Mazda CX-3 fof CX-5 kopen?

rick steks

Net ingestapt
Ik ben op zoek naar een nieuwe auto en heb mijn oog laten vallen op de SUV's Mazda vanwege het uiterlijk en de betrouwbaarheid.
Ik rijd nu een BMW 525d station automaat uit 2006. Automaat is heerlijk maar daar ben ik nu van genezen aangezien die bij de BMW kapot is gegaan. Dure grap.

Ik twijfel op dit moment tussen de Mazda CX-3 (1.5 diesel) en de Mazda CX-5 (2.2 diesel).
budget max 18K

Mijn wensen:
Goede stoelen, stille auto, comfort, licht sturen, goed zicht rondom. Parkeersensoren voor en liefst camera achter. Cruise control en regensensor. Soepele handbak.
Extra opties/gadgets zijn altijd welkom :)

Mijn rijstijl:
Rustig, snel doorschakelen.
Ik rijdt vooral op 80km p/u wegen. Af en toe snelweg. Ik rijdt per week ongeveer 200 kilometer.

Wat niet uitmaakt:
Wegenbelasting, brandstofkosten, of je er een caravan mee kunt trekken

Wie vind het leuk om met mij mee te denken of je ervaring te delen?

Cx-3 is als gezinsauto erg krap, CX-5 is dan veel beter. Stoelen in de CX-5 ook ruimer.
Verder zou ik met jouw km's niet gaan voor een diesel. Zijn fijne diesels, maar (zoals heel veel dieselmotoren) ook vrij gevoelig. Je geeft aan dat je geen automaat meer wilt i.v.m. kans op hoge reparatiekosten. Dat geldt zeker ook voor zo'n dieselmotor. Zeker als je ook wat kortere ritten maakt zou ik altijd gaan voor eenb bezineuitvoering.

Bedankt voor je nuttige reactie!
Dat de stoelen ruimer zijn van een cx5 wist ik niet. Wel een belangrijk punt voor mij.
Ik dacht dat diesels betrouwbaarder waren dan benzine, vandaar dat ik in eerste instantie naar diesel keek.

Voor met zijn tweeën is een CX3 groot genoeg, voor een gezin met kinderen is hij te klein. Met 200km per week moet je echt niet voor een diesel gaan, maar een benzine uitvoeren.

rick steks zei:
Bedankt voor je nuttige reactie!
Dat de stoelen ruimer zijn van een cx5 wist ik niet. Wel een belangrijk punt voor mij.
Ik dacht dat diesels betrouwbaarder waren dan benzine, vandaar dat ik in eerste instantie naar diesel keek.
De Skyactive motoren van Mazda staan te boek als betrouwbaar. Dus ik zou niet voor die reden uitwijken naar een diesel.

Één advies: stap niet af van een automaat! Daar gaat u spijt van krijgen. Zeker gezien de ervaring met een absolute kwaliteitsmisser als een 5-Serie (E60) uit 2006. Een auto waar mijn voormalige buurman ook financieel compleet stuk op ging.

Een Japanner als een CX-5 steekt vele, misschien wel met lichtjaren verschil beter in elkaar op motorisch en aandrijftechnisch vlak. Vele zullen zich nu aangevallen voelen, maar dit is een feit. Ik zou dan ook beslist niet terugschrikken van een gebruikte Mazda CX-5 met een automaat. Een dergelijke SUV staat dan garant voor nog heel wat jaren zorgeloos rijplezier.

Wel een opmerking: De eerste generatie CX-5 staat niet bepaald te boek als een hele stille auto. Dan zal je echt een verser exemplaar moeten nemen. Een Honda CR-V is dan misschien een betere optie, al zijn die wel net even wat waardevaster waardoor de gemiddelde occasionprijs net even iets hoger ligt dan bij een CX-5.

Voor wat betreft de uitvoeringen: Naarmate de letters oplopen naar uiteindelijk GT-M, des te luxueuzer is de auto uitgerust. Fijne uitvoeringen zijn in principe de TS, TS+ en de GT-M.

CX-5 met benzinemotor is onverwoestbaar. Ook de automaatbakken zijn probleemloos.
Na de update in 2015 is de geluidsisolatie verbeterd. Het model vanaf 2017 is nog wat stiller.

De CX3 vind ik leuker dan de CX5, maar ik heb de CX3 een keer mee gehad als leenauto, en waar ik op afknapte waren juist de stoelen. Maar ik zou met allebei eens een proefrit maken.

@irwin, een CRV is dus niet waardevaster.
Maar een CX5 is stil genoeg, het is geen Rolls Royce natuurlijk, maar ook niet lawaaiig.
De versies die je wilt hebben zijn de TS+ en GT-M.

De CX-5 is een familieauto, de CX-3 is voor met z'n 2en. Behoorlijk verschil dus. Beide mooie auto maar qua stijl ziet de CX-3 er nog steeds top uit. Beide zijn waardevast. Ik zou wel mooi voor de benzineversies gaan en niet voor de diesels

@Epica.

Hmm, net nog even gekeken en ik heb inderdaad voor mijn beurt geroepen. Een CR-V was natuurlijk ook een stukje prijziger..

Iedereen is vooral over de benzine te spreken zie ik.
Mijn ervaring met diesels is altijd positief geweest (andere merken).
Diesel hebben naar mijn gevoel meer kracht bij lage toeren, en mijn rijstijl is ook altijd rustig (lage toeren).
Zijn de diesel toch wat minder van de CX5? De wegenbelasting hoef ik niet te betalen (deal werkgever) dus wat dat betreft maakt het mij niet uit.

rick steks zei:
Iedereen is vooral over de benzine te spreken zie ik.
Mijn ervaring met diesels is altijd positief geweest (andere merken).
Diesel hebben naar mijn gevoel meer kracht bij lage toeren, en mijn rijstijl is ook altijd rustig (lage toeren).
Zijn de diesel toch wat minder van de CX5? De wegenbelasting hoef ik niet te betalen (deal werkgever) dus wat dat betreft maakt het mij niet uit.
Heeft niet zozeer met Mazda te maken, maar bijna alle moderne diesel kunnen heel slecht tegen korte stukje of rij je maar 2x per week een rit van 100km? Want je zit dan gemiddeld op 40 km per dag wat 20 km per rit is en dat is veel te weinig voor een diesel om heet te worden en goed schoon te branden.

Wij hebben ook een cx3 overwogen, proefrit gemaakt, echt hele mooie auto's, maar wist al snel dat het feest niet door zou gaan,
ik heb vrij lange benen, en daar zijn deze stoelen niet geschikt voor, totaal geen ondersteuning van de bovenbenen.

MattCurlew zei:
De CX-5 is een familieauto, de CX-3 is voor met z'n 2en. Behoorlijk verschil dus. Beide mooie auto maar qua stijl ziet de CX-3 er nog steeds top uit. Beide zijn waardevast. Ik zou wel mooi voor de benzineversies gaan en niet voor de diesels

Dit inderdaad. Gevalletje proefrijden.
De benzine versies staan goed bekend, en moet je ook hebben met jouw kilometrage.
De automaat is volgens mij gewoon prima, qua reviews.

PS; je budget is mogelijk nog wat aan de lage kant. Hoeveel rijd je nu eigenlijk per jaar? Je kunt ook even een betrouwbare 'tussenauto' kopen. Een Mitsubishi Outlander Sport bijv.

Ik kwam net een Hyundai Tucson tegen en dat is ook een erg mooie auto. 2015+ model. Is dit vergelijkbaar beter/slechter dan de Mazda? Weet iemand dat?

Automaat links laten liggen omdat je problemen had met een 13 jaar oud exemplaar is wat kortzichtig.

Als je van weinig toeren houdt dan kan je benzinemotor met turbo overwegen. Mazda heeft deze niet.

De tucson is er wel met turbo. Goeie auto's wel. 5 jaar garantie dus als je de 2015 versie koopt....

Tucson ook prima. Vind het interieur wel wat minder mooi qua materialen. De 1.6 GDI benzinemotor is krap bemeten, de 1.6 T-GDI was erg prijzig en zie je niet veel.
Om te rijden is zo'n Hyundai wat afstandelijker.

Moet het een mazda zijn? Volvo's zijn ook heel betrouwbaar en vind de looks wat meer geslaagd maar dat is persoonsgebonden..

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m1390298737-volvo-xc60-d3-automaat-r-design-r-design-plus-line.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr

Ilias Lolzolo zei:
Moet het een mazda zijn? Volvo's zijn ook heel betrouwbaar en vind de looks wat meer geslaagd maar dat is persoonsgebonden..

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m1390298737-volvo-xc60-d3-automaat-r-design-r-design-plus-line.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr
Ze zijn ook meteen een stuk zwaarder, dit malle ding weegt al 1600kilo en dan mrb van een diesel.

Ik heb het idee dat TS zijn eigen keus hier probeert te rechtvaardigen. Er zijn er al meerderen geweest die je een diesel ontraden vanwege de korte stukken die je rijdt.
Ik zou zeker geen Tucson verkiezen boven een CX-5. Even out of the box. Op basis van die kilometers zou je ook een Outlander PHEV kunnen overwegen. Ik weet echter niet hoe die zich verhouden qua prijs ten opzichte van de CX-5.
Hier ook een PHEV en voor de afstanden die jij rijdt ideaal. En lekker stil. Overigens zou ik persoonlijk voor de CX-5 kiezen maar dat terzijde.

Maar met jou budget zou ik niet voor een CX3 gaan, er staat op 1 na alleen maar basisversies te koop. De CX5 gaat al langer mee en daar heb je meer keuze is.

Eerst een anekdote.
Na dik viereneenhalf jaar en een kleine 150.000 km in een schitterende Grand Espace te hebben gereden, moesten we hem inleveren. Het was namelijk een leasewagen en het contract liep af, De auto had nieuw 37.500 euro gekost. Dat was jan. 2001, de heyday van de grote MPV. Medio 2005, toen we de auto moesten inleveren, liep die bloeitijd alweer ten einde. De leasemaatschappij hing aan de lijn: of we hem niet over wilden nemen? Voor 12.500 euro mochten we hem houden. Ik reageerde wat zuinigjes. Spontaan vlogen er 500 euro af. 12.000 euro, take it or leave it.

Een auto van 4 jaar en acht maanden oud voor pakweg een derde - 1/3 - van de nieuwprijs.... Terwijl ie nog zeven, acht, misschien wel tien jaar mee kon.
Met 146.000 km was de auto echter op de helft van zijn levenscyclus. En voor 2/3 afgeschreven. Zoals het hoort. Omdat in de tweede helft (van 150.000 - 300.000 km) de onderhoudskosten onverbiddelijk aanzienlijk toenemen.
Bovendien zat de populariteit van grote MPV's, dankzij de opkomst van de Midi-MPV, niet meer in de lift omhoog.

Welnu, SUV's en cross-overs zijn sinds enige jaren erg in opmars. En terecht. Maar niet iedereen heeft geld voor een nieuwe SUV. Diegenen die geen nieuwe kunnen betalen, kopen dus een tweedehandse. Tweedehands SUV's zijn dus zeer gewild. En er zijn er maar weinig. Dus zijn ze duur. De CX-5 is zo'n beetje de meest gewilde occasion van het moment. En dus, dankzij de wet van vraag en aanbod, schandelijk overprijsd: voor een CX-5 op de helft van zijn levenscyclus (hetzij in km, hetzij in jaren) vragen ze nog steeds meer dan de helft van de nieuwprijs.... En dat zou een derde moeten zijn, weet u nog? Als u dus een tweedehands auto zoekt, en niet vreselijk het vel over de oren getrokken wil worden, koop géén CX-5.
Zo eenvoudig is dat.
Simpeler kan ik het niet uitleggen.

- Koop een andere SUV of cross-over, die minder geliefd was, maar wel veel verkocht, door mensen die een auto meer met hun verstand kopen - Outlander (PHEV), X-trail, RAV4, QQ. ev. Sportage of Tucson.
- Of koop in plaats van een SUV of cross-over, een MPV. Die hebben dankzij hun afgenomen populariteit veel meer afgeschreven en zijn verhoudingsgewijs veel goedkoper (een CX-5 van 2014 is gemiddeld 8.000 euro duurder dan een Mazda 5 van 2014 terwijl ze nieuw evenveel kostten.... tel uit je winst) .
- Of koop een nieuwe SUV/crossover. Dan kunt u zelf profiteren van de geringe afschrijving. Als we er tenminste van uit kunnen gaan dat de populariteit van de SUV/cross-over nog even aanhoudt.... Maar dàt blijft koffiedik kijken.

mvrgr, m'ns

mns afd AE en D zei:
Eerst een anekdote.
Na dik viereneenhalf jaar en een kleine 150.000 km in een schitterende Grand Espace te hebben gereden, moesten we hem inleveren. Het was namelijk een leasewagen en het contract liep af, De auto had nieuw 37.500 euro gekost. Dat was jan. 2001, de heyday van de grote MPV. Medio 2005, toen we de auto moesten inleveren, liep die bloeitijd alweer ten einde. De leasemaatschappij hing aan de lijn: of we hem niet over wilden nemen? Voor 12.500 euro mochten we hem houden. Ik reageerde wat zuinigjes. Spontaan vlogen er 500 euro af. 12.000 euro, take it or leave it.

Een auto van 4 jaar en acht maanden oud voor pakweg een derde - 1/3 - van de nieuwprijs.... Terwijl ie nog zeven, acht, misschien wel tien jaar mee kon.
Met 146.000 km was de auto echter op de helft van zijn levenscyclus. En voor 2/3 afgeschreven. Zoals het hoort. Omdat in de tweede helft (van 150.000 - 300.000 km) de onderhoudskosten onverbiddelijk aanzienlijk toenemen.
Bovendien zat de populariteit van grote MPV's, dankzij de opkomst van de Midi-MPV, niet meer in de lift omhoog.

Welnu, SUV's en cross-overs zijn sinds enige jaren erg in opmars. En terecht. Maar niet iedereen heeft geld voor een nieuwe SUV. Diegenen die geen nieuwe kunnen betalen, kopen dus een tweedehandse. Tweedehands SUV's zijn dus zeer gewild. En er zijn er maar weinig. Dus zijn ze duur. De CX-5 is zo'n beetje de meest gewilde occasion van het moment. En dus, dankzij de wet van vraag en aanbod, schandelijk overprijsd: voor een CX-5 op de helft van zijn levenscyclus (hetzij in km, hetzij in jaren) vragen ze nog steeds meer dan de helft van de nieuwprijs.... En dat zou een derde moeten zijn, weet u nog? Als u dus een tweedehands auto zoekt, en niet vreselijk het vel over de oren getrokken wil worden, koop géén CX-5.
Zo eenvoudig is dat.

- Koop een andere SUV of cross-over, die minder geliefd was, maar wel veel verkocht, door mensen die een auto meer met hun verstand kopen - Outlander (PHEV), X-trail, RAV4, QQ. ev. Sportage of Tucson.
- Of koop in plaats van een SUV of cross-over, een MPV. Die hebben dankzij hun afgenomen populariteit veel meer afgeschreven en zijn verhoudingsgewijs veel goedkoper (een CX-5 van 2014 is gemiddeld 8.000 euro duurder dan een Mazda 5 van 2014 terwijl ze nieuw evenveel kostten.... tel uit je winst) .
- Of koop een nieuwe SUV/crossover. Dan kunt u zelf profiteren van de geringe afschrijving. Als we er tenminste van uit kunnen gaan dat de populariteit van de SUV/cross-over nog even aanhoudt.... Maar dàt blijft koffiedik kijken.

mvrgr, m'ns
Wat een belachelijk verhaal.

De uitleg van mns afd ae en d is mij wel helemaal duidelijk. Van CX3 en CX 5 is weinig aanbod maar veel vraag, dit zorgt voor erg hoge vraagpijzen. Het grootste voordeel van 2e hands t.o.v. nieuw is dat de afschrijving veel lager ligt, dit geld echter veel minder voor zeer populaire occasions zoals de CX3 en CX5. Na 10 tot 15 jaar is vrijwel elke gewone auto nog maar weinig waard. Je schrijft dus relatief veel af.

De CX5 is een stuk ruimer dan de vrij krappe CX3, de vraag is gewoon hoeveel ruimte heb je nodig

mns afd AE en D zei:
Epica zei:
mns afd AE en D zei:
..........
Zo eenvoudig is dat.

..........

Wat een belachelijk verhaal.

Heb ik nog zo mijn best gedaan het zo simpel mogelijk uit te leggen.... :cry:
Enige nuance in het verhaal is wel dat de Espace zo’n beetje het slechtste voorbeeld is. MAr verder is her idd een verhaal van vraag en aanbod. Een beetje zoals de woningmarkt :)

Die Espacen stonden idd niet zo goed bekend. Maar als principe werkt het (min of meer) : als een auto op de helft is qua jaren of qua km - dwz 6 à 7 jaar oud en/of ca. 150.000 km op de teller is ie pakweg nog een derde van de nieuwprijs waard.

Kijk maar eens wat AW en de ANWB zeggen:

Stel, u koopt nu een Mazda CX-5 165 Comfort handgeschakeld (tot 2018 de TS versie) - kost nieuw volgens AW Carbase 35.800 euro (of 36.7 rijklaar)

KOSTEN PER MAAND (4 jaar/15.000 km p.j.)
afschrijving 4 jaar € 392

Moet u in 2022 rekenen met een afschrijving van ruim van 48 x 392 = 18.5 mille.
Dat is verdikkie meer dan de helft, terwijl de auto gevoeld nog bijna nieuw is. Heeft pas 60.000 gelopen, Is nog een nieuw model. Nou ja, bijna dan. De opvolger staat net een paar maanden in de showrooms.....

Nog een rekenvoorbeeld:

Een Opel Grandland X Ultimate - een populaire 2WD crossover/SUV (had ik afgelopen week toevallig naar gekeken i.v.m. een andere vraag alhier)
- kost 41 mille als automaat (volgens AW Carbase)

afschrijving 4 jaar € 447

Heeft dus. na 4 jaar en 60.000 km 48 X 447 = een kleine 22 duizend afgeschreven - restwaarde 19, 5 mille.
Deze auto is, zowel qua leeftijd, als qua kilometrage nog lang niet op de helft van zijn levenscyclus. Maar qua waarde wel...
Na vier jaar en 120.000 km mag je daar, volgens de ANWB, rustig 5% per 15.000 méér km, dus pakweg 4 mille van aftrekken: restwaarde 15.5
Is ie vijf jaar oud met 120.000 of heeft ie in vier jaar 150.000 gelopen zitten we op 13.5.

Allemaal heel globaal natuurlijk. Min of meer, plus minus, in het slechtste geval misschien zelfs.
Maar toch kras: 13.5 is precies 1/3 van 41.
Tot zover de afschrijving van de 1e eigenaar.

Nu wil dat natuurlijk niet zeggen dat u in 2022 een Grandland X met 150.000 km op de klok ook daadwerkelijk aangeboden zult zien staan voor 13,5... Nee, daar zijn ineens andere wetten in het spel. Vooral die van vraag en aanbod. En niet alleen in NL, in heel Europa. En/want de handel wil natuurlijk ook wat verdienen. Maar dàt moet uw probleem niet zijn.

mvrgr, m'ns

mns afd AE en D zei:
Die Espacen stonden idd niet zo goed bekend. Maar als principe werkt het (min of meer) : als een auto op de helft is qua jaren of qua km - dwz 6 à 7 jaar oud en/of ca. 150.000 km op de teller is ie pakweg nog een derde van de nieuwprijs waard.

Kijk maar eens wat AW en de ANWB zeggen:

Stel, u koopt nu een Mazda CX-5 165 Comfort handgeschakeld (tot 2018 de TS versie) - kost nieuw volgens AW Carbase 35.800 euro (of 36.7 rijklaar)

afschrijving 4 jaar € 392

Moet u in 2022 rekenen met een afschrijving van ruim van 48 x 392 = 18.5 mille.
Dat is verdikkie meer dan de helft, terwijl de auto gevoeld nog bijna nieuw is. Heeft pas 60.000 gelopen, Is nog een nieuw model. Nou ja, bijna dan. De opvolger staat net een paar maanden in de showrooms.....

Nog een rekenvoorbeeld:

Een Opel Grandland X Ultimate - een populaire 2WD crossover/SUV (had ik afgelopen week toevallig naar gekeken i.v.m. een andere vraag alhier)
- kost 41 mille als automaat (volgens AW Carbase)

afschrijving 4 jaar € 447

Heeft dus. na 4 jaar en 60.000 km 48 X 447 = een kleine 22 duizend afgeschreven - restwaarde 19, 5 mille.
Deze auto is, zowel qua leeftijd, als qua kilometrage nog lang niet op de helft van zijn levenscyclus. Maar qua waarde wel...
Na vier jaar en 120.000 km mag je daar, volgens de ANWB, rustig 5% per 15.000 méér km, dus pakweg 4 mille van aftrekken: restwaarde 15.5
Is ie vijf jaar oud met 120.000 of heeft ie in vier jaar 150.000 gelopen zitten we op 13.5.

Allemaal heel globaal natuurlijk. Min of meer, plus minus, in het slechtste geval misschien zelfs.
Maar toch kras: 13.5 is precies 1/3 van 41.
Tot zover de afschrijving van de 1e eigenaar.

Nu wil dat natuurlijk niet zeggen dat u in 2022 een Grandland X met 150.000 km op de klok ook daadwerkelijk aangeboden zult zien staan voor 13,5... Nee, daar zijn ineens andere wetten in het spel. Vooral die van vraag en aanbod. En niet alleen in NL, in heel Europa. En/want de handel wil natuurlijk ook wat verdienen. Maar dàt moet uw probleem niet zijn.

mvrgr, m'ns
Wat moet een mens nou met dat slappe gelul, er word gevraagd welke auto hij moet kopen er word niet gevraagd om te kijken in een glazen bol met allerlei domme berekeningen.

CX3 valt af. Duidelijk verhaal en hij is te klein.
Volvo lees ik toch wel veel narigheid over.
Qua looks vind ik de Hyundai erg mooi. Ik zal in cx5/tucson een proefrit gaan maken en zien hoe ze rijden.
Voordeel van de huyndai is dat die net een tikkie luxer is volgens mij, waaronder elektrische achterklep.

Ik vind het wel interessant een beetje jammer dat iemand die moeite doet een verhaal te typen zo afgesnauwd wordt.

Dit topic, een cx3 of cx5, vind ik niet veel toevoegen. Immers, de verschillen zijn duidelijk en de enige die een keus kan maken is de ts.

Bimmert zei:
De redenering is dus dat een CX 5 te duur is omdat ie waarde vast is... :T

Proficiat, beste Bimmert! U hebt het door.

Een nieuwe CX-5, dat hebt u uitstekend gezien, is heel waardevast.
Je krijgt er immers tweedehands nog heel veel voor.

Die tweedehandse is te duur. Want wat waardevast was, blijft niet waardevast.
Iemand* zal op het kreng moeten afschrijven.

mvrgr, m'ns

* de arme drommel die nu 18.000 euro neerlegt voor een 2014 tweedehandsje

mns afd AE en D zei:
Bimmert zei:
De redenering is dus dat een CX 5 te duur is omdat ie waarde vast is... :T

Proficiat, beste Bimmert! U hebt het door.

Een nieuwe CX-5, dat hebt u uitstekend gezien, is heel waardevast.
Je krijgt er immers tweedehands nog heel veel voor.

Die tweedehandse is te duur. Want wat waardevast was, blijft niet waardevast.
Iemand* zal op het kreng moeten afschrijven.

mvrgr, m'ns

* de arme drommel die nu 18.000 euro neerlegt voor een 2014 tweedehandsje
Heb je nou echt niks beters te doen dan complete bullshit op te schrijven

Epica zei:
Wat moet een mens nou met dat slappe gelul, er word gevraagd welke auto hij moet kopen er word niet gevraagd om te kijken in een glazen bol met allerlei domme berekeningen.

Epica zei:

Ik zou het op prijs stellen, mijn beste Epica, als u de sfeer van kameraadschappelijke behulpzaamheid die heerst in dit hoekje van het AW Forum, enigszins zou weten te respecteren.

gr, m'ns

.

Een waardevaste auto is ook voor de occasionrijder interessant. Die krijgt er immers na een paar jaar ook meer voor terug, want de auto houdt langer zijn waarde. Je wil geen auto, noch nieuw noch tweedehands, die snel heel veel afschrijft omdat je je geld dan zeker kwijt bent. En als je least is de post afschrijving hoog en de leaseprijs daarmee ook.

Bimmert zei:
Een waardevaste auto is ook voor de occasionrijder interessant. Die krijgt er immers na een paar jaar ook meer voor terug, want de auto houdt langer zijn waarde. Je wil geen auto, noch nieuw noch tweedehands, die snel heel veel afschrijft omdat je je geld dan zeker kwijt bent. En als je least is de post afschrijving hoog en de leaseprijs daarmee ook.

Ik wil een nieuwe, beste Bimmert, die niks afschrijft en een tweedehandse die al héééééél veel heeft afgeschreven :)
(opdat ik zeker weet dat ik dat allemaal zelf niet hoef af te schrijven)

Over een zg "waardevaste" tweedehandse: heeft de 1e eigenaar ( 0 - 4 à 5 jaar) , zoals ik hierboven al heb gezegd, te weinig op afgeschreven
En misschien lukt dat de 2e eigenaar (pakweg 5 - 8 jaar) weer, maar dan is de derde ( 8 - 12 jaar) de klos. ( die rijdt hem dus, uit arremoede, maar op... )

Deze prijzen voor 2012 CX-5 occasions ( 17 tot meer dan 20 mille - ongeveer het budget van TS) zijn, in my humble opinion, absurd.
Zeker in vergelijking tot de prijzen van Midi-MPV's van dezelfde jaargang ( minder dan 10 mille) met vergelijkbare kilometrages die in 2012 ongeveer dezelfde nieuwprijs hadden ( beetje meer dan 30.000 euro) .

Als ik die C-Max vier jaar rijd, schrijf ik wrschlk 6.000 euro af (maar.... nooit meer dan 10 :T ) . Op die CX-5 wrschlk het dubbele... 12 mille. Dat is 3.000 euro per jaar gedurende het 7e tot 11e levensjaar van een oude C-segment 2WD cross-over.

Of dacht u in volle ernst dat een 11 jaar oude CX-5 nog steeds meer dan 10 mille gaat opbrengen?

En nu houd ik er over op.

mvrgr, m'ns

PSsssst, Bimmert, daarom zoekt TS ook een diesel: zijn gebruikt goedkoper dan de benzine-versies: is al meer op afgeschreven :cool: (en hij betaalt zelf de MRB niet)

mns afd AE en D zei:
Epica zei:

Epica zei:

Ik zou het op prijs stellen, mijn beste Epica, als u de sfeer van kameraadschappelijke behulpzaamheid die heerst in dit hoekje van het AW Forum, enigszins zou weten te respecteren.

gr, m'ns

.
Het over afschrijving hebben is voor iemand die Epica in zijn naam vrij gevoelig.

rick steks zei:
Ik kwam net een Hyundai Tucson tegen en dat is ook een erg mooie auto. 2015+ model. Is dit vergelijkbaar beter/slechter dan de Mazda? Weet iemand dat?
De Hyundai Tucson is net al zusje Kia Sportage een prima en betrouwbaar alternatief voor de Mazda CX5. De Koreanen zijn ook wat minder duur. Kia en Hyundai horen inmiddels zeker in de top wat betreft kwaliteit.

Bij een gebruikte auto is ook gewoon heel belangrijk hoe de vorige eigenaar er mee om is gegaan. Een Mazda CX5 is een goede auto maar dat zijn meer klassegenoten zoals de Kia Sportage, en Hyundai Tucson die dat ook zeker zijn.

Een ander goed en betrouwbaar alternatief is de Renault Kadjar, onderhuids is het een Nissan Qashqai, maar toen de Kadjar op de markt kwam waren de kinderziektes er uit.

Ook een goed en betrouwbaar alternatief is de Mitsubishi Outlander PHEV, door de vele korte stukjes kun je veel goedkope elektrische kilometers rijden.

Ik zou gewoon kijken welke auto het meeste goede waar biedt voor het geld. Auto's die iets minder populair zijn goedkoper, dus je kunt ook kijken naar jongere bouwjaren. De kwaliteit van Mazda is (heel) goed maar wordt soms ook overdreven.

Je kunt je ook afvragen waarom de minder populaire auto,'s minder populair zijn. En of dit voor jou van belang is.

Groot voordeel van de Mazda vind ik het relatief lage gewicht en motoren die zonder turbo toch krachtig genoeg zijn. Tucson en Sportage zijn weliswaar wat goedkoper, maar dan zit je wel vast aan de 1.6 GDI. Die zou ik niet willen hebben. Niet vlot en ook niet heel zuinig. Dan is de 2.0 Skyactiv in de Mazda wel een stukje fijner. Past ook meer bij zo'n auto.

Kristian zei:
Groot voordeel van de Mazda vind ik het relatief lage gewicht en motoren die zonder turbo toch krachtig genoeg zijn. Tucson en Sportage zijn weliswaar wat goedkoper, maar dan zit je wel vast aan de 1.6 GDI. Die zou ik niet willen hebben. Niet vlot en ook niet heel zuinig. Dan is de 2.0 Skyactiv in de Mazda wel een stukje fijner. Past ook meer bij zo'n auto.

Vergeet niet de bovenmaatste rij-eigenschappen, (en de fijne handmatige schakeling), betrouwbaarheid, en het mooie uiterlijk en interieur. Mazda is m.i. echt de top geworden.

Epica,

Als TS geholpen wordt door de mensen op dit forum, is het niet de bedoeling om deze mensen aan te vallen.

Ivanov
AutoWeek Moderator

Terug
Bovenaan