Mazda EZ-60 / CX-6e

MCW 84

Asfaltkampioen
7ptr9c98bjrhms_1200.jpg

drbj2d4pi634na_1200.jpg

31zevpi6e45whz_1200.jpg

2025-mazda-ez-60.jpg

2025-mazda-ez-60.jpg

2025-mazda-ez-60.jpg

2025-mazda-ez-60.jpg

Net als de Mazda 6e (en dus de EZ-6) is de CX-6e (EZ-60) gebaseerd op een elektrisch model van Changan. In het geval van de liftback is dat de Changan Deepal L07. De Mazda CX-6e zou gebaseerd kunnen zijn op de Changan Deepal S07, maar ook op de kleinere Deepal S06. Die eerste is 4,75 meter lang, de tweede 4,62 meter. Wél helemaal helder is dat de Mazda CX-6e overduidelijk zijn ontwerp leent van de in 2024 in China getoonde Arata Concept.

Laatst bewerkt:
Hij ziet er wel gaaf uit maar kunnen we eens ophouden met de grills te verlichten, nogal een hoog kermis gehalte. Alleen jammer dat Mazda niet met eigen autos komt!

Ze komen in 2027 met hun eigen EV uit Japan en nieuwe CX-5 komt er sowieso aan. CX-60/80 zijn vrij nieuw. Ook is een compacte SUV aangekondigd en natuurlijk komt er weer een nieuwe MX-5.

Bijzonder vind ik dat de EZ-60 er beter uit vind zien dan de Arata concept car. Het is meestal andersom. Ziet er op het eerste gezicht wel erg goed uit, relatief laag en net wat strakker dan wat Mazda nu heeft. Idd jammer van die lelijke lichttrends.

Goed gelukt om de Mazda uitstraling mee te geven, knap werk. Leuke details, wat overhang achter maar da's ook wel een beetje des Mazdas en ik vind de proporties wel aardig kloppen zo op basis van deze beelden.

Nice. Ben wel een mazda-fan.
Benieuwd naar interieur en specs. De Mazda 6e stond al op mijn shortlist. Deze zou hoger komen (wordt al wat ouder, dus hoge instap....... :p )

Goed gelukt om de Mazda uitstraling mee te geven, knap werk. Leuke details, wat overhang achter maar da's ook wel een beetje des Mazdas en ik vind de proporties wel aardig kloppen zo op basis van deze beelden.
Hmms, aanvullend op mijzelf; zo van achteren zit er toch minder Mazda in dan gehoopt. Niet erg onder de indruk van de laatste serie foto's.

Achterkant doet mij denken aan een moderne variant van de MX-30 (en dat is geen compliment).

Mooie strakke auto, hopelijk lijkt de toekomstige CX-30 hier op maar hoop toch echt dat de 'echte' Mazda's niet zulke interieurs krijgen. Mazda's horen gewoon echte knoppen te hebben en een normaal scherm

IMG-5530.jpg

IMG-5529.jpg

IMG-5528.jpg

IMG-5531.jpg

IMG-5535.jpg

Laatst bewerkt:
Het komt op video's wel hoogwaardig over maar het interieur is te overduidelijk Chinees. Dat was bij de 6e ook al (weinig knoppen, groot scherm) alleen bij deze nog een stapje verder. Niet mijn smaak. Hopelijk is het een optie en heeft ie standaard één scherm

2025-mazda-ez-60-new-interior-exterior-v0-wdyfhy549kve1.jpg

2025-mazda-ez-60-new-interior-exterior-v0-xkfe45649kve1.jpg

2025-mazda-ez-60-new-interior-exterior-v0-mw5cm7549kve1.jpg

2025-mazda-ez-60-new-interior-exterior-v0-npm96z549kve1.jpg

2025-mazda-ez-60-new-interior-exterior-v0-q4sl8y549kve1.jpg

2mfJyXc.png

LO7VsNL.png

nlZj1Dl.png

JzmjUoW.png

2025-mazda-ez-60-new-interior-exterior-v0-zaunj0649kve1.jpg

2025-mazda-ez-60-new-interior-exterior-v0-wqnwh2649kve1.jpg

2025-mazda-ez-60-new-interior-exterior-v0-bzj2k1649kve1.jpg

f4d3ea050eaec699d680ea80f22f3dbb0146287e.png

GnwjK9D.jpeg

orxMFu6.jpeg

vJku2bT.jpeg

Laatst bewerkt:
Mooie strakke auto, hopelijk lijkt de toekomstige CX-30 hier op maar hoop toch echt dat de 'echte' Mazda's niet zulke interieurs krijgen. Mazda's horen gewoon echte knoppen te hebben en een normaal scherm

img_9226.jpg
Hopelijk lijkt de nieuwe CX-30 vooral NIET op deze rijdende kermisattractie... wat een afgrijselijk interieur is dit zeg. De huidige CX-30 heeft nog vrij veel fysieke knoppen en het "iDrive" systeem zit goed in elkaar, echt nog geen seconde gemist dat het geen touch screen is.
En dan het uiterlijk, die grille, het verlicht logo en noem het maar, Chinese wansmaak.

rY7pM6m.jpeg

y4xfoo1bo2fcb0_1200.jpg

a5cnhj7buqn9u1_1200.jpg

0kd0kofih59ma8_1200.jpg

m45igwiz0yg8dt_1200.jpg

id5f3xoa2g31zt_1200.jpg

KCDytsx.jpeg

XQTANCo.jpeg

ekzwI4i.jpeg

DbhOTE3.jpeg

QQYzV8Y.jpeg

• It features a 50:50 (PHEV) and 47:53 (BEV) front/rear weight distribution, strut suspension at the front and multi-link suspension at the rear, and electronically controlled dampers that can respond to a variety of driving situations to provide Jinba-ittai driving - a sense of horse and rider as one.
  • The driving range is expected to be around 600km for the BEV model and more than 1,000km per refueling for the PHEV model (CLTC)
  • 4,850mm x 1,935mm x 1,620mm, 255/40R/21

• Leuk
Waarderingen: Arno
Mazda’s New Electric SUV Proves An Instant Hit In China
Apparently, the REV version of the EZ-60 is a huge hit in China, with over 10,000 pre-orders within the first 48 hours of its unveiling.

Many legacy carmakers have struggled to keep pace with Chinese startups and their innovative new EVs. However, earlier this week, Mazda revealed an electric SUV known as the EZ-60, and it’s already garnered quite a lot of attention in the country. It is also proving to be a hit with customers, with more than 10,000 pre-orders placed within just 48 hours of its debut.

The EZ-60 is unlike any Mazda sold elsewhere. Technically, it is not even a full-blooded Mazda. Thanks to a partnership with Changan, the SUV rides on the same platform as the Deepal S07, one of the latest electric models to roll out of China. It is a clear example of Mazda adapting to a fast-changing market, even if it means leaning on local expertise to do it.

As reported by CarNewsChina, Mazda secured 10,060 pre-orders for the EZ-60 in the two days since its unveiling. This comes despite the fact that the SUV has so far only been showcased in range-extender form and details about the battery-electric version have yet to be announced.

However, one shouldn’t mistake pre-orders for actual sales. For starters, shoppers are in no way obligated to follow through with purchasing the car. Additionally, pre-orders can be placed for just 10 yuan, the equivalent of just $1.40. Not all people who did will go through and buy it, but that’s the norm in the industry anyway – only the percentage varies in each case.

Mazda may be borrowing a Chinese platform, but the EZ-60 looks every bit like a Mazda should.

Ik vind de buitenkant wel een mooie doorontwikkeling van de designtaal van Mazda, maar het interieur is erg jammer, zo ontzettend generiek. Zoiets als hieronder is toch veel fraaier.
2025-mazda3-turbo-awd-dashboard-ak.jpg

De Chinezen zijn er dol op en die markt is een stuk groter dan de Europese... dan weet je ineens waarom
Dat kan, maar dan vind ik het nog steeds jammer. ;)
Ik ben niet tegen digitale schermen, maar het wordt wel erg overheersend vind ik. Maar goed, ook hier komt vast wel weer een kentering in.

Ik hoop nog steeds dat de Europese CX-6e alleen het enkele scherm krijgt van de EZ-6 liftback. Al blijft het natuurlijk jammer dat deze Chinese Mazda's het met zo weinig knoppen moeten doen maar gezien de basis wel begrijpelijk. Kan me niet voorstellen dat ze dat ook in de nieuwe CX-5 gaan doen. Het CX-60-interieur is ook gewoon zoals het moet zijn in een Mazda.

02-gallery-navigation-cx60-desktop-3-technology.jpg

ec4003a1e97840649e94289eb2f58e4f.png

Apart. Kwam deze tegen. Ziet er stuk beter uit. Wellicht een idee wat ze eerst hadden.

Terug
Bovenaan