MB A180 als vervanging van huidige auto

NH 7268546

Startmotor
Ik rijd momenteel in een Corsa D (LPG) uit 2012 en ben aan het neuzen voor een vervanging.
Op mijn werk bieden ze een Mercedes A180 (100KW) te koop aan uit 2019 met een km stand van rond 120k.
Het betreft een lease auto die ze kwijt willen na 4 jaar.
Kleur is zwart en het is Bus. Sol. AMG uitvoering (geen echte AMG dus).

Dit alles voor 22k

Ik ben bewust dat ik flink moet bijbetalen voor een verzekering en de benzinekosten (LPG rijdt zoveel goedkoper).
APK loopt tot halverwege 2025, dus ik verwacht weinig onderhoudskosten.
Zelf ben ik wel enthousiast om een MB te rijden, maar ik heb te weinig kennis over auto's of dit een goede koop is.
Is de prijs (zie spoiler) voor deze auto ok? Ik heb op gaspedaal en autoscout gekeken naar vergelijkbare auto's en die zitten qua prijs toch iets hoger dan de aanbieding die ik nu heb.
Ergens denk ik, het is een hoop geld, is het wel verstandig om dit te kopen?

Als jij hem mooi vind. Blokje is van Renault wat er in zit en staat als goed te boek, niet heel vlot maar prima. Kijk wel even naar onderhoud, vaak word de laatste beurt niet gedaan na 4 jaar als deze uit de lease komt. Dus mogelijk komt dat er dus wel bij. (Aanbod wat je ziet bij garages zit een beurt er wel vaak bij in) kijk ook banden en dergelijke even na. APK is wat anders dan onderhoud. Met 120k kan er naast een beurt ook gewoon setje schijven en blokken bij komen alsmede paar bandjes en een beurt. Ook al is de apk pas volgend jaar. Versleten is versleten. Beurt bandjes en remmen kost zo een 1000 euro. Even checken dus wanneer de laatste beurt was. Bandjes kun je ook simpel zelf meten. 2mm = vervangen . En als jij het een fijne auto vind en je kunt er een goede deal mee maken, gewoon doen.

Laatst bewerkt:
Precies wat Ascona GT stelt: Pas goed op of AL het onderhoud wel is gedaan. Veel wordt niet meer uitgevoerd als bekend is dat de auto op korte termijn eruit gaat. Een paar remblokken valt mee, maar een distributieriem / ketting wordt al een ander prijskaartje. Controleer even of bij dit blokje iets groots vervangen moet gaan worden of had moeten worden.

Ik denk dat je maandelijkse onderhoudskosten bij die Mercedes omhoog gaan, hij zit nou eenmaal in een hogere klasse, wat dacht je van verzekering en MRB, heb je dat al bekeken of is dat geen punt verder?

In de categorie hatchbacks-met-dure-merknaam is het wat mij betreft, zeker in deze uitmonstering, wel een aantrekkelijke auto (auto's om vooral mee te vergelijken zijn de Audi A3 en de BMW 1-serie). Verzekering zou zomaar eens kostbaar kunnen zijn.

Omdat het contrast met wat je nu rijdt zo enorm is, ben je waarschijnlijk geneigd het allemaal door een zeer roze bril te zien, dus ik zou me proberen zo goed mogelijk in te lezen (tests en rij-impressies alsmede gebruikerservaringen) en uiteraard een proefrit maken. Het is -iig nieuw- een erg dure auto in verhouding tot wat je krijgt. Volgens mij zijn er in dit segment auto's die beter rijden, praktischer zijn, beter rijden en meer vermogen hebben voor hetzelfde geld. Bedenk dat een meer prozaïsche/pragmatische keuze in dit segment (oa Ford Focus, VW Golf, Peugeot 308, Renault Megane, Opel Astra, Kia Ceed, Hyundai I30, Toyota Corolla, Seat Leon, Skoda Scala, Skoda Octavia, Mazda 3, etc.) ook al een enorme verbetering tov je huidige auto betekent.

Maar sowieso mis ik in je verhaal een beetje wat voor jou criteria zijn om een auto op te kiezen. Heb je nog bepaalde behoefte qua binnenruimte, prestaties, functionaliteit, etc?

Ik zie nu pas dat het om een Mercedes A 180 op benzine gaat met 136 pk van het laatste model.
De 1332 CC door Renault en Mercedes ontwikkelde motor is een hele fijne, soepele, zuinige motor. En staat bekend als betrouwbaar en degelijk. De Mercedes A is een goede auto.

Ik ben zelf fan van deze motor, de motor zit ook in mijn Renault Clio 130 TCe automaat. Mercedes gebruikt ook de zelfde 7 traps
7 DCT300 automaat van Magna Getrag.

Kijk wel of op de Mercedes A alles zit wat je wil, sommige exemplaren zijn opvallend kaal uitgevoerd.

Een Mercedes A was nieuw relatief duur, kijk dus goed of de auto genoeg waar voor het geld biedt. De keus in modellen is namelijk enorm.
De Mercedes A rijdt fijn.

Even snel vergelijken op gaspedaal en die 22k lijkt me een prima prijs voor deze auto, dat is dus wel gunstig. Maar je moet je niet rijk rekenen, op echt alle vlakken van autorijden is de Mercedes ( uiteraard ) veel duurder dan wat je nu rijd. Zet alles eerst eens goed naast elkaar, wegenbelasting, verzekering, verbruik, onderhoud en de allerbelangrijkste niet vergeten, de afschrijving. Corsa zal wellicht nog 100-150 per maand afschrijven, de Benz zal al snel met ongeveer 400-450 per maand minder waard worden? En verder wat DeeTwee ook al zegt, is de stap naar deze Mercedes echt "nodig" of "gewenst" of is het puur dat hij op je pad komt interessant? Want zoals al gezegd, zitten nog heel erg veel stapjes tussen je huidige auto en de aangegeven Mercedes. Als het financieel verder niet uitmaakt en prima uit kan dan is het wel een leuke keuze en flinke vooruitgang in ieder geval.

Binnen dit segment is de A180 denk ik de beste koop. Voldoende vermogen voor zo'n auto (0...100 is meer dan snel genoeg dus invoegen op de snelweg gaat meer dan prima) en net een maatje groter dan de concurrentie. De Business Solution variant biedt eigenlijk alles wat je echt nodig hebt. Andere motorisering is eigenlijk voor gewoon gebruik overbodig en daardoor onnodig duur.

Het gaat inderdaad om een benzine uitvoering.

Ik heb woensdag een proefrit gemaakt met de eigenaar. Het reed superlekker (mag ook wel), ik moet wel wennen aan een automaat en het erg laag zitten (tov Opel Corsa) in de auto. Auto was ook verlaagd, niet zo handig met drempels.
Auto heeft jaarlijkse dealeronderhoud gehad. Laatste was een paar maanden terug met 400 euro voor kleine beurt. Gemiddelde voor grote beurt is 800 euro. Dus qua kosten voor onderhoud moet ik wel meer gaan betalen. Wel moeten er 4 nieuwe GoodYear banden onder, eigenaar gaf aan dat na 5000 km de banden wel aan vervanging toe zijn. Dus er is misschien wat onderhandelingsruimte over de prijs.

Wat betreft zuinigheid, eigenaar gaf aan dat het superzuinig is, mede ook omdat hij voornamelijk snelwegen had gereden. Boordcomputer gaf 4.8l/100km aan, kan 900 km op een tank van 45l rijden. Ook hier ga ik op achteruit tov LPG.

Hij kocht het 4 jaar geleden voor 36k (AMG lijn was gratis omdat het net geïntroduceerd werd en MB gaf het gratis als optie), om dezelfde auto nu te betalen zal het 8k duurder worden. Dus ik houd wel rekening mee met een flinke afschrijving per jaar. Voor de Corsa betaal ik heel weinig afschrijving (als ik uberhaupt nog niets krijg voor mijn Corsa uit 2012 met 180k op de teller).

Wat DeeTwee ook terecht zegt. Heb ik wel zo'n auto nodig. Een paar jaar terug zat ik naar de A160 te kijken, maar altijd te duur bevonden. De A180 is nog steeds duur, maar aangezien het via mijn werkgever te koop aan wordt geboden, ben ik wel overtuigd dat het netjes is onderhouden en wellicht ook onder de 'marktprijs' aan de medewerkers wordt aangeboden (gok ik?).

Voor een tussenstap zat ik ook naar een Ford Focus hatchback te kijken. Ik kreeg ooit een Focus SW als leenauto mee en die reed ook lekker, maar is niet zo duur als een MB(/BMW/Audi). Ik ben wel zuinig op mijn geld, dus wil het goed besteden. Ik kan het financieel dragen en als het toch niks wordt, dan kan ik het verkopen met een kleine verlies (gok ik?).

De occasion prijzen zijn tegenwoordig behoorlijk transparant en (lease)bedrijven willen ook gewoon een marktconforme inruilprijs, dus of je nu qua prijs een echt goede deal hebt, dat zou ik in twijfel durven trekken (gok ik). Als je zuinig bent op je geld, dan is een dure auto altijd een slechte investering. Vraag me af of het bij een snelle inruil zou blijven bij een klein verlies. Een auto die je vandaag koopt, is morgen zomaar 2.500 euro minder waard, zou je m weer verkopen. Maar er zijn daarop natuurlijk uitzonderingen. Voor 10 tot 12k kun je volgens mij ook een prima tussenstap zetten, waar je ook weer jaren mee vooruit kan. Denk dan inderdaad richting focus (zoals deze bijvoorbeeld: Ford Focus ST-line (2018)) of astra, golf, leon, megane, etc. van vergelijkbare leeftijd of een paar jaartjes ouder. Tis maar net wat waar je je geld aan uit kan en wil geven.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan