycan Capri zei:
Bijna 50% vermogenstoename

Hij zal er wel een stuk leuker door rijden:)

[size=x-small](maar je ouwe heer heeft het niet gemeld bij het RDW [>20%][/size]

Dat deed niemand. Het klinkt allemaal heel indrukwekkend, maar het is niet echt wereldschokkend of zo.
 
Heel leuk ding! Kleurtje is ook top! Persoonlijk zou ik een origineel Ford sportiever grilletje niet kunnen weerstaan, dus dat moet er op :)
Mooie vooruitgang!
 
Fris kleurtje(y)

Bij een volgende meeting moeten we hem maar eens naast de Swift zetten, toch concurrenten van elkaar:T
 
Tnx heren!(y)

@Barri: kan je eens een linkje sturen hoe dat eruit ziet? (Daar gaan m'n goede voornemens... :))

@D. Elzinga: goed idee! Of ik neem tzt ook een Suzuki mee.
 
D. Elzinga zei:
Fris kleurtje(y)

Bij een volgende meeting moeten we hem maar eens naast de Swift zetten, toch concurrenten van elkaar:T

Wanneer is de volgende "meeting"?
Hoe gaat het met de beste en mooiste Xsara van NL? :)
 
Ach op die manier, met de 60 pk vergeleken zal dit een absolute verademing zijn! En dan heb je ook nog de kortere bak, dus vlot zat
 
Damianw26 zei:
Ach op die manier, met de 60 pk vergeleken zal dit een absolute verademing zijn! En dan heb je ook nog de kortere bak, dus vlot zat

Valt toch tegen in de praktijk, tot 3.500 toeren merk je geen verschil tussen de 60 en 82 pk uitvoeringen. Je moet dus echt doorhalen om het extra vermogen aan te spreken. Maar bij bijvoorbeeld invoegen is het wel prettig dat de motor niet is begrensd. Het is logisch dat Ford tegenwoordig de Ecoboost gebruikt, ook in de kleinere modellen. Veel meer koppel bij lage toeren.

Jay DoubleYou zei:
Nog steeds een leuk model. Dit vond ik destijds de mooiste kleur voor de Fiesta, "Squeeze Green". Anders zou ik gaan voor "Hot Magenta".

Tnx! M'n pa wilde destijds eigenlijk een zwarte Fiesta, maar dit model is in een felle kleur veel leuker. Gelukkig kon hij toen alleen nog een groene krijgen! :)
 
@TL: lastig om een goede foto te vinden, maar zo eentje: <https://aykam.biz/wp-content/uploads/28160-6-ford-fiesta-mk7-auto-led-tagfahrlicht-r87-ja8-08-15-1200x900-12.jpg>

Nog steeds een leuk model. Dit vond ik destijds de mooiste kleur voor de Fiesta, "Squeeze Green". Anders zou ik gaan voor "Hot Magenta".
Beide de introductiekleuren destijds in 2008!
 
Thanks heren!

Die sportgrille had Smarter volgens mij in z'n Fiesta laten zetten die hij een aantal jaar geleden gehad heeft. Stond wel mooi inderdaad.
 
Wat een vooruitgang zeg, eigenlijk niet te geloven dat dit model Fiesta er ook alweer bijna tien jaar is. Zeker in deze kleur is 'ie bijzonder fris en ook met de beproefde techniek zul je nog een hele tijd vooruit kunnen. De frisse kleur maakt 'm af (y).
 
Gefeliciteerd, veel fijne en veilige km's gewenst, zeker straks ook met de nieuwe bandit.

Collega van mij heeft de zelfde kleur. Ziet er gewoon leuk en fris uit. Zeker een van de beste kleuren.
 
Vraag me af of dit vermogen uberhaupt wel om te keuren is, daar men bij de RDW geen rollenbankuitdraai accepteert van een externe partij.
 
Mooie kleur!:T En een enorme vooruitgang vergeleken met die prehistorische jaren 90 Fiesta!
 
Barri zei:
@TL: lastig om een goede foto te vinden, maar zo eentje: <https://aykam.biz/wp-content/uploads/28160-6-ford-fiesta-mk7-auto-led-tagfahrlicht-r87-ja8-08-15-1200x900-12.jpg>

Nog steeds een leuk model. Dit vond ik destijds de mooiste kleur voor de Fiesta, "Squeeze Green". Anders zou ik gaan voor "Hot Magenta".
Beide de introductiekleuren destijds in 2008!

Nu op de pc zie ik het pas.
Gaat dus eigenlijk om "het rooster in de bumper" en niet de grille, beschouw die supersmalle brievenbus daarboven als de echte grille en dacht dus al wat kan je daar nu in vredesnaam mee. :)
 
Gefeliciteerd na heel veel auto's die voorbij gekomen zijn toch een keuze gemaakt.
Leuke auto in een mooie frisse kleur, jammer genoeg 2 deuren teveel, maar heel veel plezier ermee
 
Strake bak Mechanix !
Z'n 1.25 blok is een fijn blok. En dan een bijna net z'n groot motorblok ( in inhoud ) tussen 2 wielen.
Veel plezier !
 
Tnx allemaal!

Elco zei:
Wat een vooruitgang zeg, eigenlijk niet te geloven dat dit model Fiesta er ook alweer bijna tien jaar is. Zeker in deze kleur is 'ie bijzonder fris en ook met de beproefde techniek zul je nog een hele tijd vooruit kunnen. De frisse kleur maakt 'm af (y).

Destijds een behoorlijke revolutie ten opzichte van het vorige type en nog steeds bij de tijd. Het huidige type Fiesta vind ik zeker niet veel moderner ogen dan deze, wel wat volwassener natuurlijk.

SVF zei:
Mooie kleur!:T En een enorme vooruitgang vergeleken met die prehistorische jaren 90 Fiesta!

Mooi groen is niet lelijk!:) Zeker een vooruitgang, al reed die oude Fiesta naar mijn mening ook erg lekker.

Aanstaande vrijdag wordt de distributieriem vervangen. Dat is dan ook maar weer gebeurd. Hopelijk gaat alles goed.
 
Nou inderdaad, nog zo'n frisse, lichtgroene aanwinst! Zo kun je wel zien hoe sterk de vorm van de auto is veranderd in 1,5 decennium. Dit model Fiesta is toch nog steeds een knappe en behoorlijk opvallende verschijning.
 
Mooie upgrade zeg, gefeliciteerd!
Uit ervaring kan ik zeggen dat dit erg fijne wagens zijn om in te rijden. Kleurtje staat hem ook zeer goed, wat mij betreft is alleen de aubergine/paarse kleur op dit model nog net even wat leuker. Desalniettemin is wat kleur in het straatbeeld altijd goed (y)
 
De Fiesta heeft vandaag z'n nieuwe distributieriem gehad. De monteur liet me de gedemonteerde spullen zien en daar was niets op aan te merken. Waarschijnlijk is 8 jaar wel een heel veilige vervanginstermijn... Nou ja, voorlopig hoeft daar in ieder geval niet meer naar om te worden gekeken.

Binnenkort wil ik ook nog de voorbanden laten vervangen omdat die toch wat minder zijn en de auto op hoge snelheid wat in het stuur trilt. Nu is dat natuurlijk snel te regelen bij Profile of Euromaster, maar je kan je banden ook online bestellen. Wat heeft jullie voorkeur daarin?
 
Tof om te lezen dat je de Fiesta van je ouders over genomen hebt! Lekker fris ogende auto in een kenmerkende kleur en ik weet hoe fijn ze rijden. Veel plezier ermee! (y)
 
Geweldig zo in deze kleur, kan die Fiesta erg goed hebben! Zelf had ik nog even door gespaard voor de nieuwste Fiesta, die vind ik ook heel erg geslaagd qua uiterlijk. Veel plezier ermee in ieder geval.
 
Mooi dat je op deze manier een auto hebt kunnen aanschaffen! De Fiesta blijft een van de fijnst sturende auto's in het B-segment, zonder dat je daarbij heel veel comfort moet inleveren.

Mechanix zei:
Nu is dat natuurlijk snel te regelen bij Profile of Euromaster, maar je kan je banden ook online bestellen. Wat heeft jullie voorkeur daarin?

Ik gebruikte voorheen altijd autobandenmarkt.nl alleen dan komen de banden uit Duitsland en dat duurt over het algemeen een (werk)week voordat je ze in huis hebt.

Ook een keer autobandencollectief gebruikt. Die beloven de banden binnen 1 á 2 dagen te leveren, maar doen er ongeveer ook een week over. Zeer onduidelijk bedrijf qua communicatie. Ik heb het idee dat ze de bandenhandel er meer voor 'erbij' doen. Een soort tussenpersoon/dozenschuiver.

Laatst via de bandenconcurrent.nl besteld. Dit is gewoon in een Nederland (Eindhoven) gevestigd bedrijf. De banden waren erg goed geprijsd, en daarna ook nog eens de volgende dag in huis. Zeer tevreden dus!

Verder moet je lokaal even een goede bandenboer vinden die tegen een schappelijke prijs de banden voor jou monteert en balanceert. Grote kentens zoals Profile en Euromaster rekenen hier vaak de hoofdprijs voor.
 
Kijk eens op de autobandenkiezer van Autoweek. Vaak hebben de webshops ook montagepartners. Het scheelt een flinke slok vergeleken met de fastfitters.
 
Via de Bandenconcurrent zou ik 2 Hankooks Ventus Prime 3 kunnen laten monteren voor 125 euro. Dat lijkt me wel redelijk.
 
Mechanix zei:
Via de Bandenconcurrent zou ik 2 Hankooks Ventus Prime 3 kunnen laten monteren voor 125 euro. Dat lijkt me wel redelijk.

Mja, niet heel slecht inderdaad. Goede band ook! Moet ze nog bestellen maar bij mij komt er een volledige set van die banden onder. Heb ze al mogen testen in de maat die ik wil in een Clio van een kennis van mij. Prima banden! Fijn grip ook en uiterst mooi prijsje!
 
Nico GTR zei:
Mechanix zei:
Via de Bandenconcurrent zou ik 2 Hankooks Ventus Prime 3 kunnen laten monteren voor 125 euro. Dat lijkt me wel redelijk.

Mja, niet heel slecht inderdaad. Goede band ook! Moet ze nog bestellen maar bij mij komt er een volledige set van die banden onder. Heb ze al mogen testen in de maat die ik wil in een Clio van een kennis van mij. Prima banden! Fijn grip ook en uiterst mooi prijsje!

Ah, klinkt goed! Ik wacht nog even met de banden tot na de vakantieperiode.

Eerste verbruikscijfers zijn bekend: 1:13,9 is de score met veel kortere ritten en stadsverkeer. 1:15 lijkt me haalbaar met langere ritten over de snelweg. Ik had ongeveer 1:14 verwacht, dus niet ontevreden.
 
Ik wilde de voorbanden laten vervangen wegens trillingen in het stuur, maar omdat de banden nog wel redelijk waren toch eerst laten uitbalanceren. En nu zijn de trillingen zo goed als weg!(y) Goedkope fiks.

Wat ik wel apart vind: mijn pa heeft de auto begin '18 nog een grote onderhoudsbeurt laten geven en daarbij gezegd dat de auto trilde. Het is mij een raadsel waarom de garage de voorwielen toen niet meteen heeft gebalanceerd... :confused: Een beetje monteur begrijpt toch meteen dat daar de oorzaak ligt? Of denk ik nu te gemakkelijk?
 
Een MONTEUR wel ja.
Heb je wel eens in de werkplaats gekeken? Meestal lopen er van die kiloknallers van 16/17.
 
Normaal gesproken maak ik niet zulke lange ritten met de auto, maar deze week ben ik met de auto naar Duitsland geweest en heb bij elkaar toch een goede 700 km gereden. In vergelijking met de '02 Fiesta is deze auto echt veel volwassener. Vooral de stoelen zijn een stuk beter. En dat scheelt heel veel tijdens een langere rit. Ook de airco en de betere geluidsisolatie dragen sterk bij aan het rijcomfort. In heuvelachtig gebied houdt de 1.25 echt niet over. Maar uiteindelijk toch nog 170 km/h op de klok gezet. Zuinig is het blok wel, 1:15 gemiddeld. Niet gek bij hogere snelheden op de autobahn.
 
Lekker fris kleurtje! (y)

Enzo Ferrari zei:
Laatst via de bandenconcurrent.nl besteld. Dit is gewoon in een Nederland (Eindhoven) gevestigd bedrijf. De banden waren erg goed geprijsd, en daarna ook nog eens de volgende dag in huis. Zeer tevreden dus!
Daar heb ik ook een keer besteld, helaas wat minder goede ervaring met bandenconcurrent en de bijbehorende montagepartner.
 
Terug
Bovenaan