Mazda CX-30 Comfort of Homura

Chiel de Jong

Startmotor
Hallo allemaal,

Het wordt tijd voor een nieuwe leaseauto. De keuze is min of meer al gevallen op de CX-30, maar ergens twijfelen we ook nog over de Renault Arkana. Dus mocht iemand over de Renault een toevoeging hebben, horen we het graag!

Betreft de CX-30: ik heb een offerte voor de Homura uitvoering, maar ten opzichte van de Comfort uitvoering, lijk ik er op opties op achteruit te gaan, zoals bijvoorbeeld stuurverwarming (wel op comfort, niet op Homura), maaaaar, klopt dit nou wel? Ik kan het mij namelijk niet voorstellen dat de duurdere versie het niet heeft..
Kan iemand mij de verschillen duidelijk maken?

Klopt wel hoor. Hier staat het duidelijk in: https://prijzen.mazda.nl/mazda-cx-30/uitrusting

De Homura is vooral ook een sportievere uitvoering ipv perse een luxere. Zoals 18-inch lichtmetalen velgen in Black, buitenspiegelkappen in Black, B-stijl in pianozwart, grille in Piano Black, privacy glass op zijruiten achter en achterruit. Sommige dingen heeft de Homura niet wat de Comfort wel heeft. Gezien de geringe prijsverschillen zijn de verschillen in uitrusting niet zo groot.

Is iets meer uitgeven voor de Luxury geen optie?

Voorheen had de Comfort ook 18" wielen, nu niet meer. Die had toen ook een blauw/zwart interieur, nu geheel zwart. Dat blauw was ook wel erg smaakgevoelig.

Zou je niet gewoon een proefrit maken in de Mazda CX 30 en Renault Arkana.

De Arkana is in Nederland altijd een hybride,
dat betekent standaard automaat en een soepele aandrijflijn. De auto rijdt op lage snelheid relatief veel elektrisch.

Let wel op het verschil. De comfort is er alleen als 122 en 186pk, de Homura als 150 en 186pk.

Weer veel verschil tussen NL en BE qua naamgeving en standaarduitrusting van de verschillende uitvoeringen, hier heeft de Homura Adaptieve CC standaard.
Ook al heb ik het zelf in de CX en werkt het an zich wel goed, stuurwielverwarming vind ik overroepen, we leven hier niet in Finland. Moest het stuk gaan zou ik het niet laten herstellen.
De elektrische kofferklep die de Homura in NL heeft, daar heb je wel dagelijks praktisch nut van.

Sinds kort rij ik zelf de Homura, eerlijk gezegd zit er weinig significante verschillen tussen.
De Homura heeft 18 inch ipv 16 inch velgen, wat zwarte accenten en een automatische achterklep (weet niet of ik er blij van wordt, maar dat is persoonlijk).

Persoonlijk vind ik de Homura beter smoelen dan de Comfort. Met name de grotere wielen doen hem goed.
Ja je levert t.o.v. Comfort een aantal zaken in, de vraag is hoeverre je daar waarde aan hecht.
Stuurwielverwarming (alleen de zijkanten) bijvoorbeeld had ik op de CX-3 wel, CX-30 niet en ik mis het ook niet omdat de verwarming zelf ook snel warm wordt. Bovendien zitten de uitstroomopeningen ter hoogte van het stuurwiel.

Geldt voor meer zaken. Voor mij zelf heb ik gekeken wat ik weg laat en wat er bij komt en toen gekeken wat het belang voor mij hier bij was.
De Homura heeft overigens, naast de kleur, geen enkele optie of optiepakket om te kiezen. Bij Comfort kan je nog een Zwart Leer Pakket kiezen.
En, niet geheel onbelangrijk de motorenkeuze zoals Frits79 ook aangeeft. (Homura = 150 en 186, Comfort 122 en 186).

Succes met je keuze.

Terug
Bovenaan